Elektrické vozy z poslední doby většinou spadají do kategorií SUV nebo naopak malých městských hatchbacků. Dnes tu však máme zcela nový elektrický sedan střední třídy, který může konkurovat Tesle Model 3.
Geely je jedna z nejznámějších čínských automobilek, v Evropě je však slavná zejména díky vlastnictví Volva a nově také Lotusu a Protonu. S vozy přímo pod čínskou značkou se v často EU nesetkáme, ačkoliv na sousední Ukrajině a v Rusku patří k bestsellerům. Do našich končin má namířeno další značka z portfolia Geely, nově založená Lynk & Co, jejíž vozy se už testují i na českých silnicích. Překvapivě se však chystá i vstup samotného Geely na jeden z nejnáročnějších trhů světa a na počátku expanze bude stát elektrický sedan s kódovým označením Geely GE11.
Pohledný sedan stojí velikostně o trochu výše než Tesla Model 3, s délkou 4736 mm a rozvorem 2700 mm. Narozdíl od Modelu S, který je ve skutečnosti liftback, má nové Geely karosérii typu sedan, která je v Číně populárnější, i když na úkor praktičnosti. Designově je GE11 konzervativním vozem, jehož elektrický pohon dává najevo zejména zcela chybějící maska chladiče, zachovává si však průduchy v předním nárazníku, nutné pro chlazení baterie. Karosérii výrobce nazývá fastbackem, podobně jako tomu je u nového Peugeotu 508. Geely se také chlubí velmi nízkým součinitelem odporu vzduchu, jehož hodnota je pouhých 0.2375. Podobně jako na Tesle fungují zapuštěné kliky dveří, které se vysunou v přítomnosti majitele. Na novém voze také debutuje nové logo Geely, zjednodušená verze staršího loga, které si Geely adoptovalo po zrušené značce Emgrand. Otázkou je, jaké jméno firma zvolí pro produkční verzi, například nedávno představené Geely FY11 se nakonec na trh dostane pod názvem Geely Xingyue.
V interiéru je očividná inspirace Teslou a obecně moderními trendy, které vedou k naprosté minimalizaci. Palubní desce tak dominuje rozměrný displej infotainmentu, Geely však přidalo ještě jeden menší displej za volantem, pro zobrazení jízdních informací. Oproti exteriéru také interiér působí o poznání extravagantněji, s velmi asymetrickým uspořádáním, dvouramenným volantem a v šedo bílé kombinaci čalounění.
Pohon vozu zajišťuje elektrický motor od firmy CATL, s výkonem 130 kW a maximální rychlostí omezenou na 150 km/h. O velikosti použité lithium-ion baterie výrobce prozatím mlčí, dojezd se však má pohybovat kolem 410 km.
Zajímavá je ale především informace, že nové Geely se nemá omezit pouze na čínský trh, jako naprostá většina v současnosti nabízených čínských elektromobilů. Jako prvního globálního vozidla značky se jej má dočkat celý svět, včetně Evropské Unie a to už v nejbližších letech. Jeho uvedení bude následováno rozšířením nabídky o další modely, očekávat se tak dají zejména populárnější SUV.
Elektrické Geely také není jediným čínským elektrosedanem s globálními ambicemi, v nejbližších měsících se na trh dostane také první sedan nové značky Aion, která spadá pod automobilku GAC, známou pro své vozy Trumpchi. GAC NE Aion S je také spíše konzervativnější sedan, s tradičněji provedeným interiérem, jeho výhodou je však jeho původ u výrobce s pověstí nejkvalitnější čínské automobilky. Od konkurence se odlišuje také udávaným dojezdem 630 km, který překonává i Teslu Model 3 Long Range.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.