Pokud si americké sportovní vozy z padesátých let představujete jako opulentní a luxusní pětimetrové koráby, máte absolutní pravdu. V těchto letech ale vznikl i jeden z nejmenších amerických sportovních vozů - Crosley Hot Shot
Americká automobilka Crosley se věnovala výrobě aut mezi lety 1939 až 1952. Její zakladatel, významný továrník Powel Crosley Jr. ze státu Ohio, měl velké plány na stavbu a výrobu malých sportovních vozidel, která měl navrhovat jeho bratr. Svůj první vůz představili již v roce 1939. Šlo o malý sportovní roadster, jehož váha činila pouhých 454 kilogramů a cena se pohybovala okolo 250 dolarů (cca 6,000 Kč).
Ačkoliv se první vyrobený automobil příliš neuchytil, bratři to nevzdávali a zkoušeli navrhovat a vyrábět stále nové modely. Od malých dvoumístných roadsterů, přes čtyřmístné kabriolety, sedany, malé dodávky až po předky dnešní generace vozidel SUV.
Největší zájem o tyto vozy byl v průběhu druhé světové války, kdy malá továrna dlouho unikala pozornosti vlády a mohla se i nadále věnovat výrobě automobilů, místo válečné produkce. Díky skvělé spotřebě cca 4,7 l/100 km si vozítka získala obrovskou popularitu mezi lidmi. Většina pohonných hmot totiž byla tou dobou určena výhradně pro potřeby armády.
Po válce ale opět přichází zvrat a malá automobilka pomalu upadá v nemilost. Díky válce v Evropě se z USA stala průmyslová velmoc, která si nyní mohla dovolit produkci vozů, jaké známe z většiny amerických filmů padesátých let. V módě tak byly velké Fordy, Chevrolety, Studbakery, Pontiacy, atd. Vůz se zkrátka stal symbolem luxusu a prestiže. Ačkoliv se Crosley snažil přizpůsobit poptávce, celá jeho vize a koncepce neměla šanci na úspěch.
Konkrétní vozítko, jehož fotka je hned v úvodu článku, je Crosley Hot Shot, z roku 1950, který se v nedávné době objevil na aukčních stránkách eBay. Podle některých tvrzení je tento model (nikoliv konkrétní kus) prvním a zároveň nejmenším americkým sportovním automobilem.
Hot Shot ujel za svých 67 let existence pouhých 7,600 mil (10,700 kilometrů) a to v rukou jediného majitele. Ten bohužel před pár lety zemřel a vůz nyní prodává jeho kamarád. Podle jeho slov má k vozu ještě originální dokumenty a uživatelský manuál. Kromě nové střechy je na voze vše původní - včetně rezervy, zvedáku a bočních závěsů. Pod kapotou se skrývá čtyřválcový motor o výkonu 26,5 koně. Uvnitř vozu je instalované i rádio, což je velká vzácnost. Zajímavostí je, že společnost Crosley byla druhou na světě, která auto-rádia vyráběla.
Ačkoliv se prodávající dušuje, že vůz je bez koroze, na většině fotek je lehká povrchová koroze vidět. Ostatně bylo by divné a podezřelé, kdyby zub času originální lak ani trochu neohlodal. Vůz má díky tomu alespoň zajímavou patinu.
Celkově bylo vyrobenou pouze 358 kusů v podobné edici. V současné době se ale ví jen o 150 stále funkčních kusech. Cena tohoto zeleného se nyní, 7 dnů před koncem aukce, pohybuje okolo 5,000 dolarů, což je v přepočtu asi 121,000 korun. Dá se ale předpokládat, že poroste strmě vzhůru.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.