Chorvatská automobilka Rimac dnes na autosalonu v Ženevě představila svůj teprve druhý model C_Two, který svými parametry téměř překonává fyzikální hranice. Pod kapotou ukrývá 1914 koní, z 0 na 96 km/h akceleruje za 1.85 sekundy a autonomní jízdu zvládá na čtvrté úrovni.
Automobilka Rimac sice nepatří k největším nebo nejvýdělečnějším, ovšem každý její model se řadí k tomu nejlepšímu, co dokáže automobilový průmysl nabídnout. Již první mode, Concept One, dokázal pokořit 96 km/h během 2.5 sekundy, ovšem větší slávu mu přinesla nehoda bývalého moderátora Top Gearu Richarda hammonda, který zničil jeden z pouhých osmi vyrobených kusů.
Nový model z dílny této chorvatské automobilky pak opět nastavuje zrcadlo konkurenci, kterou má být zejména americká tesla a její druhá generace Tesla Roadsteru. Ten má zvládnout akceleraci z 0 na 96 km/h během 1.9 sekundy a 160 km/h pokoří za 4.2 sekundy. Rimac se však chlubí, že z 0 na 96 km/h se dokáže dostat během 1.85 sekundy a 160 km/h pokoří za 4.3 sekundy.
Nový vůz čerpá energii ze 120 kWh Li-Ion baterií a jeho motory dokáží generovat výkon cca 1914 koní a 2300 Nm točivého momentu. Vůz využívá celkem čtyři elektromotory, každý u jednoho kola. Přední náprava využívá pár jedno-rychlostních převodovek, zatím co zadní náprava využívá pár dvourychlostních převodovek s karbonovou spojkou, díky čemuž je vůz schopen maximálně využít svůj obří točivý moment.
Automobil využívá speciální pohon všech kol s propracovaným systémem rozdělování točivého momentu (Torque Vectoring). V každém podběhu se také ukrývá karbon-keramický brzdový kotouč o průměru 390 mm, kterému sekundují šesti-pístkové brzdové třmeny - a to na obou nápravách.
Šasi vozu je postaveno převážně z karbonu a podvozek využívá elektronicky ovládané tlumiče, díky kterým je možné upravovat světlou výšku.
Maximální rychlost vozu 258 mil za hodinu (415,2 km/h) je jistě zajímavá, ovšem ještě zajímavější je fakt, že díky speciálnímu chladícímu systému je vůz schopen zajet naplno dvě ostrá kola na Nürburgringu aniž by došlo k poklesu výkonnosti, což je u výkonných elektromobilů poměrně častým problémem.
S plně nabitými bateriemi slibuje C_Two dojezd 404 mil (650 km) podle testovacího cyklu NEDC a z 0 na 80 % se baterie dobijí za méně než 30 minut. Zajímavostí je také přítomnost autonomního systému řízení na čtvrté úrovni, který spolupracuje se systémem umělé inteligence.
Palubní systéme využívají kamery se schopností rozpoznávání tváře, díky čemuž můžete automobil odemknout a nastartovat bez použití klíče. Další systémy jsou pak schopny rozeznat náladu řidiče a tomu přizpůsobí naladění vozu. Vůz tak bude schopen sám nabídnout vhodný výběr hudby a případně i naladění podvozku pro odpovídající jízdní styl. Další zajímavostí je schopnost rozeznávat jednotlivé závodní okruhy, díky čemuž může C_Two živě promítat ideální jízdní stopu a zároveň zvýrazňovat vhodná místa k brzdění, akceleraci nebo zatáčení.
Jednou ze zajímavostí v interiéru vozu je hasící přístroj, který je zajištěn koženým řemínkem s nápisem "IN CASE OF HILLCLIMB, EXTINGUISH FIRE", tedy volně přeloženo "V případě závodů do vrchu, hasicí přístroj". Automobilka tím naráží na Richarda Hammonda, který se při natáčení jedné z epizod "The Grand Tour" zúčastnil závodu do vrchu v elektrickém Rimacu Concept One, na jehož konci vyletěl ze silnice a jeho vůz po tvrdém přistání skončil v plamenech.
Elektrický hypersport využívá karbonový monokok spojený s karbonovou střechou, baterie jsou integrovány do podlahy, deformační zóny jsou tvořeny z kombinace karbonu a hliníku a karoserie je karbonová.
Produkce hypersportovního elektrického vozu C-Two by měla začít ještě během tohoto roku a celkově by mělo být vyrobeno 150 kusů. Cena ještě nebyla zveřejněna, ovšem podle všeho by měl stát více, než na kolik kdysi vyšel Concept One (1 milion liber, cca 28,4 milionu korun). Cena C_Two se prozatím odhaduje na 1.5 milionu liber (42,6 milionu korun). Na upřesnění si však budeme muset počkat.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.