Nový seriál o národních šampionátech načneme v Dánsku. Na to se ve výčtech kontinentálních soutěží často zapomíná a přitom se nejedná o žádný šampionát druhé kategorie. Co do techniky a kvalit jezdců se dá směle zařadit dokonce mezi lehce nadprůměrné.
Bohužel, velká spousta fanoušků si z dánských střelců vybaví asi jen Henrika Lundgaarda, který v nedávné době celkem úspěšně brázdil soutěže mistrovství Evropy i světa. Lundgaard ale s odchodem vozů WRC z hlavních evropských scén svou zajímavou kariéru pověsil na hřebík a uvolnil tak místo jiným.
O tom, že jeden pilot s Corollou WRC Dánsko nedělá, se mohli fanoušci přesvědčit i během letošního pětidílného seriálu, kde hlavní souboj o titul svedli úřadující šampion Max Christensen s produkčním Subaru Impreza N14 z dílen čtyřnásobného mistra světa Tommiho Mäkinena a Christian Jensen v Peugeotu 207 S2000. Druhý jmenovaný měl za sebou dokonce místní zastoupení francouzské značky a tak dostal k dispozici skutečně plnohodnotný speciál, o jehož kvalitách během sezóny mnohokrát přesvědčil jak fanoušky, tak své soupeře.
Jensen ale nevodil po dánských rychlostních zkouškách jediný vůz „kategorie budoucnosti“ – s Fiatem do sezóny vyrazil zkušený pilot Ib Kragh a na služby druhého Peugeotu vsadil Karl Age Jensen. Oba ale celý rok bojovali jak s neposlušnou technikou, tak s přílišnou snahou, takže do bojů o titul výrazněji nezasáhli.
Na první soutěž museli dánští soutěžáci vyrazit na začátku dubna do Německa, kde absolvovali společnou soutěž s účastníky domácího mistrovství. Wikinger rally dopadla nejlépe pro Christensena, který celkovým třetím místem a vítězstvím mezi dánskými posádkami vykročil za obhajobou titulu nejlépe, jak mohl. Body za druhé místo bral Ib Kragh a třetí již s větším časovým odstupem Christian Jensen.
Mistrovská posádka Dánska pro rok 2009: Christian Jensen - Soren Tondborg
Ten si spravil chuť hned na následujícím podniku, Danboring Rally, kde po boji nadělil druhému Christensenovi 12 vteřin. Třetí místo bral po zásluze Karl Age Jensen, Ib Kragh po velkých problémech nabral během soutěže obrovskou časovou ztrátu kolem devíti minut a musel se tak spokojit až z pětadvacátým místem.
Dlouho to vypadalo, že se situace z Danboring Rally bude opakovat i na začátku září v Odense, kde se jako třetí soutěž seriálu odjela KDAK Rally. Ta měla být původně zařazena i do Euro Rally Challenge, ale v průběhu roku z kalendáře projektu vypadla, pravděpodobně kvůli rozporu v regulích, když by špička ERC zřejmě nemohla s vozy WRC do soutěže odstartovat. I tak se bylo na trati na co dívat a souboj Christensena s Jensenem se stal ozdobou tohoto roku, alespoň co se Dánska týče. Tentokrát měl poslední slovo pilot Imprezy a velmi těsně zvítězil. Závěrem je třeba ještě zmínit třetí místo Karla Jensena a potíže Kragha, které téměř do puntíku kopírovaly předchozí podnik.
Ib Kragh se pak nevyhnul potížím ani v předposlední soutěži v Roskilde, kde dokonce odstoupil a není divu, že v něm pomalu zhasínaly i poslední naděje na alespoň dílčí úspěch. V boji o titul bylo opět na co se dívat, jelikož rozdíl mezi oběma kandidáty se snížil ještě o vteřinu na hodnotu dvou vteřin. Dechberoucí souboj pro sebe nakonec rozhodl pilot Peugeotu a před poslední soutěží tak snížil bodovou ztrátu na čelo celkového pořadí na naprosté minimum.
Dánského mistra tak měla určit teprve soutěž s nejdelší historií, Yokohama Gjoenge rally. Na startu letošního třicátého ročníku nechyběl nikdo z hlavních hrdinů předchozích bitev a fanoušci očekávali jízdu na maximum. Christian Jensen nechtěl nechat nic náhodě a jelikož musel svého hlavního konkurenta za každou cenu porazit, rozhodl se pro strhující jízdu vabank. Ta se bez vyjímky vyplácela, takže po šesti rychlostních vedl už o půl minuty. Christensen se sice dlouho snažil vzdorovat, ale po drobné jezdecké chybě na šesté RZ musel odstoupit, protože mechanici už nestačili dát jeho Subaru do pořádku. Jensenovi tak k titulu stačilo dojet do cíle, což bez problémů splnil a stal se tak prvním mistrem Dánska na voze kategorie S2000.
Kalendář na příští rok ještě nebyl zveřejněn, ale dá se předpokládat, že mistrovství roku 2010 začne opět na německé Wikinger rally.Foto: Racefoto.dk
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.