Czech Dakar Team před Rallye Dakar

Vršecký, David
Vršecký, David, foto: www.czechdakar.cz
iAdam 16. prosince 2010 9:14
Sdílej:

1.ledna 2011 odstartuje v hlavním městě Argentiny Buenos Aires již třiatřicátý ročník Rallye Dakar a Czech Dakar Team bude opět u toho. Třetí dějství na jihoamerickém kontinentě zavede účastníky Personal Argentina Chile Dakar dále do extrémních severních oblastí Argentiny a Chile, blízko k hranicím s Bolívií a Peru. Den volna stráví dakarská karavana v Arice, odkud se následně bude vracet zpět do hlavního města Argentiny.

Profil tratě, která sestává z devíti tisíc kilometrů silnic, cest a dun, zahrnuje téměř pět tisíc ostrých kilometrů. Při vytyčování trasy se organizátoři snažili ušetřit obtížné úseky pro druhou polovinu soutěže. V praxi tak bude docházet ke stupňování náročnosti a tlaku na posádky, což v kombinaci s rostoucí únavou techniky i lidí přinese spoustu zajímavých situací a dost možná i dramatických zvratů. Dakar si tak podle všeho zase jednou vyslouží prestižní označení nejtěžšího závodu na světě.Podle počtu došlých přihlášek se předpokládá, že se na start dakarské rallye postaví až 430 ostřílených závodníků i nováčků. V porovnání s letošním, brzy však již loňským ročníkem to představuje úctyhodný dvacetiprocentní nárůst. Riziko v podobě neúměrného počtu závodníků během některých etap řeší pořadatelská organizace A.S.O. částečně oddělenou trasou.Absolutní špička v kategorii motocyklů pojede na strojích, jejichž motory jsou omezeny obsahem 450cc. Díky tomu stoupl zájem výrobců motocyklů a tak se můžeme těšit na extrémně zajímavý souboj jezdců i techniky. V barvách Czech Dakar Teamu absolvuje svůj druhý Dakar Jan Veselý, který pojede s motocyklem značky Yamaha. Mezi kamiony bude mít Czech Dakar Team dvojici speciálů Tatra. Marek Spáčil pojede se startovním číslem 509. Za volant druhého zeleného kamionu Tatra s číslem 525 usedne Martin Kolomý.Ve dnech 24. a 25. Listopadu proběhlo ve francouzském přístavu Le Havre naloďování techniky, která se v těchto dnech nachází někde uprostřed Atlantiku. Technické a administrativní přejímky proběhnou během posledních dvou dní letošního roku. Tým odlétá do Buenos Aires 25.12.2010.Dobrodružství v Jižní Americe s pořadovým číslem tři slibuje podle všeho náročnou podívanou. Noční můrou se pro mnohé stanou náročné etapy v poušti Atacama, nejsušším místě na světě. Zajímavé a náročné budou i čistě pouštní etapy na území Argentiny."Letošní trasa slibuje množství nových úseků, což je samozřejmě dobře," shrnul své pocity majitel Czech Dakar Teamu Marek Spáčil. "Do Argentiny a Chile jedeme samozřejmě především závodit, ale chceme také něco zajímavého vidět. Už se nemůžeme dočkat, až se postavíme na start první etapy.""Profil tratě vypadá velmi zajímavě," dodává Martin Kolomý. "Rozhodně se nenecháme na začátku vybláznit, protože stupňující se náročnost soutěže bude pro celé startovní pole neúprosná."Czech Dakar Team – posádky:Marek SPÁČIL - majitel Czech Dakar Teamu, pilot Tatry #509David VRŠECKÝ - dvojnásobný Mistr Evropy v závodech tahačů, kopilot Tatry #509Jan VODRHÁNEK – navigátor Tatry #509Martin KOLOMÝ - pilot Tatry #525David KILIÁN - kopilot Tatry #525Jaroslav LAMAČ – navigátor Tatry #525Jan VESELÝ – Yamaha 450 Super ProductionCzech Dakar Team – technika:Typ    TATRA 815-2E0R45 4x4.1- Variant KitMotor    Caterpillar C-18, kapalinou chlazený šestiválec o objemu 18,1 litrů, přeplňovaný dvěmi turbodmychadly s mezichladiči plnícího vzduchuVýkon: cca 950 HPTočivý moment: více než 