O laciných čínských elektromobilech už jsme psali několikrát, nicméně pokaždé jsme se museli smířit s informací, že model je určen jen pro domácí trh. V případě malého městského elektromobilu LSEV však nastává změna. Tohle malé autíčko, které vám v Číně vytisknou za 3 dny, se totiž má prodávat i v Evropě.
Městský elektromobil LSEV, který se vyrábí na 3D tiskárnách a zákazníka vyjde na cca 10 000 dolarů (cca 205 500 Kč), je společným produktem společnosti Polymer, která se zabývá 3D tiskem, a společnosti X Electrical Vehicle Limited (XEV), která se věnuje vývoji elektromobilů.
Xiaofan Luo, předseda představenstva společnosti Polymer, sice uznává, že na trhu je více společností zabývajících se 3D tiskem automobilů, nicméně „z hlediska velikosti, měřítka a intenzity" se žádná z nich nemůže s modelem LSEV měřit.
Že je model LSEV zrozen do města potvrzují i jeho rozměry. Na délku měří 2498 mm, na šířku 1295 mm a na výšku 1498 mm, což z něj dělá ještě menší vůz, než je například Smart ForTwo. Další technická data uvádějí váhu pouze 450 kg, maximální rychlost 69 km/h a dojezd na jedno nabití 149 km.
Společnost Polymer také dodává, že díky jedinečnému návrhu XEV se vůz skládá pouze z 57 komponent, zatím co běžné automobily se skládají z více jak 2 000 součástek a jejich váha se obvykle pohybuje nad jednou tunou. Jedinými částmi, které nepochází z 3D tiskárny, je šasi, sedačky a skleněné komponenty. Vše ostatní je vytvořeno 3D tiskárnou z materiálů jako je nylon, kyselina polymléčná nebo TPU.
Výroba karoserie z podobných materiálů se může zdát jako riskantní krok, nicméně automobilka uvádí, že karoserie vozu je 4x až 5x pevnější, než například karoserie podobného Smartu.
Ve zprávě od Interesting Engineering se také uvádí, že automobilka má být schopna tento vůz vyrobit během pouhých 3 dnů, což zní na jednu stranu působivě, ale na druhou také trochu děsivě.
Plánem automobilky by mělo být dostat LSEV k evropským a asijským zákazníkům zhruba v dubnu příštího roku, přičemž cena by se měla pohybovat okolo 10 000 dolarů, tedy cca 205 500 Kč. Společnost XEV navíc dodává, že už v současnosti registruje přes 7000 objednávek, z nichž většina pochází z Evropy.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.