Posádka Radim Drga – Michal Merčák byla nováčky v uplynulé sezoně rallysprintového šampionátu. Kluci startovali s vozem Renault Clio Sport a stačily jim tři dokončené závody, aby mohli na konci roku slavit vítězství ve třídě 16 v hodnocení RSS. Na Mikulášské rally ve Slušovicích jsme Radima mohli vidět v závodním speciále společně s Kateřinou Vojtovou. Nyní si můžeme úspěšného nováčka krátce představit, možná o něm ještě v budoucnu uslyšíme…
Můžeš se krátce představit?
„Jsem zásadový člověk, ale i přes to dělám v životě spoustu chyb, ze kterých se snažím poučit, abych následně mohl udělat další a poučit se z těch následujících. Pracuju s auty, takže nemám k motorsportu daleko, a to je asi všechno. Zájmy, koníčky i volný čas jsou tedy s motorsportem spojeny. Buď bude člověk dělat více věcí najednou, nebo jednu věc a pořádně!“
Jak jsi se dostal k rally?
„Tak jako u většiny závodníků to byl vzor největší, a to vlastní otec. Pamatuju si, když jsem jako malý dostával záchvaty pláče, protože jsem s tátou a kluky nemohl odjet třeba na Pacov, Havlíčkův brod, Světlá nad Sázavou a tak dále. Postupem času to všechno vyšlo a já mu pravidelně na všechny soutěže jezdil fandit. Spolu jsme objezdili spoustu závodů. V roce 2000 když Roman Kresta vyhrál Barumku, 2001 znova, 2002 to prostě nedal, ale my to tak prožívali. To snad už nikdo z diváků nezažije. Zkrátka jsem kluk, co na vlastní oči zažil pravou klasiku. Samozřejmě jako většina nadšenců jsem své první amatérské závody absolvoval bez řidičáku. Po pár letech, když jsem Ve stopě valašské zimy 2013 zajel třetí flek ve dvoukolkách z nějakých 70. posádek, mi Ondra Mezihorák řekl: užij si to Radime, tohle se stane jen jednou za život. Byl jsem hrdý na to, když jsem to mohl zopakovat v roce 2014, 2017 i 2018. V ročníku 2016 mi pohár utekl, ale mě už v životě uteklo hodně věcí…“
Jak hodnotíš loňskou úspěšnou premiérovou sezonu?
„Kdyby mi někdo řekl, ať to zkusím, že zajedu první flek ve třídě, řekl bych mu: hele nezlob se, ale na tohle opravdu nemám náladu. Nakonec se to všechno sešlo dohromady a my se rozhodli že do toho půjdeme bez jakýchkoliv zkušeností a poznatků. Absolvovali jsme sprintrally Kopnou, Pačejov a Vsetín. Musím říct, že organizace soutěží, se nedá srovnat s tím, na co jsem byl zvyklý. Na první domácí Kopné jsme testovali auto, na náročném, drahém a dlouhém Pačejově jsme testovali sebe. Na Vsetín jsme se připravili jinak a rázně. Právě tam jsme začali závodit tak, jak jsme se na předchozích soutěžích naučili a poučili. Nezajímali nás tak výsledky, jako zlepšení se postupem času na každém metru. A 1.místo ve třídě 16 je fajn, bohužel obrovské náklady motorsportu mě nikdy nedovolí všem ukázat co ve mně doopravdy je.“
Máš za sebou 4 ostré starty, jak hodnotíš českou rallyovou scénu?
,,Samozřejmě česká rally je na profesionální úrovni, o tom žádná. Mám k tomu kladné i záporné názory, to samozřejmě oko diváka nezajímá. Nicméně když je při těch soubojích v této době všechno online a jede se na krev, je radost tady toto sledovat. V té části, kdy jedete na čas, je to pro vás mistrovství světa. Nejdůležitější poznatek je ten, že jsme se spolu se zastaralým autem dokázali přiblížit k modernější technice, ale mám opravdu velké rezervy!“
Jaký máš sen v rally?
„Můj sen se mi už dávno rozplynul. Upřímně? Chtěl jsem jako kluk z Valašska vyhrát nejpozději ve 25. letech Barumku absolutně, to se v té době úplně vymykalo realitě. Za celou svou kariéru jsem narazil na hodně důležité lidi, kteří mi pomohli posunout se dál. Tím vděčím zejména Jarkovi Orsákovi, který mi dodal opravdovou jiskru závodit a já přestal o závodech jen mluvit.“
Co plánuješ do příštího roku?
„Všechno je v tuto chvíli nejisté. Co se týče spolujezdce, o kvalitách Michala nepochybuju, a tak to i nadále zůstane. Nedokážu ani potvrdit, jestli budeme soutěžit s Renaultem nebo přesedneme do jiné techniky.“
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Chtěl bych poděkovat všem fanoušků, kteří nám fandili podél tratí rychlostních zkoušek. Bylo je vidět a moc nám to pomohlo v našich začátcích a získávání nových zkušeností. Poděkování patří také rodině, která mne v tomto náročném koníčku podporuje.“
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?