Ghia Brezza, první automobil zcela navržený ženou

Ghia Brezza
Ghia Brezza, foto: carakoom.com
Petr Boháč , AutoRoad.cz 10. února 2020 09:06
Sdílej:

Připomeňme si krásný koncept sportovního vozu společnosti Ford. Ghia Brezza z roku 1982 byla prvním vozem v historii, jejíž design byl zcela navržený ženou.

Tou ženou byla Marilene Corvasce, která se při navrhování sportovního vozu snažila pokud možno o co nejnižší koeficient odporu vzduchu. To je patrné především na zakrytování zadních kol a vyklápěcích světlometech (tak zvané mrkačky). Snaha o co možná nejoptimálnější tvar karoserie se podepsala pod na svou dobu skvělým koeficientem odporu vzduchu 0,30. Se svými rozměry 4000 mm na délku, 1640 mm na šířku a s výškou pouhých 1230 mm vypadala oproti běžné produkci amerického Fordu téměř jako dětské autíčko.

K pohonu aerodynamického kupé byl zvolen zážehový čtyřválec z amerického Fordu Escort. Ten našel své místo uprostřed za zády řidiče a při svém objemu 1597 ccm produkoval výkon 52 kW (72 koní) při 4600 ot /min a točivý moment vrcholil hodnotou 121 N.m. při 3000 ot./min. Motor byl spárován s pouze 3 stupňovou automatickou převodovkou kdy poháněl kola zadní nápravy.

Interiér konceptu byl vyveden v kombinaci černé a červené. Dvojice pasažérů měla k dispozici bohatě čalouněné sportovní sedačky a nechyběla veškerá komfortní výbava, kterou mě Ford v té době k dispozici. Můžeme zmínit rádio, klimatizaci a elektricky ovládaná okna. Díky motoru uprostřed nabízela Brezza celkem tři uložené prostory. Zavazadla bylo možné uložit do kufru v přední části, pak v té zadní za motorem a další místo bylo za sedadly posádky.

Ghia Brezza měla svou premiéru na autosalonu v Turíně v roce 1982. V tiskové zprávě se hovořilo o pokrokových konstrukčních technologiích vystavovaného vozu, který má sloužit pouze jako ukázka schopností automobilky. S případnou výrobou se od samého počátku nepočítalo. Po představení veřejnosti putoval vůz do skladu, kde se na něj téměř zapomnělo. Světlo světa vůz opět spatřil až v roce 2002, kdy se Ford rozhodl prodat obsah skladu se zaparkovanými koncepčními vozy. Nový majitel se pustil do důkladné renovace. Téměř 40 let staré auto má nyní najeto něco málo přes 830 mil. (1335 km).

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.