FIA připravuje šampionát elektromobilů pro rok 2014

Pavel Dvořák, 31. srpna 2012, 11:03 Google+

Donedávna byl benzín jediným přípustným palivem pro závodní vozy. V roce 2006 toto pravidlo prolomilo Audi, se svým R10 TDI, které vyhrálo slavný závod v Le Mans. Na jeho úspěch navázal Peugeot s modelem 908 HDi.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lola

Lola | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Na letošní čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans padlo další tabu, protože Audi a Toyota nasadily vozy s hybridním pohonem a doslova převálcovali všechny své soupeře. Audi s modelem R18 e-tron obsadilo všechny místa na stupních vítězů. Toyota zůstala na místě čtvrtém.

Nyní FIA oznámila, že se dohodla s FEH (Formula E Holdings) - konsorciem mezinárodních investorů, jejichž cílem je vytvořit šampionát elektrických vozů.

Nová závodní série, prozatím nazvaná Formula E by se měla představit v roce 2013 v rámci předváděcích akcí v ulicích velkých měst. Šampionát by měl být vytvořen pro 10 týmů a 20 jezdců a začne na okruhu v Rio De Janeiru v roce 2014.

Jean Todt, prezident FIA prohlásil: "Předváděcí akce nové závodní série v ulicích měst by měla pomoct přilákat nové publikum. Nová série by měla přinést jak zábavu pro diváky, ale také ukázat, že mezi základní strategie FIA patří omezování emisního znečištění."

FEH, které je řízeno Španělským miliardářem Enrique Banuelosem již vyvinulo prototyp nazvaný Formule EF 01, který je podle slov FIA použitelný pro všechny týmy, které by se chtěli účastnit série závodů.

Tým Drayson Racing Technologies, vlastněný britským businessmanem, příležitostným závodníkem Lorde Paulem Draysonem, pracoval poslední dva roky na vývoji elektrického závodního vozu B12/69 LMP. Společnost Lorda Drysona také působí jako poradce pro FEH. Podle jeho slov je tato závodní série ideální příležitost jak změnit úhel pohledu lidí na elektrické vozy. "Lidé si pod pojmem elektromobil představí něco pomalého a nudného. My však ukážeme, že pro elektromobily není problém zrychlit na stokilometrovou rychlost pod 3 vteřiny a jet přes 320 km/h."

Drayson dále věří, že série pomůže k vývoji budoucích elektromobilů. Automobilový sport byl vždy v čele vývoje technologii. Spousta věcí, které dnes ve svých vozech máme, vznikla v rámci vývoje lepšího a rychlejšího závodního automobilu. Dokonce i taková samozřejmost, jako je zpětné zrcátko, se nejdříve objevilo v závodech.


Závody elektromobilů však budou mít svá specifika. Vzhledem k současné kapacitě baterií je  například jasné, že se vrátíme zpět k zastávkám v boxech pro doplnění "paliva". Pouze v tomto případě buď dojde k výměně baterií (pokud to bude technicky možné  v krátekém časovém úseku), případně řidič přesedne do jiného vozu.

Stále však zůstává otázka, zda budou závody stále tak zajímavé, když přijdou o jeden ze svých hlavních taháků - zvuk motorů závodních vozů. Osobně si nedovedu představit, že bych na závodech místo burácení mnohaset koňových monster slyšel pouze "tramvajové" hučení elektromotorů a kvílení pneumatik. Užívejme si proto závodů v současné podobě, dokud je to jen možné.

Vytisknout

Diskuze: FIA připravuje šampionát elektromobilů pro rok 2014

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Bentley

Bentley do Paříže přiveze supersport, chce navázat na kořeny

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud