Evropská unie, potažmo Evropská komise, má všeobecný patent na rozum, to už všichni dobře víme. Po nekonečných restrikcích vztahujících se na motory, spotřeby a emise však celá situace zašla ještě dál. Evropská komise totiž spustit projekt označovaný EU-LIVE, na jehož konci představila společnost PSA Groupe tento poněkud extravagantní hybridní stroj, který má být odpovědí na otázku prostorově úsporné mobility v evropských městech.
Sami pořádně nevíme, jak máme tento projekt označovat, neboť jeho technika se nachází někde na pomezí skútru a automobilu. Vepředu se nachází kola dvě, vzadu také dvě kola, ale spojená a během zatáčení se celá věc nahýbá pomocí hydraulického systému a hydropneumatického podvozku.
Koncept byl představen v rámci konsorcia EU-LIVE (Efficient Urban Light Vehicle), které je financováno právě z peněz Evropské komise a jehož součástí je 12 společností z 6 zemí. Společnost PSA je však jediným výrobcem automobilů, takže finální výroba připadla právě ji. I sama automobilka však má zájem na představení projektů mobility budoucnosti.
Nový koncept se vyznačuje minimálními rozměry a zároveň snahou maximalizovat prostor. Dlouhý je pouze 2.4 metru a na šířku měří 0.85 metru. V rámci prostorové úspornosti byly použity dveře s "nůžkovým" mechanismem otvírání, takže oba členové posádky snadno nastoupí i vystoupí dokonce i v zúžených prostorech. Samotná kabina nabízí airbag, bezpečnostní pásy a nechybí ani vyhřívání.
Řízení by mělo být podle vyjádření společnosti PSA velice snadné a bezpečné, neboť řidiči bude asistovat řada pokročilých technologií, včetně systému zabraňujícího převrácení a hydraulických a hydropneumatických prvků odpružení.
O pohon se stará hybridní pohonná jednotka sestavená z jednoválcového motoru Peugeot o výkonu 42 koní, dvou elektromotorů zabudovaných do kol a 48-voltové baterie Samsung SDI. Celkový dojezd se má pohybovat okolo 300 kilometrů, včetně 70 km čistě na elektrický pohon. Ten se však při dosažení 70 km/h automaticky přepne na spalovací motor, který dokáže koncept rozpohybovat až k maximální rychlosti 130 km/h. Není tak problém cestovat po silnicích ani po dálnicích.
Z technického hlediska se tedy může jednat o zajímavý projekt, ovšem absolutně nám uniká, proč se Evropská komise pouští do něčeho, co by mělo být otázkou trhu, poptávky a nabídky. Ani v nejmenším se nemíníme dotknout PSA Groupe, která konceptu vtiskla notnou dávku francouzské extravagance i technické pokrokovosti, ale smysl nám poněkud uniká.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?