Jeep letos slaví pětasedmdesáté narozeniny a je jisté, že jejich připomínky se dočkáme také na nadcházejícím pařížském autosalonu. Chybět ale nebudou ani novinky, byť téměř výhradně jen ty evropské. Facelift Grand Chrokee i limitované edice modelů Renegade a Cherokee už totiž byly k vidění v USA.
Jeep Grand Cherokee patří v Evropě ke stálicím mezi luxusními SUV té největší velikosti. Pro nový modelový rok se dočkal několika zajímavých novinek, skrývající se především za specifickými verzemi. Pro všechny modely jsou ale společné nové okolí mlhovek a přepracovaná maska chladiče. Asi nejzajímavějším provedením je Trailhawk, přinášející více robustnosti a terénního vzezření. Ostatně, tyto vlastnosti má také u modelů Renegade a Cherokee. Největší Jeep se vizuálně pyšní dále upravenou maskou chladiče, kapotou, zrcátky a ližinami v šedém odstínu Natural, robustnějšími nárazníky a několika logy Trailhawk a Trail Rated. Hlavní novinku však představují 18palcová kola se speciálními pneumatikami Goodyear Adventure s kevlarovými výztuhami.
Uvnitř se skví sportovní sedačky, čalouněné černou kůží a semišem, doplněné o červené akcenty. Ty najdeme rovněž ve dveřích a na středové konzoli. Palubní desku dále zdobí dekory v klavírní černi, standardem je potom 8,4palcová obrazovka infotainmentu UConnect, zobrazující také specifické informace pro jízdu v terénu (výška podvozku nebo zvolený jízdní režim). Na volantu nechybí logo Trailhawk. Po technické stránce je standardem vzduchové odpružení Quadra-Lift a řízení rychlosti vozu při vyjíždění i sjíždění svahů prostřednictvím pádel pod volantem místo klasických pedálů. V terénu se také jistě budou hodit světlá výška 274 miilimetrů, přední nájezdový úhel 29,8 stupně a zadní nájezdový úhel 22,8 palce. Pod kapotou v Paříži vystaveného modelu bude třílitrový šestiválec MultiJet o výkonu 184 kW (250 k) v kombinaci s osmistupňovým automatem a samozřejmě pohonem všech kol.
Tak trochu z opačného konce nabídky je luxusní Grand Cherokee Summit se specifickou přední částí, LED mlhovkami a 20palcovými leštěnými koly. Uvnitř je za příplatek dodáváno čalounění kůží Laguna ve čtyřech barevných verzích (kombinace šedé a modré, černá, hnědá a tmavě hnědá). Standardem budou usní Nappa čalouněná palubní deska a výplně dveří, respektive kůží Laguna potažená sedadla, s kontrastním prošíváním. Chybět nemají semišový strop, akustická okna, potlačování nežádoucích zvuků nebo specifické koberečky. Exkluzivně pro tuto výbavu je dodáván audiosystém Harman Kardon s devatenácti reproduktory, prostorovým zvukem a výkonem 825 W. O pohon se starají třílitrový šestiválec MultiJet s výkonem 184 kW (250 k), 3.6litrový zážehový šestiválec Pentastar o výkonu 213 kW (290 k) nebo 5.7litrový osmiválec HEMI s výkonem 259 kW (352 k). V každém případě jsou standardem osmistupňový automat, vzduchové odpružení a pohon všech kol Quadra-Drive II. Bezpečnost pak mají na starosti upozornění při vybočení z jízdního pruhu, parkovací asistent a kamerové sledování přívěsu.
Vrcholem nabídky Grand Cherokee bude již tradičně provedení SRT. To má v nasávacím otvoru nebo masce chladiče aktivní klapky pro lepší proudění vzduchu k motoru. Ten má již tradičně osm válců a objem 6.4litru, maximální výkon 344 kW (468 k) doplňuje točivý moment 624 Nm. S osmistupňovým automatem a pohonem všech kol akceleruje SUV na 100 km/h za méně než 5 sekund, maximální rychlost je potom 257 km/h. Novinkou je rozhraní Performance Pages pro multimediální systém, jehož prostřednictvím jsou zaznamenávány časy a další detaily jízdy.
Zmodernizované Grand Cherokee doplní na stánku hned dvě zajímavá provedení modelu Renegade. Desert Hawk vychází z verze Trailhawk a vedle pískové barvy (k dispozici další tři odstíny) má speciální grafiku, včetně americké vojenské hvězdy, 17palcová litá kola a několik off-roadových prvků. Uvnitř čekejte bohatší výbavu nebo příplatkovou panoramatickou střechu My Sky. O pohon se stará dvoulitr MultiJet o výkonu 125 kW (170 k) s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol Jeep Active Drive Low. Volič Selec-Terrain dostal režim Rock a rovněž asistent pro sjíždění z kopců. Druhou speciální verzi má na svědomí Mopar, který se postaral rovněž o úpravu Wrangler Rubicon. Pro zájemce o silniční Renegade je určena kombinace 1.6 MultiJet o výkonu 88 kW (120 k), pohonu předních kol a šestistupňového dvouspojkového automatu. I díky systému stop & start je průměrná spotřeba jen 4,5 l/100 km. Poslední novinku představuje Cherokee Night Eagle II, vycházející z výbavy Limited. Hlavním poznávacím znamením jsou černě lakované prvky exteriéru ve spojení s jednou z pěti barev a 18palcovými litými koly. Kabina má kožená sedadla, vpředu s vyhříváním, odvětráváním a elektrickým nastavováním, sedmipalcový TFT displej mezi budíky a 8,4palcovou obrazovku infotainmentu UConnect. Chybět nebude ani další výbava, včetně bezpečnostních asistentů. Pod kapotou se objeví 2.2 MultiJet o výkonu 147 kW (200 k) s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol Active Drive I.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?