Dne 27. prosince započal Czech Dakar Team svoji pouť na rallye Dakar 2012, která odstartuje 1. ledna v argentinském Mar del Plata. Celý tým se sešel po poledni na ruzyňském letišti, odkud zamířil do Paříže a následně v nočních hodinách do Buenos Aires. Ve středu 28. 1. 2011 v odpoledních hodinách evropského času se celý tým ohlásil pořádku z letiště v Buenos Aires. Oproti minulým ročníkům se letos přesun do dějiště startu nekončí v hlavním městě Argentiny, ale po příletu tým čeká vyzvednutí techniky v přístavu Delta Dock a následný přejezd cca 500 km směrem na jih do Mar del Plata, kde závod začíná.
Pro letošní ročník se organizátoři rozhodli vrátit ke starému modelu trasy z místa A do místa B. Dosavadní „okruhy“ se startem a cílem v Buenos Aires, které pořadatel po tři roky připravoval, jsou pro ročník 2012 nahrazeny trasou Mar del Plata v Argentině přes Chile do peruánského hlavního města Lima. Za zmínku stojí to, že přístav Delta Dock leží poblíž stejnojmenné obce Lima. S trochou nadsázky je to tedy závod Lima – Lima. Letos na závodníky čeká 8 373 km, z nichž bude 4 191 km speciálních zkoušek. Při výběru vhodné trasy organizátoři kladli důraz na vytrvalost a bystrost za volantem. Jak varuje ředitel závodu David Castera, závodníci by měli mít neustále na zřeteli veškerá nebezpečí, která mohou na trati nastat. Trať bude opravdu náročná a závodící posádky zažijí nervy drásající situace.
Kompletní složení Czech Dakar Teamu pro ročník 2012 vypadá následovně:Soutěžní Tatra 4X4, startovní číslo 547pilot: Martin Kolomýnavigátor: René Kiliánco-pilot: David Kilián
Soutěžní motocykl YAMAHA 450, startovní číslo 100pilot: Jan Veselý
Asistenční Tatra 6x6 pilot: Jiří Surýmechanik: Zdeněk Zbranekmechanik: Jan Lašákmechanik: Radim Kaplánek
Novinářský vůz Nissan Patrolpilot: Marek Spáčilfotograf: Jaroslav Jindranovinář: Zdeněk Vodanovinář: Antonín Jakubec
Před startem Dakaru 2012:Nejvýraznější změnou pro CDT je fakt, že se závodu zúčastní pouze s jedním kamionem a jedním motocyklem. Start Marka Spáčila znemožnilo zranění kolene z červencové Silk Way. Markovo koleno není v takovém stavu, aby vydrželo 14 denní zátěž v závodním kamionu. „Dakar je závod, který nic neodpouští, a účast v neuspokojivém zdravotním stavu by byla hazardem se zdravím, technikou a v neposlední řadě i s finančními prostředky, které se shánějí stále obtížněji“, dodává Marek Spáčil, manažer Czech Dakar Teamu. Proto se rozhodl tento ročník absolvovat jako pilot press caru, odkud bude celý tým koordinovat.
Martin Kolomý věnoval převážnou část letošního roku zotavování po zranění páteře, které utrpěl na posledním ročníku Dakaru letos 4. 1. 2011. Dokázal se obdivuhodně dostat do dobré kondice a bude opět pilotovat soutěžní kamion. Před Dakarem 2012, na otázku jak moc bude riskovat, říká: „Letos budu muset přizpůsobit styl jízdy tomu, že za nás jede pouze jeden kamion. Nemá kdo zaskočit a jednoznačnou prioritou týmu je dojet do cíle.“
Druhým zraněným z ledna letošního roku byl navigátor Jaroslav Lamač. Jeho zranění bylo vážnější a rehabilitace si vyžaduje více času. Pro rok 2012 zajišťuje pro tým z domova komunikační servis pro veřejnost a media.
Jan Veselý pojede Dakar již potřetí. Potřetí v Jižní Americe a letos navíc v roli jediného českého zástupce v kategorii motocyklů. Přípravě na ročník 2012 se věnoval pečlivě již od května 2011. Posiloval svou vytrvalostní kondici a připravoval nový motocykl. Na starém motocyklu pravidelně trénoval. I když se díky pozdní zásilce dílů z Francie nevyhnul montáži navigačních přístrojů v časové tísni, cítí se připraven postoupit další ročník nejtěžší rallye světa ve stupačkách motocyklu. Tak jako v předchozích ročnících chce soutěž hlavně ve zdraví dokončit. To je nakonec ta nejcennější „dakarská“ trofej. Přejeme mu hodně zdaru a držíme palce.
