Minulý rok se na ženevském autosalonu představil koncept Mercedes-AMG GT, který upoutal zaslouženou pozornost. Tento rok na něj navazuje produkční model Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe, jehož jediným nedostatkem je snad jen komplikovaný název. V ostatních ohledech se ale zdá, že se německým konstruktérům podařilo dosáhnout dokonalosti.
Pojďme začít rovnou od toho nejlepšího. Dokud se o novince pouze spekulovalo, nejčastěji se mluvilo o výkonu okolo 600 koní. Nejvýkonnější varianta, v tomto případě Mercedes-AMG GT 63 S, nabídne ze svého dvakrát přeplňovaného 4.0 litrového motoru V8 630 k (470 kW). Slabší varianta, Mercedes-AMG GT 63, pak ze stejného motoru nabídne "pouze" 577 k (430 kW). Oba motory tedy nabídnou dostatek výkonu i funkce deaktivace válců pro co nejlepší spotřebu během cestování.
V nabídce však bude ještě jeden model, Mercedes-AMG GT 53, který je svým způsobem trochu překvapující. Místo přeplňované V8 totiž nabídne přeplňovaný 3.0 litrový řadový šestiválec o výkonu 429 koní (367 kW), což je v podání Mercedesu něco jako "základní model".
Varianta s označením 53 se však dá považovat i za tzv. Mild-hybrid, neboť disponuje systémem Mercedes EQ Boost, který dokáže fungovat jako alternativa startéru. Jeho místo je mezi převodovkou a motorem a jeho výkon se pohybuje okolo 21 koní (16 kW) a 249 Nm točivého momentu.
všechny modely dostanou automatickou devítistupňovou převodovku AMG Speedshift, která posílá výkon na systém pohonu všech kol AMG 4Matic+. Mezi šesti a osmi-válcovými variantami jsou však menší odlišnosti. Zatím co verze 63 a 63 S s motory V8 využívají převodovku MCT s "mokrou spojkou", která lépe zvládá přenos většího výkonu, varianta 53 využívá TCT převodovku s klasickým měničem točivého momentu.
Obě varianty pak pak posílají výkon automaticky na všechna čtyři kola tak, aby měl vůz zajištěn maximální trakci. Varianty s motorem V8 však mají i tzv. drift režim, díky čemuž posílá systém výkon na zadní kola pro maximální požitek z jízdy a zábavu. Pro model 63 S se jedná o standard, u modelu 63 se bude jednat o příplatek.
A co to znamená v řeči čísel? Vrcholná varianta GT 63 S dokáže akcelerovat z 0 na 96 km/h během 3.1 sekundy, čímž dokáže o desetinu sekundy překonat i nejsilnější čtyřdveřové Porsche, kterým je Panamera Turbo S E-Hybrid s výkonem 680 koní. Varianta 63 zvládne akcelerovat na 96 km/h během 3,3 sekundy a verzi 53 to trvá 4,4 sekundy. Sluší se však zmínit, že Mercedes prozatím sděluje hodnoty jako "dohadované". Maximální rychlost ale odhadovaná není a podle jednotlivých variant dosahuje 314 km/h, 310 km/h a 280 km/h.
Vzhled nového AMG GT 4-Door není jen o eleganci, ale také o praktičnosti a aerodynamice. Všechny varianty dostaly aktivní aerodynamický balíček, který zahrnuje například přední nárazník se vzduchovou klapkou a zadní výsuvné křídlo. Zájemci o modely s V8 si však mohou připlatit i za aero-kit, který přidá výraznější přední splitter a upravený zadní difuzor. Součástí je také napevno umístěné zadní křídlo, jehož nastavení se dá manuálně upravovat.
Samozřejmostí je nastavitelný podvozek s vícero volbami a verze s motory V8 dostanou i řiditelnou zadní nápravu, která v rychlostech pod 100 km/h natáčí zadní kola proti směru předních kol pro lepší manévrovatelnost a ve vyšších rychlostech ve stejném směru pro vyšší stabilitu.
Uvnitř nabídne AMG GT digitální přístrojový panel s dvojitým 12.3 palcovým displejem, řadu ovladačů vybavených působivou grafikou a řadu dalších technických hraček, se kterými si na dlouhých cestách vyhrajete. Zajímavostí je však i celkem praktická koncepce celého vozidla, které se dá směle označit za rodinný vůz. Vnitřní rozměry nebo velikosti kufru sice ještě Mercedes nezmínil, ovšem na fotografiích můžeme vidět poměrně prostorný interiér, velký kufr a sklopná sedadla dělená v poměru 60:40. Podle všeho se tak zdá, že nové GT 4-Door Coupe bude skutečně praktickým vozem pro všechny příležitosti.
Malým zklamáním však je, že prvních AMG 4-Door Coupe se na evropských silnicích dočkáme až koncem léta. Zveřejnění ceníku se pak očekává až pár týdnů před zahájením prodeje.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?