Hyundai představilo kráčející koncept Elevate, jeho možnosti jsou fascinující

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. ledna 2019, 11:17 Google+

Automobilka Hyundai představila na veletrhu spotřební elektroniky CES 2019 v Las Vegas koncept, jaký v historii automobilového průmyslu nemá obdoby. Již na první pohled výjimečný stroj totiž při pohybu nespoléhá jen na kola, ale současně i na robotická ramena, která mu dovolují překonávat i extrémně náročný terén. Využití takového stroje by se pak jistě našlo snad v každém odvětví lidské činnosti.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 25.01. 20:19) Napište svůj názor
Hyundai Elevate

Hyundai Elevate | foto: Hyundai

Sdílejte článek

Koncept, který jsme během publikování první zprávy označovali jako Hyundai Cradle, nese nakonec název Hyundai Elevate a společnost ho označuje jako UMV, což je zkratka pro Ultimate Mobility Vehicle (maximálně pohyblivé vozidlo).

Nejde však o vozidlo v pravém slova smyslu. Základem je totiž speciální elektrická platforma, na kterou mohou být nasazovány různé kabiny. Stroj tak může najít uplatnění u záchranných složek, městských přepravních služeb a na nespočtu dalších pozic.

Ta je zajišťována pomocí speciálních robotických nohou, na jejichž konci jsou instalované tradiční pneumatiky. V základním režimu tak Elevate vypadá jako poněkud neobvyklý vůz, ovšem v případě jízdy po náročném terénu se může kabina na svých robotických nohou snadno zvednout do vzduchu.

Skutečné překvapení však nastává v momentě, kdy se stroj přepne z jízdy do chůze. Technici v Hyundai navíc naučili robotické končetiny chůzi ve dvou stylech. Buď umí napodobovat chůzi savců, nebo chůzi plazů. To lze ostatně vidět i na demonstračním videu.

Díky dosud nevídané konstrukci tak může Elevate cestovat na běžných silnicích i při dálničních rychlostech, ale současně dokáže překonávat překážky vysoké až 152 cm, překračovat 1.5 metru dlouhé propasti nebo kráčet po jinak nesjízdném terénu. Díky pohyblivosti robotických nohou může jejich rozchod činit až 4.5 metru, přičemž jsou stále schopná udržet kabinu ve vodorovné poloze.

zdroj: youtube.com

Primární využití by měl koncept Elevate najít především u záchranných sborů. Ty jsou v současnosti odkázány na klasické či terénní automobily, které je však v případě přírodních katastrof jako jsou zemětřesení či tsunami mohou dopravit pouze na okraj nejvíce postižených míst. Koncept Cradle by však mohl překonávat trosky, rozvaliny i sutiny a dostat tak záchranáře do míst, kde jsou nejvíce potřeba. Při každých záchranných operacích totiž hraje čas zásadní roli a vždy pracuje proti zachráncům.

Využití konceptu Cradle však není omezeno jen na záchranáře. Kromě vědců a různých expedic, kteří se také potřebují dostat do špatně přístupných míst, by platformu mohli využívat i hendikepovaní. Například v případě vozíčkářů by Elevate mohl snadno překonávat schodiště a nechat tak vozíčkáře vyjet až na rovnou plochu.

zdroj: youtube.com

Ve své tiskové zprávě však zástupci Hyundai myslí i na využití v běžném provozu. Pokud by například při jízdě po zasněžené silnici došlo k nehodě a posádka by skončila v závěji pod silnicí, koncept Elevate by měl být schopen se opět dostat zpátky na silnici a přispět tak k záchraně životů.

Nad vývojem konceptu strávila společnost tři roky, přičemž významnou úlohu sehrálo i její technologické vývojové oddělení Cradle. V současnosti je cílem vytvořit z konceptu produkční model, což ale bohužel znamená, že si na podobné stroje v provozu budeme muset ještě nějaký ten čas počkat. Při téměř nekonečných možnostech využití jsme si ale jisti, že se podobného stroje dříve nebo později rozhodně dočkáme.

Vytisknout

Diskuze: Hyundai představilo kráčející koncept Elevate, jeho možnosti jsou fascinující

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 25.01.2019 20:19 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen ID.3 dosáhl při testech Euro NCAP plného hodnocení pěti hvězd

Volkswagenu ID.3 dali při testech Euro NCAP zabrat. A výsledek?

Volkswagen K70 byl prvním modelem s kapalinovým chlazením a pohonem předních kol

Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

Ford Mustang Mach 1

Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

Lucie Borhyová je více než rok spojena s DS. Jejím novým strojem je DS 7 Crossback E-TENSE

Lucie Borhyová je spojena s DS. Ukázala zářivý úsměv a svůj nový vůz

Mercedes-Benz C 200 je stále ještě poměrně moderní, dobře vypadající, spolehlivý a za slušné peníze

TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

Peugeot 205 GTI

Restaurování ikony malých Hot Hatch

Renault Megane R. S.

Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Hyundai Ioniq EV

Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

Bývalý šampion F1 Nico Rosberg si test elektrického ID.R užil dešti navzdory

Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Nejslabší Enyaq iV 60 míří do předprodeje. Cena je ale stále nad "magickou" hranicí

Papamobil Toyota Mirai

Papež dostal nový papamobil. Konstrukce nepřekvapí, pohon ale ano

Toyota otevřela nový showroom v Mostě

Toyota rozšiřuje své zastoupení na našem trhu

Hyundai i30 Combi 1.4 T-GDI DCT

Test Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI DTC All Inclusive, oblíbený český kombík se loučí ve vrcholné formě

BMW 4 Cabrio začíná na českém trhu s cenou 1 319 500 Kč s motorem o výkonu 135 kW (184 k)

BMW 4 Cabrio má ceny pro český trh. Mění trochu strategii, na první pohled to ale není znát

HoppyGo

Prodeje nových aut nadále klesají, roste zájem o jejich předplatné

reklama

Doporučujeme

Harley Davidson LiveWire

Elektrický Harley-Davidson LiveWire: Revoluční motocykl konečně představen!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

  2. Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

  3. Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

  4. Volkswagenu ID.3 dali při testech Euro NCAP zabrat. A výsledek?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud