Dne 27. prosince započal Czech Dakar Team svoji pouť na rallye Dakar 2012, která odstartuje 1. ledna v argentinském Mar del Plata. Celý tým se sešel po poledni na ruzyňském letišti, odkud zamířil do Paříže a následně v nočních hodinách do Buenos Aires. Ve středu 28. 1. 2011 v odpoledních hodinách evropského času se celý tým ohlásil pořádku z letiště v Buenos Aires. Oproti minulým ročníkům se letos přesun do dějiště startu nekončí v hlavním městě Argentiny, ale po příletu tým čeká vyzvednutí techniky v přístavu Delta Dock a následný přejezd cca 500 km směrem na jih do Mar del Plata, kde závod začíná.
Pro letošní ročník se organizátoři rozhodli vrátit ke starému modelu trasy z místa A do místa B. Dosavadní „okruhy“ se startem a cílem v Buenos Aires, které pořadatel po tři roky připravoval, jsou pro ročník 2012 nahrazeny trasou Mar del Plata v Argentině přes Chile do peruánského hlavního města Lima. Za zmínku stojí to, že přístav Delta Dock leží poblíž stejnojmenné obce Lima. S trochou nadsázky je to tedy závod Lima – Lima. Letos na závodníky čeká 8 373 km, z nichž bude 4 191 km speciálních zkoušek. Při výběru vhodné trasy organizátoři kladli důraz na vytrvalost a bystrost za volantem. Jak varuje ředitel závodu David Castera, závodníci by měli mít neustále na zřeteli veškerá nebezpečí, která mohou na trati nastat. Trať bude opravdu náročná a závodící posádky zažijí nervy drásající situace.
Kompletní složení Czech Dakar Teamu pro ročník 2012 vypadá následovně:Soutěžní Tatra 4X4, startovní číslo 547pilot: Martin Kolomýnavigátor: René Kiliánco-pilot: David Kilián
Soutěžní motocykl YAMAHA 450, startovní číslo 100pilot: Jan Veselý
Asistenční Tatra 6x6 pilot: Jiří Surýmechanik: Zdeněk Zbranekmechanik: Jan Lašákmechanik: Radim Kaplánek
Novinářský vůz Nissan Patrolpilot: Marek Spáčilfotograf: Jaroslav Jindranovinář: Zdeněk Vodanovinář: Antonín Jakubec
Před startem Dakaru 2012:Nejvýraznější změnou pro CDT je fakt, že se závodu zúčastní pouze s jedním kamionem a jedním motocyklem. Start Marka Spáčila znemožnilo zranění kolene z červencové Silk Way. Markovo koleno není v takovém stavu, aby vydrželo 14 denní zátěž v závodním kamionu. „Dakar je závod, který nic neodpouští, a účast v neuspokojivém zdravotním stavu by byla hazardem se zdravím, technikou a v neposlední řadě i s finančními prostředky, které se shánějí stále obtížněji“, dodává Marek Spáčil, manažer Czech Dakar Teamu. Proto se rozhodl tento ročník absolvovat jako pilot press caru, odkud bude celý tým koordinovat.
Martin Kolomý věnoval převážnou část letošního roku zotavování po zranění páteře, které utrpěl na posledním ročníku Dakaru letos 4. 1. 2011. Dokázal se obdivuhodně dostat do dobré kondice a bude opět pilotovat soutěžní kamion. Před Dakarem 2012, na otázku jak moc bude riskovat, říká: „Letos budu muset přizpůsobit styl jízdy tomu, že za nás jede pouze jeden kamion. Nemá kdo zaskočit a jednoznačnou prioritou týmu je dojet do cíle.“
Druhým zraněným z ledna letošního roku byl navigátor Jaroslav Lamač. Jeho zranění bylo vážnější a rehabilitace si vyžaduje více času. Pro rok 2012 zajišťuje pro tým z domova komunikační servis pro veřejnost a media.
Jan Veselý pojede Dakar již potřetí. Potřetí v Jižní Americe a letos navíc v roli jediného českého zástupce v kategorii motocyklů. Přípravě na ročník 2012 se věnoval pečlivě již od května 2011. Posiloval svou vytrvalostní kondici a připravoval nový motocykl. Na starém motocyklu pravidelně trénoval. I když se díky pozdní zásilce dílů z Francie nevyhnul montáži navigačních přístrojů v časové tísni, cítí se připraven postoupit další ročník nejtěžší rallye světa ve stupačkách motocyklu. Tak jako v předchozích ročnících chce soutěž hlavně ve zdraví dokončit. To je nakonec ta nejcennější „dakarská“ trofej. Přejeme mu hodně zdaru a držíme palce.
