Automobilka Daihatsu není v našich končinách příliš známá, ostatně své působení na evropském trhu ukončila už před několika lety. Na japonském a všeobecně asijském trhu si však Daihatsu stěžovat nemůže, vozy této značky bývají jednoduché, spolehlivé, praktické a poslední dobou i stylové.
Ostatně o designových ambicích automobilky, která se zaměřuje převážně na tzv. Kei Cars - tedy malé městské automobily, se budeme moci přesvědčit i na tokijském autosalonu, pro který si Daihatsu připravilo hned celou paletu malých ale stylových konceptů, z nichž některé bychom si rozhodně rádi vyzkoušeli na vlastní kůži.
Hned první stylovkou bude koncept DN Compagno, který se inspiroval modelem Daihatsu Compagno z roku 1963, jehož tvary navrhovala karosárna Vignale. Nový koncept je kompaktním čtyřdveřovým sedanem, ovšem díky velice elegantní linii střechy působí spíše jako kupé. Tato designová hříčka nejspíš pořádně zamávala s místem pro hlavu na zadních sedadlech, nicméně styl vozítka vystřelila o několik úrovní výše. Pod stylovou kapotou by se mohl ukrývat buď litrový přeplňovaný motor, nebo 1.2 litrová hybridní pohonná jednotka.
Další koncept je spíš taková krabice na kolech, ovšem opět poměrně roztomile vyhlížející krabice. Koncept DN Cargo má být vizí automobilky o kompaktním užitkovém elektromobilu do hustě zastavěných aglomerací, kde není místa nazbyt. Interiér by měl nabídnout několik různých konfigurací, takže bude jen na řidiči, zda chce věnovat více prostoru posádce či nákladu. K pohodlnému nakládání / nastupování pak slouží netradičně navržené dveře na boku vozu.
Koncept DN Trec už vypadá o mnoho reálněji, než předchozí dva modely. Podle Daihatsu se jedná o kompaktní a stylový soft-roader, tedy malé SUV určené spíše určené spíše pro stylové cestování po městě. Při pohledu na fotografii si ale nelze nevšimnout předních světel inspirovaných Toyotou a také netradičních zadních "sebevražedných" dveří, které se otvírají proti směru jízdy. Pod kapotou bychom mohli nalézt opět 1.2 litrový hybrid nebo 1.0 litrový přeplňovaný motor.
Svého zástupce nabídne Daihatsu i zájemcům o Kei dodávku. Přesně tím je totiž koncept DN U-Space, jehož hranaté tvary nebijí tolik do očí jako v případě konceptu DN Cargo. Za povšimnutí ale opět stojí dveře, které by měly umožnit pohodlné nastupování i vystupování. A protože se jedná o Kei dodávku, nemůžeme pod kapotou nalézt nic jiného, než motor o objemu 660 ccm.
Předposlední novinku pak bude japonská premiéra modelu Daihatsu DN Multisix, což je dobře vypadající SUV / Minivan s prostorem pro šestičlennou posádku, která sedí ve třech řadách sedadel. Pod kapotou se pak nachází benzínový motor o objemu 1.5 litru.
Seznam novinek pak uzavírá sportovní varianta modelu Boon - Silk Sporza Limited. Speciální model by měl nabídnout dojem sportovního automobilu díky "rychlým pruhům" táhnoucím se od kapoty až na střechu a také díky kontrastně a laděným barvám interiéru.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.