Letošní rok se zřejmě ponese ve znamení nových limuzín nejmocnějších státníků světa. Zatímco Donald Trump musí stále jezdit ve voze svého předchůdce, než bude jeho nová "Bestie" dokončena, ruský prezident Vladimir Putin už se před několika měsíci pochlubil svým novým prémiovým strojem ruské výroby Kortezh. A svým novým vozem už se pochlubil i čínský prezident Si Ťin-pching, který na státní návštěvě v Africe poprvé ukázal svou pancéřovanou limuzínu Hongqi N501, která navazuje na dlouholetou tradici výroby limuzín pro přední představitele Číny.
Čína, jakožto jedna z předních světových velmocí, se v posledních letech aktivně snaží rozšířit svůj vliv působení. Jednou z oblastí, o které se zajímá, je i Subsaharská Afrika, se kterou Čína v posledních letech výrazně prohlubuje vztahy. Při poslední státní návštěvě se zde navíc uskutečnila i neoficiální premiéra nové čínské prezidentské limuzíny, kterou je Hongqi N501.
Tradiční čtyřdveřový sedan měří na délku přes 5.4 metru a jeho celkové tvary, zejména pak maska, výrazně evokují velké a reprezentativní vozy prémiových značek, jako je například Rolls-Royce, Bentley nebo Mercedes. Zvláště pak poslední jmenovaná značka se v asijské oblasti těší velkému renomé a pancéřované vozy s třícípou hvězdou bychom našli v garážích představitelů Ruska i Severní Korei.
To už jsme se ale opět vzdálili od nového Hongqi N501. Technické specifikace vozu jsou stále drženy pod pokličkou, přesto web The Drive uvádí, že se pod jeho kapotou nachází turbem přeplňovaný osmiválec o výkonu cca 402 koní, který je spojen s automatickou převodovkou. Na jednu nádrž pak má být vůz schopen urazit přes 804 kilometrů.
První informace o modelu N501 se objevily již v roce 2016, kdy se začalo spekulovat, že by se mohlo jednat o součást rozšíření produktové řady automobilky Hongqi. Ani v květnu 2018 však nebyly o modelu na webu výrobce žádné informace. A to ani v katalogu, jak uvádí The Drive. Podle některých pozorovatelů přímo v Číně se však vůz v nedávné době několikrát objevil na silnicích, avšak vždy ve vojenských barvách. Dá se tedy předpokládat, že model bude cílit pouze na představitele země.
To ostatně potvrzují i snímky vozu, ve kterém byl Si Ťin-pching v Africe nafocen. Ze snímků je totiž patrná silná pancéřovaná karoserie, tlustá neprůstřelná skla a pod kapotou se dá očekávat bohatá paleta bezpečnostního vybavení, které bude kromě ochrany posádky zajišťovat i neustálou komunikaci posádky s okolím a státními představiteli.
中国の新型要人用高級車・紅旗L4(N501)。セネガル訪問の時習近平国家主席が乗った車。 pic.twitter.com/jLS5U7Byoc
— OedoSoldier (@OedoSoldier) 7. srpna 2018
Zatím ani není známo, zda se model N501 objeví i na civilním trhu, kde by mohl být nabízen například jako prémiová limuzína. Je ale dost možné, že zůstane vozem určeným výhradně pro čínského prezidenta.
Kromě toho je navíc otázkou, zda vůz vznikl na vlastních základech, nebo zda konstruktéři nevyužili jako základ některou z platforem renomovaných zahraničních výrobců. Dříve se nejčastěji spekulovalo o motory značky Toyota, případně motoru odvozeném od Toyoty. Poslední pozorování však vůz přirovnávají zejména k Audi A6L, které se podobá jak svými tvary, tak i interiérem, jehož fotografie byla zveřejněna na webu CarNewsChina.
Spy shots of #Hongqi model, codenamed #N501 were exposed from @SinaWeibo recently. The new model will be powered by a 4.0T V8 engine. Positioned as a large-size luxury sedan, the model will measure 5,500 mm in length. #gasgoo https://t.co/W4ULkI6vG0 pic.twitter.com/B8UHBpzwyU
— Gasgoo Auto News (@Gasgoo_com) 24. července 2018
Pro společnost Hongqi, jejíž překlad znamená rudá vlajka, se tak jedná o velký návrat ke kořenům. Prémiové automobily totiž dodává nejvýše postaveným členům čínské vlády již od svého založení v roce 1958. Vozy Hongqi tak jezdil i Mao Ce-Tung a řada dalších vrcholných čínských komunistických představitelů.
Nový prezidentský model N501 by navíc měl předznamenávat nový pokus o oživení zašlé slávy automobilky. FAW Group, současný majitel společnosti, totiž oznámil nové strategie, podle které by mělo Hongqi nabídnout do roku 2025 cca 17 nových modelů a současně by se mělo stát jednou z dostupnějších značek v Číně.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.