Dne 27. prosince započal Czech Dakar Team svoji pouť na rallye Dakar 2012, která odstartuje 1. ledna v argentinském Mar del Plata. Celý tým se sešel po poledni na ruzyňském letišti, odkud zamířil do Paříže a následně v nočních hodinách do Buenos Aires. Ve středu 28. 1. 2011 v odpoledních hodinách evropského času se celý tým ohlásil pořádku z letiště v Buenos Aires. Oproti minulým ročníkům se letos přesun do dějiště startu nekončí v hlavním městě Argentiny, ale po příletu tým čeká vyzvednutí techniky v přístavu Delta Dock a následný přejezd cca 500 km směrem na jih do Mar del Plata, kde závod začíná.
Pro letošní ročník se organizátoři rozhodli vrátit ke starému modelu trasy z místa A do místa B. Dosavadní „okruhy“ se startem a cílem v Buenos Aires, které pořadatel po tři roky připravoval, jsou pro ročník 2012 nahrazeny trasou Mar del Plata v Argentině přes Chile do peruánského hlavního města Lima. Za zmínku stojí to, že přístav Delta Dock leží poblíž stejnojmenné obce Lima. S trochou nadsázky je to tedy závod Lima – Lima. Letos na závodníky čeká 8 373 km, z nichž bude 4 191 km speciálních zkoušek. Při výběru vhodné trasy organizátoři kladli důraz na vytrvalost a bystrost za volantem. Jak varuje ředitel závodu David Castera, závodníci by měli mít neustále na zřeteli veškerá nebezpečí, která mohou na trati nastat. Trať bude opravdu náročná a závodící posádky zažijí nervy drásající situace.
Kompletní složení Czech Dakar Teamu pro ročník 2012 vypadá následovně:Soutěžní Tatra 4X4, startovní číslo 547pilot: Martin Kolomýnavigátor: René Kiliánco-pilot: David Kilián
Soutěžní motocykl YAMAHA 450, startovní číslo 100pilot: Jan Veselý
Asistenční Tatra 6x6 pilot: Jiří Surýmechanik: Zdeněk Zbranekmechanik: Jan Lašákmechanik: Radim Kaplánek
Novinářský vůz Nissan Patrolpilot: Marek Spáčilfotograf: Jaroslav Jindranovinář: Zdeněk Vodanovinář: Antonín Jakubec
Před startem Dakaru 2012:Nejvýraznější změnou pro CDT je fakt, že se závodu zúčastní pouze s jedním kamionem a jedním motocyklem. Start Marka Spáčila znemožnilo zranění kolene z červencové Silk Way. Markovo koleno není v takovém stavu, aby vydrželo 14 denní zátěž v závodním kamionu. „Dakar je závod, který nic neodpouští, a účast v neuspokojivém zdravotním stavu by byla hazardem se zdravím, technikou a v neposlední řadě i s finančními prostředky, které se shánějí stále obtížněji“, dodává Marek Spáčil, manažer Czech Dakar Teamu. Proto se rozhodl tento ročník absolvovat jako pilot press caru, odkud bude celý tým koordinovat.
Martin Kolomý věnoval převážnou část letošního roku zotavování po zranění páteře, které utrpěl na posledním ročníku Dakaru letos 4. 1. 2011. Dokázal se obdivuhodně dostat do dobré kondice a bude opět pilotovat soutěžní kamion. Před Dakarem 2012, na otázku jak moc bude riskovat, říká: „Letos budu muset přizpůsobit styl jízdy tomu, že za nás jede pouze jeden kamion. Nemá kdo zaskočit a jednoznačnou prioritou týmu je dojet do cíle.“
Druhým zraněným z ledna letošního roku byl navigátor Jaroslav Lamač. Jeho zranění bylo vážnější a rehabilitace si vyžaduje více času. Pro rok 2012 zajišťuje pro tým z domova komunikační servis pro veřejnost a media.
Jan Veselý pojede Dakar již potřetí. Potřetí v Jižní Americe a letos navíc v roli jediného českého zástupce v kategorii motocyklů. Přípravě na ročník 2012 se věnoval pečlivě již od května 2011. Posiloval svou vytrvalostní kondici a připravoval nový motocykl. Na starém motocyklu pravidelně trénoval. I když se díky pozdní zásilce dílů z Francie nevyhnul montáži navigačních přístrojů v časové tísni, cítí se připraven postoupit další ročník nejtěžší rallye světa ve stupačkách motocyklu. Tak jako v předchozích ročnících chce soutěž hlavně ve zdraví dokončit. To je nakonec ta nejcennější „dakarská“ trofej. Přejeme mu hodně zdaru a držíme palce.
