Dne 27. prosince započal Czech Dakar Team svoji pouť na rallye Dakar 2012, která odstartuje 1. ledna v argentinském Mar del Plata. Celý tým se sešel po poledni na ruzyňském letišti, odkud zamířil do Paříže a následně v nočních hodinách do Buenos Aires. Ve středu 28. 1. 2011 v odpoledních hodinách evropského času se celý tým ohlásil pořádku z letiště v Buenos Aires. Oproti minulým ročníkům se letos přesun do dějiště startu nekončí v hlavním městě Argentiny, ale po příletu tým čeká vyzvednutí techniky v přístavu Delta Dock a následný přejezd cca 500 km směrem na jih do Mar del Plata, kde závod začíná.
Pro letošní ročník se organizátoři rozhodli vrátit ke starému modelu trasy z místa A do místa B. Dosavadní „okruhy“ se startem a cílem v Buenos Aires, které pořadatel po tři roky připravoval, jsou pro ročník 2012 nahrazeny trasou Mar del Plata v Argentině přes Chile do peruánského hlavního města Lima. Za zmínku stojí to, že přístav Delta Dock leží poblíž stejnojmenné obce Lima. S trochou nadsázky je to tedy závod Lima – Lima. Letos na závodníky čeká 8 373 km, z nichž bude 4 191 km speciálních zkoušek. Při výběru vhodné trasy organizátoři kladli důraz na vytrvalost a bystrost za volantem. Jak varuje ředitel závodu David Castera, závodníci by měli mít neustále na zřeteli veškerá nebezpečí, která mohou na trati nastat. Trať bude opravdu náročná a závodící posádky zažijí nervy drásající situace.
Kompletní složení Czech Dakar Teamu pro ročník 2012 vypadá následovně:Soutěžní Tatra 4X4, startovní číslo 547pilot: Martin Kolomýnavigátor: René Kiliánco-pilot: David Kilián
Soutěžní motocykl YAMAHA 450, startovní číslo 100pilot: Jan Veselý
Asistenční Tatra 6x6 pilot: Jiří Surýmechanik: Zdeněk Zbranekmechanik: Jan Lašákmechanik: Radim Kaplánek
Novinářský vůz Nissan Patrolpilot: Marek Spáčilfotograf: Jaroslav Jindranovinář: Zdeněk Vodanovinář: Antonín Jakubec
Před startem Dakaru 2012:Nejvýraznější změnou pro CDT je fakt, že se závodu zúčastní pouze s jedním kamionem a jedním motocyklem. Start Marka Spáčila znemožnilo zranění kolene z červencové Silk Way. Markovo koleno není v takovém stavu, aby vydrželo 14 denní zátěž v závodním kamionu. „Dakar je závod, který nic neodpouští, a účast v neuspokojivém zdravotním stavu by byla hazardem se zdravím, technikou a v neposlední řadě i s finančními prostředky, které se shánějí stále obtížněji“, dodává Marek Spáčil, manažer Czech Dakar Teamu. Proto se rozhodl tento ročník absolvovat jako pilot press caru, odkud bude celý tým koordinovat.
Martin Kolomý věnoval převážnou část letošního roku zotavování po zranění páteře, které utrpěl na posledním ročníku Dakaru letos 4. 1. 2011. Dokázal se obdivuhodně dostat do dobré kondice a bude opět pilotovat soutěžní kamion. Před Dakarem 2012, na otázku jak moc bude riskovat, říká: „Letos budu muset přizpůsobit styl jízdy tomu, že za nás jede pouze jeden kamion. Nemá kdo zaskočit a jednoznačnou prioritou týmu je dojet do cíle.“
Druhým zraněným z ledna letošního roku byl navigátor Jaroslav Lamač. Jeho zranění bylo vážnější a rehabilitace si vyžaduje více času. Pro rok 2012 zajišťuje pro tým z domova komunikační servis pro veřejnost a media.
Jan Veselý pojede Dakar již potřetí. Potřetí v Jižní Americe a letos navíc v roli jediného českého zástupce v kategorii motocyklů. Přípravě na ročník 2012 se věnoval pečlivě již od května 2011. Posiloval svou vytrvalostní kondici a připravoval nový motocykl. Na starém motocyklu pravidelně trénoval. I když se díky pozdní zásilce dílů z Francie nevyhnul montáži navigačních přístrojů v časové tísni, cítí se připraven postoupit další ročník nejtěžší rallye světa ve stupačkách motocyklu. Tak jako v předchozích ročnících chce soutěž hlavně ve zdraví dokončit. To je nakonec ta nejcennější „dakarská“ trofej. Přejeme mu hodně zdaru a držíme palce.
