Minulý rok se na ženevském autosalonu představil koncept Mercedes-AMG GT, který upoutal zaslouženou pozornost. Tento rok na něj navazuje produkční model Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe, jehož jediným nedostatkem je snad jen komplikovaný název. V ostatních ohledech se ale zdá, že se německým konstruktérům podařilo dosáhnout dokonalosti.
Pojďme začít rovnou od toho nejlepšího. Dokud se o novince pouze spekulovalo, nejčastěji se mluvilo o výkonu okolo 600 koní. Nejvýkonnější varianta, v tomto případě Mercedes-AMG GT 63 S, nabídne ze svého dvakrát přeplňovaného 4.0 litrového motoru V8 630 k (470 kW). Slabší varianta, Mercedes-AMG GT 63, pak ze stejného motoru nabídne "pouze" 577 k (430 kW). Oba motory tedy nabídnou dostatek výkonu i funkce deaktivace válců pro co nejlepší spotřebu během cestování.
V nabídce však bude ještě jeden model, Mercedes-AMG GT 53, který je svým způsobem trochu překvapující. Místo přeplňované V8 totiž nabídne přeplňovaný 3.0 litrový řadový šestiválec o výkonu 429 koní (367 kW), což je v podání Mercedesu něco jako "základní model".
Varianta s označením 53 se však dá považovat i za tzv. Mild-hybrid, neboť disponuje systémem Mercedes EQ Boost, který dokáže fungovat jako alternativa startéru. Jeho místo je mezi převodovkou a motorem a jeho výkon se pohybuje okolo 21 koní (16 kW) a 249 Nm točivého momentu.
všechny modely dostanou automatickou devítistupňovou převodovku AMG Speedshift, která posílá výkon na systém pohonu všech kol AMG 4Matic+. Mezi šesti a osmi-válcovými variantami jsou však menší odlišnosti. Zatím co verze 63 a 63 S s motory V8 využívají převodovku MCT s "mokrou spojkou", která lépe zvládá přenos většího výkonu, varianta 53 využívá TCT převodovku s klasickým měničem točivého momentu.
Obě varianty pak pak posílají výkon automaticky na všechna čtyři kola tak, aby měl vůz zajištěn maximální trakci. Varianty s motorem V8 však mají i tzv. drift režim, díky čemuž posílá systém výkon na zadní kola pro maximální požitek z jízdy a zábavu. Pro model 63 S se jedná o standard, u modelu 63 se bude jednat o příplatek.
A co to znamená v řeči čísel? Vrcholná varianta GT 63 S dokáže akcelerovat z 0 na 96 km/h během 3.1 sekundy, čímž dokáže o desetinu sekundy překonat i nejsilnější čtyřdveřové Porsche, kterým je Panamera Turbo S E-Hybrid s výkonem 680 koní. Varianta 63 zvládne akcelerovat na 96 km/h během 3,3 sekundy a verzi 53 to trvá 4,4 sekundy. Sluší se však zmínit, že Mercedes prozatím sděluje hodnoty jako "dohadované". Maximální rychlost ale odhadovaná není a podle jednotlivých variant dosahuje 314 km/h, 310 km/h a 280 km/h.
Vzhled nového AMG GT 4-Door není jen o eleganci, ale také o praktičnosti a aerodynamice. Všechny varianty dostaly aktivní aerodynamický balíček, který zahrnuje například přední nárazník se vzduchovou klapkou a zadní výsuvné křídlo. Zájemci o modely s V8 si však mohou připlatit i za aero-kit, který přidá výraznější přední splitter a upravený zadní difuzor. Součástí je také napevno umístěné zadní křídlo, jehož nastavení se dá manuálně upravovat.
Samozřejmostí je nastavitelný podvozek s vícero volbami a verze s motory V8 dostanou i řiditelnou zadní nápravu, která v rychlostech pod 100 km/h natáčí zadní kola proti směru předních kol pro lepší manévrovatelnost a ve vyšších rychlostech ve stejném směru pro vyšší stabilitu.
Uvnitř nabídne AMG GT digitální přístrojový panel s dvojitým 12.3 palcovým displejem, řadu ovladačů vybavených působivou grafikou a řadu dalších technických hraček, se kterými si na dlouhých cestách vyhrajete. Zajímavostí je však i celkem praktická koncepce celého vozidla, které se dá směle označit za rodinný vůz. Vnitřní rozměry nebo velikosti kufru sice ještě Mercedes nezmínil, ovšem na fotografiích můžeme vidět poměrně prostorný interiér, velký kufr a sklopná sedadla dělená v poměru 60:40. Podle všeho se tak zdá, že nové GT 4-Door Coupe bude skutečně praktickým vozem pro všechny příležitosti.
Malým zklamáním však je, že prvních AMG 4-Door Coupe se na evropských silnicích dočkáme až koncem léta. Zveřejnění ceníku se pak očekává až pár týdnů před zahájením prodeje.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.