Zájem o dieselové a benzínové motory ve skutečnosti? Čísla prodejů bez souvislostí klamou

AutoRoad.cz, 21. září 2018, 00:37 Aktualizováno 21.9.2018, 09:04 Google+

Klesl počet prodejů dieselových motorů z důvodu nezájmu kupujících a nebo proto, protože je automobilky již nenabízí? Studie zpracovaná společností Cebia ukazuje veřejnosti často prezentované informace v poněkud jiném světle. A o údajném nadšení ze startující elektromobility se u široké veřejnosti dá dle závěrů studie úspěšně polemizovat.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 22.09. 16:44) Napište svůj názor
Jaké motory mají rádi Češi?

Jaké motory mají rádi Češi? | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Aféra Dieselgate ovlivnila trh s novými auty, trh s ojetinami však ne

Trh automobilů v České republice se za poslední dva roky vlivem aféry Dieselgate proměnil. Největší změny se odehrály na poli nových vozů, kdy došlo k částečnému snížení zájmu o nové vozy s dieselovým motorem. Jejich prodeje se za poslední dva roky propadly o pětinu, celý trh nových aut přitom za stejné období narostl o 10 procent. Je ale nutné dodat, že tento jev do velké míry ovlivnilo omezení, resp. ukončení nabídky vznětových agregátů v segmentu malých a kompaktních automobilů.

img-responsive

Fabia | foto: Martin Javůrek

Odklon výrobců od této technologie v segmentu malých a kompaktních vozů je dobře patrný například u mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Dieselové motory ve třídě malých a kompaktních vozů vyžadují stále dražší a sofistikovanější technologie, jejichž zavedení znamená pro všechny výrobce dodatečné náklady, které přenesené do finální ceny pro koncového zákazníka již přestávají být akceptovatelné.

Podíl nových dieselových vozů na prodejích se propadl o 12 procentních bodů na 32 %. Trh s novými automobily se od loňska mírně diverzifikoval, nicméně dieselové agregáty jsou stále hojně zastoupeny zejména v segmentech vozů střední a vyšší střední třídy, kategorie SUV a prémiových vozech. Zde naopak významně převyšuje zájem spotřebitelů o dieselové agregáty na úkor zážehových pohonných jednotek.

img-responsive

Škoda Kodiaq | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Třetinu nově prodaných vozů představují dlouhodobě automobily značky Škoda. Po aféře Dieselgate stoupl zájem zejména o Škodu Octavia s benzínovým motorem 1,4 TSI (meziročně o 222 %). Naopak dílčí propad byl v posledním roce zaznamenán u Škody Octavia s dieselovým motorem 1,6 TDI (meziročně o 31 %). Škoda Octavia je přitom dlouhodobě nejžádanějším novým vozem na českém trhu, což je dáno i skutečností, že je hojně pořizovaná do firemních vozových parků, a to zejména v dieselové motorizaci. I zde je však patrná diverzifikace některých zákazníků, kteří upřednostnili spíše silnější dieselové provedení 2,0 TDI popř. některou z jiných novinek značky.

Zatímco u nových aut stoupá zájem především o menší vozy se slabšími motory, v případě ojetin je tomu obráceně. Lidé kupují nejvíce vozidla na naftu s motory 1,9 či 2,0 TDI. Jedná se o rodinné vozy určené i k delším cestám, kdy nízká spotřeba hraje při výběru důležitou roli. Právě nižší spotřeba paliva je podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia, důvodem, proč se u ojetých aut naopak poptávka po dieselech zvyšuje: „Lidé, kteří si kupují ojetá auta, a to zejména ta starší, nemohou a nechtějí do vozu tolik investovat, a proto raději volí taková auta, která mají nízkou spotřebu paliva.“ Za jeden z důkazů považuje stále vysoký zájem o Škodu Octavia s motorizací 1,9 TDI, která se přestala prodávat v roce 2010.

img-responsive

Škoda Octavia TDI druhé generace | foto: youtube.com


Za pět let může být na českém trhu nedostatek kvalitních tuzemských ojetých dieselů

V případě ojetých vozů zájem o auta na dieselový pohon tedy roste. V rámci inzerce se jich letos objevilo o 37 % více než loni ve stejném období a jejich počet se navýšil rovněž v dovozech (o 5 %). Podíl těchto aut v rámci inzerce dosáhl 55 %, rámci dovozů 57 %. V případě ojetých aut je poptávka do dieselech stále vyšší než po benzínových autech. Nejvíce kupovaným ojetým vozem i dováženým ojetým vozem je opět Škoda Octavia.

