Není to snad ani týden, co jsme psali o britských protiopatřeních vůči čínským automobilkám kopírujícím vozy značky Land Rover. Dnes ale přišla z východu čerstvá zpráva o zcela nové laciné kopii, která si tentokrát vzala za cíl Ford F-150 Raptor.
Pick-upy jako Ford F-150 Raptor nemají v našich končinách příliš velkou popularitu, nicméně v USA se jedná o jedny z nejprodávanějších automobilů vůbec. A stejnou popularitu si tyto vozy získávají i v Číně, ačkoliv Ford z toho prakticky nic nemá. Největší kus slávy si totiž pro sebe kradou různé čínské automobilky, které produkují neuvěřitelně okaté kopie slavnějších západních vozů, ovšem s menšími ústupky, díky nimž dokáží stáhnout cenu o desítky procent níže.
Jak informoval web CarNewsChina.com, posledním klonem oblíbeného terénního Pickupu se stal zářivě oranžový truck nesoucí na své masce název "Projen". Ovšem už samotná maska je takřka kopií té z Raptoru, podobně jako světlomety, zrcátka nárazníky a desítky dalších detailů.
Značka Projen má být vlastněna společností Yunnan Lifan, která je součástí skupiny Lifan Group. Součástí této skupiny je i společnost Lifan Motors, která už má s kopírováním automobilů poměrně dost zkušeností, jak informoval web CarNewsChina.
Co se samotného vozu týče, jeho přesné označení je prozatím neznámé. Pod jeho kapotou by však měl být umístěn 2.5 litrový přeplňovaný dieselový motor o výkonu cca 150 koní a jeho cena by se mohla pohybovat okolo 13.600 dolarů. Jen pro představu, Ford F-150 Raptor začíná v Číně na částkách okolo 75.580 dolarů. A to už je vcelku podstatný rozdíl.
Jak samotný web CarNewsChina uvádí, kopírování západních automobilů je skutečně špatná a ostudná věc, nicméně značku Projen díky tomu zřejmě čeká zářná budoucnost. Vůz v sobě totiž kombinuje několik důležitých prvků: délku pod pět metrů, kabinu pro pět pasažérů, poměrně silný motor a v interiéru by se mohlo objevit i technologicky porkočilé vybavení. S cenou 13.600 dolarů (296.000 korun) se pak dá očekávat, že Projen se bude prodávat jak rohlíky. Samozřejmě na úkor Fordu.
Zda se proti tomu Ford nějak ohradí a zasáhne je otázkou, nicméně šance na úspěch u čínských patentových úřadů a soudů jsou beztak dosti mizivé.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.