Segment prémiových elektromobilů byl dlouhou dobu doménou jen americké Tesly, tradiční automobilky však rozhodně nezahálejí a připravují vlastní stroje, které v sobě kombinují luxus s přednostmi provozu na elektrickou energii. Posledním přírůstkem do této rychle se rozvíjející rodiny se stal Mercedes-Benz EQC, který byl včera večer představen ve Švédsku.
Nový Mercedes-Benz EQC vychází z konceptu Generation EQ, který vzbudil všeobecné nadšení. Oproti konceptu se však automobilka rozhodla pro trochu jiný styl masky chladiče, jejíž tmavou barvu rozbíjejí chromové doplňky a po stranách ji lemují světlomety. Možná to nepůsobí tak poutavě jako koncept, Mercedes však neopomněl stylovou svítící lištu která propojuje LED světlomety a maska vozu tak dostává naprosto nezaměnitelný světelný podpis, který na koncept opět navazuje.
Pokud se na vůz podíváme z boku, rozhodně zaujme výdech na předním blatníku, který je lakován leskle černou barvou. Zaujme ale i dynamická linie střechy, lesklé hliníkové okenní rámečky a nabíjecí port, který je umístěn kousek před zadními světly na straně spolujezdce.
Někoho možná zklame, že EQC na rozdíl od většiny SUV a crosoverů nenabízí střešní nosiče, které výrazně zvyšují praktičnost vozu. Automobilka je však obětovala pro zlepšení aerodynamiky a dojezdu. Aerodynamika byla brána v úvahu i při výběru kol, která kromě účelného designu nabídnou i nízkou váhu. Zákazník si přitom může vybrat velikost od 19 do 21 palců.
Zadní část vozu působí velice jednoduše a čistě. Oko zaujme zejména spoiler protahující linii střechy, stylová zadní světla nebo spodní, černě lakovaná, část nárazníku, kterou oživují dva chromové náznaky imitace výfuků.
Kabina působí stejně futuristicky jako interiér, majitelé novějších Mercedesů ale nejspíš překvapeni nebudou. Po usednutí za elegantní tří-ramenný volant je totiž čeká tradiční pohled na dvojici 10.25 palcových displejů, přičemž jeden nahrazuje přístrojový štít a druhý infotainment.
Ačkoliv se kabina modelu EQC v mnohém podobá interiéru nových Mercedesů,. najdou se i zde drobné detaily, které dávají najevo, že EQC zkrátka hraje zcela jinou ligu. Jedním z nich mohou být například stylové lamely ve ventilátoru v odstínu růžového zlata, nebo kovové žebrování okolo palubní desky, jež navazuje i na dveře, které má odkazovat na zpracování "kvalitních hudebních zesilovačů".
Atmosféru vozu samozřejmě dotváří ambientní osvětlení a speciální pozornost byla věnována i čalounění, které nabídne zajímavé kombinace a nechybí ani recyklovaný materiál. Zákazníci si budou moci vybrat ze skutečně široké palety výbav a chybět nebude ani dřevěné obležení nebo prémiový audio-systém Burmester.
Co se týče volba výbavy, Mercedes nabídne hned tři různé balíčky. Například exteriér balíčku AMG Line bude mít jednodušší masku, kterou doplní přední sportovní nárazník a unikátní zadní nárazník, do kterého bude integrovaný difuzér. Zákazníci navíc budou moci vůz ozvláštnit i volbou speciálních kol AMG o průměru 20 nebo 21 palců.
Do interiéru pak balíček AMG Line přinese sportovněji laděný volant s plochou spodní částí nebo pedály z broušeného hliníku. Chybět nebudou ani sedadla čalouněná falešnou kůži v kombinaci s mikrovláknem, nebo koberečky s logy AMG. Zákazníci si však budou moci připlatit i za sedadla z pravé kůže nebo obložení z imitace karbonu.
Zajímavostí ale může být balíček Electric Art, díky kterému se v interiéru objeví doplňky lakované v odstínu růžového zlata.
Pojďme se ale podívat na to nejdůležitější, čímž je bezesporu pohonná soustava. EQC dostalo pro každou nápravu vlastní motor a jejich kombinovaný výkon je rovných 300 kW (407 koní) a točivý moment dosahuje 765 Nm. Díky tomu dokáže elektrický crossover s pohonem všech kol vystartovat z 0 na 100 km/h během 5.1 sekundy a jeho maximální rychlost je omezena na 180 km/h. O dostatečný přísun energie se stará Li-Ion baterie o kapacitě 80 kWh, která vozu zajišťuje dojezd až 450 kilometrů (vypočítáváno dle standardů NEDC).
Ačkoliv je EQC čtyřkolkou, Mercedes současně dodává, že primárně je poháněna přední náprava. V zájmu maximálního dojezdu je tak během normálních podmínek posílán výkon pouze dopředu a zadní motor se připojuje až v případě potřeby.
A nabíjení? EQC je vybaveno vlastní vodou chlazenou nabíječkou, která má kapacitu 7.4 kW. Pokud ale majitelé budou toužit po rychlejším nabití, mohou si od Mercedesu objednat tzv. Wallbox, který nabije baterie až třikrát rychleji, než tradiční zásuvka. Automobilka sice nezacházela do detailu, podle některých informací by však mělo být možné nabít baterii z 10 na 80 procent během 40 minut.
Automobilka v současnosti pracuje na rozjetí produkce modelu EQC ve své německé továrně v Brémách a čínském závodu Bejing Benz Automotive. O cenách zatím nepadlo ani slovo, objevit by se však mohly spolu s dalšími detaily během následujících měsíců.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.