Čtyřnásobný vítěz Dakaru, navigátor Josef Kalina, bude mít letos 62 let a byl opět povolán k závodu rodinným klanem Lopraisů, aby asistoval Alešovi v kamionu Tatra k tomu, aby společně vyzvali Kamazy. Vzpoura začala v Arice vítězstvím v etapě, které je pro český tým historickým milníkem.
Od svých začátků v úloze pilota má Aleš Loprais zafixovaný cíl, kterému věnuje svou energii: jednou vyhrát Dakar. Vyrostl ve světě náklaďáků, v rodině, která tráví každoročně spoustu zimních dnů v dakarských bivacích a dědic rodinné tradice momentálně okupuje třetí příčku pořadí kamionů. Letos byl však na poslední chvíli povolán do kabiny závodního kamionu právě Kalina, aby nahradil Lopraisova tradičního navigátora. Myšlenka vznikla u Milana Lopraise, Alešova otce, který oslovil právě Kalinu, čtyřnásobného vítěze rallye z dob, kdy Karel Loprais závodu kamionů dominoval."Znám Aleše od dob, kdy byl ještě dítě a jsem pro něj něco jako strejda, takže jsem si řekl, že to není špatná myšlenka. Mým cílem je předat mu něco ze svých zkušeností a zatím si je bere k srdci, i když připouštím, že je to trochu divoký kluk," vysvětluje náhradník v Lopraisově týmu. Zatímco se Kalina účastnil Dakarů v jiných vozech nebo v úloze týmového manažera, jeho účast po boku Aleše Lopraise reprezentuje návrat na výsluní poté, co před deseti lety, v roce 2001, oslavil s Karlem poslední ze společných vítězství. Pro 62letého barda není přizpůsobení se tomuto závodnímu tempu jednoduché. "Není to hra pro staré pány, závodění s náklaďákem v takovém tempu. Schytáte spoustu nárazů po celém těle a je to fyzicky opravdu náročné. Hrával jsem kdysi lední hokej a po každé speciálce se cítím, jako bych měl za sebou těžký zápas. Ve srovnání s tím mi přijdou osobní auta jako hračky pro malé děti."Přes svou skromnost to vypadá, že Josef velmi přispívá k dobrému a hladkému vystoupení Tatry pod vedením Aleše, na kterého vystupování nového parťáka udělalo velký dojem: "Je úžasné, co dokáže ve svém věku. Jen si představte, jaké by to bylo, kdyby každý dokázal v dunách odvádět takto precizní práci." Kalina by teoreticky mohl vyzvat i další rekord, který se na Dakaru drží dlouhých 17 let a který dodnes patří k nejhezčím okamžikům, na něž vzpomíná: "V roce 1994 jsme s karlem vyhráli soutěž kamion a mezi všemi auty se umístili na 6. místě." Doyen posádky číslo 504 tedy zažil časy, kdy kamiony Tatra Dakaru dominovaly. Dřívější dominance Čechů byla vystřídána nadvládou týmu Kamaz, který do pátku vyhrál 24 etap Dakaru za sebou. Tato série však byla ukončena právě Alešem Lopraisem v Arice, kde slavil vítězství v etapě po 4 letech od svého prvního triumfu v Tambacoundě.Tento úspěch sice nemění celkovou situaci v závodě, ale zkušený Kalina se stále nevzdává tomu, že jde o zajímavý trend.: "Vždycky závodíme, abychom vyhrávali, i v 62 letech. Tým Kamazu je extrémně profesionální, mnohem více než my, kteří máme povolání i mimo závodění. Mají přímou podporu velkého výrobce a ve výsledku drží všechny trumfy v rukou. Ale vidím, že do té vítězné série můžeme občas vstoupit. Už v Iquique ychom asi vyhráli, kdybychom neřešili defekt krátce před koncem etapy, v Arice už se nám podařilo přijet první. Když se to podařilo jednou, pokusíme se to zopakovat a uvidíme, třeba přitlačíme na některé slabé místo spočívající v ruském temperamentu." Slova, která ambiziózního Aleše Lopraise jistě potěší.
Zdroj: www.dakar.com
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.