Už jsou tomu tři roky, kdy médiemi kolovaly zprávy o tom, že zkrachovalou automobilku Saab koupila čínsko-švédská skupina NEVS (National Electric Vehicle Sweden). Poté však nastal chaos, jelikož NEVS prvně plánoval obnovení výroby, poté prodej Saabu a konečně teď to vypadá na reálné plány.
Již dříve se objevila informace, že NEVS použije Saab 9-3 v původní podobě a bude ho tak prodávat nadále. Až na malou výjimku – stane se z něj elektromobil. Nyní prezident NEVS, Mattias Bergman, popsal zmíněnou 9-3 jako novou a vylepšenou, ale neočekáváme nic převratného. Elektrické auto se má představit v průběhu roku 2017.
Každopádně, hlavní věc nastane až o rok později. NEVS chce představit první model na platformě Phoenix, která byla navržena pouze pro instalaci elektromotoru. Prozatím se neví nic konkrétního, ale prezident čínsko-švédské skupiny prozradil, že v plánu jsou celkem čtyři nové modely na platformě Phoenix.
V prvé řadě půjde o středně velký fastback, dále kompaktní crossover, středně velký crossover a nakonec velké rodinné SUV. Ano, zmíněná čtveřice nabídne pouze elektrický pohon a bude se vyrábět na dvou místech – ve švédském Trollhättanu a čínském Tianjinu.
Ze začátku se budou všechny modely prodávat na evropském a čínském trhu, ale později má NEVS v plánu i návrat na americký trh. Prozatím se však neví, zda se i nově vyvinuté modely, pod záštitou NEVS, budou prodávat pod značkou Saab. Bergman řekl k tomuto tématu: „Naše společnost je stále v jednání se Saabem AB a doteď nepadlo finální rozhodnutí“.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.