Poškodí se nenávratně motor při záměně nafty za benzín?

ar6, 29. ledna 2017, 14:40 Google+

Nedávno jsme vám přinesli několik rad a tipů, jak se zachovat v případě, že do benzínového modelu natankujete naftu, respektive že do naftového motoru natankujete benzín. Většina z nich zahrnovala strašák v podobě nenávratného poškození motoru. Opravdu k tomu ale dojde, pokud se se špatným palivem v nádrži rozjedete?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 30.01. 21:20) Napište svůj názor
Poškodí se nenávratně motor při záměně nafty za benzín?

Poškodí se nenávratně motor při záměně nafty za benzín? | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Může se to stát i vám, chtělo by se říct. Přijedete k čerpací stanici, natankujete palivo, zaplatíte a chcete se rozjet. V tu chvíli si ale uvědomíte, že máte v nádrži svého vozu se zážehovým motorem naftu (nebo naopak). Pokud jste se ještě nestačili rozjet, dá se chyba napravit. Opravdu se ale motor při natankování špatného paliva prakticky ihned po nastartování nenávratně poškodí, či dokonce zadře? To se pokusil zjistit magazín Fifth Gear a vzal si k tomu hned dva automobily – do benzínového Fordu Escort byla natankována nafta, do naftového Vauxahallu Astra pro změnu benzín. Už ve chvíli tankování přitom redaktor Jon Bentley narazil na první problém, pistoli ze stojanu s naftou do hrdla nádrže benzínového motoru s katalyzátorem zkrátka nestrčil (naopak to jde). I přesto ale mnoho řidičů špatné palivo natankuje.

Čtěte také: Natankovali jste špatné palivo? Udělejte tohle

Rozdíl mezi oběma palivy je v tom, nafta má mnohem vyšší bod vzplanutí, to znamená že je těžší ji zažehnout, což je naopak podstata benzínového motoru, v němž dochází k zažehnutí stlačené směsi benzínu a vzduchu. Jinými slovy by se teoreticky vůz se špatným palivem ani nemusel rozjet. Jak ale víme, teorie nefunguje. To konec konců dokazuje i benzínový Escort s naftou v palivovém systému, který s sebou sice po otočení klíčkem malinko škubne, bez problémů se ale rozjede a několik minut jezdí po letištní ploše. Pak sebou začne sice trochu házet, stále ale jede. Aby se motor trochu oživil, dolil do něj Bentley opět benzín s tím, že zbytek nafty v nádrži zůstal. Výsledek? Po pár minutách auto fungovalo naprosto bez problémů! Escort dokonce prošel i emisním testem.

Naftová Astra se podobně jako Ford rozjela bez problémů a nějakou dobu se pohybovala po letištní ploše. Výsledek mohl být lehce zkreslen stářím vozu. Benzín totiž na rozdíl od nafty nemá žádný mazací efekt, což vede ke zničení palivového čerpadla. Ta v novějších autech pak pracují pod mnohem větším tlakem než v Astře a i jízda na kratší vzdálenost by je úplně zničila. Vauxhallu to ale ani po více než dvaceti kilometrech nijak nevadilo a nakonec kroužil na letištní ploše celou půl hodinu. Jon Bentley měl dokonce pocit, že je auto rychlejší. Jediným indikátorem, že by mohlo být něco v nepořádku, se staly jiskry, vycházející z díry ve výfuku. Až následný test emisí ukázal, že je tady skutečně něco špatně – z výfuku šel černý kouř a motor následně přestal pracovat a nechtěl nastartovat.

I to se ale povedlo napravit! Stačilo totiž do nádrže přidat opět správné palivo, motor po chvíli naskočil a auto se rozjelo. Záhy sice opět zastavilo, několik dalších pokusů nicméně uvedlo motor do chodu a z výfuku dokonce vycházel kouř s barvou typickou pro naftové motory. Astra pak jezdila bez problémů, což je, podobně jako v případě Escortu, skutečně nečekané. Co tedy z testu plyne? Že pokud máte starší auto, nemusí být ani natankování malého množství špatného paliva (v tomto případě pokaždé kolem pěti litrů) katastrofou. Pro moderní turbodiesely a konec konců i turbobenzíny by ale toto jednání pravděpodobně znamenalo obrovský problém. Proto se chyby se špatným palivem vyvarujte a pokud k ní dojde, raději ani nestartujte a nechcete nádrž profesionálně vypustit a vyčistit.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Poškodí se nenávratně motor při záměně nafty za benzín?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 30.01.2017 21:20 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Motor Volkswagenu ID.3 má 200 koní a vejde se do sportovní tašky

Motor s 200 koňmi, který se vejde do tašky? To je pohon Volkswagenu ID.3

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

PŘEKVAPÍ Zažitá představa o pneumatikách na elektromobilech je mylná

Ilustrační foto

BESIP prozradil, který přestupek má v ČR nejhorší následky. Neděláte ho také?

Volkswagen T-Roc jde v ČR do prodeje s cenou od 1 042 900 Kč

Ostré SUV T-Roc R jde v ČR do prodeje. 300 koní, 100 km/h pod 5 vteřin. Cena je atraktivní

Nové elektrické SUV značky Ford ponese označení Mustang Mach-E

Ford prozradil termín prezentace a jméno svého nového SUV

Audi RS6 Avant

Chcete jezdit jako mistr světa F1? Nyní máte možnost

Mitsubishi nabízí Outlander PHEV s výkonem až 224 koní a spotřebou 1,8 l/100km za 959 900 Kč

Má VÝKON a jezdí za HUBIČKU. Plug-in hybridní Mitsubishi Outlander PHEV ZA 959 900 Kč

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

KDE KONČÍ? Co se děje s auty, která bazary nevykoupí?

Racing Expo Ferrari

Racing Expo, stovky výjimečných vozů v obří fotogalerie

Škoda Octavia 4

Škoda Octavia 4 (2020) odhalena. Do prodeje jde ještě letos

reklama

Doporučujeme

Omlazená Toyota Vitz je vizuálně sportovnější, hybrid nechybí.

Tohle chceme i v Evropě! Co zajímavého má omlazená Toyota Vitz?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Má VÝKON a jezdí za HUBIČKU. Plug-in hybridní Mitsubishi Outlander PHEV ZA 959 900 Kč

  2. PŘEKVAPÍ Zažitá představa o pneumatikách na elektromobilech je mylná

  3. Chcete jezdit jako mistr světa F1? Nyní máte možnost

  4. LOSÍ TEST s potížemi. Co se děje u BMW, že je i Škoda Karoq jistější?

  5. Racing Expo, stovky výjimečných vozů v obří fotogalerie

  6. BOŽSKÝ KLID v autě. Redukce hluku o polovinu. Jak funguje převratný systém RANC?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud