Řada T je ikonou mezi užitkovými vozy. Bestsellerem v mnoha podobách, jako Transporter, Caravelle, Multivan i California. Značka Volkswagen Užitkové vozy prodala na celém světě téměř dvanáct milionů vozidel šesti generací – od T1 až po T6. Tato modelová řada nyní prochází velkou modernizací. T6.1 je ikonou v nejmodernější podobě. Digitalizovanou a síťově propojenou. Novinkou ve výbavě je řada inovativních asistenčních systémů, digitální panel přístrojů a nejnovější generace informačních a zábavních systémů Volkswagen s integrovanou kartou SIM, zajišťující trvalé připojení k internetu. Rovněž nový je design přídě, přístrojová deska a rozšířená sériová výbava. Pohon zajišťují nejnovější motory TDI (90 až 199 k). Modely řady T6.1 budou poprvé k dispozici také s elektrickým pohonem (v závislosti na variantě akumulátorů je dojezd více než 400 km). V prvních zemích budou nové modely T6.11 uvedeny na trh na podzim 2019.
Volkswagen Užitkové vozy nepřetržitě zdokonaluje a vylepšuje legendu, která je etalonem evropských lehkých užitkových vozů, MPV a kempinkových vozidel. Tak je tomu i tentokrát. Vývojový tým uskutečnil dalekosáhlé zásahy do konstrukce, aby bylo možné do nabídky zařadit nové asistenční, informační a zábavní systémy. Dr. Thomas Sedran, předseda představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy, k tomu říká: „Nový T6.1 je automobilem pro současnost. Vzali jsme osvědčené vozidlo a rozšířili jeho výbavu o asistenční, informační a zábavní systémy a konektivitu, odpovídající nejnovějšímu stavu techniky.“
Nový asistent pro jízdu v bočním větru se dodává pro T6.1 sériově
„Hydraulický posilovač řízení modelu T6 byl v T6.1 nahrazen elektromechanickým systémem, který umožňuje aktivně ovládat řízení. Tím je vytvořen základní předpoklad pro využití nových asistenčních systémů,“ říká Alexander Hitzinger, člen představenstva, odpovědný za oblast technického vývoje. Hitzinger k tomu dodává: „S modelem T6.1 jsme chtěli stanovit nová měřítka ohledně bezpečnosti a komfortu. Mimořádně důležitá pro nás byla jízdní stabilita. A v tom jsme dosáhli výrazného pokroku.“ Mezi nové asistenční systémy patří ve všech verzích modelové řady T6.1 sériově dodávaný asistent pro kompenzaci bočního větru. Transporter je automaticky stabilizován při náhlých poryvech bočního větru, což významně zvyšuje bezpečnost.
Nové asistenční systémy brzdí a řídí automaticky
Díky elektromechanickému posilovači řízení je další novinkou ve výbavě „Lane Assist“, asistent pro jízdu v jízdním pruhu. Systém zaznamenává kamerou podélné čáry, vymezující jízdní pruhy, a automaticky udržuje T6.1 ve svém jízdním pruhu. „Park Assist“ usnadňuje parkování i vyjíždění z parkovacího místa. T6.1 po jeho aktivaci automaticky zajede do příslušné mezery, nebo z parkovacího místa vyjede. Řidič musí ovládat už jen pedály plynu a brzdy. Z modelu Crafter byl pro řadu T6.1 adaptován systém aktivní ochrany boků, aby manuální manévrování probíhalo vždy bez následků. Po obvodě vozidla rozmístěné ultrazvukové senzory snižují riziko poškození. Před nehodami při couvání chrání asistent pro couvání z parkovacího místa. Systém upozorňuje na vozidla, která se přibližují v pravém úhlu vzadu. Nebude-li řidič reagovat, systém automaticky aktivuje brzdy.
