1.ledna 2011 odstartuje v hlavním městě Argentiny Buenos Aires již třiatřicátý ročník Rallye Dakar a Czech Dakar Team bude opět u toho. Třetí dějství na jihoamerickém kontinentě zavede účastníky Personal Argentina Chile Dakar dále do extrémních severních oblastí Argentiny a Chile, blízko k hranicím s Bolívií a Peru. Den volna stráví dakarská karavana v Arice, odkud se následně bude vracet zpět do hlavního města Argentiny.
Profil tratě, která sestává z devíti tisíc kilometrů silnic, cest a dun, zahrnuje téměř pět tisíc ostrých kilometrů. Při vytyčování trasy se organizátoři snažili ušetřit obtížné úseky pro druhou polovinu soutěže. V praxi tak bude docházet ke stupňování náročnosti a tlaku na posádky, což v kombinaci s rostoucí únavou techniky i lidí přinese spoustu zajímavých situací a dost možná i dramatických zvratů. Dakar si tak podle všeho zase jednou vyslouží prestižní označení nejtěžšího závodu na světě.Podle počtu došlých přihlášek se předpokládá, že se na start dakarské rallye postaví až 430 ostřílených závodníků i nováčků. V porovnání s letošním, brzy však již loňským ročníkem to představuje úctyhodný dvacetiprocentní nárůst. Riziko v podobě neúměrného počtu závodníků během některých etap řeší pořadatelská organizace A.S.O. částečně oddělenou trasou.Absolutní špička v kategorii motocyklů pojede na strojích, jejichž motory jsou omezeny obsahem 450cc. Díky tomu stoupl zájem výrobců motocyklů a tak se můžeme těšit na extrémně zajímavý souboj jezdců i techniky. V barvách Czech Dakar Teamu absolvuje svůj druhý Dakar Jan Veselý, který pojede s motocyklem značky Yamaha. Mezi kamiony bude mít Czech Dakar Team dvojici speciálů Tatra. Marek Spáčil pojede se startovním číslem 509. Za volant druhého zeleného kamionu Tatra s číslem 525 usedne Martin Kolomý.Ve dnech 24. a 25. Listopadu proběhlo ve francouzském přístavu Le Havre naloďování techniky, která se v těchto dnech nachází někde uprostřed Atlantiku. Technické a administrativní přejímky proběhnou během posledních dvou dní letošního roku. Tým odlétá do Buenos Aires 25.12.2010.Dobrodružství v Jižní Americe s pořadovým číslem tři slibuje podle všeho náročnou podívanou. Noční můrou se pro mnohé stanou náročné etapy v poušti Atacama, nejsušším místě na světě. Zajímavé a náročné budou i čistě pouštní etapy na území Argentiny."Letošní trasa slibuje množství nových úseků, což je samozřejmě dobře," shrnul své pocity majitel Czech Dakar Teamu Marek Spáčil. "Do Argentiny a Chile jedeme samozřejmě především závodit, ale chceme také něco zajímavého vidět. Už se nemůžeme dočkat, až se postavíme na start první etapy.""Profil tratě vypadá velmi zajímavě," dodává Martin Kolomý. "Rozhodně se nenecháme na začátku vybláznit, protože stupňující se náročnost soutěže bude pro celé startovní pole neúprosná."Czech Dakar Team – posádky:Marek SPÁČIL - majitel Czech Dakar Teamu, pilot Tatry #509David VRŠECKÝ - dvojnásobný Mistr Evropy v závodech tahačů, kopilot Tatry #509Jan VODRHÁNEK – navigátor Tatry #509Martin KOLOMÝ - pilot Tatry #525David KILIÁN - kopilot Tatry #525Jaroslav LAMAČ – navigátor Tatry #525Jan VESELÝ – Yamaha 450 Super ProductionCzech Dakar Team – technika:Typ TATRA 815-2E0R45 4x4.1- Variant KitMotor Caterpillar C-18, kapalinou chlazený