Kariéra Dacie Duster se pomalu chýlí ke konci. Dostupné SUV ale ještě zažije své „poslední hurá“ prostřednictvím výbavové linie Black Touch. Ta míří na samotný vrchol nabídky rumunského SUV, jinde než ve Francii ji však nekoupíte.
Dacia představila Duster poprvé v roce 2010, o tři roky později prošlo kompaktní SUV decentní modernizací a v průběhu dalších měsíců se dočkalo například multimediálního systému nebo moderního maloobjemového čtyřválce. Co je ale pro automobilku důležitější, prodejně je model hitem po celé Evropě, například ve Francii jde o nejprodávanější C-SUV. Nová vrcholná specifikace Black Touch přijíždí tak trochu na rozloučenou. Za dveřmi už totiž je Duster s pořadovým číslem dva.
Verze Black Touch nahrazuje někdejší linii Prestige, spolu s ní pak Duster dostává několik zajímavých designových prvků. Jde například o lesklou černou masku chladiče, k ní ladící kryty zrcátek a boční sloupky, chromované okolí mlhovek a 16palcová litá kola. Zároveň má auto ale pořád ochranný kryt podvozku vpředu i vzadu nebo střešní ližiny. V interiéru se objevují kožený volant nebo navigační systém Media Nav Evolution, vedle nich má pak tento Duster prakticky plnou výbavu. Pod kapotou se ve Francii objeví 1.2 TCe o výkonu 92 kW (125 k) s pohonem předních nebo všech kol, respektive 1.5 dCi o výkonu 80 kW (109 k) s pohonem předních nebo všech kol. Ceny startují na 17 100 eurech (cca 462 000 korun).
V Česku je již nějaký čas vrcholnou specifikací Dusteru linie Exception. Ta postrádá černé detaily karosérie, 16palcová litá kola ale má, stejně jako čtveřici airbagů, úchyty Isofix, tempomat, elektrická a vyhřívaná zrcátka, elektrická okna vpředu i vzadu, manuální klimatizaci, navigaci Media Nav Evolution, kožený volant, zadní parkovací senzory nebo mlhovky. Koupit lze vrchol nabídky v kombinaci s 1.2 TCe o výkonu 92 kW (125 k) nebo 1.5 dCi o výkonu 80 kW (109 k), na výběr je pokaždé pohon předních nebo všech kol. Ceny Dusteru Exception 1.2 TCe 4x2 startují na 354 900 korunách, nejdražší verze s naftovou čtyřkolkou stojí 434 900 korun.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?