Rekuperace energie dnes hraje důležitou roli především u pohonných jednotek, kde pomáhá například při pružném zrychlení. V budoucnu by ale podobným systémem mohly být vybaveny i tlumiče. Alespoň to tvrdí Audi, které testuje řešení zvané eROT, v překladu elektromechanické rotační tlumiče.
Klasickým hydraulickým tlumičům zdá se odzvonilo. Stále častěji se objevují tlumiče adaptivní, v budoucnu by mohly automobilky sázet na elektromechanické rotační tlumiče (eROT). Tak nazývá Audi svůj prototyp tlumičů, umožňující rekuperaci energie. „Každý výmol, každá nerovnost, každá zatáčka je zdrojem pohybové energie, která je pohlcována současnými tlumiči a přeměňována na ztrátové teplo,“ vysvětluje princip nového řešení Stefan Knirsch, člen představenstva Audi, zodpovědný za technický vývoj. „Tuto energii se nyní chystáme využívat pomocí nového systému elektromechanických tlumičů, který je součástí palubní elektrické sítě s napětím 48 V. Navíc tím společně s našimi zákazníky získáváme zcela nové možnosti pro regulaci podvozku,“ dodává.
Na první pohled systém pracuje jako běžné aktivně řízené tlumiče. Přizpůsobuje se tak vozovce a stylu jízdy řidiče, prostřednictvím softwaru pak lze libovolně definovat charakteristiku tlumičů. Audi se však povedlo vyřešit vzájemnou závislost mezi fázemi stlačování. U systému eROT je charakteristika tlumení při pohybu kola nahoru komfortně měkká, aniž by to negativně ovlivňovalo tuhé tlumení ve fázi, kdy se kolo pohybuje dolů. Další výhodou nového systému je jeho geometrie. Horizontálně uložené točivé elektrické stroje nahrazují svislé teleskopické tlumiče zadní nápravy, z čehož plyne výhoda i pro zavazadlový prostor.
Ještě zajímavější je však fakt, že celé řešení umí přeměňovat kinetickou energii kol (ta se pohybují prostřednictvím ramen) při pohybu nahoru a dolů během propružení na elektrickou energii. Zachycený pohyb je následně přenášen prostřednictvím převodovky do točivého elektromotoru, který ve funkci generátoru vyrábí elektrickou energii. Jak už bylo řečeno, nedílnou součástí systému eROT je palubní elektrická síť s napětím 48 V, jejíž lithium-iontový akumulátor nabízí kapacitu 0,5 kWh a výkon 13 kW. Stejnosměrný měnič pak propojuje 48V vedlejší palubní elektrickou síť s 12V hlavní palubní elektrickou sítí, v níž pracuje velmi účinný generátor se zvýšeným výkonem. Již za rok by se měla v novém modelu Audi objevit hlavní palubní síť s napětím 48 V, která bude napájet výkonnou mildhybridní soustavu (auto nemůže jet pouze na elektřinu). Potenciál je uspořit 0,7 l/100 km.
Zpět ale k elektromechanickým tlumičům, které mají za sebou první testy. Ty jsou dle Audi velmi slibné. Během testování se na německých silnicích povedlo dosáhnout rekuperačního výkonu 100 až 150 W, největších hodnot (613 W) bylo dosaženo na hrbolatých silnicích nižších tříd. Převedeno do reálných čísel, průměrné emise auta s tlumiči eROT se snížily o 3 g CO2/km. Ideální řešení na české rozbité silnice? Dost možná ano, protože při vyšším komfortu bude řidič ještě alespoň malinko spořit palivo a snižovat emise. Problém ale bude zcela jistě v ceně tlumičů, až se dostanou na trh, a jejich masovějším rozšíření i do aut mainstreamovějších značek. Nápad je to ale opravdu velmi zajímavý.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?