„Trailer Assist“ usnadňuje manévrování s přívěsem
Všechny verze modelové řady jsou předurčeny k jízdě s přívěsem. V závislosti na pohonu dosahuje nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu až 2500 kg. Manévrování s přívěsem nyní usnadňuje „Trailer Assist“, známý z modelu Crafter. Řidič tak nemusí myslet na to, že při couvání s přívěsem je nutné otočit volant doleva, aby přívěs zatočil vpravo. Řidič jednoduše nastaví požadovaný úhel pro změnu směru jízdy s přívěsem pomocí otočného ovládacího prvku elektricky nastavitelných vnějších zpětných zrcátek, který v tomto případě slouží jako joystick. Řízení poté převezme T6.1. „Trailer Assist“ kombinuje funkce systému „Park Assist“, elektromechanického posilovače řízení a zadní kamery „Rear View“ (sleduje úhel zalomení oje přívěsu). Nabídku nových systémů završuje rozpoznávání dopravních značek přední kamerou.
Digitalizovaný interiér s novou přístrojovou deskou
Přístrojová deska modelu T6.1 byla nově navržena. Albert Kirzinger, šéfdesignér značky Volkswagen Užitkové vozy, k tomu říká: „Důsledně jsme přizpůsobili pracoviště řidiče požadavkům digitálního světa.“ Kirzingerův tým tak vytvořil předpoklady k tomu, aby mohl T6.1 nabízet „Digital Cockpit“ (zcela digitální panel přístrojů) a třetí generaci modulární platformy pro informační a zábavní systémy (MIB3). Fúzí digitálního panelu přístrojů „Digital Cockpit“ a systémů MIB3 vznikla nová, celistvá plocha pro digitální zobrazování a ovládání v jedné úrovni.
„Digital Cockpit“ s 10,25“ displejem
Pro model T6.1 nabízený „Digital Cockpit“ s úhlopříčkou 10,25 palce stanovuje nová měřítka. V modelu Multivan Highline se dodává sériově. Grafika displeje s vysokým kontrastem je přehledná a kvalitní. Řidič má na výběr různé konfigurace displeje prostřednictvím tlačítka „View“ na multifunkčním volantu. První konfigurace zobrazuje rychloměr a otáčkoměr interaktivně jako kruhové přístroje. Uprostřed displeje se nachází plocha pro individuální zobrazování – například telefonního seznamu z chytrého telefonu. Ve spojení s vrcholnou verzí informačního a zábavního systému lze navíc uprostřed mezi oběma stupnicemi přístrojů otevřít mapu navigačního systému. Ve druhé konfiguraci je k dispozici digitální zobrazení bez stupnic přístrojů, rozdělené do různých informačních ploch. I v tomto případě je uprostřed umístěna libovolně nastavitelná zobrazovací plocha – například pro multimediální informace. Kromě toho byly nově navrženy také klasické analogové přístroje s centrálně umístěným multifunkčním ukazatelem.
MIB3 s displejem o úhlopříčce až 9,2 palce
Dalším výjimečným prvkem ve výbavě modelu T6.1 jsou nové navigační systémy MIB3: „Discover Media“ (8,0“ displej) a „Discover Pro“ (9,2“ displej). Tyto systémy s dotykovým displejem mají nové grafické uspořádání. Hlavní uživatelská plocha je individualizovatelná. Díky tomu si může uživatel individuálně nakonfigurovat jednotlivé funkce podobně jako aplikace na chytrém telefonu. Displej systému „Discover Pro“ má navíc skleněný povrch. Nabídku informačních a zábavních systémů završují systémy MIB2: „Composition Audio“ (s řádkovým displejem, sériová výbava od základní verze) a „Composition Colour“ (6,5“ dotykový displej, sériová výbava od verzí Caravelle Highline, Multivan Comfortline a California Coast).
Informační a zábavní systémy s integrovanou kartou SIM
Nejdůležitějším novým prvkem výbavy všech informačních a zábavních systémů je integrovaná karta SIM (eSIM), která je součástí sériové výbavy od systému „Compositon Colour“ a pro „Composition Audio“ se dodává na přání. Karta eSIM zpřístupňuje novou nabídku funkcí a služeb na základě připojení k internetu a mobilním telefonním sítím. Například funkce eCall automaticky zašle po nehodě zprávu s polohou vozidla do centrály pro nouzové volání a naváže hlasové spojení. Pokud nikdo z vozu neodpovídá, jsou informovány záchranné služby. Karta eSIM navíc tvoří rozhraní pro nový svět internetových služeb „Volkswagen We“. Systémy MIB3 s 8,0“ nebo 9,2“ displejem navíc nabízejí funkce, jako je poslech internetových rozhlasových stanic nebo využívání služeb streamování zvukových souborů.
