Kompaktní studie Škoda Vision RS ukazuje, jak si Škoda představuje budoucí sportovní vozy RS. S odkazem na 117letou historii motorsportu budou mít vozy ještě emocionálnější a sportovnější design, ale zároveň budou také šetrnější k životnímu prostředí díky použití veganských materiálů a elektrickému pohonu. Kromě toho naznačuje studie Škoda Vision RS podobu budoucího modelu značky Škoda v populárním segmentu kompaktních vozů.
Označení RS, které bylo poprvé použito v roce 1974 u závodních vozů 180 RS a 200 RS, označuje od roku 2000 sportovní modely různých modelových řad Škoda, jako například vůz Octavia RS, Fabia RS nebo vůz Škoda Kodiaq RS představený na letošním pařížském autosalonu. Studie Škoda Vision RS ukazuje, jak mohou v budoucnu vypadat vozy RS české automobilky. Kompaktní model spojuje silný sportovní charakter s ekologickým provozem a funkčností. Dynamické linie vozu a prvky z karbonu, lehkého a pevného, technicky vyspělého materiálu, používaného v motorsportu, posouvají DNA vozů RS na ještě sportovnější úroveň.
Díky elektrickému pohonu nabízí studie Škoda Vision RS výborné dynamické vlastnosti a je také úsporná. Plug-in hybridní pohon kombinuje benzinový motor o objemu 1,5 l a výkonu 110 kW (150 k) s elektromotorem o výkonu 75 kW a dosahuje systémového výkonu 180 kW (245 k). K životnímu prostředí šetrný provoz tohoto pohonu dokládá hodnota emisí CO2, která činí pouhých 33 g/km. Pří jízdě na čistě elektrický pohon, a tedy bez emisí, činí maximální dojezd studie Škoda Vision RS 70 km.
Kromě sportovního charakteru a emocionálního designu překvapuje pětidveřová koncepční studie, jak je pro všechny vozy Škoda typické, také funkčností a velkým prostorem. Délka studie činí 4 356 mm a nabízí místo pro 4 cestující. Objem zavazadlového prostoru činí 430 l. Díky moderním možnostem konektivity a hlasovému asistentovi Alexa od společnosti Amazon je studie Škoda Vision RS připravena i na digitální budoucnost.
Výkonný a účinný plug-in hybridní pohon
Koncepce hnacího ústrojí studie Škoda Vision RS kombinuje pohon na benzin a elektřinu. Motor 1,5 TSI má výkon 110 kW (150 k), elektromotor má výkon 75 kW (102 k). Systémový výkon činí 180 kW (245 k).
Plug-in hybridní pohon studie Škoda Vision RS přenáší hnací sílu pomocí automatické šestistupňové převodovky DSG. Studie dosahuje zrychlení z 0-100 km/h za 7,1 s; maximální rychlost činí 210 km/h. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zvládá Škoda Vosion RS za 8,9 s. Tento kompaktní sportovní vůz tak produkuje pouze 33 g CO2 na 1 km jízdy.
Dojezd na čistě elektrický pohon až 70 km
Elektromotor je napájen lithium-iontovou baterií s celkovou kapacitou 13 kWh, z nichž lze využít 9,9 kWh. Baterii lze dobít kabelem za 2,5 h v domácí nabíjecí stanici nebo přes domácí zásuvku. Jde o obzvlášť ekologický zdroj energie, pokud je elektřina vyráběna z obnovitelných zdrojů. Díky rekuperaci brzdné energie je také možné dobíjet baterii za jízdy.
Řidič má možnost výběru ze tří jízdních režimů: Normal, EV nebo Sport. Režim Normal se používá pro kombinovanou jízdu na benzin a elektřinu, režim EV pro čistě elektrický pohon. Režim Sport aktivuje řidič pro rychlou jízdu, např. na okruhu, tedy tam, kde je zapotřebí maximální výkon. Pokud se řidič rozhodne pro čistě elektrický pohon (režim EV), ujede při plně nabité baterii až 70 km, a to zcela bez emisí.
Atletické tvary a prvky převzaté z motorsportu
Škoda Vision RS představuje svůj jedinečný charakter a zcela nové designové DNA vozů s přívlastkem RS ze všech úhlů pohledu. Na skulpturálně a precizně modelované ploše kapoty motoru se nachází logo Škoda z osvětleného křišťálu. Osvětleny jsou také karbonové lamely masky chladiče v lesklé černé barvě, které ukazují nový, výrazný tvar, specifický pro modely RS. Karbon je použit i na bočním průduchu vzduchu, který zlepšuje aerodynamické vlastnosti studie, na otvoru pro přívod vzduchu a na předním spoileru. Otvory pro přívod vzduchu a spoiler reflektují tvar masky chladiče. Přední světlomety, které se skládají ze čtyř drahokamů, společně s ostře řezaným světlem pro denní svícení působí, jako by upřeně sledovaly silnici. Společně s mlhovým světlem dodávají vozu sportovní charakter.