šestiválec o objemu 18,1 litrů, přeplňovaný dvěmi turbodmychadly s mezichladiči plnícího vzduchuVýkon: cca 950 HPTočivý moment: více než 3300 NmPřevodovka Manuální desetistupňová převodovka TATRA 10 TS210 + dvoustupňový sestupný převod TATRA 2.30 TRS s možností řazení za jízdy (tj. celkový počet převodových stupňů 20)Podvozek Klasická „tatrovácká“ koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Obě nápravy odpruženy vzduchovými vlnovce doplněnými každé polonápravě dvojicí tlumičů Reiger.Pneumatiky 14.00 R20 Michelin XZL / Pirelli PS 22 Pista 14x20"Centrální dohušťováníPalivové nádrže Objem 900 litrůRozměry Rozvor náprav: 4090 mmDélka: 5900 mmVýška: 3200 mmŠířka: 2500 mmMax. rychlost cca 170 km/hSpotřeba V těžkém terénu přes 100l/100 kmNástavba Tvořena hliníkovými profily, povrchové panely jsou vyrobeny z karbonu. Uvnitř nástavby je povinný ochranný rám.Speciální výbava Vnější i vnitřní ochranný rám kabinyAnatomické sedačky Sparco s šestibodovými bezpečnostními pásyNavigační přístroje Největší změnou, kterou Czech Dakar Team před Rallye Dakar 2011 podstoupil, představuje přechod na motory renomované americké firmy Caterpillar, konkrétně pak model CAT C-18. Proč vlastně Caterpillar? Důraz byl kladen především na spolehlivost. V základu je tento motor ves vé kategorii sériově nejvýkonější. Tudíž nebude potřeba mnoho úprav a pravděpodobnost problémů s touto pohonnou jednotkou se minimalizuje.Změny na podvozku v podobě nových stabilizátorů, přitvrzení tlumení a přepracování dohušťování zlepšily již tak skvělé parametry tatrovácké konstrukce. Mezi další nikoliv nepodstatné změny patří kromě zcela přepracovaného systému chlazení i přechod na dvou lamelovou spojku SACHS a její adaptace na motor Caterpillar. Kombinace skvělé motorové brzdy Caterpillaru v kombinaci s brzdovým obložením od jiného výrobce, by měly prodloužit životnost brzd, kterým dává jízda závodním tempem pořádně zabrat. Množství provedených konstrukčních změn si vyžádalo i změnu rozložení vah s důrazem na zatížení zadní nápravy. Nikoliv pouze estetickou změnu představuje nová nástavba, která je nově ještě lehčí, tužší a aerodynamicky účinnější, to vše samozřejmě v souladu s přísnými technickými pravidly.Rallye Dakar 2011 – rozpis etapDatum Etapa Spoj. [km] RZ [km] Pozn.1.1. Buenos Aires – Victoria 377 2.1. Victoria – Córdoba 566 192 moto/quad Victoria – Córdoba 566 222 auto/truck3.1. Cordoba – San Miguel de Tucumán 440 300 moto/quad Cordoba – San Miguel de Tucumán 440 324 auto/truck4.1. San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy 231 521 moto/quad San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy 231 500 auto San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy 408 226 truck5.1. San Salvador de Jujuy – Calama 554 207 6.1. Calama – Iquique 36 423 7.1. Iquique – Arica 265 456 8.1. Volný den - Arica - - 9.1. Arica – Antofagasta 208 631 moto/quad Arica – Antofagasta 208 611 auto/truck10.1. Antofagasta – Copiapo 268 508 11.1. Copiapo – Copiapo 35 235 12.1. Copiapo – Fiambalá 686 176 13.1. Fiambalá – San Juan 164 622 14.1. San Juan – Córdoba 123 555 moto/quad San Juan – Córdoba 349 266 auto/truck15.1. Córdoba – Buenos Aires 645 181
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?