Čínská automobilka GAC, neboli Guangzhou Auto Company, se už léta připravuje na vstup do USA. Na právě probíhajícím autosalonu v Detroitu firma odhalila koncept, který vznikl přímo v Kalifornii a ukazuje, jak si GAC představuje auto pro Američany.
GAC má přitom pro vstup na západní trhy docela slušné předpoklady. V Číně má firma pověst nejkvalitnějšího výrobce, její auta se pravidelně umísťují na špičkách žebříčků spolehlivosti a bezpečnosti. Kromě toho se jako jedna z mála čínských automobilek nikdy nesnížila k výrobě kopií. Při svém prvním vystoupení na americkém autosalonu se však ztrapnila svým jménem, v Číně totiž své vozy prodává pod značkou Trumpchi, což Američané nepřijali tak vřele, jak Číňané očekávali.
Pro letošní Detroitský autosalon si na svůj stánek GAC připravil i specialitu. Koncept Entranze je sedmimístný mix mezi MPV a SUV, který byl navíc vytvořen přímo v Americe. GAC si pro své americké ústředí vybral město Los Angeles v Kalifornii a tam také vzniklo první designérské centrum automobilky na americkém kontinentu. Návrh vozu měl na starosti švédský designér Pontus Fontaeus, který předtím pracoval mimo jiné i pro Volvo, Ferrari, Kia nebo Faraday Future.
Na pohled je Entranze spíše tradičním minivanem než SUV, s kabinou posunutou daleko dopředu a jen velmi krátkou kapotou. Také vevnitř se designéři GAC vrátili k tradičnímu americkému konceptu. Uspořádání sedaček je totiž 3+2+2, což znamená přední sedačku připomínající lavice ze starých amerických korábů. Americkost podtrhuje i označení konceptu jako ultimátního vozu pro road tripy. Jinak je ale Entranze typicky konceptově hypermoderní, s průhlednými posuvnými dveřmi, tenkými pruhy LED světel a ještě tenčími sloupky kabiny. Také interiér se nese v duchu sci-fi, malý hranatý volant se zasouvá při režimu plně autonomní jízdy a většinu palubní desky zabírají dva OLED displeje.
Entranze je samozřejmě plně elektrický ale vzhledem k tomu, že jde jen o koncept bez plánů k výrobě, nejsou známy žádné specifikace. Místo toho GAC zdůrazňuje, že vozidlo je vyrobeno z ekologických materiálů, například v kabině je ve velkém využit korek.
GAC plánuje začít s prodejem svých vozů v USA už tento rok a v současnosti již shání dealery po celém státě. V Číně už firma prodává několik slušně vypadajících SUV a také elektrické crossovery, které by při správném nacenění mohly Američany zaujmout. Pokud se toto povede, pokusí se GAC proniknout i do EU.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.