Extrémní novinky s pohonem 8x8 a 10x6 představila Tatra v Mnichově

Tatra představuje na veletrhu Bauma hned dva extrémní speciály modelové řady Tatra Phoenix
Tatra představuje na veletrhu Bauma hned dva extrémní speciály modelové řady Tatra Phoenix, foto: Tatra Trucks
Antonín Marek , AutoRoad.cz 9. dubna 2019 14:31
Sdílej:

Od 8. do 14. dubna se v Mnichově koná již 32. ročník mezinárodního veletrhu Bauma. Na této celosvětově významné přehlídce stavebních a důlních strojů i stavebních vozidel a materiálu nebude chybět ani kopřivnická společnost Tatra Trucks, která představí hned dva unikátní automobily modelové řady Tatra Phoenix.

Tradiční veletrh Bauma se koná jednou za tři roky a představuje jedinečnou příležitost představit novinky a speciální vozidla určená pro stavebnictví a těžařství, což jsou oblasti, ve kterých se vozy Tatra tradičně a úspěšně prosazují. Během letošního ročníku Tatra Trucks odborníkům i návštěvníkům představí dva unikátní vozy modelové řady Phoenix. V obou případech půjde o velkokapacitní jednostranné sklápěče.

První představený vůz je určen pro švédského dealera, firmu Cordestam, a bude vybaven podvozkem v konfiguraci 8x8. Jde o sklápěč přizpůsobený požadavkům švédského trhu, vůz má tedy upravený rozvor a disponuje závěsným zařízením VBG odpovídajícím skandinávským předpisům.

Vůz má také prodlouženou spací kabinu s nadstandardním vybavením, které je ve Švédsku žádané. Do vozu je instalován motor Paccar o výkonu 390 kW a automatická šestnáctistupňová převodovka ZF. Maximální hmotnost tohoto automobilu může činit 52 tun, přičemž hmotnost užitečného nákladu přesahuje 35 tun.

Druhým unikátním vystavovaným automobilem bude pětinápravový sklápěč s konfigurací podvozku 10x6 pro nizozemského dealera Loven Trucks. I tento vůz je vybaven motorem Paccar o výkonu 390 kW a automatickou převodovkou ZF, jeho maximální hmotnost může přesahovat 60 tun, přičemž užitečné zatížení činí více než 40 tun. Podvozek je přizpůsoben specifickému smíšenému provozu, který na něj klade velké nároky. Proto je vybaven vedle speciální nástavby třemi řiditelnými nápravami a prostřední nápravou zdvihací.

Phoenix se totiž bude pohybovat na písčitých a kamenitých komunikacích v náročném a členitém terénu, ale i na kvalitních komunikacích určených pro dálkovou přepravu. Bezproblémový pohyb v náročném terénu tak zajistí všech pět náprav a dobrou manévrovatelnost pak natáčecí první, druhá a poslední náprava. Na běžných silnicích se pak uplatní systém vyzdvižení prostřední nápravy, díky kterému se sníží spotřeba paliva a opotřebení pneumatik během přepravy nákladu na dlouhé vzdálenosti.

Veletrh Bauma patří k celosvětově nevýznamnějším veletrhům v oblasti strojů a vozidel pro stavebnictví a těžbu. Letos na něm bude vystavovat kolem 3500 vystavovatelů z 57 zemí na 615 tisících metrech čtverečních výstavních ploch. O významu události svědčí i to, že pořadatelé podle zkušeností z minulých ročníků očekávají na 600 tisíc návštěvníků z celého světa. Na veletrhu bude vystavovat i celá řada českých firem a letošní česká účast by měla být co do rozlohy výstavní plochy rekordní.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.