1.ledna 2011 odstartuje v hlavním městě Argentiny Buenos Aires již třiatřicátý ročník Rallye Dakar a Czech Dakar Team bude opět u toho. Třetí dějství na jihoamerickém kontinentě zavede účastníky Personal Argentina Chile Dakar dále do extrémních severních oblastí Argentiny a Chile, blízko k hranicím s Bolívií a Peru. Den volna stráví dakarská karavana v Arice, odkud se následně bude vracet zpět do hlavního města Argentiny.
Profil tratě, která sestává z devíti tisíc kilometrů silnic, cest a dun, zahrnuje téměř pět tisíc ostrých kilometrů. Při vytyčování trasy se organizátoři snažili ušetřit obtížné úseky pro druhou polovinu soutěže. V praxi tak bude docházet ke stupňování náročnosti a tlaku na posádky, což v kombinaci s rostoucí únavou techniky i lidí přinese spoustu zajímavých situací a dost možná i dramatických zvratů. Dakar si tak podle všeho zase jednou vyslouží prestižní označení nejtěžšího závodu na světě.Podle počtu došlých přihlášek se předpokládá, že se na start dakarské rallye postaví až 430 ostřílených závodníků i nováčků. V porovnání s letošním, brzy však již loňským ročníkem to představuje úctyhodný dvacetiprocentní nárůst. Riziko v podobě neúměrného počtu závodníků během některých etap řeší pořadatelská organizace A.S.O. částečně oddělenou trasou.Absolutní špička v kategorii motocyklů pojede na strojích, jejichž motory jsou omezeny obsahem 450cc. Díky tomu stoupl zájem výrobců motocyklů a tak se můžeme těšit na extrémně zajímavý souboj jezdců i techniky. V barvách Czech Dakar Teamu absolvuje svůj druhý Dakar Jan Veselý, který pojede s motocyklem značky Yamaha. Mezi kamiony bude mít Czech Dakar Team dvojici speciálů Tatra. Marek Spáčil pojede se startovním číslem 509. Za volant druhého zeleného kamionu Tatra s číslem 525 usedne Martin Kolomý.Ve dnech 24. a 25. Listopadu proběhlo ve francouzském přístavu Le Havre naloďování techniky, která se v těchto dnech nachází někde uprostřed Atlantiku. Technické a administrativní přejímky proběhnou během posledních dvou dní letošního roku. Tým odlétá do Buenos Aires 25.12.2010.Dobrodružství v Jižní Americe s pořadovým číslem tři slibuje podle všeho náročnou podívanou. Noční můrou se pro mnohé stanou náročné etapy v poušti Atacama, nejsušším místě na světě. Zajímavé a náročné budou i čistě pouštní etapy na území Argentiny."Letošní trasa slibuje množství nových úseků, což je samozřejmě dobře," shrnul své pocity majitel Czech Dakar Teamu Marek Spáčil. "Do Argentiny a Chile jedeme samozřejmě především závodit, ale chceme také něco zajímavého vidět. Už se nemůžeme dočkat, až se postavíme na start první etapy.""Profil tratě vypadá velmi zajímavě," dodává Martin Kolomý. "Rozhodně se nenecháme na začátku vybláznit, protože stupňující se náročnost soutěže bude pro celé startovní pole neúprosná."Czech Dakar Team – posádky:Marek SPÁČIL - majitel Czech Dakar Teamu, pilot Tatry #509David VRŠECKÝ - dvojnásobný Mistr Evropy v závodech tahačů, kopilot Tatry #509Jan VODRHÁNEK – navigátor Tatry #509Martin KOLOMÝ - pilot Tatry #525David KILIÁN - kopilot Tatry #525Jaroslav LAMAČ – navigátor Tatry #525Jan VESELÝ – Yamaha 450 Super ProductionCzech Dakar Team – technika:Typ TATRA 815-2E0R45 4x4.1- Variant KitMotor Caterpillar C-18, kapalinou chlazený