Čtyřnásobný vítěz Dakaru, navigátor Josef Kalina, bude mít letos 62 let a byl opět povolán k závodu rodinným klanem Lopraisů, aby asistoval Alešovi v kamionu Tatra k tomu, aby společně vyzvali Kamazy. Vzpoura začala v Arice vítězstvím v etapě, které je pro český tým historickým milníkem.
Od svých začátků v úloze pilota má Aleš Loprais zafixovaný cíl, kterému věnuje svou energii: jednou vyhrát Dakar. Vyrostl ve světě náklaďáků, v rodině, která tráví každoročně spoustu zimních dnů v dakarských bivacích a dědic rodinné tradice momentálně okupuje třetí příčku pořadí kamionů. Letos byl však na poslední chvíli povolán do kabiny závodního kamionu právě Kalina, aby nahradil Lopraisova tradičního navigátora. Myšlenka vznikla u Milana Lopraise, Alešova otce, který oslovil právě Kalinu, čtyřnásobného vítěze rallye z dob, kdy Karel Loprais závodu kamionů dominoval."Znám Aleše od dob, kdy byl ještě dítě a jsem pro něj něco jako strejda, takže jsem si řekl, že to není špatná myšlenka. Mým cílem je předat mu něco ze svých zkušeností a zatím si je bere k srdci, i když připouštím, že je to trochu divoký kluk," vysvětluje náhradník v Lopraisově týmu. Zatímco se Kalina účastnil Dakarů v jiných vozech nebo v úloze týmového manažera, jeho účast po boku Aleše Lopraise reprezentuje návrat na výsluní poté, co před deseti lety, v roce 2001, oslavil s Karlem poslední ze společných vítězství. Pro 62letého barda není přizpůsobení se tomuto závodnímu tempu jednoduché. "Není to hra pro staré pány, závodění s náklaďákem v takovém tempu. Schytáte spoustu nárazů po celém těle a je to fyzicky opravdu náročné. Hrával jsem kdysi lední hokej a po každé speciálce se cítím, jako bych měl za sebou těžký zápas. Ve srovnání s tím mi přijdou osobní auta jako hračky pro malé děti."Přes svou skromnost to vypadá, že Josef velmi přispívá k dobrému a hladkému vystoupení Tatry pod vedením Aleše, na kterého vystupování nového parťáka udělalo velký dojem: "Je úžasné, co dokáže ve svém věku. Jen si představte, jaké by to bylo, kdyby každý dokázal v dunách odvádět takto precizní práci." Kalina by teoreticky mohl vyzvat i další rekord, který se na Dakaru drží dlouhých 17 let a který dodnes patří k nejhezčím okamžikům, na něž vzpomíná: "V roce 1994 jsme s karlem vyhráli soutěž kamion a mezi všemi auty se umístili na 6. místě." Doyen posádky číslo 504 tedy zažil časy, kdy kamiony Tatra Dakaru dominovaly. Dřívější dominance Čechů byla vystřídána nadvládou týmu Kamaz, který do pátku vyhrál 24 etap Dakaru za sebou. Tato série však byla ukončena právě Alešem Lopraisem v Arice, kde slavil vítězství v etapě po 4 letech od svého prvního triumfu v Tambacoundě.Tento úspěch sice nemění celkovou situaci v závodě, ale zkušený Kalina se stále nevzdává tomu, že jde o zajímavý trend.: "Vždycky závodíme, abychom vyhrávali, i v 62 letech. Tým Kamazu je extrémně profesionální, mnohem více než my, kteří máme povolání i mimo závodění. Mají přímou podporu velkého výrobce a ve výsledku drží všechny trumfy v rukou. Ale vidím, že do té vítězné série můžeme občas vstoupit. Už v Iquique ychom asi vyhráli, kdybychom neřešili defekt krátce před koncem etapy, v Arice už se nám podařilo přijet první. Když se to podařilo jednou, pokusíme se to zopakovat a uvidíme, třeba přitlačíme na některé slabé místo spočívající v ruském temperamentu." Slova, která ambiziózního Aleše Lopraise jistě potěší.
Zdroj: www.dakar.com
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?