Hlasové pokyny hovorovou řečí usnadňují ovládání
Díky eSIM je ovládání ještě intuitivnější, a tím i jednodušší. Nové informační a zábavní systémy s 8,0“ nebo 9,2“ displejem v T6.1 totiž reagují i na hlasové povely hovorovou řečí. Systém porovná hlasový pokyn s internetovou databází a automaticky k němu přiřadí digitální reakci. Stejně jako u ostatních chytrých zařízení postačuje krátké zvolání, aby T6.1 naslouchal: V tomto případě zní heslo „Hej, Bulli“. Pak k tomu může uživatel připojit například následující větu: „Chtěl bych na Gendarmenmarkt v Berlíně“. A navigační systém již navrhuje přesnou adresu jako nový cíl.
„Apple CarPlay™“ funguje nyní i bez kabelu
MIB3 přivádí k dokonalosti ještě jedno důležité rozhraní: „App-Connect“. Díky této funkci lze přímo prostřednictvím displeje informačního a zábavního systému používat aplikace chytrého telefonu, jako je „Google Maps“, „Mediathek“ nebo „Spotify“. Dosud k tomu bylo vždy nezbytné propojení chytrého telefonu s vozidlem prostřednictvím kabelu. Kabel však již patří k historii pro uživatele chytrých telefonů iPhone ve vozech T6.1, vybavených systémy s 8,0“ nebo 9,2“ displejem. Jednou připojený iPhone naváže prostřednictvím Bluetooth a bezkabelového systému „Apple CarPlay™“ automaticky spojení s informačním a zábavním systémem. Kompatibilní chytré telefony všech značek mohou být nyní nabíjeny bezkabelově – prostřednictvím indukční nabíječky na nové přístrojové desce.
Nová detailní řešení usnadňují každodenní práci
Značka Volkswagen Užitkové vozy vyvinula speciálně pro každodenní provoz zcela nové prvky výbavy. Mezi ně patří 230V elektrická zásuvka na sedadle řidiče a uzamykatelná schránka pod dvoumístným sedadlem na straně spolujezdce vpředu. Nově koncipováno bylo navíc řešení pro přepravu mimořádně dlouhých předmětů, které mohou nyní sahat až pod dvoumístné sedadlo na straně spolujezdce vpředu.
Maximální využitelná délka nákladového prostoru se tak prodlouží z 2450 mm na 2800 mm, resp. z 2900 mm na 3300 mm (verze s prodlouženým rozvorem). Transporter je kromě toho sériově vybaven samostatným zamykáním nákladového prostoru (vozidla s odděleným nákladovým prostorem). Nákladový prostor tak může být uzamčen nezávisle na prostoru pro řidiče a cestující. První možností je uzamčení pouze nákladového prostoru (režim „poštovní doručovatel“). Druhou možností je uzamčení pouze kabiny (režim „servisní dílna“). Později nabídku rozšíří také „kurýrní paket“ s ještě robustnější konstrukcí mimořádně namáhaných dílů vozidla, jako jsou generátor, akumulátor nebo hnací hřídele.
