Fiat Panda 4x4 je tradičním dopravním prostředkem pro ty, kteří potřebují zdolávat nemalé terénní překážky, avšak nemohou či nechtějí mít klasický terénní vůz. Panda 4x4 tradičně disponuje překvapivými terénními schopnostmi.
Fiat Panda se prodával tři roky, když v roce 1983 přišla první varianta s pohonem všech kol. V této třídě se terénní varianta objevila vůbec poprvé a sklidila značný ohlas. Vždyť v Itálii je plno míst, kam není snadné vyjet s běžnou předokolkou a nejen tam.
Úspěšná první generace Pandy skončil na výrobních linkách po dlouhých 23 letech, ale když v roce 2003 přišla generace nová, bylo jasné, že zájem zákazníků si variantu 4x4 opět vydupe. A stalo se. Také druhá generace v terénu dokázala ukázat záda mnohým větším, statnějším čtyřkolkám. Nemá mnoho síly ani nájezdové úhly umožňující přejet i zeď, zato ale boduje lehkostí a obratností.
Třetí generace musela s variantou 4x4 samozřejmě přijít také. Podvozek ukrývá elektronicky rozpojitelný pohon všech kol s chytrou elektronikou, která posílá točivý moment právě na kola s nejvyšší trakcí. Jízdu v těžším terénu umožňuje krátká jednička, která částečně supluje redukční převodovku. Pod kapotou najdeme buď dvouválec 0,9 turbo, nebo diesel 1,3 Multijet.
Ne všichni zákazníci však potřebují pohon všech kol. Pro ty ostatní je tu varianta Trekking. V tomto případě nejde jen o vzhled drsňáka, jízdní vlastnosti v terénu jsou totiž vylepšeny použitím speciálního nastavení stabilizačního systému, který by se měl starat o optimální trakci v terénních podmínkách.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?