Evropská unie, potažmo Evropská komise, má všeobecný patent na rozum, to už všichni dobře víme. Po nekonečných restrikcích vztahujících se na motory, spotřeby a emise však celá situace zašla ještě dál. Evropská komise totiž spustit projekt označovaný EU-LIVE, na jehož konci představila společnost PSA Groupe tento poněkud extravagantní hybridní stroj, který má být odpovědí na otázku prostorově úsporné mobility v evropských městech.
Sami pořádně nevíme, jak máme tento projekt označovat, neboť jeho technika se nachází někde na pomezí skútru a automobilu. Vepředu se nachází kola dvě, vzadu také dvě kola, ale spojená a během zatáčení se celá věc nahýbá pomocí hydraulického systému a hydropneumatického podvozku.
Koncept byl představen v rámci konsorcia EU-LIVE (Efficient Urban Light Vehicle), které je financováno právě z peněz Evropské komise a jehož součástí je 12 společností z 6 zemí. Společnost PSA je však jediným výrobcem automobilů, takže finální výroba připadla právě ji. I sama automobilka však má zájem na představení projektů mobility budoucnosti.
Nový koncept se vyznačuje minimálními rozměry a zároveň snahou maximalizovat prostor. Dlouhý je pouze 2.4 metru a na šířku měří 0.85 metru. V rámci prostorové úspornosti byly použity dveře s "nůžkovým" mechanismem otvírání, takže oba členové posádky snadno nastoupí i vystoupí dokonce i v zúžených prostorech. Samotná kabina nabízí airbag, bezpečnostní pásy a nechybí ani vyhřívání.
Řízení by mělo být podle vyjádření společnosti PSA velice snadné a bezpečné, neboť řidiči bude asistovat řada pokročilých technologií, včetně systému zabraňujícího převrácení a hydraulických a hydropneumatických prvků odpružení.
O pohon se stará hybridní pohonná jednotka sestavená z jednoválcového motoru Peugeot o výkonu 42 koní, dvou elektromotorů zabudovaných do kol a 48-voltové baterie Samsung SDI. Celkový dojezd se má pohybovat okolo 300 kilometrů, včetně 70 km čistě na elektrický pohon. Ten se však při dosažení 70 km/h automaticky přepne na spalovací motor, který dokáže koncept rozpohybovat až k maximální rychlosti 130 km/h. Není tak problém cestovat po silnicích ani po dálnicích.
Z technického hlediska se tedy může jednat o zajímavý projekt, ovšem absolutně nám uniká, proč se Evropská komise pouští do něčeho, co by mělo být otázkou trhu, poptávky a nabídky. Ani v nejmenším se nemíníme dotknout PSA Groupe, která konceptu vtiskla notnou dávku francouzské extravagance i technické pokrokovosti, ale smysl nám poněkud uniká.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.