Tradiční britský výrobce lehkých sportovních vozů Lotus to neměl poslední dobou lehké. Předloni jej však koupila čínská automobilka Geely, pod jejímž vedením se daří švédskému Volvu.
Lotus Cars se pod křídla koncernu Geely dostal v roce 2017, spolu se svým bývalým majitelem, malajskou automobilkou Proton. Pod tou se Lotus držel naživu, rozpočet pro rozšíření portfolia se mu však nedostával.
Pod vedením Geely se ale má situace drasticky zlepšit. Číňané totiž plánují udělat z Lotusu konkurenceschopnou prémiovou značku po vzoru Porsche, kterému má také přímo konkurovat. To samozřejmě znamená nové modely, přičemž jedním z prvních bude samozřejmě SUV, které by se postavilo proti Cayenne nebo Macanu. Kromě toho se ale chystá také supersport, jenž by měl pozvednout hodnotu a vnímání značky.
S touto novou strategií souvisí aktuální zpráva, Geely totiž oznámilo, že výroba nových modelů Lotusu bude probíhat v Číně, v nově budované továrně u města Wuhan. To asi zděsí každého fanouška sportovních modelů značky, podle Číňanů se však v Číně budou vyrábět pouze SUV a produkce sportovních vozů zůstane v domovské Británii v továrně v Norfolku. Díky očekávaným vysokým prodejům mainstreamových SUV modelů se také dostane mnohem vyššího rozpočtu pro rozvoj sportovních modelů, což by mělo fanoušky pravého Lotusu naopak potěšit. Nová továrna bude mít kapacitu 150 tisíc vozů ročně, je však pravděpodobné že výroba bude sdílená i s některým z modelů Geely.
Je také možné že první nové modely Lotusu budou vycházet přímo z existujících vozů Geely. Podobně se necelý rok po odkoupení obou značek dostalo na trh nové SUV Protonu, model X70. Je také pravděpodobné, že některé z nových vozidel bude plně elektrické, nová továrna je ostatně licencovaná na produkci elektrických a hybridních vozidel.
Pro Lotus nejde o první setkání s čínským trhem. Pod taktovkou Protonu už v Číně probíhala výroba lokalizovaných vozů Protonu v joint venture s výrobcem autobusů Youngman. Vzhledem k neexistujícímu povědomí o značce Proton v Číně se vozy prodávaly pod čínskou variantou jména Lotus, Lianhua. Na každém voze byl ale také anglický nápis Engineered by Lotus. Po ukončení joint venture v roce 2012 ale zůstaly práva na značku Lianhua Youngmanu a skutečný Lotus si tak pro své sporťáky importované z Británie musel vytvořit nové čínské jméno, Lutise. Vzhledem k poškozené pověsti původního jména Lotus, které se v Číně dávalo na laciné sedany založené na postarších Protonech, se i anglické jméno Lotusu v Číně změnilo na Lotus Nyo.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?