Elektrické vozy z poslední doby většinou spadají do kategorií SUV nebo naopak malých městských hatchbacků. Dnes tu však máme zcela nový elektrický sedan střední třídy, který může konkurovat Tesle Model 3.
Geely je jedna z nejznámějších čínských automobilek, v Evropě je však slavná zejména díky vlastnictví Volva a nově také Lotusu a Protonu. S vozy přímo pod čínskou značkou se v často EU nesetkáme, ačkoliv na sousední Ukrajině a v Rusku patří k bestsellerům. Do našich končin má namířeno další značka z portfolia Geely, nově založená Lynk & Co, jejíž vozy se už testují i na českých silnicích. Překvapivě se však chystá i vstup samotného Geely na jeden z nejnáročnějších trhů světa a na počátku expanze bude stát elektrický sedan s kódovým označením Geely GE11.
Pohledný sedan stojí velikostně o trochu výše než Tesla Model 3, s délkou 4736 mm a rozvorem 2700 mm. Narozdíl od Modelu S, který je ve skutečnosti liftback, má nové Geely karosérii typu sedan, která je v Číně populárnější, i když na úkor praktičnosti. Designově je GE11 konzervativním vozem, jehož elektrický pohon dává najevo zejména zcela chybějící maska chladiče, zachovává si však průduchy v předním nárazníku, nutné pro chlazení baterie. Karosérii výrobce nazývá fastbackem, podobně jako tomu je u nového Peugeotu 508. Geely se také chlubí velmi nízkým součinitelem odporu vzduchu, jehož hodnota je pouhých 0.2375. Podobně jako na Tesle fungují zapuštěné kliky dveří, které se vysunou v přítomnosti majitele. Na novém voze také debutuje nové logo Geely, zjednodušená verze staršího loga, které si Geely adoptovalo po zrušené značce Emgrand. Otázkou je, jaké jméno firma zvolí pro produkční verzi, například nedávno představené Geely FY11 se nakonec na trh dostane pod názvem Geely Xingyue.
V interiéru je očividná inspirace Teslou a obecně moderními trendy, které vedou k naprosté minimalizaci. Palubní desce tak dominuje rozměrný displej infotainmentu, Geely však přidalo ještě jeden menší displej za volantem, pro zobrazení jízdních informací. Oproti exteriéru také interiér působí o poznání extravagantněji, s velmi asymetrickým uspořádáním, dvouramenným volantem a v šedo bílé kombinaci čalounění.
Pohon vozu zajišťuje elektrický motor od firmy CATL, s výkonem 130 kW a maximální rychlostí omezenou na 150 km/h. O velikosti použité lithium-ion baterie výrobce prozatím mlčí, dojezd se však má pohybovat kolem 410 km.
Zajímavá je ale především informace, že nové Geely se nemá omezit pouze na čínský trh, jako naprostá většina v současnosti nabízených čínských elektromobilů. Jako prvního globálního vozidla značky se jej má dočkat celý svět, včetně Evropské Unie a to už v nejbližších letech. Jeho uvedení bude následováno rozšířením nabídky o další modely, očekávat se tak dají zejména populárnější SUV.
Elektrické Geely také není jediným čínským elektrosedanem s globálními ambicemi, v nejbližších měsících se na trh dostane také první sedan nové značky Aion, která spadá pod automobilku GAC, známou pro své vozy Trumpchi. GAC NE Aion S je také spíše konzervativnější sedan, s tradičněji provedeným interiérem, jeho výhodou je však jeho původ u výrobce s pověstí nejkvalitnější čínské automobilky. Od konkurence se odlišuje také udávaným dojezdem 630 km, který překonává i Teslu Model 3 Long Range.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?