Zájem o dieselové a benzínové motory ve skutečnosti? Čísla prodejů bez souvislostí klamou

Jaké motory mají rádi Češi?
Jaké motory mají rádi Češi?, foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz
AutoRoad.cz 21. září 2018 00:37 | akt. 21. září 2018 09:04
Sdílej:

Klesl počet prodejů dieselových motorů z důvodu nezájmu kupujících a nebo proto, protože je automobilky již nenabízí? Studie zpracovaná společností Cebia ukazuje veřejnosti často prezentované informace v poněkud jiném světle. A o údajném nadšení ze startující elektromobility se u široké veřejnosti dá dle závěrů studie úspěšně polemizovat.

Aféra Dieselgate ovlivnila trh s novými auty, trh s ojetinami však ne

Trh automobilů v České republice se za poslední dva roky vlivem aféry Dieselgate proměnil. Největší změny se odehrály na poli nových vozů, kdy došlo k částečnému snížení zájmu o nové vozy s dieselovým motorem. Jejich prodeje se za poslední dva roky propadly o pětinu, celý trh nových aut přitom za stejné období narostl o 10 procent. Je ale nutné dodat, že tento jev do velké míry ovlivnilo omezení, resp. ukončení nabídky vznětových agregátů v segmentu malých a kompaktních automobilů.

Odklon výrobců od této technologie v segmentu malých a kompaktních vozů je dobře patrný například u mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Dieselové motory ve třídě malých a kompaktních vozů vyžadují stále dražší a sofistikovanější technologie, jejichž zavedení znamená pro všechny výrobce dodatečné náklady, které přenesené do finální ceny pro koncového zákazníka již přestávají být akceptovatelné.

Podíl nových dieselových vozů na prodejích se propadl o 12 procentních bodů na 32 %. Trh s novými automobily se od loňska mírně diverzifikoval, nicméně dieselové agregáty jsou stále hojně zastoupeny zejména v segmentech vozů střední a vyšší střední třídy, kategorie SUV a prémiových vozech. Zde naopak významně převyšuje zájem spotřebitelů o dieselové agregáty na úkor zážehových pohonných jednotek.

Třetinu nově prodaných vozů představují dlouhodobě automobily značky Škoda. Po aféře Dieselgate stoupl zájem zejména o Škodu Octavia s benzínovým motorem 1,4 TSI (meziročně o 222 %). Naopak dílčí propad byl v posledním roce zaznamenán u Škody Octavia s dieselovým motorem 1,6 TDI (meziročně o 31 %). Škoda Octavia je přitom dlouhodobě nejžádanějším novým vozem na českém trhu, což je dáno i skutečností, že je hojně pořizovaná do firemních vozových parků, a to zejména v dieselové motorizaci. I zde je však patrná diverzifikace některých zákazníků, kteří upřednostnili spíše silnější dieselové provedení 2,0 TDI popř. některou z jiných novinek značky.

Zatímco u nových aut stoupá zájem především o menší vozy se slabšími motory, v případě ojetin je tomu obráceně. Lidé kupují nejvíce vozidla na naftu s motory 1,9 či 2,0 TDI. Jedná se o rodinné vozy určené i k delším cestám, kdy nízká spotřeba hraje při výběru důležitou roli. Právě nižší spotřeba paliva je podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia, důvodem, proč se u ojetých aut naopak poptávka po dieselech zvyšuje: „Lidé, kteří si kupují ojetá auta, a to zejména ta starší, nemohou a nechtějí do vozu tolik investovat, a proto raději volí taková auta, která mají nízkou spotřebu paliva.“ Za jeden z důkazů považuje stále vysoký zájem o Škodu Octavia s motorizací 1,9 TDI, která se přestala prodávat v roce 2010.

Za pět let může být na českém trhu nedostatek kvalitních tuzemských ojetých dieselů

V případě ojetých vozů zájem o auta na dieselový pohon tedy roste. V rámci inzerce se jich letos objevilo o 37 % více než loni ve stejném období a jejich počet se navýšil rovněž v dovozech (o 5 %). Podíl těchto aut v rámci inzerce dosáhl 55 %, rámci dovozů 57 %. V případě ojetých aut je poptávka do dieselech stále vyšší než po benzínových autech. Nejvíce kupovaným ojetým vozem i dováženým ojetým vozem je opět Škoda Octavia.

Vzhledem k tomu, že se výrazně změnila skladba nových vozů z hlediska paliva, lze očekávat, že v pětiletém horizontu dojde k nedostatečnému pokrytí poptávky po ojetých dieselových vozech z Česka. Následkem bude, že se cena za tyto vozy pravděpodobně zvýší, neboť nedostatek těchto vozů se vzhledem ke klesajícím prodejům nových dieselů téměř v celé Evropě projeví i v zahraničí a nebude možné je levně dovážet. „Lidé, kteří kupují ojetiny z ekonomických důvodů, budou i nadále vyhledávat spíše vozy s levnějším dieselovým pohonem. Navíc i aféra Dieselgate se postupně začne z myslí kupujících vytrácet. Předpokládáme, že cena za kvalitní český ojetý diesel by se mohla zvyšovat,“ vysvětluje Pajer. V současné době je na trhu přebytek tří až čtyřletých dieselových ojetin z firemních vozových flotil, které se ve stínu dat (cena vs. prognóza) jeví jako zajímavá koupě.

Podle Martina Pajera dieselové vozy z trhu rozhodně nevymizí. Hlavním problémem podle něj není naftový motor jako takový, ale průměrné stáří vozů, které v České republice dosahuje téměř 15 let. Čeští zákazníci, kteří kupují nová vozidla, jsou zmatení zprávami o konci dieselů. Moderní naftové motory jsou přitom velmi výhodnou a uživatelsky příjemnou kombinací výkonu, točivého momentu, nízké spotřeby a emisí, mají nízké provozní a servisní náklady.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.