Letošní rok se zřejmě ponese ve znamení nových limuzín nejmocnějších státníků světa. Zatímco Donald Trump musí stále jezdit ve voze svého předchůdce, než bude jeho nová "Bestie" dokončena, ruský prezident Vladimir Putin už se před několika měsíci pochlubil svým novým prémiovým strojem ruské výroby Kortezh. A svým novým vozem už se pochlubil i čínský prezident Si Ťin-pching, který na státní návštěvě v Africe poprvé ukázal svou pancéřovanou limuzínu Hongqi N501, která navazuje na dlouholetou tradici výroby limuzín pro přední představitele Číny.
Čína, jakožto jedna z předních světových velmocí, se v posledních letech aktivně snaží rozšířit svůj vliv působení. Jednou z oblastí, o které se zajímá, je i Subsaharská Afrika, se kterou Čína v posledních letech výrazně prohlubuje vztahy. Při poslední státní návštěvě se zde navíc uskutečnila i neoficiální premiéra nové čínské prezidentské limuzíny, kterou je Hongqi N501.
Tradiční čtyřdveřový sedan měří na délku přes 5.4 metru a jeho celkové tvary, zejména pak maska, výrazně evokují velké a reprezentativní vozy prémiových značek, jako je například Rolls-Royce, Bentley nebo Mercedes. Zvláště pak poslední jmenovaná značka se v asijské oblasti těší velkému renomé a pancéřované vozy s třícípou hvězdou bychom našli v garážích představitelů Ruska i Severní Korei.
To už jsme se ale opět vzdálili od nového Hongqi N501. Technické specifikace vozu jsou stále drženy pod pokličkou, přesto web The Drive uvádí, že se pod jeho kapotou nachází turbem přeplňovaný osmiválec o výkonu cca 402 koní, který je spojen s automatickou převodovkou. Na jednu nádrž pak má být vůz schopen urazit přes 804 kilometrů.
První informace o modelu N501 se objevily již v roce 2016, kdy se začalo spekulovat, že by se mohlo jednat o součást rozšíření produktové řady automobilky Hongqi. Ani v květnu 2018 však nebyly o modelu na webu výrobce žádné informace. A to ani v katalogu, jak uvádí The Drive. Podle některých pozorovatelů přímo v Číně se však vůz v nedávné době několikrát objevil na silnicích, avšak vždy ve vojenských barvách. Dá se tedy předpokládat, že model bude cílit pouze na představitele země.
To ostatně potvrzují i snímky vozu, ve kterém byl Si Ťin-pching v Africe nafocen. Ze snímků je totiž patrná silná pancéřovaná karoserie, tlustá neprůstřelná skla a pod kapotou se dá očekávat bohatá paleta bezpečnostního vybavení, které bude kromě ochrany posádky zajišťovat i neustálou komunikaci posádky s okolím a státními představiteli.
中国の新型要人用高級車・紅旗L4(N501)。セネガル訪問の時習近平国家主席が乗った車。 pic.twitter.com/jLS5U7Byoc
— OedoSoldier (@OedoSoldier) 7. srpna 2018
Zatím ani není známo, zda se model N501 objeví i na civilním trhu, kde by mohl být nabízen například jako prémiová limuzína. Je ale dost možné, že zůstane vozem určeným výhradně pro čínského prezidenta.
Kromě toho je navíc otázkou, zda vůz vznikl na vlastních základech, nebo zda konstruktéři nevyužili jako základ některou z platforem renomovaných zahraničních výrobců. Dříve se nejčastěji spekulovalo o motory značky Toyota, případně motoru odvozeném od Toyoty. Poslední pozorování však vůz přirovnávají zejména k Audi A6L, které se podobá jak svými tvary, tak i interiérem, jehož fotografie byla zveřejněna na webu CarNewsChina.
Spy shots of #Hongqi model, codenamed #N501 were exposed from @SinaWeibo recently. The new model will be powered by a 4.0T V8 engine. Positioned as a large-size luxury sedan, the model will measure 5,500 mm in length. #gasgoo https://t.co/W4ULkI6vG0 pic.twitter.com/B8UHBpzwyU
— Gasgoo Auto News (@Gasgoo_com) 24. července 2018
Pro společnost Hongqi, jejíž překlad znamená rudá vlajka, se tak jedná o velký návrat ke kořenům. Prémiové automobily totiž dodává nejvýše postaveným členům čínské vlády již od svého založení v roce 1958. Vozy Hongqi tak jezdil i Mao Ce-Tung a řada dalších vrcholných čínských komunistických představitelů.
Nový prezidentský model N501 by navíc měl předznamenávat nový pokus o oživení zašlé slávy automobilky. FAW Group, současný majitel společnosti, totiž oznámil nové strategie, podle které by mělo Hongqi nabídnout do roku 2025 cca 17 nových modelů a současně by se mělo stát jednou z dostupnějších značek v Číně.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?