Poslední závod roku 2009 hostil náš 1198 m dlouhý závodní okruh. Velké finále mělo vyřešit švédsko-norský souboj v nejprestižnější divizi 1. V obou menších divizích bylo již před Sosnovou o mistrech Evropy rozhodnuto.
Divize 1
Zdálo se, že lepší výchozí pozici má Jernberg, ale ve skutečnosti tahal za delší konec provazu Isachsen, neboť nemusel škrtat žádné body. A byl to podsaditý Nor, kdo šel od začátku za svým životním snem stát se poprvé v životě mistrem Evropy. Už v rozjížďkách se prezentoval čistou stopou, která se ukázala jako velice rychlá. Obě rozjížďky vyhrál a ve třetí rundě mohl šetřit svůj Ford Focus. Zato Jernbergovi se nedařilo optimálně a musel se smířit s 2. řadou ve finále A. Zakletý byl sosnovský víkend pro úřadujícího šampiona Kennetha Hansena. Už v 1. rundě svoji rozjížďku pro technickou závadu nedokončil a v těch dalších to byl jen stín slavného Švéda. Postoupil jen do finále B a naděje na postup mezi nejlepší nebyly velké. Zato Pavel Koutný se po protrápené sezoně před domácím publikem vyšvihl a potvrdil, že Sosnovou umí. Protlačil se do 1. řady na startu finále A vedle Isachsena a bylo jasné, že si dojede pro nejlepší výsledek sezony. Větším překvapením byly výkony se stejnou Fiestou jedoucího Brita Liama Dorana, jenž se celého seriálu nezúčastňuje. A do třetice Fiesta: hvězda WRC Henning Solberg si dokázala poradit se soupeři ve finále B a šla mezi šestici nejlepších. Tam nedošel Solbergův týmový šéf Andreas Eriksson s Fiestou nové generace, když nestačil v béčku právě na norského rallymana. Velké finále A početné diváky nezklamalo. Start z pole position proměnil Isachsen v jasné vítězství, přestože ho v 1. zatáčce Jernberg připravil o zadní nárazník, a mohl se radovat. Koutného handicap se jmenuje start a díky němu ho přespurtoval z 2. řady Jernberg. Náš reprezentant byl dokonce místy rychlejší než švédský pilot Fabie, ale zkušený Seveřan si stříbro v závodě i v ME pohlídal.Divize 1AŠestnáctistovky v Sosnové sedli ruským bohatýrům – nejvíce s českou licencí jedoucímu Eduardu Leganovovi. Výhrami v 1. a 3. sérii rozjížděk si zajistil pole position ve finále A. Vedle něho se postavil už jistý šampion Mats Lysen a 2. řadu opanovali Rusové Timeržanov a Rachmatulin. Zdeněk Čermák zajel maximum možného a šel na 5. pozici roštu. Na víc ani jeho skvěle disponovaná Fabia ve vražedné konkurenci především špičkových Renaultů Clio nemá. Pětici doplnil norský nováček Andreas Bakkerud výhrou ve finále B, kde skončily naděje Jaroslava Kalného po heroické noční výměně motoru. Leganov potvrdil svoji extratřídu ve finále A, které vyhrál stylem start-cíl. Už v 1. kole chyboval Čermák a odsoudil se ke kroužení na beznadějně posledním místě. Chybě se nevyhnul ani šampion Lysen, a to se stává opravdu výjimečně. Ke stříbru tak pomohl Rachmatulinovi – jinými slovy dvojnásobný triumf Rusů, byť na počest Leganova se hrála česká hymna.Divize 2Zadokolek se sešlo 11, což je na letošní poměry rozhodně úctyhodný počet. Svůj mistrovský titul potvrdil Borseth postavením na pole position. Právo startovat z 1. řady si vyjel také Kenis, což nevěštilo nic dobrého pro našeho Romana Častorala živícího naději na evropský bronz. Nevedlo se Belgičanu Sterkensovi, jenž musel právo startu mezi elitou zachraňovat vítězstvím ve finále B, na což rozhodně zvyklý není. Cestu vpřed mu usnadnila kolize Nizozemce Kasseho s Belgičanem Mertensem, po níž Kasseho Astra zůstala stát. Finále A ozdobil souboj Borsetha s Kenisem, ale mistr Evropy Belgičanovo BMW před sebe nepustil. Kenis nicméně stříbrem definitivně zhatil naděje Častorala na bronz. Ten mu patřil v Asosnové, ale nepatří mu v konečném pořadí ME. Sterkens se chytrou jízdou zezadu prokousal na 4. příčku a potvrdil titul vicemistra.Výsledky:Divize 1
1. Sverre Isachsen N Ford Focus2. Michael Jernberg S Škoda Fabia3. Pavel Koutný CZ Ford Fiesta4. Liam Doran GB Ford Fiesta5. Henning Solberg N Ford Fiesta6. Kjell Arne Smerud N Citroen Xsara7. Andreas Eriksson S Ford Fiesta8. Jean-Luc Pailler F Peugeot 2079. Michael de Keersmaecker B Ford Focus10. Ole Kristian Nottveit N Ford FocusDivize 1A
1. Eduard Leganov CZ Volkswagen Polo2. Ildar Rachmatulin RUS Renault Clio3. Mats Lysen N Renault Clio4. Timur Timeržanov RUS Renault Clio5. Andreas Bakkerud N Peugeot 2066. Zdeněk Čermák CZ Škoda Fabia7. Johan Larsson S Citroen Saxo8. Jaroslav Kalný CZ Peugeot 2069. Ondřej Smetana CZ Ford Puma10. Trond Marthinsen N Volkswagen PoloDivize 2
1. Knut Ove Borseth N Ford Fiesta2. Guino Kenis B BMW 1203. Roman Častoral CZ Opel Astra4. Jos Sterkens B Ford Fiesta5. Ole Habjorg N BMW 1206. Tony Lund Tjele N Peugeot 2077. Patrick Mertens B Volkswagen Polo8. Ivo van den Brandt B Mitsubishi Colt9. Josef Iro CZ Škoda Fabia10. Viktor Mužík CZ BMW 320
Konečný stav ME po 10 závodech:
D1 – 1. Isachsen 141, 2. Jernberg 132, 3. Hansen 110, 4. Eriksson 98, 5. Hunsbedt 84, 6. Pailler 83, D1A – 1. Lysen 141, 2. Leganov 115, 3. Timeržanov 114, 4. Rachmatulin 95, 5. Larsson 94, 6. Čermák 93, D2 – 1. Borseth 150, 2. Sterkens 128, 3. Kenis 123, 4. Častoral 109, 5. Mertens 86, 6. Mužík 75.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.