Když se řekne Rallysprint Kopná nebo Mikuláš Rally Slušovice, vždy za organizací těchto automobilových podniků stojí rodina Minaříků z Podkopné Lhoty. Nejpopulárnější český rallysprint na Kopné je spojen od prvního ročníku právě s rodinou Minaříků. Kopná se vrátila v letošním roce po dvouleté odmlce do republikového šampionátu a začátkem dubna úspěšně proběhl již třiadvacátý ročník. Před osmi lety se narodila Mikuláš Rally Slušovice jako volný exhibiční podnik, který každoročně uzavírá domácí motoristickou sezonu. Letošní ročník proběhl opět v zimních podmínkách a vzbudil emoce především ze strany některých jezdců. S odstupem necelého měsíce se vracíme k mikulášské rally rozhovorem s Josefem Minaříkem, šéfem organizačního výboru CBS CARBOSPED Mikuláš Rally forever.
Pane Minaříku, v letošním roce jste pořádali opět dvě soutěže. Po dvouleté pauze jste se vrátili do rallysprintového šampionátu. Začněme hodnocení letošní sezony právě u Kopné.
“Zůstala tady skupina zapálených pořadatelů a podařilo se nám sehnat i finanční prostředky. Právě jistota generálního partnera převážila naše rozhodnutí do toho jít. Bohužel se potvrdily naše obavy, že nenaplníme startovní listinu. Těžko říci, zda to bylo časným dubnovým termínem nebo Kopná už netáhne, tak jako dříve nebo těch posádek už tolik není. I ve Vyškově a v Mostě bylo na startu málo posádek a startovní listiny byly naplněny jen v Pačejově a ve Vsetíně zásluhou šampionátu historických vozidel. Letošní Kopná skončila po finanční stránce lehce v mínusu, což nás vůbec netěšilo. Udělali jsme ale opět kvalitní rally, která se jela na čtyřech úsecích plus shakedown.”
Pojede se populární Kopná i v roce 2018?
“Dali jsme si několik podmínek, z nichž ta základní nám byla ze strany Autoklubu České republiky splněna přidělením Mistrovství České republiky historických vozidel. Podali jsme přihlášku a v předběžném kalendáři jsme dostali termín 6. – 7. dubna 2018. Máme už připravenou trať, ale zatím hledáme generálního partnera. Snad se nám podaří do jara zajistit potřebné finanční prostředky.”
Mikulášská rally se jela po letech opět v zimních podmínkách. Dva dny před startem napadl sníh. Jak bylo obtížné bylo připravit trať a vypořádat se s rozmary počasí?
“Ve čtvrtek jsme úsek na Rakové dvakrát projeli traktorem s pluhem, to stejné jsme provedli i v pátek. Odpoledne přišla obleva a celý úsek byl sjízdný na mokrou gumu. V sobotu byly jiné podmínky, přes noc přišel mráz, nicméně obec Zádveřice nám vyšla vstříc a použili jsme traktor s posypem. Kvůli nesjízdosti závěrečného části od lesíka k benzinové pumpě jsme přistoupili k ručnímu posypu, což nás stálo hodně úsilí. Okruh kolem dostihové dráhy byl ošetřen, opět jsme situaci řešili s městem Slušovice. Jsou tady přísné normy a musíte mít povolení k chemickému posypu. Máte silnice druhé třídy, které nelze rozsolit. Nemůžete jít proti platným předpisům a zákonům.”
Jezdci si stěžovali, že pořadatel nepovolil použití pneumatik s hroty. Co říkáte na jejich vyjádření?
“Pokud někdo neumí číst a nedbá na to, že každá rally se jede podle zvláštních ustanoveních, které podléhají schválení z Autoklubu České republiky a my nemůžeme sami nic měnit, tak by neměl závodit. My, jak se dozvídáme z různých médií, jsme nikomu použití pneu s hroty neslíbili! Ve zvláštních ustanoveních bylo jasně napsáno, že na úseku Fagus Lípa nebudou pneu s hroty v žádném případě povoleny a na okruhu pouze v případě souvislé sněhové pokrývky. Před sedmi lety jsme kola s hroty při extrémní sněhové nadílce na okruhu povolili i za velkého přispění tehdejšího šéfa svazu rally pana Františka Rosického. Souvislá sněhová vrstva letos nebyla a platné zákony v České republice nedovolují používat na komunikacích pneumatiky s hroty. Bohužel někteří jezdci z čela startovní listiny nás neustále bombardovali svými dotazy, proč nejedeme hroty. Bratr Luboš v roli ředitele si vyslechl řadu vulgárních nadávek na svou osobu. Během hodiny se nám odhlásilo kvůli sněhu osm posádek, které se divily, že v zimě může napadnout sníh. I přesto jsme nakonec měli posádek dost.”
Mikulášská rally je prakticky jedinou rally v České republice, kde probíhají seznamovací jízdy bezprostředně před startem. Jezdci měli aktuální informace o stavu tratě.
“Přesně tak, kdyby seznamovací jízdy byly den před soutěží, bylo by to pro posádky mnohem složitější vyhodnotit, co obout a jak si nastavit soutěžní vozidla. Hodnotím to jako neprofesionální přístup posádek, které se neumí připravit na zimní rally. Vítěz Martin Vlček nám ani jednou nevolal, správně si připravil auto na momentální podmínky na trati a zaslouženě vyhrál. Jiní jezdci si nakoupili za desetisíce korun pneu s hroty a argumentovali tím, že se jede volný exhibiční podnik a zřejmě se nemusí dodržovat řády a zákony! Před startem projel celou trať delegovaný hlavní sportovní komisař a bezpečnostní delegát ASN a rozhodně se ztotožnili s námi, že použití pneu s hroty by zde neschválili. Většina startovního pole si vůbec nestěžovala na sjízdnost tratě a soutěž si užívala.”
Zlínský kraj je mekkou rallysportu. Mikulášskou rally sledovaly opět zástupy motoristických fanoušků. Byl jste spokojen s jejich chováním?
“Bohužel se chovali velmi neukázněně. Takové problémy s diváky jsme dlouho neměli. Zřejmě si neuvědomují, že motoristický sport je nebezpečný a přináší i tragické okamžiky. Dvakrát jsme chtěli soutěž zastavit kvůli neukázněnosti diváků. Musím opět apelovat na fanoušky, aby si uvědomili všechna rizika a dbali bezpečnosti při sledování rychlostních zkoušek.
Dovolím si ještě poznámku k médiím. Na jednu stranu jsem rád, že do Slušovic jezdí a propagují náš podnik, nicméně mě mrzí nevyváženost reportáží v televizi a na webových serverech. Reportéry zajímají pouze názory jezdců a druhou stranu vzhledem k objektivitě a vyváženosti reportáže, nás pořadatele vůbec neosloví. Pak se dozvím, že ředitel rally zakázal hroty, což je absolutní nesmysl. Proč se reportéři nezeptají na názory a neudělají rozhovory i s jezdci z opačného konce startovního pole a zajímá je stále jen pár jezdců?!”
Co říci závěrem?
“Vzhledem k tomu, že brzy přivítáme nový rok 2018, přeji všem klidné a radostné prožití svátečních dnů, hodně zdraví, štěstí a spokojenosti. Věřím, že se budeme nadále setkávat v hojném počtu kolem tratí rychlostních zkoušek nebo v servisních zónách.”
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.