3300 NmPřevodovka    Manuální desetistupňová převodovka TATRA 10 TS210 + dvoustupňový sestupný převod TATRA 2.30 TRS s možností řazení za jízdy (tj. celkový počet převodových stupňů 20)Podvozek    Klasická „tatrovácká“ koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Obě nápravy odpruženy vzduchovými vlnovce doplněnými každé polonápravě dvojicí tlumičů Reiger.Pneumatiky    14.00 R20 Michelin XZL / Pirelli PS 22 Pista 14x20"Centrální dohušťováníPalivové nádrže    Objem 900 litrůRozměry    Rozvor náprav: 4090 mmDélka: 5900 mmVýška: 3200 mmŠířka: 2500 mmMax. rychlost    cca 170 km/hSpotřeba    V těžkém terénu přes 100l/100 kmNástavba    Tvořena hliníkovými profily, povrchové panely jsou vyrobeny z karbonu. Uvnitř nástavby je povinný ochranný rám.Speciální výbava    Vnější i vnitřní ochranný rám kabinyAnatomické sedačky Sparco s šestibodovými bezpečnostními pásyNavigační přístroje Největší změnou, kterou Czech Dakar Team před Rallye Dakar 2011 podstoupil, představuje přechod na motory renomované americké firmy Caterpillar, konkrétně pak model CAT C-18. Proč vlastně Caterpillar? Důraz byl kladen především na spolehlivost. V základu je tento motor ves vé kategorii sériově nejvýkonější. Tudíž nebude potřeba mnoho úprav a pravděpodobnost problémů s touto pohonnou jednotkou se minimalizuje.Změny na podvozku v podobě nových stabilizátorů, přitvrzení tlumení a přepracování dohušťování zlepšily již tak skvělé parametry tatrovácké konstrukce. Mezi další nikoliv nepodstatné změny patří kromě zcela přepracovaného systému chlazení i přechod na dvou lamelovou spojku SACHS a její adaptace na motor Caterpillar. Kombinace skvělé motorové brzdy Caterpillaru v kombinaci s brzdovým obložením od jiného výrobce, by měly prodloužit životnost brzd, kterým dává jízda závodním tempem pořádně zabrat.  Množství provedených konstrukčních změn si vyžádalo i změnu rozložení vah s důrazem na zatížení zadní nápravy. Nikoliv pouze estetickou změnu představuje nová nástavba, která je nově ještě lehčí, tužší a aerodynamicky účinnější, to vše samozřejmě v souladu s přísnými technickými pravidly.Rallye Dakar 2011 – rozpis etapDatum    Etapa    Spoj. [km]    RZ  [km]    Pozn.1.1.    Buenos Aires – Victoria    377         2.1.    Victoria – Córdoba    566     192     moto/quad          Victoria – Córdoba    566     222     auto/truck3.1.    Cordoba – San Miguel de Tucumán    440     300     moto/quad         Cordoba – San Miguel de Tucumán    440     324     auto/truck4.1.    San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy    231     521     moto/quad          San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy    231     500     auto          San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy    408     226     truck5.1.    San Salvador de Jujuy – Calama    554     207     6.1.    Calama – Iquique    36     423     7.1.    Iquique – Arica    265     456     8.1.    Volný den - Arica    -    -    9.1.    Arica – Antofagasta    208     631     moto/quad          Arica – Antofagasta    208     611     auto/truck10.1.    Antofagasta – Copiapo    268     508     11.1.    Copiapo – Copiapo    35     235     12.1.    Copiapo – Fiambalá    686     176     13.1.    Fiambalá – San Juan    164     622     14.1.    San Juan – Córdoba    123     555     moto/quad           San Juan – Córdoba    349     266     auto/truck15.1.    Córdoba – Buenos Aires    645     181

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.

Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.