Na letošní čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans padlo další tabu, protože Audi a Toyota nasadily vozy s hybridním pohonem a doslova převálcovali všechny své soupeře. Audi s modelem R18 e-tron obsadilo všechny místa na stupních vítězů. Toyota zůstala na místě čtvrtém.
Nyní FIA oznámila, že se dohodla s FEH (Formula E Holdings) - konsorciem mezinárodních investorů, jejichž cílem je vytvořit šampionát elektrických vozů.
Nová závodní série, prozatím nazvaná Formula E by se měla představit v roce 2013 v rámci předváděcích akcí v ulicích velkých měst. Šampionát by měl být vytvořen pro 10 týmů a 20 jezdců a začne na okruhu v Rio De Janeiru v roce 2014.
Jean Todt, prezident FIA prohlásil: "Předváděcí akce nové závodní série v ulicích měst by měla pomoct přilákat nové publikum. Nová série by měla přinést jak zábavu pro diváky, ale také ukázat, že mezi základní strategie FIA patří omezování emisního znečištění."
FEH, které je řízeno Španělským miliardářem Enrique Banuelosem již vyvinulo prototyp nazvaný Formule EF 01, který je podle slov FIA použitelný pro všechny týmy, které by se chtěli účastnit série závodů.
Tým Drayson Racing Technologies, vlastněný britským businessmanem, příležitostným závodníkem Lorde Paulem Draysonem, pracoval poslední dva roky na vývoji elektrického závodního vozu B12/69 LMP. Společnost Lorda Drysona také působí jako poradce pro FEH. Podle jeho slov je tato závodní série ideální příležitost jak změnit úhel pohledu lidí na elektrické vozy. "Lidé si pod pojmem elektromobil představí něco pomalého a nudného. My však ukážeme, že pro elektromobily není problém zrychlit na stokilometrovou rychlost pod 3 vteřiny a jet přes 320 km/h."
Drayson dále věří, že série pomůže k vývoji budoucích elektromobilů. Automobilový sport byl vždy v čele vývoje technologii. Spousta věcí, které dnes ve svých vozech máme, vznikla v rámci vývoje lepšího a rychlejšího závodního automobilu. Dokonce i taková samozřejmost, jako je zpětné zrcátko, se nejdříve objevilo v závodech.
Závody elektromobilů však budou mít svá specifika. Vzhledem k současné kapacitě baterií je například jasné, že se vrátíme zpět k zastávkám v boxech pro doplnění "paliva". Pouze v tomto případě buď dojde k výměně baterií (pokud to bude technicky možné v krátekém časovém úseku), případně řidič přesedne do jiného vozu.
Stále však zůstává otázka, zda budou závody stále tak zajímavé, když přijdou o jeden ze svých hlavních taháků - zvuk motorů závodních vozů. Osobně si nedovedu představit, že bych na závodech místo burácení mnohaset koňových monster slyšel pouze "tramvajové" hučení elektromotorů a kvílení pneumatik. Užívejme si proto závodů v současné podobě, dokud je to jen možné.