Když se řekne Skupina B, většině lidí se hned vybaví mnohasetkoňová přeplňovaná monstra v čele s Lancii Deltou, Peugeotem 205 T16 a nebo Audi Sport Quattro. Málo se ví, že i tuzemská automobilka Škoda měla své želízko v ohni. A dokázala i vyhrát
Po konci závodní kariéry Škody 130 RS přemýšleli konstruktéři z národního podniku AZNP, čím tento úspěšný závodní vůz nahradí. Ve hře bylo hned několik variant. Uvažovalo se o dvoudveřovém kupé vycházejícím z Rapidu s motorem o objemu 1,6 L. Kvůli tlaku zahraničích dealerů vozů Škoda, kteří chtěli aby nový závodní vůz propagoval jimi prodávané vozy, padla volba na 4 dveřový sedan Škoda 130.
Závodní Škoda 130 LR dostala upravený zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1295 ccm s kompresním poměrem 11,5:1. Motor dostal ostrou vačkovou hřídel, dva dvojité karburátory Weber 45 a mazání se sochou skříní. Výkon takto upraveného motoru dosahoval 95 kW (130 koní) při 8000 ot./min., některé prameny udávají výkon až 135 koní. Přes 5 stupňovou manuální převodovku doplněnou samosvorným diferenciálem byla poháněna kola zadní nápravy.
Vůz prodělal odtučňování kúru, jejímž výsledkem byla skvělá váha 720 kg, což bylo dokonce o 90 kg méně, než předchozí závodní Škoda 130 RS. Díky malé váze dokázala Škoda 130 LR akcelerovat z 0 na 100 km/h v čase okolo 7s a maximální rychlost byla 220 km/h.
Největší závodní úspěch zaznamenala 130 LR v roce 1986 na Turecké Rally. Rakouská posádka Kalnay Gerhard/Tazreiter Günter zaznamenala senzační vítězství. Slabá zadokolka z "východu" porazila všechna ta přeplňovaná monstra s náhonem na všechna čtyři kola. Bohužel kvůli tragickým nehodám byla krátce po tomto triumfu soutěžní Skupina B zrušena a tím už Škoda 130 LR neměla šanci znovu zazářit.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?