Připomeňme si krásný koncept sportovního vozu společnosti Ford. Ghia Brezza z roku 1982 byla prvním vozem v historii, jejíž design byl zcela navržený ženou.
Tou ženou byla Marilene Corvasce, která se při navrhování sportovního vozu snažila pokud možno o co nejnižší koeficient odporu vzduchu. To je patrné především na zakrytování zadních kol a vyklápěcích světlometech (tak zvané mrkačky). Snaha o co možná nejoptimálnější tvar karoserie se podepsala pod na svou dobu skvělým koeficientem odporu vzduchu 0,30. Se svými rozměry 4000 mm na délku, 1640 mm na šířku a s výškou pouhých 1230 mm vypadala oproti běžné produkci amerického Fordu téměř jako dětské autíčko.
K pohonu aerodynamického kupé byl zvolen zážehový čtyřválec z amerického Fordu Escort. Ten našel své místo uprostřed za zády řidiče a při svém objemu 1597 ccm produkoval výkon 52 kW (72 koní) při 4600 ot /min a točivý moment vrcholil hodnotou 121 N.m. při 3000 ot./min. Motor byl spárován s pouze 3 stupňovou automatickou převodovkou kdy poháněl kola zadní nápravy.
Interiér konceptu byl vyveden v kombinaci černé a červené. Dvojice pasažérů měla k dispozici bohatě čalouněné sportovní sedačky a nechyběla veškerá komfortní výbava, kterou mě Ford v té době k dispozici. Můžeme zmínit rádio, klimatizaci a elektricky ovládaná okna. Díky motoru uprostřed nabízela Brezza celkem tři uložené prostory. Zavazadla bylo možné uložit do kufru v přední části, pak v té zadní za motorem a další místo bylo za sedadly posádky.
Ghia Brezza měla svou premiéru na autosalonu v Turíně v roce 1982. V tiskové zprávě se hovořilo o pokrokových konstrukčních technologiích vystavovaného vozu, který má sloužit pouze jako ukázka schopností automobilky. S případnou výrobou se od samého počátku nepočítalo. Po představení veřejnosti putoval vůz do skladu, kde se na něj téměř zapomnělo. Světlo světa vůz opět spatřil až v roce 2002, kdy se Ford rozhodl prodat obsah skladu se zaparkovanými koncepčními vozy. Nový majitel se pustil do důkladné renovace. Téměř 40 let staré auto má nyní najeto něco málo přes 830 mil. (1335 km).
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?