Nedávno jsme vám přinesli několik rad a tipů, jak se zachovat v případě, že do benzínového modelu natankujete naftu, respektive že do naftového motoru natankujete benzín. Většina z nich zahrnovala strašák v podobě nenávratného poškození motoru. Opravdu k tomu ale dojde, pokud se se špatným palivem v nádrži rozjedete?
Může se to stát i vám, chtělo by se říct. Přijedete k čerpací stanici, natankujete palivo, zaplatíte a chcete se rozjet. V tu chvíli si ale uvědomíte, že máte v nádrži svého vozu se zážehovým motorem naftu (nebo naopak). Pokud jste se ještě nestačili rozjet, dá se chyba napravit. Opravdu se ale motor při natankování špatného paliva prakticky ihned po nastartování nenávratně poškodí, či dokonce zadře? To se pokusil zjistit magazín Fifth Gear a vzal si k tomu hned dva automobily – do benzínového Fordu Escort byla natankována nafta, do naftového Vauxahallu Astra pro změnu benzín. Už ve chvíli tankování přitom redaktor Jon Bentley narazil na první problém, pistoli ze stojanu s naftou do hrdla nádrže benzínového motoru s katalyzátorem zkrátka nestrčil (naopak to jde). I přesto ale mnoho řidičů špatné palivo natankuje.
Čtěte také: Natankovali jste špatné palivo? Udělejte tohle
Rozdíl mezi oběma palivy je v tom, nafta má mnohem vyšší bod vzplanutí, to znamená že je těžší ji zažehnout, což je naopak podstata benzínového motoru, v němž dochází k zažehnutí stlačené směsi benzínu a vzduchu. Jinými slovy by se teoreticky vůz se špatným palivem ani nemusel rozjet. Jak ale víme, teorie nefunguje. To konec konců dokazuje i benzínový Escort s naftou v palivovém systému, který s sebou sice po otočení klíčkem malinko škubne, bez problémů se ale rozjede a několik minut jezdí po letištní ploše. Pak sebou začne sice trochu házet, stále ale jede. Aby se motor trochu oživil, dolil do něj Bentley opět benzín s tím, že zbytek nafty v nádrži zůstal. Výsledek? Po pár minutách auto fungovalo naprosto bez problémů! Escort dokonce prošel i emisním testem.
Naftová Astra se podobně jako Ford rozjela bez problémů a nějakou dobu se pohybovala po letištní ploše. Výsledek mohl být lehce zkreslen stářím vozu. Benzín totiž na rozdíl od nafty nemá žádný mazací efekt, což vede ke zničení palivového čerpadla. Ta v novějších autech pak pracují pod mnohem větším tlakem než v Astře a i jízda na kratší vzdálenost by je úplně zničila. Vauxhallu to ale ani po více než dvaceti kilometrech nijak nevadilo a nakonec kroužil na letištní ploše celou půl hodinu. Jon Bentley měl dokonce pocit, že je auto rychlejší. Jediným indikátorem, že by mohlo být něco v nepořádku, se staly jiskry, vycházející z díry ve výfuku. Až následný test emisí ukázal, že je tady skutečně něco špatně – z výfuku šel černý kouř a motor následně přestal pracovat a nechtěl nastartovat.
I to se ale povedlo napravit! Stačilo totiž do nádrže přidat opět správné palivo, motor po chvíli naskočil a auto se rozjelo. Záhy sice opět zastavilo, několik dalších pokusů nicméně uvedlo motor do chodu a z výfuku dokonce vycházel kouř s barvou typickou pro naftové motory. Astra pak jezdila bez problémů, což je, podobně jako v případě Escortu, skutečně nečekané. Co tedy z testu plyne? Že pokud máte starší auto, nemusí být ani natankování malého množství špatného paliva (v tomto případě pokaždé kolem pěti litrů) katastrofou. Pro moderní turbodiesely a konec konců i turbobenzíny by ale toto jednání pravděpodobně znamenalo obrovský problém. Proto se chyby se špatným palivem vyvarujte a pokud k ní dojde, raději ani nestartujte a nechcete nádrž profesionálně vypustit a vyčistit.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.