Tradiční britský výrobce lehkých sportovních vozů Lotus to neměl poslední dobou lehké. Předloni jej však koupila čínská automobilka Geely, pod jejímž vedením se daří švédskému Volvu.
Lotus Cars se pod křídla koncernu Geely dostal v roce 2017, spolu se svým bývalým majitelem, malajskou automobilkou Proton. Pod tou se Lotus držel naživu, rozpočet pro rozšíření portfolia se mu však nedostával.
Pod vedením Geely se ale má situace drasticky zlepšit. Číňané totiž plánují udělat z Lotusu konkurenceschopnou prémiovou značku po vzoru Porsche, kterému má také přímo konkurovat. To samozřejmě znamená nové modely, přičemž jedním z prvních bude samozřejmě SUV, které by se postavilo proti Cayenne nebo Macanu. Kromě toho se ale chystá také supersport, jenž by měl pozvednout hodnotu a vnímání značky.
S touto novou strategií souvisí aktuální zpráva, Geely totiž oznámilo, že výroba nových modelů Lotusu bude probíhat v Číně, v nově budované továrně u města Wuhan. To asi zděsí každého fanouška sportovních modelů značky, podle Číňanů se však v Číně budou vyrábět pouze SUV a produkce sportovních vozů zůstane v domovské Británii v továrně v Norfolku. Díky očekávaným vysokým prodejům mainstreamových SUV modelů se také dostane mnohem vyššího rozpočtu pro rozvoj sportovních modelů, což by mělo fanoušky pravého Lotusu naopak potěšit. Nová továrna bude mít kapacitu 150 tisíc vozů ročně, je však pravděpodobné že výroba bude sdílená i s některým z modelů Geely.
Je také možné že první nové modely Lotusu budou vycházet přímo z existujících vozů Geely. Podobně se necelý rok po odkoupení obou značek dostalo na trh nové SUV Protonu, model X70. Je také pravděpodobné, že některé z nových vozidel bude plně elektrické, nová továrna je ostatně licencovaná na produkci elektrických a hybridních vozidel.
Pro Lotus nejde o první setkání s čínským trhem. Pod taktovkou Protonu už v Číně probíhala výroba lokalizovaných vozů Protonu v joint venture s výrobcem autobusů Youngman. Vzhledem k neexistujícímu povědomí o značce Proton v Číně se vozy prodávaly pod čínskou variantou jména Lotus, Lianhua. Na každém voze byl ale také anglický nápis Engineered by Lotus. Po ukončení joint venture v roce 2012 ale zůstaly práva na značku Lianhua Youngmanu a skutečný Lotus si tak pro své sporťáky importované z Británie musel vytvořit nové čínské jméno, Lutise. Vzhledem k poškozené pověsti původního jména Lotus, které se v Číně dávalo na laciné sedany založené na postarších Protonech, se i anglické jméno Lotusu v Číně změnilo na Lotus Nyo.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.