Od 8. do 14. dubna se v Mnichově koná již 32. ročník mezinárodního veletrhu Bauma. Na této celosvětově významné přehlídce stavebních a důlních strojů i stavebních vozidel a materiálu nebude chybět ani kopřivnická společnost Tatra Trucks, která představí hned dva unikátní automobily modelové řady Tatra Phoenix.
Tradiční veletrh Bauma se koná jednou za tři roky a představuje jedinečnou příležitost představit novinky a speciální vozidla určená pro stavebnictví a těžařství, což jsou oblasti, ve kterých se vozy Tatra tradičně a úspěšně prosazují. Během letošního ročníku Tatra Trucks odborníkům i návštěvníkům představí dva unikátní vozy modelové řady Phoenix. V obou případech půjde o velkokapacitní jednostranné sklápěče.
První představený vůz je určen pro švédského dealera, firmu Cordestam, a bude vybaven podvozkem v konfiguraci 8x8. Jde o sklápěč přizpůsobený požadavkům švédského trhu, vůz má tedy upravený rozvor a disponuje závěsným zařízením VBG odpovídajícím skandinávským předpisům.
Vůz má také prodlouženou spací kabinu s nadstandardním vybavením, které je ve Švédsku žádané. Do vozu je instalován motor Paccar o výkonu 390 kW a automatická šestnáctistupňová převodovka ZF. Maximální hmotnost tohoto automobilu může činit 52 tun, přičemž hmotnost užitečného nákladu přesahuje 35 tun.
Druhým unikátním vystavovaným automobilem bude pětinápravový sklápěč s konfigurací podvozku 10x6 pro nizozemského dealera Loven Trucks. I tento vůz je vybaven motorem Paccar o výkonu 390 kW a automatickou převodovkou ZF, jeho maximální hmotnost může přesahovat 60 tun, přičemž užitečné zatížení činí více než 40 tun. Podvozek je přizpůsoben specifickému smíšenému provozu, který na něj klade velké nároky. Proto je vybaven vedle speciální nástavby třemi řiditelnými nápravami a prostřední nápravou zdvihací.
Phoenix se totiž bude pohybovat na písčitých a kamenitých komunikacích v náročném a členitém terénu, ale i na kvalitních komunikacích určených pro dálkovou přepravu. Bezproblémový pohyb v náročném terénu tak zajistí všech pět náprav a dobrou manévrovatelnost pak natáčecí první, druhá a poslední náprava. Na běžných silnicích se pak uplatní systém vyzdvižení prostřední nápravy, díky kterému se sníží spotřeba paliva a opotřebení pneumatik během přepravy nákladu na dlouhé vzdálenosti.
Veletrh Bauma patří k celosvětově nevýznamnějším veletrhům v oblasti strojů a vozidel pro stavebnictví a těžbu. Letos na něm bude vystavovat kolem 3500 vystavovatelů z 57 zemí na 615 tisících metrech čtverečních výstavních ploch. O významu události svědčí i to, že pořadatelé podle zkušeností z minulých ročníků očekávají na 600 tisíc návštěvníků z celého světa. Na veletrhu bude vystavovat i celá řada českých firem a letošní česká účast by měla být co do rozlohy výstavní plochy rekordní.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.