Tradiční britský výrobce lehkých sportovních vozů Lotus to neměl poslední dobou lehké. Předloni jej však koupila čínská automobilka Geely, pod jejímž vedením se daří švédskému Volvu.
Lotus Cars se pod křídla koncernu Geely dostal v roce 2017, spolu se svým bývalým majitelem, malajskou automobilkou Proton. Pod tou se Lotus držel naživu, rozpočet pro rozšíření portfolia se mu však nedostával.
Pod vedením Geely se ale má situace drasticky zlepšit. Číňané totiž plánují udělat z Lotusu konkurenceschopnou prémiovou značku po vzoru Porsche, kterému má také přímo konkurovat. To samozřejmě znamená nové modely, přičemž jedním z prvních bude samozřejmě SUV, které by se postavilo proti Cayenne nebo Macanu. Kromě toho se ale chystá také supersport, jenž by měl pozvednout hodnotu a vnímání značky.
S touto novou strategií souvisí aktuální zpráva, Geely totiž oznámilo, že výroba nových modelů Lotusu bude probíhat v Číně, v nově budované továrně u města Wuhan. To asi zděsí každého fanouška sportovních modelů značky, podle Číňanů se však v Číně budou vyrábět pouze SUV a produkce sportovních vozů zůstane v domovské Británii v továrně v Norfolku. Díky očekávaným vysokým prodejům mainstreamových SUV modelů se také dostane mnohem vyššího rozpočtu pro rozvoj sportovních modelů, což by mělo fanoušky pravého Lotusu naopak potěšit. Nová továrna bude mít kapacitu 150 tisíc vozů ročně, je však pravděpodobné že výroba bude sdílená i s některým z modelů Geely.
Je také možné že první nové modely Lotusu budou vycházet přímo z existujících vozů Geely. Podobně se necelý rok po odkoupení obou značek dostalo na trh nové SUV Protonu, model X70. Je také pravděpodobné, že některé z nových vozidel bude plně elektrické, nová továrna je ostatně licencovaná na produkci elektrických a hybridních vozidel.
Pro Lotus nejde o první setkání s čínským trhem. Pod taktovkou Protonu už v Číně probíhala výroba lokalizovaných vozů Protonu v joint venture s výrobcem autobusů Youngman. Vzhledem k neexistujícímu povědomí o značce Proton v Číně se vozy prodávaly pod čínskou variantou jména Lotus, Lianhua. Na každém voze byl ale také anglický nápis Engineered by Lotus. Po ukončení joint venture v roce 2012 ale zůstaly práva na značku Lianhua Youngmanu a skutečný Lotus si tak pro své sporťáky importované z Británie musel vytvořit nové čínské jméno, Lutise. Vzhledem k poškozené pověsti původního jména Lotus, které se v Číně dávalo na laciné sedany založené na postarších Protonech, se i anglické jméno Lotusu v Číně změnilo na Lotus Nyo.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.