Čínská automobilka GAC, neboli Guangzhou Auto Company, se už léta připravuje na vstup do USA. Na právě probíhajícím autosalonu v Detroitu firma odhalila koncept, který vznikl přímo v Kalifornii a ukazuje, jak si GAC představuje auto pro Američany.
GAC má přitom pro vstup na západní trhy docela slušné předpoklady. V Číně má firma pověst nejkvalitnějšího výrobce, její auta se pravidelně umísťují na špičkách žebříčků spolehlivosti a bezpečnosti. Kromě toho se jako jedna z mála čínských automobilek nikdy nesnížila k výrobě kopií. Při svém prvním vystoupení na americkém autosalonu se však ztrapnila svým jménem, v Číně totiž své vozy prodává pod značkou Trumpchi, což Američané nepřijali tak vřele, jak Číňané očekávali.
Pro letošní Detroitský autosalon si na svůj stánek GAC připravil i specialitu. Koncept Entranze je sedmimístný mix mezi MPV a SUV, který byl navíc vytvořen přímo v Americe. GAC si pro své americké ústředí vybral město Los Angeles v Kalifornii a tam také vzniklo první designérské centrum automobilky na americkém kontinentu. Návrh vozu měl na starosti švédský designér Pontus Fontaeus, který předtím pracoval mimo jiné i pro Volvo, Ferrari, Kia nebo Faraday Future.
Na pohled je Entranze spíše tradičním minivanem než SUV, s kabinou posunutou daleko dopředu a jen velmi krátkou kapotou. Také vevnitř se designéři GAC vrátili k tradičnímu americkému konceptu. Uspořádání sedaček je totiž 3+2+2, což znamená přední sedačku připomínající lavice ze starých amerických korábů. Americkost podtrhuje i označení konceptu jako ultimátního vozu pro road tripy. Jinak je ale Entranze typicky konceptově hypermoderní, s průhlednými posuvnými dveřmi, tenkými pruhy LED světel a ještě tenčími sloupky kabiny. Také interiér se nese v duchu sci-fi, malý hranatý volant se zasouvá při režimu plně autonomní jízdy a většinu palubní desky zabírají dva OLED displeje.
Entranze je samozřejmě plně elektrický ale vzhledem k tomu, že jde jen o koncept bez plánů k výrobě, nejsou známy žádné specifikace. Místo toho GAC zdůrazňuje, že vozidlo je vyrobeno z ekologických materiálů, například v kabině je ve velkém využit korek.
GAC plánuje začít s prodejem svých vozů v USA už tento rok a v současnosti již shání dealery po celém státě. V Číně už firma prodává několik slušně vypadajících SUV a také elektrické crossovery, které by při správném nacenění mohly Američany zaujmout. Pokud se toto povede, pokusí se GAC proniknout i do EU.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.