Pokud si americké sportovní vozy z padesátých let představujete jako opulentní a luxusní pětimetrové koráby, máte absolutní pravdu. V těchto letech ale vznikl i jeden z nejmenších amerických sportovních vozů - Crosley Hot Shot
Americká automobilka Crosley se věnovala výrobě aut mezi lety 1939 až 1952. Její zakladatel, významný továrník Powel Crosley Jr. ze státu Ohio, měl velké plány na stavbu a výrobu malých sportovních vozidel, která měl navrhovat jeho bratr. Svůj první vůz představili již v roce 1939. Šlo o malý sportovní roadster, jehož váha činila pouhých 454 kilogramů a cena se pohybovala okolo 250 dolarů (cca 6,000 Kč).
Ačkoliv se první vyrobený automobil příliš neuchytil, bratři to nevzdávali a zkoušeli navrhovat a vyrábět stále nové modely. Od malých dvoumístných roadsterů, přes čtyřmístné kabriolety, sedany, malé dodávky až po předky dnešní generace vozidel SUV.
Největší zájem o tyto vozy byl v průběhu druhé světové války, kdy malá továrna dlouho unikala pozornosti vlády a mohla se i nadále věnovat výrobě automobilů, místo válečné produkce. Díky skvělé spotřebě cca 4,7 l/100 km si vozítka získala obrovskou popularitu mezi lidmi. Většina pohonných hmot totiž byla tou dobou určena výhradně pro potřeby armády.
Po válce ale opět přichází zvrat a malá automobilka pomalu upadá v nemilost. Díky válce v Evropě se z USA stala průmyslová velmoc, která si nyní mohla dovolit produkci vozů, jaké známe z většiny amerických filmů padesátých let. V módě tak byly velké Fordy, Chevrolety, Studbakery, Pontiacy, atd. Vůz se zkrátka stal symbolem luxusu a prestiže. Ačkoliv se Crosley snažil přizpůsobit poptávce, celá jeho vize a koncepce neměla šanci na úspěch.
Konkrétní vozítko, jehož fotka je hned v úvodu článku, je Crosley Hot Shot, z roku 1950, který se v nedávné době objevil na aukčních stránkách eBay. Podle některých tvrzení je tento model (nikoliv konkrétní kus) prvním a zároveň nejmenším americkým sportovním automobilem.
Hot Shot ujel za svých 67 let existence pouhých 7,600 mil (10,700 kilometrů) a to v rukou jediného majitele. Ten bohužel před pár lety zemřel a vůz nyní prodává jeho kamarád. Podle jeho slov má k vozu ještě originální dokumenty a uživatelský manuál. Kromě nové střechy je na voze vše původní - včetně rezervy, zvedáku a bočních závěsů. Pod kapotou se skrývá čtyřválcový motor o výkonu 26,5 koně. Uvnitř vozu je instalované i rádio, což je velká vzácnost. Zajímavostí je, že společnost Crosley byla druhou na světě, která auto-rádia vyráběla.
Ačkoliv se prodávající dušuje, že vůz je bez koroze, na většině fotek je lehká povrchová koroze vidět. Ostatně bylo by divné a podezřelé, kdyby zub času originální lak ani trochu neohlodal. Vůz má díky tomu alespoň zajímavou patinu.
Celkově bylo vyrobenou pouze 358 kusů v podobné edici. V současné době se ale ví jen o 150 stále funkčních kusech. Cena tohoto zeleného se nyní, 7 dnů před koncem aukce, pohybuje okolo 5,000 dolarů, což je v přepočtu asi 121,000 korun. Dá se ale předpokládat, že poroste strmě vzhůru.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.