Letošní rok se zřejmě ponese ve znamení nových limuzín nejmocnějších státníků světa. Zatímco Donald Trump musí stále jezdit ve voze svého předchůdce, než bude jeho nová "Bestie" dokončena, ruský prezident Vladimir Putin už se před několika měsíci pochlubil svým novým prémiovým strojem ruské výroby Kortezh. A svým novým vozem už se pochlubil i čínský prezident Si Ťin-pching, který na státní návštěvě v Africe poprvé ukázal svou pancéřovanou limuzínu Hongqi N501, která navazuje na dlouholetou tradici výroby limuzín pro přední představitele Číny.
Čína, jakožto jedna z předních světových velmocí, se v posledních letech aktivně snaží rozšířit svůj vliv působení. Jednou z oblastí, o které se zajímá, je i Subsaharská Afrika, se kterou Čína v posledních letech výrazně prohlubuje vztahy. Při poslední státní návštěvě se zde navíc uskutečnila i neoficiální premiéra nové čínské prezidentské limuzíny, kterou je Hongqi N501.
Tradiční čtyřdveřový sedan měří na délku přes 5.4 metru a jeho celkové tvary, zejména pak maska, výrazně evokují velké a reprezentativní vozy prémiových značek, jako je například Rolls-Royce, Bentley nebo Mercedes. Zvláště pak poslední jmenovaná značka se v asijské oblasti těší velkému renomé a pancéřované vozy s třícípou hvězdou bychom našli v garážích představitelů Ruska i Severní Korei.
To už jsme se ale opět vzdálili od nového Hongqi N501. Technické specifikace vozu jsou stále drženy pod pokličkou, přesto web The Drive uvádí, že se pod jeho kapotou nachází turbem přeplňovaný osmiválec o výkonu cca 402 koní, který je spojen s automatickou převodovkou. Na jednu nádrž pak má být vůz schopen urazit přes 804 kilometrů.
První informace o modelu N501 se objevily již v roce 2016, kdy se začalo spekulovat, že by se mohlo jednat o součást rozšíření produktové řady automobilky Hongqi. Ani v květnu 2018 však nebyly o modelu na webu výrobce žádné informace. A to ani v katalogu, jak uvádí The Drive. Podle některých pozorovatelů přímo v Číně se však vůz v nedávné době několikrát objevil na silnicích, avšak vždy ve vojenských barvách. Dá se tedy předpokládat, že model bude cílit pouze na představitele země.
To ostatně potvrzují i snímky vozu, ve kterém byl Si Ťin-pching v Africe nafocen. Ze snímků je totiž patrná silná pancéřovaná karoserie, tlustá neprůstřelná skla a pod kapotou se dá očekávat bohatá paleta bezpečnostního vybavení, které bude kromě ochrany posádky zajišťovat i neustálou komunikaci posádky s okolím a státními představiteli.
中国の新型要人用高級車・紅旗L4(N501)。セネガル訪問の時習近平国家主席が乗った車。 pic.twitter.com/jLS5U7Byoc
— OedoSoldier (@OedoSoldier) 7. srpna 2018
Zatím ani není známo, zda se model N501 objeví i na civilním trhu, kde by mohl být nabízen například jako prémiová limuzína. Je ale dost možné, že zůstane vozem určeným výhradně pro čínského prezidenta.
Kromě toho je navíc otázkou, zda vůz vznikl na vlastních základech, nebo zda konstruktéři nevyužili jako základ některou z platforem renomovaných zahraničních výrobců. Dříve se nejčastěji spekulovalo o motory značky Toyota, případně motoru odvozeném od Toyoty. Poslední pozorování však vůz přirovnávají zejména k Audi A6L, které se podobá jak svými tvary, tak i interiérem, jehož fotografie byla zveřejněna na webu CarNewsChina.
Spy shots of #Hongqi model, codenamed #N501 were exposed from @SinaWeibo recently. The new model will be powered by a 4.0T V8 engine. Positioned as a large-size luxury sedan, the model will measure 5,500 mm in length. #gasgoo https://t.co/W4ULkI6vG0 pic.twitter.com/B8UHBpzwyU
— Gasgoo Auto News (@Gasgoo_com) 24. července 2018
Pro společnost Hongqi, jejíž překlad znamená rudá vlajka, se tak jedná o velký návrat ke kořenům. Prémiové automobily totiž dodává nejvýše postaveným členům čínské vlády již od svého založení v roce 1958. Vozy Hongqi tak jezdil i Mao Ce-Tung a řada dalších vrcholných čínských komunistických představitelů.
Nový prezidentský model N501 by navíc měl předznamenávat nový pokus o oživení zašlé slávy automobilky. FAW Group, současný majitel společnosti, totiž oznámil nové strategie, podle které by mělo Hongqi nabídnout do roku 2025 cca 17 nových modelů a současně by se mělo stát jednou z dostupnějších značek v Číně.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?