Automobilka Hyundai představila na veletrhu spotřební elektroniky CES 2019 v Las Vegas koncept, jaký v historii automobilového průmyslu nemá obdoby. Již na první pohled výjimečný stroj totiž při pohybu nespoléhá jen na kola, ale současně i na robotická ramena, která mu dovolují překonávat i extrémně náročný terén. Využití takového stroje by se pak jistě našlo snad v každém odvětví lidské činnosti.
Koncept, který jsme během publikování první zprávy označovali jako Hyundai Cradle, nese nakonec název Hyundai Elevate a společnost ho označuje jako UMV, což je zkratka pro Ultimate Mobility Vehicle (maximálně pohyblivé vozidlo).
Nejde však o vozidlo v pravém slova smyslu. Základem je totiž speciální elektrická platforma, na kterou mohou být nasazovány různé kabiny. Stroj tak může najít uplatnění u záchranných složek, městských přepravních služeb a na nespočtu dalších pozic.
Ta je zajišťována pomocí speciálních robotických nohou, na jejichž konci jsou instalované tradiční pneumatiky. V základním režimu tak Elevate vypadá jako poněkud neobvyklý vůz, ovšem v případě jízdy po náročném terénu se může kabina na svých robotických nohou snadno zvednout do vzduchu.
Skutečné překvapení však nastává v momentě, kdy se stroj přepne z jízdy do chůze. Technici v Hyundai navíc naučili robotické končetiny chůzi ve dvou stylech. Buď umí napodobovat chůzi savců, nebo chůzi plazů. To lze ostatně vidět i na demonstračním videu.
Díky dosud nevídané konstrukci tak může Elevate cestovat na běžných silnicích i při dálničních rychlostech, ale současně dokáže překonávat překážky vysoké až 152 cm, překračovat 1.5 metru dlouhé propasti nebo kráčet po jinak nesjízdném terénu. Díky pohyblivosti robotických nohou může jejich rozchod činit až 4.5 metru, přičemž jsou stále schopná udržet kabinu ve vodorovné poloze.
Primární využití by měl koncept Elevate najít především u záchranných sborů. Ty jsou v současnosti odkázány na klasické či terénní automobily, které je však v případě přírodních katastrof jako jsou zemětřesení či tsunami mohou dopravit pouze na okraj nejvíce postižených míst. Koncept Cradle by však mohl překonávat trosky, rozvaliny i sutiny a dostat tak záchranáře do míst, kde jsou nejvíce potřeba. Při každých záchranných operacích totiž hraje čas zásadní roli a vždy pracuje proti zachráncům.
Využití konceptu Cradle však není omezeno jen na záchranáře. Kromě vědců a různých expedic, kteří se také potřebují dostat do špatně přístupných míst, by platformu mohli využívat i hendikepovaní. Například v případě vozíčkářů by Elevate mohl snadno překonávat schodiště a nechat tak vozíčkáře vyjet až na rovnou plochu.
Ve své tiskové zprávě však zástupci Hyundai myslí i na využití v běžném provozu. Pokud by například při jízdě po zasněžené silnici došlo k nehodě a posádka by skončila v závěji pod silnicí, koncept Elevate by měl být schopen se opět dostat zpátky na silnici a přispět tak k záchraně životů.
Nad vývojem konceptu strávila společnost tři roky, přičemž významnou úlohu sehrálo i její technologické vývojové oddělení Cradle. V současnosti je cílem vytvořit z konceptu produkční model, což ale bohužel znamená, že si na podobné stroje v provozu budeme muset ještě nějaký ten čas počkat. Při téměř nekonečných možnostech využití jsme si ale jisti, že se podobného stroje dříve nebo později rozhodně dočkáme.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.