Není to snad ani týden, co jsme psali o britských protiopatřeních vůči čínským automobilkám kopírujícím vozy značky Land Rover. Dnes ale přišla z východu čerstvá zpráva o zcela nové laciné kopii, která si tentokrát vzala za cíl Ford F-150 Raptor.
Pick-upy jako Ford F-150 Raptor nemají v našich končinách příliš velkou popularitu, nicméně v USA se jedná o jedny z nejprodávanějších automobilů vůbec. A stejnou popularitu si tyto vozy získávají i v Číně, ačkoliv Ford z toho prakticky nic nemá. Největší kus slávy si totiž pro sebe kradou různé čínské automobilky, které produkují neuvěřitelně okaté kopie slavnějších západních vozů, ovšem s menšími ústupky, díky nimž dokáží stáhnout cenu o desítky procent níže.
Jak informoval web CarNewsChina.com, posledním klonem oblíbeného terénního Pickupu se stal zářivě oranžový truck nesoucí na své masce název "Projen". Ovšem už samotná maska je takřka kopií té z Raptoru, podobně jako světlomety, zrcátka nárazníky a desítky dalších detailů.
Značka Projen má být vlastněna společností Yunnan Lifan, která je součástí skupiny Lifan Group. Součástí této skupiny je i společnost Lifan Motors, která už má s kopírováním automobilů poměrně dost zkušeností, jak informoval web CarNewsChina.
Co se samotného vozu týče, jeho přesné označení je prozatím neznámé. Pod jeho kapotou by však měl být umístěn 2.5 litrový přeplňovaný dieselový motor o výkonu cca 150 koní a jeho cena by se mohla pohybovat okolo 13.600 dolarů. Jen pro představu, Ford F-150 Raptor začíná v Číně na částkách okolo 75.580 dolarů. A to už je vcelku podstatný rozdíl.
Jak samotný web CarNewsChina uvádí, kopírování západních automobilů je skutečně špatná a ostudná věc, nicméně značku Projen díky tomu zřejmě čeká zářná budoucnost. Vůz v sobě totiž kombinuje několik důležitých prvků: délku pod pět metrů, kabinu pro pět pasažérů, poměrně silný motor a v interiéru by se mohlo objevit i technologicky porkočilé vybavení. S cenou 13.600 dolarů (296.000 korun) se pak dá očekávat, že Projen se bude prodávat jak rohlíky. Samozřejmě na úkor Fordu.
Zda se proti tomu Ford nějak ohradí a zasáhne je otázkou, nicméně šance na úspěch u čínských patentových úřadů a soudů jsou beztak dosti mizivé.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.