Sestavit tento neveselý žebříček umožnil Cebii systém Autotracer, který se zabývá ověřováním stavu a původu ojetých vozidel. Její experti vyhodnotili jednotlivé modely, zadané k prověření v roce 2015, a z těchto čísel jim vyšla konečná tabulka. Z ní vyplývá, že nejvíce stáčeným vozem je Škoda Octavia. Téměř každý druhý kousek z druhé ruky má nějakým způsobem ovlivněný počet najetých kilometrů. Jen o něco málo lépe dopadla Škoda Fabia, „nejlepší“ trojku uzavřel Volkswagen Passat.
Vozidla s nejčastěji stáčenými tachometry
Model | Podíl na trhu ojetin | Podíl stočených vozů | |
1. | Škoda Octavia | 9,80 % | 49 % |
2. | Škoda Fabia | 7,20 % | 46 % |
3. | Volkswagen Passat | 3,40 % | 45 % |
4. | Audi A6 | 1,00 % | 44 % |
5. | BMW řady 3 | 1,60 % | 43 % |
6. | Ford Focus | 2,90 % | 43 % |
7. | Škoda Superb | 1,50 % | 42 % |
8. | Renault Scénic | 0,90 % | 42 % |
9. | Volkswagen Golf | 2,80 % | 42 % |
10. | Audi A4 | 1,10 % | 40 % |
Na opačném konci žebříčku se nejčastěji objevovaly vozy značek Hyundai a Kia. Vedle Cee’du a i30 s podílem šestnáct, respektive osmnáct, procent stočených vozů se ale na chvostu objevily třeba také Toyota Yaris, Seat Ibiza nebo Opel Corsa. „Vyhodnocovali jsme vozidla českého i zahraničního původu, u nichž je míra stáčení obecně výrazně vyšší. U vozidel z individuálního dovozu je riziko stočení vždy minimálně o 23 procent vyšší než u stejných tuzemských automobilů,“ řekl ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.
Pokud se zajímáte o rekordy v negativním i pozitivním slova smyslu, jistě Vás potěší následující statistika. Vůbec nejvyšší zaznamenaný případ stočení tachometru je u Volkswagenu Passat s původním nájezdem 750 tisíc kilometrů. Prodávající se ho ale jal omladit o rovný půl milion kilometrů, ve výsledku tak měl německý model najeto jen 250 tisíc kilometrů. Jen o něco málo lépe si vedlo BMW řady 7 z roku 2008, kterému během pár hodin majitel umazal téměř 460 tisíc kilometrů. Běžně jsou přitom vozidla stáčena o 80 až 150 tisíc kilometrů.