Nedávno jsme vám přinesli několik rad a tipů, jak se zachovat v případě, že do benzínového modelu natankujete naftu, respektive že do naftového motoru natankujete benzín. Většina z nich zahrnovala strašák v podobě nenávratného poškození motoru. Opravdu k tomu ale dojde, pokud se se špatným palivem v nádrži rozjedete?
Může se to stát i vám, chtělo by se říct. Přijedete k čerpací stanici, natankujete palivo, zaplatíte a chcete se rozjet. V tu chvíli si ale uvědomíte, že máte v nádrži svého vozu se zážehovým motorem naftu (nebo naopak). Pokud jste se ještě nestačili rozjet, dá se chyba napravit. Opravdu se ale motor při natankování špatného paliva prakticky ihned po nastartování nenávratně poškodí, či dokonce zadře? To se pokusil zjistit magazín Fifth Gear a vzal si k tomu hned dva automobily – do benzínového Fordu Escort byla natankována nafta, do naftového Vauxahallu Astra pro změnu benzín. Už ve chvíli tankování přitom redaktor Jon Bentley narazil na první problém, pistoli ze stojanu s naftou do hrdla nádrže benzínového motoru s katalyzátorem zkrátka nestrčil (naopak to jde). I přesto ale mnoho řidičů špatné palivo natankuje.
Čtěte také: Natankovali jste špatné palivo? Udělejte tohle
Rozdíl mezi oběma palivy je v tom, nafta má mnohem vyšší bod vzplanutí, to znamená že je těžší ji zažehnout, což je naopak podstata benzínového motoru, v němž dochází k zažehnutí stlačené směsi benzínu a vzduchu. Jinými slovy by se teoreticky vůz se špatným palivem ani nemusel rozjet. Jak ale víme, teorie nefunguje. To konec konců dokazuje i benzínový Escort s naftou v palivovém systému, který s sebou sice po otočení klíčkem malinko škubne, bez problémů se ale rozjede a několik minut jezdí po letištní ploše. Pak sebou začne sice trochu házet, stále ale jede. Aby se motor trochu oživil, dolil do něj Bentley opět benzín s tím, že zbytek nafty v nádrži zůstal. Výsledek? Po pár minutách auto fungovalo naprosto bez problémů! Escort dokonce prošel i emisním testem.
Naftová Astra se podobně jako Ford rozjela bez problémů a nějakou dobu se pohybovala po letištní ploše. Výsledek mohl být lehce zkreslen stářím vozu. Benzín totiž na rozdíl od nafty nemá žádný mazací efekt, což vede ke zničení palivového čerpadla. Ta v novějších autech pak pracují pod mnohem větším tlakem než v Astře a i jízda na kratší vzdálenost by je úplně zničila. Vauxhallu to ale ani po více než dvaceti kilometrech nijak nevadilo a nakonec kroužil na letištní ploše celou půl hodinu. Jon Bentley měl dokonce pocit, že je auto rychlejší. Jediným indikátorem, že by mohlo být něco v nepořádku, se staly jiskry, vycházející z díry ve výfuku. Až následný test emisí ukázal, že je tady skutečně něco špatně – z výfuku šel černý kouř a motor následně přestal pracovat a nechtěl nastartovat.
I to se ale povedlo napravit! Stačilo totiž do nádrže přidat opět správné palivo, motor po chvíli naskočil a auto se rozjelo. Záhy sice opět zastavilo, několik dalších pokusů nicméně uvedlo motor do chodu a z výfuku dokonce vycházel kouř s barvou typickou pro naftové motory. Astra pak jezdila bez problémů, což je, podobně jako v případě Escortu, skutečně nečekané. Co tedy z testu plyne? Že pokud máte starší auto, nemusí být ani natankování malého množství špatného paliva (v tomto případě pokaždé kolem pěti litrů) katastrofou. Pro moderní turbodiesely a konec konců i turbobenzíny by ale toto jednání pravděpodobně znamenalo obrovský problém. Proto se chyby se špatným palivem vyvarujte a pokud k ní dojde, raději ani nestartujte a nechcete nádrž profesionálně vypustit a vyčistit.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.