Na šetření není nic špatného. Ovšem zrovna v případě pneumatik by si měl člověk dvakrát rozmyslet, zda mu pár ušetřených korun stojí za všechna ta rizika. Žádná sleva totiž není zadarmo.
Pojďme si shrnout všechny výhody a nevýhody nákupu použitých pneumatik. Jedinou výhodou je cena, mezi nevýhody ale patří neznámá historie pneumatiky. Nevíme na jakém voze byla pneumatika použita, jak byla skladována, zda byla pravidelně huštěna, kolikrát byla opravována, atd.
Hloubka vzorku je poměrně snadno zjistitelná, speciální měřidlo prodávají snad na každé benzínce. Ovšem zjistit jak byla pneumatika skladována je větší oříšek. Přitom na tom opravdu záleží. Jeden rok správného skladování se totiž rovná cca 3 týdnům používání. V případě nesprávného skladování ale pneumatika trpí a to se projevuje i na jejím stavu a výdrži.
Každá pneumatika navíc ztrácí své specifické vlastnosti již po cca 3 letech provozu. Zhoršuje se její přilnavost, prodlužuje brzdná dráha a vůz se tak stává hůře ovladatelným. Nemluvě o tom, že nové pneumatiky používají stále pokročilejší technologie, starší pneumatiky se jim tak často nemohou rovnat.
Navíc ani finanční úspora při koupi použité pneumatiky není nijak výrazná. Jednak mají použité pneumatiky kratší životnost, takže jedna sada použitých vydrží stěží polovinu toho, co sada nových pneumatiky. Tedy za předpokladu, že pneumatika nemá skrytou vadu.
Zadruhé platí, že cena ojeté pneumatiky se určuje podle zbývajícího vzorku. Za starou pneumatiku se slušným vzorkem, ale chemicky nefunkční, tak mnohdy zaplatíte nesmyslně vysokou částku. Rozdíl mezi novou sadou je pak v řádu stokorun na kolo - je na zvážení, zda se vám to vyplatí. Starší pneumatiky také mívají vliv na vyšší spotřebu, což opět způsobuje starší technologie.
Pokud jste ale skálopevně přesvědčeni o koupi použitých pneumatik, snažte se vyvarovat viditelně poškozených kusů. Zkontrolujte si, zda je celá sada rovnoměrně opotřebená, zda mají pneumatiky stejný rozměr a stejného výrobce. Zaměřte se také na datum výroby pneumatiky. Už při stáří 5 let bývají pneumatiky chemicky nefunkční, při stáří nad 10 let se jim obloukem vyhněte.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?