Transporter 6.1 s rozšířenou výbavou
Sériová výbava modelu Transporter 6.1 byla významně rozšířena. Heinz-Jürgen Löw, člen představenstva, odpovědný za prodej a marketing, k tomu říká: „Sériovou výbavu Transporteru jsme vylepšili elektrickým ovládáním oken, centrálním zamykáním, elektricky nastavitelnými a vyhřívanými vnějšími zpětnými zrcátky, novými světlomety H7, vnitřním osvětlením s energeticky hospodárnou technologií LED a audiosystémem s handsfree Bluetooth.“
Rozšířená výbava pro Multivan 6.1
Volkswagen Užitkové vozy významně rozšířil rovněž sériovou výbavu modelu Multivan 6.1. Multivan 6.1 Trendline má například v porovnání s předchůdcem vylepšenou, novou přístrojovou desku, audiosystém „Composition Colour“ s 6,5“ dotykovým displejem, elektrické ovládání dětské pojistky dveří, nové světlomety H7 a nový multifunkční volant, obšitý kůží. Verze Multivan 6.1 Comfortline zahrnuje navíc mimo jiné multifunkční ukazatel „Premium“, ozdobná obložení přístrojové desky a výplní dveří, paket „Světla a výhled“ a dodatečné vstupy USB v prostoru pro cestující. Sériová výbava modelu Multivan 6.1 Highline byla kromě toho doplněna o nové LED světlomety, rovněž nové zadní LED svítilny, systém „Park Assist“ (včetně parkovacích senzorů „Parkpilot“ vpředu a vzadu a funkce brzdění při manévrování), navigační systém „Discover Media“ s 8“ displejem a digitální panel přístrojů „Digital Cockpit“. Nová sériová výbava modelů Caravelle a California bude oznámena později.
Nový design přídě pro celou modelovou řadu
Pokud na světě existuje užitkové vozidlo, jehož design je považován za dokonalý, pak je to T6. Pro mnoho fanoušků tohoto všestranného automobilu má jeho design již kultovní pověst. Tým šéfdesignéra Alberta Kirzingera proto záměrně dodal ostřejší rysy pouze přední partii. Kirzinger k tomu říká: „T6.1 je na silnici ještě výraznější. Nyní má velmi velký otvor pro přívod vzduchu, který je pro techniku moderních motorů nezbytný. Zároveň jsme zvýraznili šířku vozidla a jeho tváři dodali ještě ostřejší pohled.“ Příčný pruh, tvořený kompaktnějšími světlomety a horní částí masky chladiče, je přitom užší než u předchůdce. „V této oblasti jsme navrhli novou dvojitou chromovanou lištu, která prochází celou šířkou vozu. Ve světlometech na ni navazuje pruh LED diod sloužících k dennímu svícení. Vůz tak vyzařuje vlastní charisma a zdaleka je rozpoznatelný jako verze T6.1.“ V závislosti na modelu a výbavě je příď individualizována dalšími chromovanými detaily. Rovněž nová je nabídka barev a kol.
Motory Euro 6d TEMP poskytují výkon od 90 do 199 k
Nově sestavena byla také nabídka variant poháněcího ústrojí. T6.1 s pohonem předních kol bude v době uvedení na trh nabízen s mimořádně hospodárnými turbodiesely 2,0 litru (2.0 TDI). Všechny verze splňují emisní normu Euro 6d TEMP EVAP. Nový motor pro základní variantu poskytuje nejvyšší výkon 66 kW/90 k, jímž překonává předchůdce (dosud 62 kW/84 k). Vyšší výkonová varianta jednotky 2.0 TDI dosahuje nyní nejvyššího výkonu 81 kW/110 k a nahrazuje dosavadní motory se 75 kW/102 k a 84 kW/114 k. Od předchůdce byly převzaty motory 2.0 TDI s výkonem 110 kW/150 k a 2.0 TDI Biturbo o výkonu 146 kW/199 k. TDI 150 k může být na přání objednáno s dvouspojkovou převodovkou DSG, resp. s pohonem všech kol 4MOTION (s mechanickou převodovkou, nebo s DSG). Vrcholná verze s výkonem 199 k se dodává sériově s DSG (na přání i s pohonem všech kol 4MOTION).
V rámci spolupráce s partnerem ABT bude T6.1 nabízen i jako vozidlo s nulovými emisemi. Elektrický Transporter s výkonem 82 kW/112 k a kapacitou akumulátorů 38,8 kW nebo 77,6 kWh umožní dojezd i více než 400 km (kombinovaný cyklus EU), a je tak dokonale připraven na pracovní nasazení v městských ulicích.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?