Příprava na Rallye Dakar 2011 postoupila do závěrečné fáze. Czech Dakar Team využívá poslední okamžiky před technickými a administrativními přejímkami, které proběhnou tradičně v centru La Rural ve dnech 30.-31.12.2010, k finální přípravě vozů.
V úterý 28.12.2010 zahájili pořadatelé v Delta doku výdej techniky, která přibyla z francouzského přístavu Le Havre do jihoamerického Buenos Aires v podpalubí zaoceánské lodi. Když se po několikahodinovém čekání vyslancům Czech Dakar Teamu podařilo vyzvednout obě ostré Tatry, asistenční kamion, motocykl i novinářský vůz, tak následoval více než stokilometrový přesun do kampusu buenosaireské univerzity, kde již netrpělivě čekal zbytek týmu. Havárie a následný požár na dálnici, na které se provoz následně prakticky zastavil, Czech Dakar Team naštěstí nijak nepostihl."Tři týdny ve vlhkém podpalubí lodi technice samozřejmě nesvědčí," vysvětluje Marek Spáčil. "Všudypřítomná vzdušná vlhkost a sůl působí zejména na neošetřené kovové součásti vozu.""Čekání na auta bylo opravdu nekonečné," postěžoval si Martin Kolomý a jedním dechem dodal: "Rok od roku to není lepší a to jsem velký diplomat. Naštěstí dorazila auta v celkem slušném stavu. Nakládku a vykládku mají během naší nepřítomnosti na starosti přístavní dělníci, takže si asi dokážete představit, co všechno je zapnuté a naopak vypnuté, a to i když jsme na velkou ceduli napsali co a jak. Toto je rok od roku pořád stejné a platí to snad všude."Po příjezdu na univerzitu se na obě auta vrhli mechanici a zahájili kontrolu všech systémů vozu. Naštěstí se nekonalo žádné velké překvapení, nicméně i tak bylo co dělat."Na servis máme v podstatě pouze jeden celý den, takže tady nic velkého nevymyslíme," pokračuje Marek Spáčil. "Po několikatýdenním pobytu na lodi získaly některé součástky patinu, ale to je normální a všichni jsou na tom stejně. Nechceme nic podcenit, takže se snažíme maximálně využít zbývající čas a zkontrolovat vše co jde. Zítra nás čekají technické a administrativní prohlídky, po kterých musíme auta zaparkovat do parc fermé. Pak již jen budeme čekat na den D a hodinu H, kdy to všechno vypukne."Zatímco se mechanici čile věnovali technice, tak navigátoři kontrolovali navigační přístroje, na kterých budou v následujících dnech závislí. "Mám radost z toho, že fungujeme jako skutečný tým," popisuje poslední fázi příprav Marek Spáčil. "Všichni, kdo mají co do činění s navigací, se od našeho příletu několikrát sešli a prodiskutovali nejrůznější scénáře, ke kterým může během rallye dojít. Rozhodně nechceme nic podcenit, protože navigace je na Dakaru velmi důležitá."Do poslední fáze příprav se zapojil i okruhový šampion David Vršecký, který pojede jako kopilot Marka Spáčila: "Některé servisní činnosti jsou prakticky totožné, ať se jedná o okruhový nebo terénní speciál, takže se snažím přiložit ruku k dílu. Každý v týmu ví přesně, co má dělat, takže práce poměrně rychle odsýpá."Ve stínu obou Tater připravoval svůj motocykl i Jan Veselý, který se na start postaví s legendárním číslem 68. "Lidé mi to nechtějí věřit, ale opravdu jsem dostal Jágrovo číslo náhodou." Honza, který letos pojede svůj Dakar, se na start už opravdu těší. "Letos je to všechno mnohem klidnější, tedy prozatím. Vím do čeho jdu, technika je perfektně připravená, nicméně je to Dakar, takže se všechno může změnit během jedné pikosekundy."Czech Dakar Team čekají v průběhu pátku technické a administrativní přejímky, o jejichž výsledku Vás budeme samozřejmě informovat.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.