Když se řekne Rallysprint Kopná nebo Mikuláš Rally Slušovice, vždy za organizací těchto automobilových podniků stojí rodina Minaříků z Podkopné Lhoty. Nejpopulárnější český rallysprint na Kopné je spojen od prvního ročníku právě s rodinou Minaříků. Kopná se vrátila v letošním roce po dvouleté odmlce do republikového šampionátu a začátkem dubna úspěšně proběhl již třiadvacátý ročník. Před osmi lety se narodila Mikuláš Rally Slušovice jako volný exhibiční podnik, který každoročně uzavírá domácí motoristickou sezonu. Letošní ročník proběhl opět v zimních podmínkách a vzbudil emoce především ze strany některých jezdců. S odstupem necelého měsíce se vracíme k mikulášské rally rozhovorem s Josefem Minaříkem, šéfem organizačního výboru CBS CARBOSPED Mikuláš Rally forever.
Pane Minaříku, v letošním roce jste pořádali opět dvě soutěže. Po dvouleté pauze jste se vrátili do rallysprintového šampionátu. Začněme hodnocení letošní sezony právě u Kopné.
“Zůstala tady skupina zapálených pořadatelů a podařilo se nám sehnat i finanční prostředky. Právě jistota generálního partnera převážila naše rozhodnutí do toho jít. Bohužel se potvrdily naše obavy, že nenaplníme startovní listinu. Těžko říci, zda to bylo časným dubnovým termínem nebo Kopná už netáhne, tak jako dříve nebo těch posádek už tolik není. I ve Vyškově a v Mostě bylo na startu málo posádek a startovní listiny byly naplněny jen v Pačejově a ve Vsetíně zásluhou šampionátu historických vozidel. Letošní Kopná skončila po finanční stránce lehce v mínusu, což nás vůbec netěšilo. Udělali jsme ale opět kvalitní rally, která se jela na čtyřech úsecích plus shakedown.”
Pojede se populární Kopná i v roce 2018?
“Dali jsme si několik podmínek, z nichž ta základní nám byla ze strany Autoklubu České republiky splněna přidělením Mistrovství České republiky historických vozidel. Podali jsme přihlášku a v předběžném kalendáři jsme dostali termín 6. – 7. dubna 2018. Máme už připravenou trať, ale zatím hledáme generálního partnera. Snad se nám podaří do jara zajistit potřebné finanční prostředky.”
Mikulášská rally se jela po letech opět v zimních podmínkách. Dva dny před startem napadl sníh. Jak bylo obtížné bylo připravit trať a vypořádat se s rozmary počasí?
“Ve čtvrtek jsme úsek na Rakové dvakrát projeli traktorem s pluhem, to stejné jsme provedli i v pátek. Odpoledne přišla obleva a celý úsek byl sjízdný na mokrou gumu. V sobotu byly jiné podmínky, přes noc přišel mráz, nicméně obec Zádveřice nám vyšla vstříc a použili jsme traktor s posypem. Kvůli nesjízdosti závěrečného části od lesíka k benzinové pumpě jsme přistoupili k ručnímu posypu, což nás stálo hodně úsilí. Okruh kolem dostihové dráhy byl ošetřen, opět jsme situaci řešili s městem Slušovice. Jsou tady přísné normy a musíte mít povolení k chemickému posypu. Máte silnice druhé třídy, které nelze rozsolit. Nemůžete jít proti platným předpisům a zákonům.”
Jezdci si stěžovali, že pořadatel nepovolil použití pneumatik s hroty. Co říkáte na jejich vyjádření?
“Pokud někdo neumí číst a nedbá na to, že každá rally se jede podle zvláštních ustanoveních, které podléhají schválení z Autoklubu České republiky a my nemůžeme sami nic měnit, tak by neměl závodit. My, jak se dozvídáme z různých médií, jsme nikomu použití pneu s hroty neslíbili! Ve zvláštních ustanoveních bylo jasně napsáno, že na úseku Fagus Lípa nebudou pneu s hroty v žádném případě povoleny a na okruhu pouze v případě souvislé sněhové pokrývky. Před sedmi lety jsme kola s hroty při extrémní sněhové nadílce na okruhu povolili i za velkého přispění tehdejšího šéfa svazu rally pana Františka Rosického. Souvislá sněhová vrstva letos nebyla a platné zákony v České republice nedovolují používat na komunikacích pneumatiky s hroty. Bohužel někteří jezdci z čela startovní listiny nás neustále bombardovali svými dotazy, proč nejedeme hroty. Bratr Luboš v roli ředitele si vyslechl řadu vulgárních nadávek na svou osobu. Během hodiny se nám odhlásilo kvůli sněhu osm posádek, které se divily, že v zimě může napadnout sníh. I přesto jsme nakonec měli posádek dost.”
Mikulášská rally je prakticky jedinou rally v České republice, kde probíhají seznamovací jízdy bezprostředně před startem. Jezdci měli aktuální informace o stavu tratě.
“Přesně tak, kdyby seznamovací jízdy byly den před soutěží, bylo by to pro posádky mnohem složitější vyhodnotit, co obout a jak si nastavit soutěžní vozidla. Hodnotím to jako neprofesionální přístup posádek, které se neumí připravit na zimní rally. Vítěz Martin Vlček nám ani jednou nevolal, správně si připravil auto na momentální podmínky na trati a zaslouženě vyhrál. Jiní jezdci si nakoupili za desetisíce korun pneu s hroty a argumentovali tím, že se jede volný exhibiční podnik a zřejmě se nemusí dodržovat řády a zákony! Před startem projel celou trať delegovaný hlavní sportovní komisař a bezpečnostní delegát ASN a rozhodně se ztotožnili s námi, že použití pneu s hroty by zde neschválili. Většina startovního pole si vůbec nestěžovala na sjízdnost tratě a soutěž si užívala.”
Zlínský kraj je mekkou rallysportu. Mikulášskou rally sledovaly opět zástupy motoristických fanoušků. Byl jste spokojen s jejich chováním?
“Bohužel se chovali velmi neukázněně. Takové problémy s diváky jsme dlouho neměli. Zřejmě si neuvědomují, že motoristický sport je nebezpečný a přináší i tragické okamžiky. Dvakrát jsme chtěli soutěž zastavit kvůli neukázněnosti diváků. Musím opět apelovat na fanoušky, aby si uvědomili všechna rizika a dbali bezpečnosti při sledování rychlostních zkoušek.
Dovolím si ještě poznámku k médiím. Na jednu stranu jsem rád, že do Slušovic jezdí a propagují náš podnik, nicméně mě mrzí nevyváženost reportáží v televizi a na webových serverech. Reportéry zajímají pouze názory jezdců a druhou stranu vzhledem k objektivitě a vyváženosti reportáže, nás pořadatele vůbec neosloví. Pak se dozvím, že ředitel rally zakázal hroty, což je absolutní nesmysl. Proč se reportéři nezeptají na názory a neudělají rozhovory i s jezdci z opačného konce startovního pole a zajímá je stále jen pár jezdců?!”
Co říci závěrem?
“Vzhledem k tomu, že brzy přivítáme nový rok 2018, přeji všem klidné a radostné prožití svátečních dnů, hodně zdraví, štěstí a spokojenosti. Věřím, že se budeme nadále setkávat v hojném počtu kolem tratí rychlostních zkoušek nebo v servisních zónách.”
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).