Rok 2011 z pohledu příprav CDT:
Pro Czech Dakar Team byl letošní rok opět ve znamení intenzivních příprav. Ihned po návratu z Dakaru 2011 začal tým pracovat na závodních vozech. Martin Kolomý navíc na své rekonvalescenci po operaci zraněné páteře.
Vůz Marka Spáčila prošel kompletní přestavbou. Byl zvětšen rozvor z původních 4090 mm na 4290 mm, byla namontována nová kabina s modifikovaným bezpečnostním rámem, ovládání řazení bylo změněno na bowdeny. Upravena byla i nástavba s cílem lépe rozložit hmotnosti na nápravy. Hlavní změnou ovšem byla zástavba nového lehčího motoru Caterpillar C13 (kapalinou chlazený šestiválec s objemem motoru 13 litrů) na místo původního C18 (kapalinou chlazený řadový šestiválec o objemu motoru téměř 18 litrů). Výkon motorů je totožný a dosahuje maxima okolo 900 k (670 kW). Takto přestavěné vozidlo bylo na konci léta nasazeno do závodu Silk Way z Moskvy do Soči. Czech Dakar Team pojal tento závod jako test nově přestavěného trucku. Provedené úpravy mají pozitivní vliv na jízdní vlastnosti a dynamiku vozu. Posádka se držela s přehledem v první desítce kategorie kamionů a to navzdory silnému obsazení domácího týmu Kamaz.
Zelené Tatře bohužel nebylo souzeno vidět cíl. Ve 4. etapě při předjíždění pomalejšího soupeře vůz vlétl do díry, která nebyla uvedena v road booku a došlo k ulomení předního kola. Tuto nehodu odnesl Marek Spáčil poraněním kolene. Ostatní členové posádky vyvázli bez zranění.
Přípravy vozu Martina Kolomého začaly na konci léta. Upraven byl podvozek i nástavba, která je delší a umožňuje lepší rozložení hmotností směrem k zadní nápravě. Uložení pneumatik bylo změněno tak, aby posádka nemusela téměř 150 kilovou pneumatiku „zvedat“ na nástavbu. Kola jsou nyní umístěna vertikálně oproti původnímu horizontálnímu položení a jsou níž. Došlo také k přemístění nádrže z boků na nástavbu nad zadní nápravu. U tohoto vozu nedošlo k prodloužení rozvoru a zachován byl také původní motor C18, který ovšem doznal úprav. Ve spolupráci se společnosti Phoenix-Zepellin byl motoru optimalizován především průběh kroutícího momentu, aby zabíral tzv. „odspodu“.
Došlo k instalaci nových turbodmychadel, taktéž z nabídky Caterpillaru. I toto týmové vozidlo bylo podrobeno testům. K tomuto účelu ideálně posloužil závod El Chott 2011 na území Tunisu, kterého se CDT zúčastnil ve složení Martin Kolomý – pilot, René Kilián – navigátor, Sabri Boughattas – palubní mechanik. El Chott byl ideálním testem, protože se odehrával na Sahaře, kde panují obdobné podmínky jako na Dakaru. Především co se týká vysokých teplot a dunových polí. Test dopadl výborně. Auto i Martinova záda obstály na jedničku. Celkové vítězství v tomto závodě je toho důkazem. Po tomto testu už zbývalo provést celkovou revizi vozu, naložit všechen materiál do doprovodné Tatry a včetně press caru vše dopravit na konci listopadu do francouzského Le Havre k nalodění na plavbu do Jižní Ameriky.
„Chtěl bych poděkovat všem našim partnerům, díky kterým se můžeme zase po roce postavit na start tohoto legendárního závodu. Přípravě jsme během roku věnovali maximum a maximum jsme připraveni odvést i zde v průběhu závodu.“ uzavírá šéf týmu Marek Spáčil.
Dotazy k průběhu závodu prosím směřujte na e-mail: media@czechdakar.cz, info@czechdakar.czOficiální webové stránky: www.czechdakar.cz
Zdeněk Voda a Jaroslav LamačCzech Dakar Team
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.