Jeep letos slaví pětasedmdesáté narozeniny a je jisté, že jejich připomínky se dočkáme také na nadcházejícím pařížském autosalonu. Chybět ale nebudou ani novinky, byť téměř výhradně jen ty evropské. Facelift Grand Chrokee i limitované edice modelů Renegade a Cherokee už totiž byly k vidění v USA.
Jeep Grand Cherokee patří v Evropě ke stálicím mezi luxusními SUV té největší velikosti. Pro nový modelový rok se dočkal několika zajímavých novinek, skrývající se především za specifickými verzemi. Pro všechny modely jsou ale společné nové okolí mlhovek a přepracovaná maska chladiče. Asi nejzajímavějším provedením je Trailhawk, přinášející více robustnosti a terénního vzezření. Ostatně, tyto vlastnosti má také u modelů Renegade a Cherokee. Největší Jeep se vizuálně pyšní dále upravenou maskou chladiče, kapotou, zrcátky a ližinami v šedém odstínu Natural, robustnějšími nárazníky a několika logy Trailhawk a Trail Rated. Hlavní novinku však představují 18palcová kola se speciálními pneumatikami Goodyear Adventure s kevlarovými výztuhami.
Uvnitř se skví sportovní sedačky, čalouněné černou kůží a semišem, doplněné o červené akcenty. Ty najdeme rovněž ve dveřích a na středové konzoli. Palubní desku dále zdobí dekory v klavírní černi, standardem je potom 8,4palcová obrazovka infotainmentu UConnect, zobrazující také specifické informace pro jízdu v terénu (výška podvozku nebo zvolený jízdní režim). Na volantu nechybí logo Trailhawk. Po technické stránce je standardem vzduchové odpružení Quadra-Lift a řízení rychlosti vozu při vyjíždění i sjíždění svahů prostřednictvím pádel pod volantem místo klasických pedálů. V terénu se také jistě budou hodit světlá výška 274 miilimetrů, přední nájezdový úhel 29,8 stupně a zadní nájezdový úhel 22,8 palce. Pod kapotou v Paříži vystaveného modelu bude třílitrový šestiválec MultiJet o výkonu 184 kW (250 k) v kombinaci s osmistupňovým automatem a samozřejmě pohonem všech kol.
Tak trochu z opačného konce nabídky je luxusní Grand Cherokee Summit se specifickou přední částí, LED mlhovkami a 20palcovými leštěnými koly. Uvnitř je za příplatek dodáváno čalounění kůží Laguna ve čtyřech barevných verzích (kombinace šedé a modré, černá, hnědá a tmavě hnědá). Standardem budou usní Nappa čalouněná palubní deska a výplně dveří, respektive kůží Laguna potažená sedadla, s kontrastním prošíváním. Chybět nemají semišový strop, akustická okna, potlačování nežádoucích zvuků nebo specifické koberečky. Exkluzivně pro tuto výbavu je dodáván audiosystém Harman Kardon s devatenácti reproduktory, prostorovým zvukem a výkonem 825 W. O pohon se starají třílitrový šestiválec MultiJet s výkonem 184 kW (250 k), 3.6litrový zážehový šestiválec Pentastar o výkonu 213 kW (290 k) nebo 5.7litrový osmiválec HEMI s výkonem 259 kW (352 k). V každém případě jsou standardem osmistupňový automat, vzduchové odpružení a pohon všech kol Quadra-Drive II. Bezpečnost pak mají na starosti upozornění při vybočení z jízdního pruhu, parkovací asistent a kamerové sledování přívěsu.
Vrcholem nabídky Grand Cherokee bude již tradičně provedení SRT. To má v nasávacím otvoru nebo masce chladiče aktivní klapky pro lepší proudění vzduchu k motoru. Ten má již tradičně osm válců a objem 6.4litru, maximální výkon 344 kW (468 k) doplňuje točivý moment 624 Nm. S osmistupňovým automatem a pohonem všech kol akceleruje SUV na 100 km/h za méně než 5 sekund, maximální rychlost je potom 257 km/h. Novinkou je rozhraní Performance Pages pro multimediální systém, jehož prostřednictvím jsou zaznamenávány časy a další detaily jízdy.
Zmodernizované Grand Cherokee doplní na stánku hned dvě zajímavá provedení modelu Renegade. Desert Hawk vychází z verze Trailhawk a vedle pískové barvy (k dispozici další tři odstíny) má speciální grafiku, včetně americké vojenské hvězdy, 17palcová litá kola a několik off-roadových prvků. Uvnitř čekejte bohatší výbavu nebo příplatkovou panoramatickou střechu My Sky. O pohon se stará dvoulitr MultiJet o výkonu 125 kW (170 k) s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol Jeep Active Drive Low. Volič Selec-Terrain dostal režim Rock a rovněž asistent pro sjíždění z kopců. Druhou speciální verzi má na svědomí Mopar, který se postaral rovněž o úpravu Wrangler Rubicon. Pro zájemce o silniční Renegade je určena kombinace 1.6 MultiJet o výkonu 88 kW (120 k), pohonu předních kol a šestistupňového dvouspojkového automatu. I díky systému stop & start je průměrná spotřeba jen 4,5 l/100 km. Poslední novinku představuje Cherokee Night Eagle II, vycházející z výbavy Limited. Hlavním poznávacím znamením jsou černě lakované prvky exteriéru ve spojení s jednou z pěti barev a 18palcovými litými koly. Kabina má kožená sedadla, vpředu s vyhříváním, odvětráváním a elektrickým nastavováním, sedmipalcový TFT displej mezi budíky a 8,4palcovou obrazovku infotainmentu UConnect. Chybět nebude ani další výbava, včetně bezpečnostních asistentů. Pod kapotou se objeví 2.2 MultiJet o výkonu 147 kW (200 k) s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol Active Drive I.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?