Čtyřnásobný vítěz Dakaru, navigátor Josef Kalina, bude mít letos 62 let a byl opět povolán k závodu rodinným klanem Lopraisů, aby asistoval Alešovi v kamionu Tatra k tomu, aby společně vyzvali Kamazy. Vzpoura začala v Arice vítězstvím v etapě, které je pro český tým historickým milníkem.
Od svých začátků v úloze pilota má Aleš Loprais zafixovaný cíl, kterému věnuje svou energii: jednou vyhrát Dakar. Vyrostl ve světě náklaďáků, v rodině, která tráví každoročně spoustu zimních dnů v dakarských bivacích a dědic rodinné tradice momentálně okupuje třetí příčku pořadí kamionů. Letos byl však na poslední chvíli povolán do kabiny závodního kamionu právě Kalina, aby nahradil Lopraisova tradičního navigátora. Myšlenka vznikla u Milana Lopraise, Alešova otce, který oslovil právě Kalinu, čtyřnásobného vítěze rallye z dob, kdy Karel Loprais závodu kamionů dominoval."Znám Aleše od dob, kdy byl ještě dítě a jsem pro něj něco jako strejda, takže jsem si řekl, že to není špatná myšlenka. Mým cílem je předat mu něco ze svých zkušeností a zatím si je bere k srdci, i když připouštím, že je to trochu divoký kluk," vysvětluje náhradník v Lopraisově týmu. Zatímco se Kalina účastnil Dakarů v jiných vozech nebo v úloze týmového manažera, jeho účast po boku Aleše Lopraise reprezentuje návrat na výsluní poté, co před deseti lety, v roce 2001, oslavil s Karlem poslední ze společných vítězství. Pro 62letého barda není přizpůsobení se tomuto závodnímu tempu jednoduché. "Není to hra pro staré pány, závodění s náklaďákem v takovém tempu. Schytáte spoustu nárazů po celém těle a je to fyzicky opravdu náročné. Hrával jsem kdysi lední hokej a po každé speciálce se cítím, jako bych měl za sebou těžký zápas. Ve srovnání s tím mi přijdou osobní auta jako hračky pro malé děti."Přes svou skromnost to vypadá, že Josef velmi přispívá k dobrému a hladkému vystoupení Tatry pod vedením Aleše, na kterého vystupování nového parťáka udělalo velký dojem: "Je úžasné, co dokáže ve svém věku. Jen si představte, jaké by to bylo, kdyby každý dokázal v dunách odvádět takto precizní práci." Kalina by teoreticky mohl vyzvat i další rekord, který se na Dakaru drží dlouhých 17 let a který dodnes patří k nejhezčím okamžikům, na něž vzpomíná: "V roce 1994 jsme s karlem vyhráli soutěž kamion a mezi všemi auty se umístili na 6. místě." Doyen posádky číslo 504 tedy zažil časy, kdy kamiony Tatra Dakaru dominovaly. Dřívější dominance Čechů byla vystřídána nadvládou týmu Kamaz, který do pátku vyhrál 24 etap Dakaru za sebou. Tato série však byla ukončena právě Alešem Lopraisem v Arice, kde slavil vítězství v etapě po 4 letech od svého prvního triumfu v Tambacoundě.Tento úspěch sice nemění celkovou situaci v závodě, ale zkušený Kalina se stále nevzdává tomu, že jde o zajímavý trend.: "Vždycky závodíme, abychom vyhrávali, i v 62 letech. Tým Kamazu je extrémně profesionální, mnohem více než my, kteří máme povolání i mimo závodění. Mají přímou podporu velkého výrobce a ve výsledku drží všechny trumfy v rukou. Ale vidím, že do té vítězné série můžeme občas vstoupit. Už v Iquique ychom asi vyhráli, kdybychom neřešili defekt krátce před koncem etapy, v Arice už se nám podařilo přijet první. Když se to podařilo jednou, pokusíme se to zopakovat a uvidíme, třeba přitlačíme na některé slabé místo spočívající v ruském temperamentu." Slova, která ambiziózního Aleše Lopraise jistě potěší.
Zdroj: www.dakar.com
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?