Pohledu zboku dominují mohutné blatníky a pro vozy Škoda typická Tornado linie. Díky bočním zatmaveným bezrámovým sklům působí studie Škoda Vision RS delším a nižším dojmem. Zapuštěná madla dveří zaručují plynulý přechod linií karoserie. Malé vlaječky na bočních prazích z karbonu připomínají založení Československa před 100 lety.
Aerodynamicky tvarovaná zpětná zrcátka z karbonu se směrovými světly z křišťálu našla inspiraci v motorsportu. Karbonové prvky lze nalézt také na lehkých, aerodynamicky tvarovaných dvacetipalcových kolech z lehké slitiny s centrálně umístěným skleněným logem Škoda. Na zádi zaujme zadní nárazník bez viditelných koncovek výfuku a střešní spoiler s integrovaným třetím brzdovým světlem. Oba tyto prvky, stejně jako zadní výstupy vzduchu, jsou vyrobené z karbonu a napomáhají aerodynamickým vlastnostem vozu. Horní zadní světla z českého křišťálu připomínají svým tvarem písmeno L a společně se spodními zadními světly vytváří při jízdě v noci pro značku Škoda typické písmeno C. Na zádi je umístěn osvětlený nápis Škoda.
Interiér s prvky z křišťálu a světelnými efekty
Studií Vision RS představuje Škoda nový design interiéru. Nový designový jazyk zdokonaluje prvky z koncepční studie Škoda Vision X, představené na autosalonu v Ženevě 2018. Velkoryse široká přístrojová deska ve svém středu přejímá symetrické tvary mřížky chladiče vozu Škoda. Kromě mnoha karbonových prvků dominují interiéru dekorační lišty z ručně broušeného křišťálu, které v kombinaci s dotykovou obrazovkou infotainment systému vytváří originální světelné efekty. Středová konzole v kosmickém stylu, která je celá vyrobená z karbonu, a také další karbonové prvky dokládají příbuznost vozů RS s motorsportem. Minimalistická páka voliče převodovky, zabudovaná ve středové konzole, ovládá elektronické řazení automatické převodovky DSG shift-by-wire.
Připomínkou závodních vozů jsou i speciální poutka ve výplních dveří. Typickým prvkem Simply Clever jsou příchytné gumičky v odkládacích schránkách. Části dveřních výplní zdobí karbonové lišty. Opěradla ergonomicky tvarovaných sportovních sedadel vypadají, že se vznášejí.
Digitální budoucnost: Stálé připojení a dostupnost
Výrazným prvkem v interiéru je velká centrální obrazovka na přístrojové desce, která umožňuje ovládání mnoha funkcí vozidla, jako například výběru tří jízdních režimů, ale i mnoha funkcí infotainment systému a konektivity. Stejně jako u studie Škoda Vision X lze barevnou dotykovou obrazovku s vysokým rozlišením vysunout stisknutím tlačítka a použít ji jako nabíjecí dokovací stanici pro chytrý telefon, který vytvoří internetové připojení.
Studie Škoda Vision RS je tak vždy online a nabízí přístup k mobilním online službám Škoda Connect. Služby Škoda Connect se dělí na oblasti Infotainment Online, Care Connect a Tísňové volání. Mezi služby Infotainment Online patří například Dopravní informace online. Služby Care Connect zahrnují i Proaktivní servisní službu, která v případě potřeby naváže spojení se zákaznickým servisem nebo odborným servisem. Po aktivaci aktivních zádržných systémů naváže Tísňové volání automaticky spojení s centrálou Tísňového volání. Tísňové volání lze spustit i manuálně stisknutím tlačítka.
Zapojení jazykového asistenta Alexa od společnosti Amazon
Zapojení hlasového asistenta Alexa společnosti Amazon do služeb Škoda Connect představuje další krok do digitální budoucnosti. Pomocí reproduktoru Amazon Echo nebo aplikace Alexa na chytrém telefonu si může řidič vozu Škoda zjistit údaje o vozidle na dálku nebo pohodlně z domova. Nejprve si musí stáhnout aplikaci Alexa Škoda Connect Skill a připojit se ke svému uživatelskému účtu Škoda Connect.
Po jednoduchém dotazu odpoví Alexa například, kolik benzinu zbývá v palivové nádrži, zda jsou dveře a okna zavřeny nebo kdy je příští termín servisní prohlídky. Po úspěšné pilotní fázi v Německu a Velké Británii mohou řidiči vozů Škoda po celém světě v budoucnu využívat novou službu v anglickém a německém jazyce. Třetím nabízeným jazykem je francouzština a již brzy bude služba k dispozici i ve španělské verzi.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?