Na frankfurtském autosalonu 2011 představila Kia velice povedený koncept čtyřdveřového kupé GT a prakticky ihned musela čelit otázkám na případnou sériovou výrobu vozu. Její příprava trvala přes pět let, evidentně se ale vyplatila. Stinger je totiž nejen nejrychlejším, ale také nejhezčím modelem v historii jihokorejské automobilky.
S vlajkovými loděmi Kie je to docela těžké. V devadesátých letech se na vybraných trzích objevil sedan Enterprise, což je dvojče Mazdy 929, jeho následovníkem se stala řada Opirus (někde Amanti). Ta se s nevalným úspěchem objevila i u nás, následovník v podobě limuzíny K9 (také Quoris nebo K900) proto do Evropy nezamířil. Ve výrobě se poslední jmenovaná modelová řada jistě udrží ještě několik let, zdatným sparing partnerem se jí ale již brzy stane úplně nové čtyřdveřové kupé Stinger. To zamíří téměř jistě také na evropské trhy, kde bude chtít ukrást zákazníky takovým kapacitám jako Audi A7 Sportback nebo Mercedes-Benz CLS. Sousto je to troufalé, na druhou stranu ne nemožné. Tam, kde ostatní pomalu přecházejí na pohon předních kol, totiž Kia vsadila na zadokolku. K tomu s pořádným šestiválcem a naprosto parádním vzhledem.
Už na první pohled je poznat rukopis Petera Schreyera, který stojí i za konceptem GT z roku 2011. Ač relativně starý, do sériové podoby se toho z něj zachovalo opravdu hodně. Svalnaté blatníky, elegantní linie střechy, dlouhá přední kapota a krátké převisy karosérie. To jsou charakteristické znaky nového gran turisma z Koreje. Mohutná přední část má samozřejmě tygří nos, doplněný o velká LED světla nebo sportovně tvarovaný nárazník (ten je spolu s salšími detaily specifikem verze GT). Za předními koly o průměru 18 nebo 19 palců (GT) jsou vertikální nasávací otvory, na rozdíl od konceptu jsou pak dveře otevírány konvenčně, nikoliv proti sobě. Zadní partie pak nevypadají jako nic, co ze současného portfolia značky známe. Výrazný spoiler, difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku a především světelný pás, zasahující netradičně až do boků karosérie. Tady si Kia zaslouží rovněž obrovský palec nahoru.
Kabina už je známých prvků přece jen plnější, stačí se podívat na ovladače ventilace nebo klimatizace, jejichž trojice kulatých výdechů působí velice luxusně. Jen o kousek výše je ale zcela nový ovládací panel, patřící multimediálnímu systému UVO. Jeho výstupem je volně stojící sedmipalcová obrazovka, jejíž vzhled a pozice ale nemusí sednout každému. S infotainmentem je vázán rovněž audiosystém v základu se šesti nebo devíti reproduktory (podle motoru).
Mezi příplatky je ale i soustava Harman/Kardon s patnácti reproduktory, prostorovým zvukem nebo systémem Clari-Fi. Konektivitu doplňuje ještě bezdrátová nabíječka chytrých telefonů. Pracoviště řidiče charakterizují sportovní volant, klasický analogový přístrojový štít s TFT obrazovkou uprostřed (zobrazuje například přetížení, teplotu motoru nebo čas na kolo) a barevný head up displej. Sedadla stejně jako palubní desku pokrývá měkká kůže Nappa, násobící pocit luxusu.
Nebude to ale jen o něm, Kia rovněž slibuje uvnitř velké množství místa až pro pět osob. Že by to mohla být pravda napovídají vnější rozměry, délka 4831 milimetrů, šířka 1869 milimetrů a rozvor 2905 milimetrů. Tato čísla mimochodem překonávají nejen srovnatelné modely střední třídy, ale třeba i Mercedes CLS. Kufr má být větší než u většiny modelů stejné třídy, relevantní čísla ale tisková zpráva nenabízí. Víme však, že bude k dispozici elektrické ovládání víka zavazadelníku. Podvozek (z 55 procent tvořený vysokopevnostní ocelí) pomáhal ladit Albert Biermann, bývalý viceprezident pro techniku BMW nebo také šéf divize M. A možná proto tak není náhoda, že vedle obligátní čtyřkolky nabídne Stinger i pohon zadních kol! Vpředu má vůz zavěšení typu MacPherson a vzadu je víceprvková náprava, vůbec poprvé pak dostane jakákoliv Kia elektronicky ovládané tlumiče, jejichž nastavení probíhá přes volič s režimy Personal, Eco, Sport, Comfort a Smart. Řízení dostalo variabilní posilovač řízení, jeho nastavení rovněž upravuje volič jízdních režimů.
Motorový základ poskytuje přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec řady Theta II o výkonu 190 kW (259 k) s točivým momentem 353 Nm mezi 1400 až 4000 ot./min. Mnohem zajímavější ale bude dvakrát přeplňovaný 3.3litrový vidlicový šestiválec řady Lambda II o výkonu 272 kW (370 k) s točivým momentem 510 Nm mezi 1300 až 4500 ot./min v útrobách vrchoného provedení GT. Obě motorizace mají standardně osmistupňový automat vlastní konstrukce s řazením pádly pod volantem a měničem točivého momentu CPA, šestiválec s ním zrychluje na 100 km/h za 5,1 sekundy a rozjede se až na 269 km/h! Jak už bylo řečeno, Stinger má pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem nebo čtyřkolku s vektorováním točivého momentu. O zastavení šestiválce se pak starají odvetrávané kotouče Brembo se čtyřmi pístky vpředu a dvěma pístky vzadu.
Bezpečnost mají na starosti, vedle samotné konstrukce karosérie, i četné bezpečnostní asistenty. Za všechny jmenujme vylepšené hlídání bdělosti řidiče, přednárazový systém s automatickým nouzovým brzděním, adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, udržování v jízdním pruhu nebo monitorování dopravy za vozidlem při couvání. Do prodeje se v USA dostane Stinger v průběhu letošního roku, ceny zatím známé nejsou.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.