Audi má ideální tlmuiče pro české silnice, zvyšují komfort a snižují emise

ar6, 11. srpna 2016, 11:08 Google+

Rekuperace energie dnes hraje důležitou roli především u pohonných jednotek, kde pomáhá například při pružném zrychlení. V budoucnu by ale podobným systémem mohly být vybaveny i tlumiče. Alespoň to tvrdí Audi, které testuje řešení zvané eROT, v překladu elektromechanické rotační tlumiče.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Audi připravuje elektromechanické tlumiče eROT.

Audi připravuje elektromechanické tlumiče eROT. | foto: Audi

Sdílejte článek

Klasickým hydraulickým tlumičům zdá se odzvonilo. Stále častěji se objevují tlumiče adaptivní, v budoucnu by mohly automobilky sázet na elektromechanické rotační tlumiče (eROT). Tak nazývá Audi svůj prototyp tlumičů, umožňující rekuperaci energie. „Každý výmol, každá nerovnost, každá zatáčka je zdrojem pohybové energie, která je pohlcována současnými tlumiči a přeměňována na ztrátové teplo,“ vysvětluje princip nového řešení Stefan Knirsch, člen představenstva Audi, zodpovědný za technický vývoj. „Tuto energii se nyní chystáme využívat pomocí nového systému elektromechanických tlumičů, který je součástí palubní elektrické sítě s napětím 48 V. Navíc tím společně s našimi zákazníky získáváme zcela nové možnosti pro regulaci podvozku,“ dodává.

Na první pohled systém pracuje jako běžné aktivně řízené tlumiče. Přizpůsobuje se tak vozovce a stylu jízdy řidiče, prostřednictvím softwaru pak lze libovolně definovat charakteristiku tlumičů. Audi se však povedlo vyřešit vzájemnou závislost mezi fázemi stlačování. U systému eROT je charakteristika tlumení při pohybu kola nahoru komfortně měkká, aniž by to negativně ovlivňovalo tuhé tlumení ve fázi, kdy se kolo pohybuje dolů. Další výhodou nového systému je jeho geometrie. Horizontálně uložené točivé elektrické stroje nahrazují svislé teleskopické tlumiče zadní nápravy, z čehož plyne výhoda i pro zavazadlový prostor.

Ještě zajímavější je však fakt, že celé řešení umí přeměňovat kinetickou energii kol (ta se pohybují prostřednictvím ramen) při pohybu nahoru a dolů během propružení na elektrickou energii. Zachycený pohyb je následně přenášen prostřednictvím převodovky do točivého elektromotoru, který ve funkci generátoru vyrábí elektrickou energii. Jak už bylo řečeno, nedílnou součástí systému eROT je palubní elektrická síť s napětím 48 V, jejíž lithium-iontový akumulátor nabízí kapacitu 0,5 kWh a výkon 13 kW. Stejnosměrný měnič pak propojuje 48V vedlejší palubní elektrickou síť s 12V hlavní palubní elektrickou sítí, v níž pracuje velmi účinný generátor se zvýšeným výkonem. Již za rok by se měla v novém modelu Audi objevit hlavní palubní síť s napětím 48 V, která bude napájet výkonnou mildhybridní soustavu (auto nemůže jet pouze na elektřinu). Potenciál je uspořit 0,7 l/100 km.

Zpět ale k elektromechanickým tlumičům, které mají za sebou první testy. Ty jsou dle Audi velmi slibné. Během testování se na německých silnicích povedlo dosáhnout rekuperačního výkonu 100 až 150 W, největších hodnot (613 W) bylo dosaženo na hrbolatých silnicích nižších tříd. Převedeno do reálných čísel, průměrné emise auta s tlumiči eROT se snížily o 3 g CO2/km. Ideální řešení na české rozbité silnice? Dost možná ano, protože při vyšším komfortu bude řidič ještě alespoň malinko spořit palivo a snižovat emise. Problém ale bude zcela jistě v ceně tlumičů, až se dostanou na trh, a jejich masovějším rozšíření i do aut mainstreamovějších značek. Nápad je to ale opravdu velmi zajímavý.

Vytisknout

Diskuze: Audi má ideální tlmuiče pro české silnice, zvyšují komfort a snižují emise

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Bentley Bentayga

Bentley Bentayga dostane pod kapotu diesel. Kolik nabídne koní?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud