Minulý rok se na ženevském autosalonu představil koncept Mercedes-AMG GT, který upoutal zaslouženou pozornost. Tento rok na něj navazuje produkční model Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe, jehož jediným nedostatkem je snad jen komplikovaný název. V ostatních ohledech se ale zdá, že se německým konstruktérům podařilo dosáhnout dokonalosti.
Pojďme začít rovnou od toho nejlepšího. Dokud se o novince pouze spekulovalo, nejčastěji se mluvilo o výkonu okolo 600 koní. Nejvýkonnější varianta, v tomto případě Mercedes-AMG GT 63 S, nabídne ze svého dvakrát přeplňovaného 4.0 litrového motoru V8 630 k (470 kW). Slabší varianta, Mercedes-AMG GT 63, pak ze stejného motoru nabídne "pouze" 577 k (430 kW). Oba motory tedy nabídnou dostatek výkonu i funkce deaktivace válců pro co nejlepší spotřebu během cestování.
V nabídce však bude ještě jeden model, Mercedes-AMG GT 53, který je svým způsobem trochu překvapující. Místo přeplňované V8 totiž nabídne přeplňovaný 3.0 litrový řadový šestiválec o výkonu 429 koní (367 kW), což je v podání Mercedesu něco jako "základní model".
Varianta s označením 53 se však dá považovat i za tzv. Mild-hybrid, neboť disponuje systémem Mercedes EQ Boost, který dokáže fungovat jako alternativa startéru. Jeho místo je mezi převodovkou a motorem a jeho výkon se pohybuje okolo 21 koní (16 kW) a 249 Nm točivého momentu.
všechny modely dostanou automatickou devítistupňovou převodovku AMG Speedshift, která posílá výkon na systém pohonu všech kol AMG 4Matic+. Mezi šesti a osmi-válcovými variantami jsou však menší odlišnosti. Zatím co verze 63 a 63 S s motory V8 využívají převodovku MCT s "mokrou spojkou", která lépe zvládá přenos většího výkonu, varianta 53 využívá TCT převodovku s klasickým měničem točivého momentu.
Obě varianty pak pak posílají výkon automaticky na všechna čtyři kola tak, aby měl vůz zajištěn maximální trakci. Varianty s motorem V8 však mají i tzv. drift režim, díky čemuž posílá systém výkon na zadní kola pro maximální požitek z jízdy a zábavu. Pro model 63 S se jedná o standard, u modelu 63 se bude jednat o příplatek.
A co to znamená v řeči čísel? Vrcholná varianta GT 63 S dokáže akcelerovat z 0 na 96 km/h během 3.1 sekundy, čímž dokáže o desetinu sekundy překonat i nejsilnější čtyřdveřové Porsche, kterým je Panamera Turbo S E-Hybrid s výkonem 680 koní. Varianta 63 zvládne akcelerovat na 96 km/h během 3,3 sekundy a verzi 53 to trvá 4,4 sekundy. Sluší se však zmínit, že Mercedes prozatím sděluje hodnoty jako "dohadované". Maximální rychlost ale odhadovaná není a podle jednotlivých variant dosahuje 314 km/h, 310 km/h a 280 km/h.
Vzhled nového AMG GT 4-Door není jen o eleganci, ale také o praktičnosti a aerodynamice. Všechny varianty dostaly aktivní aerodynamický balíček, který zahrnuje například přední nárazník se vzduchovou klapkou a zadní výsuvné křídlo. Zájemci o modely s V8 si však mohou připlatit i za aero-kit, který přidá výraznější přední splitter a upravený zadní difuzor. Součástí je také napevno umístěné zadní křídlo, jehož nastavení se dá manuálně upravovat.
Samozřejmostí je nastavitelný podvozek s vícero volbami a verze s motory V8 dostanou i řiditelnou zadní nápravu, která v rychlostech pod 100 km/h natáčí zadní kola proti směru předních kol pro lepší manévrovatelnost a ve vyšších rychlostech ve stejném směru pro vyšší stabilitu.
Uvnitř nabídne AMG GT digitální přístrojový panel s dvojitým 12.3 palcovým displejem, řadu ovladačů vybavených působivou grafikou a řadu dalších technických hraček, se kterými si na dlouhých cestách vyhrajete. Zajímavostí je však i celkem praktická koncepce celého vozidla, které se dá směle označit za rodinný vůz. Vnitřní rozměry nebo velikosti kufru sice ještě Mercedes nezmínil, ovšem na fotografiích můžeme vidět poměrně prostorný interiér, velký kufr a sklopná sedadla dělená v poměru 60:40. Podle všeho se tak zdá, že nové GT 4-Door Coupe bude skutečně praktickým vozem pro všechny příležitosti.
Malým zklamáním však je, že prvních AMG 4-Door Coupe se na evropských silnicích dočkáme až koncem léta. Zveřejnění ceníku se pak očekává až pár týdnů před zahájením prodeje.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.