Vzhledem k tomu, že se výrazně změnila skladba nových vozů z hlediska paliva, lze očekávat, že v pětiletém horizontu dojde k nedostatečnému pokrytí poptávky po ojetých dieselových vozech z Česka. Následkem bude, že se cena za tyto vozy pravděpodobně zvýší, neboť nedostatek těchto vozů se vzhledem ke klesajícím prodejům nových dieselů téměř v celé Evropě projeví i v zahraničí a nebude možné je levně dovážet. „Lidé, kteří kupují ojetiny z ekonomických důvodů, budou i nadále vyhledávat spíše vozy s levnějším dieselovým pohonem. Navíc i aféra Dieselgate se postupně začne z myslí kupujících vytrácet. Předpokládáme, že cena za kvalitní český ojetý diesel by se mohla zvyšovat,“ vysvětluje Pajer. V současné době je na trhu přebytek tří až čtyřletých dieselových ojetin z firemních vozových flotil, které se ve stínu dat (cena vs. prognóza) jeví jako zajímavá koupě.

Podle Martina Pajera dieselové vozy z trhu rozhodně nevymizí. Hlavním problémem podle něj není naftový motor jako takový, ale průměrné stáří vozů, které v České republice dosahuje téměř 15 let. Čeští zákazníci, kteří kupují nová vozidla, jsou zmatení zprávami o konci dieselů. Moderní naftové motory jsou přitom velmi výhodnou a uživatelsky příjemnou kombinací výkonu, točivého momentu, nízké spotřeby a emisí, mají nízké provozní a servisní náklady.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Zájem o dieselové a benzínové motory ve skutečnosti? Čísla prodejů bez souvislostí klamou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 22.09.2018 16:44 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Chevrolet Corvette C8 2020

Chevrolet Corvette C8 JE TADY! "Americké ferrari" má po premiéře...

Toyota představila elektrický osobní přepravník APM pro olympijské a paralympijské hry v Tokiu 2020

Pro nejlepší sportovce planety větší golfový vozík. Toyota ukázala přepravník APM

ceny pohonných hmot

Kolik litrů paliva si můžete koupit za průměrnou mzdu v Evropě a v Česku?

Děsivá zpráva pro Čechy: Evropská města se „zavírají“!

Děsivá zpráva pro Čechy: Evropská města se „zavírají“!

PSA a Vinci Autoroutes otestovaly nové funkce autonomního Peugeotu 3008

PSA se pochlubilo pokrokem. Je však otázkou, kolik řidičů tím potěší

Skutečně úplně poslední Volkswagen Beetle, který sjel z výrobní linky (10. 7. 2019).

ÚPLNĚ POSLEDNÍ Volkswagen Beetle byl vyroben! Česká inspirace v Německu zabodovala

Ilustrační foto

Můžete jet do zahraničí s vypůjčeným autem?

Volkswagen Passat

NOVÝ Volkswagen Passat facelift 2019: Cena, výbava, motory, fotky

Automatická myčka je malým technologickým zázrakem

Tajemství myčky aut: Nestačí do ní jen najet. Jak je používat efektivně?

Nový Volkswagen Touareg

Volkswagen vyvinul novou převodovku. Prozradil proč a které modely ji dostanou

reklama

Doporučujeme

Nový Volkswagen Touareg

Nový Volkswagen Touareg zazářil v testech Euro NCAP, na bezpečnosti se rozhodně…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. NOVÝ Volkswagen Passat facelift 2019: Cena, výbava, motory, fotky

  2. Turecká ŠKODA a český VW Passat? NOVÉ PLÁNY Volkswagenu!

  3. Volkswagen vyvinul novou převodovku. Prozradil proč a které modely ji dostanou

  4. Jak převážet jízdní kola? Vyvarujte se těmto chybám

  5. Volkswagen požaduje vrátit PRÉMIE od zaměstnanců! Co se stalo?

  6. V létě byste měli mít v autě jednu důležitou věc. Bez ní nevyjíždět

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud