Rumunská Dacia přivezla na Ženevský autosalon model Duster, který zde zažije světovou premiéru. Při této příležitosti byly uveřejněny podrobnější informace, přičemž oficiální fotky Dusteru byly publikovány již před čtvrt rokem.
Kdyby někdo před deseti lety hovořil o SUV od Dacie, asi by byl považován za blázna. Asi každý si představí při vyslovení názvu Dacia nepříliš povedenou totalitní verzi Renaultu 12. Ale máme rok 2010 a Dacia přichází s SUV. Jak již Dacia dokázala s modely Logan a Sandero, tak zákazníci na jejich „lidové“ vozy slyší, a našli si již řadu majitelů. To dokazuje například loňský prodejní úspěch Dacie na Německém trhu kde prodali 85 tisíc vozidel.
Ale zpět k SUV Duster. Začněme designem, zavalitá karoserie hraje na módní trend SUV. Její rozměry jsou na délku 4,31 m, do šířky 1,82 m. Duster vzhledově připomíná spíše vyvýšený kombík. Body za krásu rozhodně nesbírá. Nicméně dokáže pojmout 5 osob (otázka je kolik místa zbude na pasažéry vzadu) a zavazadelník pojme papírově slušných 475 litrů nákladu. Dominantními prvky jsou vystouplé lemy blatníků, podivné prohlubně v pátých dveřích vedle koncových světlometů a předimezovaně masivní střešní ližiny. Trochu nesourodě působí též spodní linie bočních oken, to ovšem jistě přinese lepší výhled z vozu. Interiér se nese v duchu sourozenců Dacie, je jednoduše pojat a pravděpodobně bude obsahovat řadu tvrdých plastů. Designově neurazí, oproti Loganu a Sanderu vypadá poněkud dospěleji.Nyní se zaměřme na techniku, tady to vypadá že Duster vytěží maximum z koncernové techniky aliance Renault-Nissan. Při zmínce o tom, že koncepce pohonu pochází z líhně Nissanu, to vypadá s agilitou v terénu opravdu dobře. Zákazníci budou moci volit mezi variantami 4x2 a 4x4. Koncepčně vychází Duster z podvozku modelu Logan. Přední náprava je konstrukce McPherson, vzadu pracují ramena H (verze 4x2) eventuelně náprava víceprvková (verze 4x4). Ve verzi 4x4 lze ovladačem volit tři režimy pohonu – režim Auto: v záběru jsou jen přední kola a zadní se přidají jen pokud je třeba, režim Lock: rozdělí moment rovnoměrně na obě nápravy a třetím je mód 4x2: kdy jsou v záběru výhradně kola nápravy přední. Modely 4x4 budou k dispozici výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou. Potenciál slibují udané hodnoty maximálních nájezdových úhlů, vpředu 30° a vzadu 36°.Pod kapotou se objeví celkem tři motory, jeden benzínový 1,6 16V (110 koní) a dva naftové 1,5 dCi ve dvou výkonových verzích (85 a 110 koní). Otázka je, jak si tyto jednotky poradí s pohotovostní hmotností 1160 kg (4x2) respektive 1250 kg (4x4).A jak je na tom Duster co se týče výbavy? Bude k dispozici ve čtyřech verzích - Duster, Ambiance, Laureate a Prestige. V základu dostanete pouze 2 airbagy, ABS, EBD a posilovač řízení. Ambiance přihodí navíc dva airbagy a elektrické ovládání předních oken. Laureate obsáhne elektricky ovládaná zpětná zrcátka, mlhovky, palubní počítač a klimatizaci. Vrcholná Prestige obsahuje kožené čalounění a šestnáctipalcové elektrony. K dispozici bude paket Look přinášející poněkud kýčovité stříbrné „offroadové“ doplňky.Na závěr to nejdůležitější, kolik bude stát? Verze 4x2 bude startovat na nějakých 310 tisíc Kč, varianta 4x4 bude k mání od 360 tisíc Kč. Oficiální ceny pro Český trh zatím nejsou známy. Na trzích v Evropě, Severní Africe a v Turecku se Duster objeví již v březnu. Postupně dorazí i na Ukrajinu, na Blízký východ a do Jižní Ameriky. Produkce bude spuštěna nejprve v Pitesi v Rumunsku, později budou následovat továrny Avtoframos v Moskvě a Curitiba v Brazílii.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.