ŽENEVA: Dacia Duster - SUV za babku

Jan Ševčík, 2. března 2010, 20:09 Google+

Rumunská Dacia přivezla na Ženevský autosalon model Duster, který zde zažije světovou premiéru. Při této příležitosti byly uveřejněny podrobnější informace, přičemž oficiální fotky Dusteru byly publikovány již před čtvrt rokem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Duster

Duster | foto: Dacia

Sdílejte článek

Kdyby někdo před deseti lety hovořil o SUV od Dacie, asi by byl považován za blázna. Asi každý si představí při vyslovení názvu Dacia nepříliš povedenou totalitní verzi Renaultu 12. Ale máme rok 2010 a Dacia přichází s SUV. Jak již Dacia dokázala s modely Logan a Sandero, tak zákazníci na jejich „lidové“ vozy slyší, a našli si již řadu majitelů. To dokazuje například loňský prodejní úspěch Dacie na Německém trhu kde prodali 85 tisíc vozidel.

Ale zpět k SUV Duster. Začněme designem, zavalitá karoserie hraje na módní trend SUV. Její rozměry jsou na délku 4,31 m, do šířky 1,82 m. Duster vzhledově připomíná spíše vyvýšený kombík. Body za krásu rozhodně nesbírá. Nicméně dokáže pojmout 5 osob (otázka je kolik místa zbude na pasažéry vzadu) a zavazadelník pojme papírově slušných 475 litrů nákladu. Dominantními prvky jsou vystouplé lemy blatníků,  podivné prohlubně v pátých dveřích vedle koncových světlometů a předimezovaně masivní střešní ližiny. Trochu nesourodě působí též spodní linie bočních oken, to ovšem jistě přinese lepší výhled z vozu. Interiér se nese v duchu sourozenců Dacie, je jednoduše pojat a pravděpodobně bude obsahovat řadu tvrdých plastů. Designově neurazí, oproti Loganu a Sanderu vypadá poněkud dospěleji.

Nyní se zaměřme na techniku, tady to vypadá že Duster vytěží maximum z koncernové techniky aliance Renault-Nissan. Při zmínce o tom, že koncepce pohonu pochází z líhně Nissanu, to vypadá s agilitou v terénu opravdu dobře. Zákazníci budou moci volit mezi variantami 4x2 a 4x4. Koncepčně vychází Duster z podvozku modelu Logan. Přední náprava je konstrukce McPherson, vzadu pracují ramena H (verze 4x2) eventuelně náprava víceprvková (verze 4x4). Ve verzi 4x4 lze ovladačem volit tři režimy pohonu – režim Auto: v záběru jsou jen přední kola a zadní se přidají jen pokud je třeba, režim Lock: rozdělí moment rovnoměrně na obě nápravy a třetím je mód 4x2: kdy jsou v záběru výhradně kola nápravy přední. Modely 4x4 budou k dispozici výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou. Potenciál slibují udané hodnoty maximálních nájezdových úhlů, vpředu 30°
a vzadu 36°.

Pod kapotou se objeví celkem tři motory, jeden benzínový 1,6 16V (110 koní) a dva naftové 1,5 dCi ve dvou výkonových verzích (85 a 110 koní). Otázka je, jak si tyto jednotky poradí s pohotovostní hmotností 1160 kg (4x2) respektive 1250 kg (4x4).

A jak je na tom Duster co se týče výbavy? Bude k dispozici ve čtyřech verzích - Duster, Ambiance, Laureate a Prestige. V základu dostanete pouze 2 airbagy, ABS, EBD a posilovač řízení. Ambiance přihodí navíc dva airbagy a elektrické ovládání předních oken. Laureate obsáhne elektricky ovládaná zpětná zrcátka, mlhovky, palubní počítač a klimatizaci. Vrcholná Prestige obsahuje kožené čalounění a šestnáctipalcové elektrony. K dispozici bude paket Look přinášející poněkud kýčovité stříbrné „offroadové“ doplňky.

Na závěr to nejdůležitější, kolik bude stát? Verze 4x2 bude startovat na nějakých 310 tisíc Kč, varianta 4x4 bude k mání od 360 tisíc Kč. Oficiální ceny pro Český trh zatím nejsou známy.  Na trzích v Evropě, Severní Africe a v Turecku se Duster objeví již v březnu. Postupně dorazí i na Ukrajinu, na Blízký východ a do Jižní Ameriky. Produkce bude spuštěna nejprve v Pitesi v Rumunsku, později budou následovat továrny Avtoframos v Moskvě a Curitiba v Brazílii.

Vytisknout

Diskuze: ŽENEVA: Dacia Duster - SUV za babku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

918 Spyder

ŽENEVA: Porsche 918 Spyder – eco supersport

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud