Čínská automobilka GAC, neboli Guangzhou Auto Company, se už léta připravuje na vstup do USA. Na právě probíhajícím autosalonu v Detroitu firma odhalila koncept, který vznikl přímo v Kalifornii a ukazuje, jak si GAC představuje auto pro Američany.
GAC má přitom pro vstup na západní trhy docela slušné předpoklady. V Číně má firma pověst nejkvalitnějšího výrobce, její auta se pravidelně umísťují na špičkách žebříčků spolehlivosti a bezpečnosti. Kromě toho se jako jedna z mála čínských automobilek nikdy nesnížila k výrobě kopií. Při svém prvním vystoupení na americkém autosalonu se však ztrapnila svým jménem, v Číně totiž své vozy prodává pod značkou Trumpchi, což Američané nepřijali tak vřele, jak Číňané očekávali.
Pro letošní Detroitský autosalon si na svůj stánek GAC připravil i specialitu. Koncept Entranze je sedmimístný mix mezi MPV a SUV, který byl navíc vytvořen přímo v Americe. GAC si pro své americké ústředí vybral město Los Angeles v Kalifornii a tam také vzniklo první designérské centrum automobilky na americkém kontinentu. Návrh vozu měl na starosti švédský designér Pontus Fontaeus, který předtím pracoval mimo jiné i pro Volvo, Ferrari, Kia nebo Faraday Future.
Na pohled je Entranze spíše tradičním minivanem než SUV, s kabinou posunutou daleko dopředu a jen velmi krátkou kapotou. Také vevnitř se designéři GAC vrátili k tradičnímu americkému konceptu. Uspořádání sedaček je totiž 3+2+2, což znamená přední sedačku připomínající lavice ze starých amerických korábů. Americkost podtrhuje i označení konceptu jako ultimátního vozu pro road tripy. Jinak je ale Entranze typicky konceptově hypermoderní, s průhlednými posuvnými dveřmi, tenkými pruhy LED světel a ještě tenčími sloupky kabiny. Také interiér se nese v duchu sci-fi, malý hranatý volant se zasouvá při režimu plně autonomní jízdy a většinu palubní desky zabírají dva OLED displeje.
Entranze je samozřejmě plně elektrický ale vzhledem k tomu, že jde jen o koncept bez plánů k výrobě, nejsou známy žádné specifikace. Místo toho GAC zdůrazňuje, že vozidlo je vyrobeno z ekologických materiálů, například v kabině je ve velkém využit korek.
GAC plánuje začít s prodejem svých vozů v USA už tento rok a v současnosti již shání dealery po celém státě. V Číně už firma prodává několik slušně vypadajících SUV a také elektrické crossovery, které by při správném nacenění mohly Američany zaujmout. Pokud se toto povede, pokusí se GAC proniknout i do EU.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?