šestiválec o objemu 18,1 litrů, přeplňovaný dvěmi turbodmychadly s mezichladiči plnícího vzduchuVýkon: cca 950 HPTočivý moment: více než 3300 NmPřevodovka Manuální desetistupňová převodovka TATRA 10 TS210 + dvoustupňový sestupný převod TATRA 2.30 TRS s možností řazení za jízdy (tj. celkový počet převodových stupňů 20)Podvozek Klasická „tatrovácká“ koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Obě nápravy odpruženy vzduchovými vlnovce doplněnými každé polonápravě dvojicí tlumičů Reiger.Pneumatiky 14.00 R20 Michelin XZL / Pirelli PS 22 Pista 14x20"Centrální dohušťováníPalivové nádrže Objem 900 litrůRozměry Rozvor náprav: 4090 mmDélka: 5900 mmVýška: 3200 mmŠířka: 2500 mmMax. rychlost cca 170 km/hSpotřeba V těžkém terénu přes 100l/100 kmNástavba Tvořena hliníkovými profily, povrchové panely jsou vyrobeny z karbonu. Uvnitř nástavby je povinný ochranný rám.Speciální výbava Vnější i vnitřní ochranný rám kabinyAnatomické sedačky Sparco s šestibodovými bezpečnostními pásyNavigační přístroje Největší změnou, kterou Czech Dakar Team před Rallye Dakar 2011 podstoupil, představuje přechod na motory renomované americké firmy Caterpillar, konkrétně pak model CAT C-18. Proč vlastně Caterpillar? Důraz byl kladen především na spolehlivost. V základu je tento motor ves vé kategorii sériově nejvýkonější. Tudíž nebude potřeba mnoho úprav a pravděpodobnost problémů s touto pohonnou jednotkou se minimalizuje.Změny na podvozku v podobě nových stabilizátorů, přitvrzení tlumení a přepracování dohušťování zlepšily již tak skvělé parametry tatrovácké konstrukce. Mezi další nikoliv nepodstatné změny patří kromě zcela přepracovaného systému chlazení i přechod na dvou lamelovou spojku SACHS a její adaptace na motor Caterpillar. Kombinace skvělé motorové brzdy Caterpillaru v kombinaci s brzdovým obložením od jiného výrobce, by měly prodloužit životnost brzd, kterým dává jízda závodním tempem pořádně zabrat. Množství provedených konstrukčních změn si vyžádalo i změnu rozložení vah s důrazem na zatížení zadní nápravy. Nikoliv pouze estetickou změnu představuje nová nástavba, která je nově ještě lehčí, tužší a aerodynamicky účinnější, to vše samozřejmě v souladu s přísnými technickými pravidly.Rallye Dakar 2011 – rozpis etapDatum Etapa Spoj. [km] RZ [km] Pozn.1.1. Buenos Aires – Victoria 377 2.1. Victoria – Córdoba 566 192 moto/quad Victoria – Córdoba 566 222 auto/truck3.1. Cordoba – San Miguel de Tucumán 440 300 moto/quad Cordoba – San Miguel de Tucumán 440 324 auto/truck4.1. San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy 231 521 moto/quad San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy 231 500 auto San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy 408 226 truck5.1. San Salvador de Jujuy – Calama 554 207 6.1. Calama – Iquique 36 423 7.1. Iquique – Arica 265 456 8.1. Volný den - Arica - - 9.1. Arica – Antofagasta 208 631 moto/quad Arica – Antofagasta 208 611 auto/truck10.1. Antofagasta – Copiapo 268 508 11.1. Copiapo – Copiapo 35 235 12.1. Copiapo – Fiambalá 686 176 13.1. Fiambalá – San Juan 164 622 14.1. San Juan – Córdoba 123 555 moto/quad San Juan – Córdoba 349 266 auto/truck15.1. Córdoba – Buenos Aires 645 181
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.