Rekuperace energie dnes hraje důležitou roli především u pohonných jednotek, kde pomáhá například při pružném zrychlení. V budoucnu by ale podobným systémem mohly být vybaveny i tlumiče. Alespoň to tvrdí Audi, které testuje řešení zvané eROT, v překladu elektromechanické rotační tlumiče.
Klasickým hydraulickým tlumičům zdá se odzvonilo. Stále častěji se objevují tlumiče adaptivní, v budoucnu by mohly automobilky sázet na elektromechanické rotační tlumiče (eROT). Tak nazývá Audi svůj prototyp tlumičů, umožňující rekuperaci energie. „Každý výmol, každá nerovnost, každá zatáčka je zdrojem pohybové energie, která je pohlcována současnými tlumiči a přeměňována na ztrátové teplo,“ vysvětluje princip nového řešení Stefan Knirsch, člen představenstva Audi, zodpovědný za technický vývoj. „Tuto energii se nyní chystáme využívat pomocí nového systému elektromechanických tlumičů, který je součástí palubní elektrické sítě s napětím 48 V. Navíc tím společně s našimi zákazníky získáváme zcela nové možnosti pro regulaci podvozku,“ dodává.
Na první pohled systém pracuje jako běžné aktivně řízené tlumiče. Přizpůsobuje se tak vozovce a stylu jízdy řidiče, prostřednictvím softwaru pak lze libovolně definovat charakteristiku tlumičů. Audi se však povedlo vyřešit vzájemnou závislost mezi fázemi stlačování. U systému eROT je charakteristika tlumení při pohybu kola nahoru komfortně měkká, aniž by to negativně ovlivňovalo tuhé tlumení ve fázi, kdy se kolo pohybuje dolů. Další výhodou nového systému je jeho geometrie. Horizontálně uložené točivé elektrické stroje nahrazují svislé teleskopické tlumiče zadní nápravy, z čehož plyne výhoda i pro zavazadlový prostor.
Ještě zajímavější je však fakt, že celé řešení umí přeměňovat kinetickou energii kol (ta se pohybují prostřednictvím ramen) při pohybu nahoru a dolů během propružení na elektrickou energii. Zachycený pohyb je následně přenášen prostřednictvím převodovky do točivého elektromotoru, který ve funkci generátoru vyrábí elektrickou energii. Jak už bylo řečeno, nedílnou součástí systému eROT je palubní elektrická síť s napětím 48 V, jejíž lithium-iontový akumulátor nabízí kapacitu 0,5 kWh a výkon 13 kW. Stejnosměrný měnič pak propojuje 48V vedlejší palubní elektrickou síť s 12V hlavní palubní elektrickou sítí, v níž pracuje velmi účinný generátor se zvýšeným výkonem. Již za rok by se měla v novém modelu Audi objevit hlavní palubní síť s napětím 48 V, která bude napájet výkonnou mildhybridní soustavu (auto nemůže jet pouze na elektřinu). Potenciál je uspořit 0,7 l/100 km.
Zpět ale k elektromechanickým tlumičům, které mají za sebou první testy. Ty jsou dle Audi velmi slibné. Během testování se na německých silnicích povedlo dosáhnout rekuperačního výkonu 100 až 150 W, největších hodnot (613 W) bylo dosaženo na hrbolatých silnicích nižších tříd. Převedeno do reálných čísel, průměrné emise auta s tlumiči eROT se snížily o 3 g CO2/km. Ideální řešení na české rozbité silnice? Dost možná ano, protože při vyšším komfortu bude řidič ještě alespoň malinko spořit palivo a snižovat emise. Problém ale bude zcela jistě v ceně tlumičů, až se dostanou na trh, a jejich masovějším rozšíření i do aut mainstreamovějších značek. Nápad je to ale opravdu velmi zajímavý.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.