Letošní rok se zřejmě ponese ve znamení nových limuzín nejmocnějších státníků světa. Zatímco Donald Trump musí stále jezdit ve voze svého předchůdce, než bude jeho nová "Bestie" dokončena, ruský prezident Vladimir Putin už se před několika měsíci pochlubil svým novým prémiovým strojem ruské výroby Kortezh. A svým novým vozem už se pochlubil i čínský prezident Si Ťin-pching, který na státní návštěvě v Africe poprvé ukázal svou pancéřovanou limuzínu Hongqi N501, která navazuje na dlouholetou tradici výroby limuzín pro přední představitele Číny.
Čína, jakožto jedna z předních světových velmocí, se v posledních letech aktivně snaží rozšířit svůj vliv působení. Jednou z oblastí, o které se zajímá, je i Subsaharská Afrika, se kterou Čína v posledních letech výrazně prohlubuje vztahy. Při poslední státní návštěvě se zde navíc uskutečnila i neoficiální premiéra nové čínské prezidentské limuzíny, kterou je Hongqi N501.
Tradiční čtyřdveřový sedan měří na délku přes 5.4 metru a jeho celkové tvary, zejména pak maska, výrazně evokují velké a reprezentativní vozy prémiových značek, jako je například Rolls-Royce, Bentley nebo Mercedes. Zvláště pak poslední jmenovaná značka se v asijské oblasti těší velkému renomé a pancéřované vozy s třícípou hvězdou bychom našli v garážích představitelů Ruska i Severní Korei.
To už jsme se ale opět vzdálili od nového Hongqi N501. Technické specifikace vozu jsou stále drženy pod pokličkou, přesto web The Drive uvádí, že se pod jeho kapotou nachází turbem přeplňovaný osmiválec o výkonu cca 402 koní, který je spojen s automatickou převodovkou. Na jednu nádrž pak má být vůz schopen urazit přes 804 kilometrů.
První informace o modelu N501 se objevily již v roce 2016, kdy se začalo spekulovat, že by se mohlo jednat o součást rozšíření produktové řady automobilky Hongqi. Ani v květnu 2018 však nebyly o modelu na webu výrobce žádné informace. A to ani v katalogu, jak uvádí The Drive. Podle některých pozorovatelů přímo v Číně se však vůz v nedávné době několikrát objevil na silnicích, avšak vždy ve vojenských barvách. Dá se tedy předpokládat, že model bude cílit pouze na představitele země.
To ostatně potvrzují i snímky vozu, ve kterém byl Si Ťin-pching v Africe nafocen. Ze snímků je totiž patrná silná pancéřovaná karoserie, tlustá neprůstřelná skla a pod kapotou se dá očekávat bohatá paleta bezpečnostního vybavení, které bude kromě ochrany posádky zajišťovat i neustálou komunikaci posádky s okolím a státními představiteli.
中国の新型要人用高級車・紅旗L4(N501)。セネガル訪問の時習近平国家主席が乗った車。 pic.twitter.com/jLS5U7Byoc
— OedoSoldier (@OedoSoldier) 7. srpna 2018
Zatím ani není známo, zda se model N501 objeví i na civilním trhu, kde by mohl být nabízen například jako prémiová limuzína. Je ale dost možné, že zůstane vozem určeným výhradně pro čínského prezidenta.
Kromě toho je navíc otázkou, zda vůz vznikl na vlastních základech, nebo zda konstruktéři nevyužili jako základ některou z platforem renomovaných zahraničních výrobců. Dříve se nejčastěji spekulovalo o motory značky Toyota, případně motoru odvozeném od Toyoty. Poslední pozorování však vůz přirovnávají zejména k Audi A6L, které se podobá jak svými tvary, tak i interiérem, jehož fotografie byla zveřejněna na webu CarNewsChina.
Spy shots of #Hongqi model, codenamed #N501 were exposed from @SinaWeibo recently. The new model will be powered by a 4.0T V8 engine. Positioned as a large-size luxury sedan, the model will measure 5,500 mm in length. #gasgoo https://t.co/W4ULkI6vG0 pic.twitter.com/B8UHBpzwyU
— Gasgoo Auto News (@Gasgoo_com) 24. července 2018
Pro společnost Hongqi, jejíž překlad znamená rudá vlajka, se tak jedná o velký návrat ke kořenům. Prémiové automobily totiž dodává nejvýše postaveným členům čínské vlády již od svého založení v roce 1958. Vozy Hongqi tak jezdil i Mao Ce-Tung a řada dalších vrcholných čínských komunistických představitelů.
Nový prezidentský model N501 by navíc měl předznamenávat nový pokus o oživení zašlé slávy automobilky. FAW Group, současný majitel společnosti, totiž oznámil nové strategie, podle které by mělo Hongqi nabídnout do roku 2025 cca 17 nových modelů a současně by se mělo stát jednou z dostupnějších značek v Číně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.