Pokud si americké sportovní vozy z padesátých let představujete jako opulentní a luxusní pětimetrové koráby, máte absolutní pravdu. V těchto letech ale vznikl i jeden z nejmenších amerických sportovních vozů - Crosley Hot Shot
Americká automobilka Crosley se věnovala výrobě aut mezi lety 1939 až 1952. Její zakladatel, významný továrník Powel Crosley Jr. ze státu Ohio, měl velké plány na stavbu a výrobu malých sportovních vozidel, která měl navrhovat jeho bratr. Svůj první vůz představili již v roce 1939. Šlo o malý sportovní roadster, jehož váha činila pouhých 454 kilogramů a cena se pohybovala okolo 250 dolarů (cca 6,000 Kč).
Ačkoliv se první vyrobený automobil příliš neuchytil, bratři to nevzdávali a zkoušeli navrhovat a vyrábět stále nové modely. Od malých dvoumístných roadsterů, přes čtyřmístné kabriolety, sedany, malé dodávky až po předky dnešní generace vozidel SUV.
Největší zájem o tyto vozy byl v průběhu druhé světové války, kdy malá továrna dlouho unikala pozornosti vlády a mohla se i nadále věnovat výrobě automobilů, místo válečné produkce. Díky skvělé spotřebě cca 4,7 l/100 km si vozítka získala obrovskou popularitu mezi lidmi. Většina pohonných hmot totiž byla tou dobou určena výhradně pro potřeby armády.
Po válce ale opět přichází zvrat a malá automobilka pomalu upadá v nemilost. Díky válce v Evropě se z USA stala průmyslová velmoc, která si nyní mohla dovolit produkci vozů, jaké známe z většiny amerických filmů padesátých let. V módě tak byly velké Fordy, Chevrolety, Studbakery, Pontiacy, atd. Vůz se zkrátka stal symbolem luxusu a prestiže. Ačkoliv se Crosley snažil přizpůsobit poptávce, celá jeho vize a koncepce neměla šanci na úspěch.
Konkrétní vozítko, jehož fotka je hned v úvodu článku, je Crosley Hot Shot, z roku 1950, který se v nedávné době objevil na aukčních stránkách eBay. Podle některých tvrzení je tento model (nikoliv konkrétní kus) prvním a zároveň nejmenším americkým sportovním automobilem.
Hot Shot ujel za svých 67 let existence pouhých 7,600 mil (10,700 kilometrů) a to v rukou jediného majitele. Ten bohužel před pár lety zemřel a vůz nyní prodává jeho kamarád. Podle jeho slov má k vozu ještě originální dokumenty a uživatelský manuál. Kromě nové střechy je na voze vše původní - včetně rezervy, zvedáku a bočních závěsů. Pod kapotou se skrývá čtyřválcový motor o výkonu 26,5 koně. Uvnitř vozu je instalované i rádio, což je velká vzácnost. Zajímavostí je, že společnost Crosley byla druhou na světě, která auto-rádia vyráběla.
Ačkoliv se prodávající dušuje, že vůz je bez koroze, na většině fotek je lehká povrchová koroze vidět. Ostatně bylo by divné a podezřelé, kdyby zub času originální lak ani trochu neohlodal. Vůz má díky tomu alespoň zajímavou patinu.
Celkově bylo vyrobenou pouze 358 kusů v podobné edici. V současné době se ale ví jen o 150 stále funkčních kusech. Cena tohoto zeleného se nyní, 7 dnů před koncem aukce, pohybuje okolo 5,000 dolarů, což je v přepočtu asi 121,000 korun. Dá se ale předpokládat, že poroste strmě vzhůru.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.