Rok 2011 z pohledu příprav CDT:
Pro Czech Dakar Team byl letošní rok opět ve znamení intenzivních příprav. Ihned po návratu z Dakaru 2011 začal tým pracovat na závodních vozech. Martin Kolomý navíc na své rekonvalescenci po operaci zraněné páteře.
Vůz Marka Spáčila prošel kompletní přestavbou. Byl zvětšen rozvor z původních 4090 mm na 4290 mm, byla namontována nová kabina s modifikovaným bezpečnostním rámem, ovládání řazení bylo změněno na bowdeny. Upravena byla i nástavba s cílem lépe rozložit hmotnosti na nápravy. Hlavní změnou ovšem byla zástavba nového lehčího motoru Caterpillar C13 (kapalinou chlazený šestiválec s objemem motoru 13 litrů) na místo původního C18 (kapalinou chlazený řadový šestiválec o objemu motoru téměř 18 litrů). Výkon motorů je totožný a dosahuje maxima okolo 900 k (670 kW). Takto přestavěné vozidlo bylo na konci léta nasazeno do závodu Silk Way z Moskvy do Soči. Czech Dakar Team pojal tento závod jako test nově přestavěného trucku. Provedené úpravy mají pozitivní vliv na jízdní vlastnosti a dynamiku vozu. Posádka se držela s přehledem v první desítce kategorie kamionů a to navzdory silnému obsazení domácího týmu Kamaz.
Zelené Tatře bohužel nebylo souzeno vidět cíl. Ve 4. etapě při předjíždění pomalejšího soupeře vůz vlétl do díry, která nebyla uvedena v road booku a došlo k ulomení předního kola. Tuto nehodu odnesl Marek Spáčil poraněním kolene. Ostatní členové posádky vyvázli bez zranění.
Přípravy vozu Martina Kolomého začaly na konci léta. Upraven byl podvozek i nástavba, která je delší a umožňuje lepší rozložení hmotností směrem k zadní nápravě. Uložení pneumatik bylo změněno tak, aby posádka nemusela téměř 150 kilovou pneumatiku „zvedat“ na nástavbu. Kola jsou nyní umístěna vertikálně oproti původnímu horizontálnímu položení a jsou níž. Došlo také k přemístění nádrže z boků na nástavbu nad zadní nápravu. U tohoto vozu nedošlo k prodloužení rozvoru a zachován byl také původní motor C18, který ovšem doznal úprav. Ve spolupráci se společnosti Phoenix-Zepellin byl motoru optimalizován především průběh kroutícího momentu, aby zabíral tzv. „odspodu“.
Došlo k instalaci nových turbodmychadel, taktéž z nabídky Caterpillaru. I toto týmové vozidlo bylo podrobeno testům. K tomuto účelu ideálně posloužil závod El Chott 2011 na území Tunisu, kterého se CDT zúčastnil ve složení Martin Kolomý – pilot, René Kilián – navigátor, Sabri Boughattas – palubní mechanik. El Chott byl ideálním testem, protože se odehrával na Sahaře, kde panují obdobné podmínky jako na Dakaru. Především co se týká vysokých teplot a dunových polí. Test dopadl výborně. Auto i Martinova záda obstály na jedničku. Celkové vítězství v tomto závodě je toho důkazem. Po tomto testu už zbývalo provést celkovou revizi vozu, naložit všechen materiál do doprovodné Tatry a včetně press caru vše dopravit na konci listopadu do francouzského Le Havre k nalodění na plavbu do Jižní Ameriky.
„Chtěl bych poděkovat všem našim partnerům, díky kterým se můžeme zase po roce postavit na start tohoto legendárního závodu. Přípravě jsme během roku věnovali maximum a maximum jsme připraveni odvést i zde v průběhu závodu.“ uzavírá šéf týmu Marek Spáčil.
Dotazy k průběhu závodu prosím směřujte na e-mail: media@czechdakar.cz, info@czechdakar.czOficiální webové stránky: www.czechdakar.cz
Zdeněk Voda a Jaroslav LamačCzech Dakar Team
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.