Rok 2011 z pohledu příprav CDT:
Pro Czech Dakar Team byl letošní rok opět ve znamení intenzivních příprav. Ihned po návratu z Dakaru 2011 začal tým pracovat na závodních vozech. Martin Kolomý navíc na své rekonvalescenci po operaci zraněné páteře.
Vůz Marka Spáčila prošel kompletní přestavbou. Byl zvětšen rozvor z původních 4090 mm na 4290 mm, byla namontována nová kabina s modifikovaným bezpečnostním rámem, ovládání řazení bylo změněno na bowdeny. Upravena byla i nástavba s cílem lépe rozložit hmotnosti na nápravy. Hlavní změnou ovšem byla zástavba nového lehčího motoru Caterpillar C13 (kapalinou chlazený šestiválec s objemem motoru 13 litrů) na místo původního C18 (kapalinou chlazený řadový šestiválec o objemu motoru téměř 18 litrů). Výkon motorů je totožný a dosahuje maxima okolo 900 k (670 kW). Takto přestavěné vozidlo bylo na konci léta nasazeno do závodu Silk Way z Moskvy do Soči. Czech Dakar Team pojal tento závod jako test nově přestavěného trucku. Provedené úpravy mají pozitivní vliv na jízdní vlastnosti a dynamiku vozu. Posádka se držela s přehledem v první desítce kategorie kamionů a to navzdory silnému obsazení domácího týmu Kamaz.
Zelené Tatře bohužel nebylo souzeno vidět cíl. Ve 4. etapě při předjíždění pomalejšího soupeře vůz vlétl do díry, která nebyla uvedena v road booku a došlo k ulomení předního kola. Tuto nehodu odnesl Marek Spáčil poraněním kolene. Ostatní členové posádky vyvázli bez zranění.
Přípravy vozu Martina Kolomého začaly na konci léta. Upraven byl podvozek i nástavba, která je delší a umožňuje lepší rozložení hmotností směrem k zadní nápravě. Uložení pneumatik bylo změněno tak, aby posádka nemusela téměř 150 kilovou pneumatiku „zvedat“ na nástavbu. Kola jsou nyní umístěna vertikálně oproti původnímu horizontálnímu položení a jsou níž. Došlo také k přemístění nádrže z boků na nástavbu nad zadní nápravu. U tohoto vozu nedošlo k prodloužení rozvoru a zachován byl také původní motor C18, který ovšem doznal úprav. Ve spolupráci se společnosti Phoenix-Zepellin byl motoru optimalizován především průběh kroutícího momentu, aby zabíral tzv. „odspodu“.
Došlo k instalaci nových turbodmychadel, taktéž z nabídky Caterpillaru. I toto týmové vozidlo bylo podrobeno testům. K tomuto účelu ideálně posloužil závod El Chott 2011 na území Tunisu, kterého se CDT zúčastnil ve složení Martin Kolomý – pilot, René Kilián – navigátor, Sabri Boughattas – palubní mechanik. El Chott byl ideálním testem, protože se odehrával na Sahaře, kde panují obdobné podmínky jako na Dakaru. Především co se týká vysokých teplot a dunových polí. Test dopadl výborně. Auto i Martinova záda obstály na jedničku. Celkové vítězství v tomto závodě je toho důkazem. Po tomto testu už zbývalo provést celkovou revizi vozu, naložit všechen materiál do doprovodné Tatry a včetně press caru vše dopravit na konci listopadu do francouzského Le Havre k nalodění na plavbu do Jižní Ameriky.
„Chtěl bych poděkovat všem našim partnerům, díky kterým se můžeme zase po roce postavit na start tohoto legendárního závodu. Přípravě jsme během roku věnovali maximum a maximum jsme připraveni odvést i zde v průběhu závodu.“ uzavírá šéf týmu Marek Spáčil.
Dotazy k průběhu závodu prosím směřujte na e-mail: media@czechdakar.cz, info@czechdakar.czOficiální webové stránky: www.czechdakar.cz
Zdeněk Voda a Jaroslav LamačCzech Dakar Team
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?