Rok 2011 z pohledu příprav CDT:
Pro Czech Dakar Team byl letošní rok opět ve znamení intenzivních příprav. Ihned po návratu z Dakaru 2011 začal tým pracovat na závodních vozech. Martin Kolomý navíc na své rekonvalescenci po operaci zraněné páteře.
Vůz Marka Spáčila prošel kompletní přestavbou. Byl zvětšen rozvor z původních 4090 mm na 4290 mm, byla namontována nová kabina s modifikovaným bezpečnostním rámem, ovládání řazení bylo změněno na bowdeny. Upravena byla i nástavba s cílem lépe rozložit hmotnosti na nápravy. Hlavní změnou ovšem byla zástavba nového lehčího motoru Caterpillar C13 (kapalinou chlazený šestiválec s objemem motoru 13 litrů) na místo původního C18 (kapalinou chlazený řadový šestiválec o objemu motoru téměř 18 litrů). Výkon motorů je totožný a dosahuje maxima okolo 900 k (670 kW). Takto přestavěné vozidlo bylo na konci léta nasazeno do závodu Silk Way z Moskvy do Soči. Czech Dakar Team pojal tento závod jako test nově přestavěného trucku. Provedené úpravy mají pozitivní vliv na jízdní vlastnosti a dynamiku vozu. Posádka se držela s přehledem v první desítce kategorie kamionů a to navzdory silnému obsazení domácího týmu Kamaz.
Zelené Tatře bohužel nebylo souzeno vidět cíl. Ve 4. etapě při předjíždění pomalejšího soupeře vůz vlétl do díry, která nebyla uvedena v road booku a došlo k ulomení předního kola. Tuto nehodu odnesl Marek Spáčil poraněním kolene. Ostatní členové posádky vyvázli bez zranění.
Přípravy vozu Martina Kolomého začaly na konci léta. Upraven byl podvozek i nástavba, která je delší a umožňuje lepší rozložení hmotností směrem k zadní nápravě. Uložení pneumatik bylo změněno tak, aby posádka nemusela téměř 150 kilovou pneumatiku „zvedat“ na nástavbu. Kola jsou nyní umístěna vertikálně oproti původnímu horizontálnímu položení a jsou níž. Došlo také k přemístění nádrže z boků na nástavbu nad zadní nápravu. U tohoto vozu nedošlo k prodloužení rozvoru a zachován byl také původní motor C18, který ovšem doznal úprav. Ve spolupráci se společnosti Phoenix-Zepellin byl motoru optimalizován především průběh kroutícího momentu, aby zabíral tzv. „odspodu“.
Došlo k instalaci nových turbodmychadel, taktéž z nabídky Caterpillaru. I toto týmové vozidlo bylo podrobeno testům. K tomuto účelu ideálně posloužil závod El Chott 2011 na území Tunisu, kterého se CDT zúčastnil ve složení Martin Kolomý – pilot, René Kilián – navigátor, Sabri Boughattas – palubní mechanik. El Chott byl ideálním testem, protože se odehrával na Sahaře, kde panují obdobné podmínky jako na Dakaru. Především co se týká vysokých teplot a dunových polí. Test dopadl výborně. Auto i Martinova záda obstály na jedničku. Celkové vítězství v tomto závodě je toho důkazem. Po tomto testu už zbývalo provést celkovou revizi vozu, naložit všechen materiál do doprovodné Tatry a včetně press caru vše dopravit na konci listopadu do francouzského Le Havre k nalodění na plavbu do Jižní Ameriky.
„Chtěl bych poděkovat všem našim partnerům, díky kterým se můžeme zase po roce postavit na start tohoto legendárního závodu. Přípravě jsme během roku věnovali maximum a maximum jsme připraveni odvést i zde v průběhu závodu.“ uzavírá šéf týmu Marek Spáčil.
Dotazy k průběhu závodu prosím směřujte na e-mail: media@czechdakar.cz, info@czechdakar.czOficiální webové stránky: www.czechdakar.cz
Zdeněk Voda a Jaroslav LamačCzech Dakar Team
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.