Poslední závod roku 2009 hostil náš 1198 m dlouhý závodní okruh. Velké finále mělo vyřešit švédsko-norský souboj v nejprestižnější divizi 1. V obou menších divizích bylo již před Sosnovou o mistrech Evropy rozhodnuto.
Divize 1
Zdálo se, že lepší výchozí pozici má Jernberg, ale ve skutečnosti tahal za delší konec provazu Isachsen, neboť nemusel škrtat žádné body. A byl to podsaditý Nor, kdo šel od začátku za svým životním snem stát se poprvé v životě mistrem Evropy. Už v rozjížďkách se prezentoval čistou stopou, která se ukázala jako velice rychlá. Obě rozjížďky vyhrál a ve třetí rundě mohl šetřit svůj Ford Focus. Zato Jernbergovi se nedařilo optimálně a musel se smířit s 2. řadou ve finále A. Zakletý byl sosnovský víkend pro úřadujícího šampiona Kennetha Hansena. Už v 1. rundě svoji rozjížďku pro technickou závadu nedokončil a v těch dalších to byl jen stín slavného Švéda. Postoupil jen do finále B a naděje na postup mezi nejlepší nebyly velké. Zato Pavel Koutný se po protrápené sezoně před domácím publikem vyšvihl a potvrdil, že Sosnovou umí. Protlačil se do 1. řady na startu finále A vedle Isachsena a bylo jasné, že si dojede pro nejlepší výsledek sezony. Větším překvapením byly výkony se stejnou Fiestou jedoucího Brita Liama Dorana, jenž se celého seriálu nezúčastňuje. A do třetice Fiesta: hvězda WRC Henning Solberg si dokázala poradit se soupeři ve finále B a šla mezi šestici nejlepších. Tam nedošel Solbergův týmový šéf Andreas Eriksson s Fiestou nové generace, když nestačil v béčku právě na norského rallymana. Velké finále A početné diváky nezklamalo. Start z pole position proměnil Isachsen v jasné vítězství, přestože ho v 1. zatáčce Jernberg připravil o zadní nárazník, a mohl se radovat. Koutného handicap se jmenuje start a díky němu ho přespurtoval z 2. řady Jernberg. Náš reprezentant byl dokonce místy rychlejší než švédský pilot Fabie, ale zkušený Seveřan si stříbro v závodě i v ME pohlídal.Divize 1AŠestnáctistovky v Sosnové sedli ruským bohatýrům – nejvíce s českou licencí jedoucímu Eduardu Leganovovi. Výhrami v 1. a 3. sérii rozjížděk si zajistil pole position ve finále A. Vedle něho se postavil už jistý šampion Mats Lysen a 2. řadu opanovali Rusové Timeržanov a Rachmatulin. Zdeněk Čermák zajel maximum možného a šel na 5. pozici roštu. Na víc ani jeho skvěle disponovaná Fabia ve vražedné konkurenci především špičkových Renaultů Clio nemá. Pětici doplnil norský nováček Andreas Bakkerud výhrou ve finále B, kde skončily naděje Jaroslava Kalného po heroické noční výměně motoru. Leganov potvrdil svoji extratřídu ve finále A, které vyhrál stylem start-cíl. Už v 1. kole chyboval Čermák a odsoudil se ke kroužení na beznadějně posledním místě. Chybě se nevyhnul ani šampion Lysen, a to se stává opravdu výjimečně. Ke stříbru tak pomohl Rachmatulinovi – jinými slovy dvojnásobný triumf Rusů, byť na počest Leganova se hrála česká hymna.Divize 2Zadokolek se sešlo 11, což je na letošní poměry rozhodně úctyhodný počet. Svůj mistrovský titul potvrdil Borseth postavením na pole position. Právo startovat z 1. řady si vyjel také Kenis, což nevěštilo nic dobrého pro našeho Romana Častorala živícího naději na evropský bronz. Nevedlo se Belgičanu Sterkensovi, jenž musel právo startu mezi elitou zachraňovat vítězstvím ve finále B, na což rozhodně zvyklý není. Cestu vpřed mu usnadnila kolize Nizozemce Kasseho s Belgičanem Mertensem, po níž Kasseho Astra zůstala stát. Finále A ozdobil souboj Borsetha s Kenisem, ale mistr Evropy Belgičanovo BMW před sebe nepustil. Kenis nicméně stříbrem definitivně zhatil naděje Častorala na bronz. Ten mu patřil v Asosnové, ale nepatří mu v konečném pořadí ME. Sterkens se chytrou jízdou zezadu prokousal na 4. příčku a potvrdil titul vicemistra.Výsledky:Divize 1
1. Sverre Isachsen N Ford Focus2. Michael Jernberg S Škoda Fabia3. Pavel Koutný CZ Ford Fiesta4. Liam Doran GB Ford Fiesta5. Henning Solberg N Ford Fiesta6. Kjell Arne Smerud N Citroen Xsara7. Andreas Eriksson S Ford Fiesta8. Jean-Luc Pailler F Peugeot 2079. Michael de Keersmaecker B Ford Focus10. Ole Kristian Nottveit N Ford FocusDivize 1A
1. Eduard Leganov CZ Volkswagen Polo2. Ildar Rachmatulin RUS Renault Clio3. Mats Lysen N Renault Clio4. Timur Timeržanov RUS Renault Clio5. Andreas Bakkerud N Peugeot 2066. Zdeněk Čermák CZ Škoda Fabia7. Johan Larsson S Citroen Saxo8. Jaroslav Kalný CZ Peugeot 2069. Ondřej Smetana CZ Ford Puma10. Trond Marthinsen N Volkswagen PoloDivize 2
1. Knut Ove Borseth N Ford Fiesta2. Guino Kenis B BMW 1203. Roman Častoral CZ Opel Astra4. Jos Sterkens B Ford Fiesta5. Ole Habjorg N BMW 1206. Tony Lund Tjele N Peugeot 2077. Patrick Mertens B Volkswagen Polo8. Ivo van den Brandt B Mitsubishi Colt9. Josef Iro CZ Škoda Fabia10. Viktor Mužík CZ BMW 320
Konečný stav ME po 10 závodech:
D1 – 1. Isachsen 141, 2. Jernberg 132, 3. Hansen 110, 4. Eriksson 98, 5. Hunsbedt 84, 6. Pailler 83, D1A – 1. Lysen 141, 2. Leganov 115, 3. Timeržanov 114, 4. Rachmatulin 95, 5. Larsson 94, 6. Čermák 93, D2 – 1. Borseth 150, 2. Sterkens 128, 3. Kenis 123, 4. Častoral 109, 5. Mertens 86, 6. Mužík 75.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.