Škoda 130 LR: Mladoboleslavský speciál monstrózní Skupiny B

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 2. ledna 2020, 16:00 Google+

Když se řekne Skupina B, většině lidí se hned vybaví mnohasetkoňová přeplňovaná monstra v čele s Lancii Deltou, Peugeotem 205 T16 a nebo Audi Sport Quattro. Málo se ví, že i tuzemská automobilka Škoda měla své želízko v ohni. A dokázala i vyhrát

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda 130 LR

Škoda 130 LR | foto: Škoda Motorsport

Sdílejte článek

Po konci závodní kariéry Škody 130 RS přemýšleli konstruktéři z národního podniku AZNP, čím tento úspěšný závodní vůz nahradí. Ve hře bylo hned několik variant. Uvažovalo se o dvoudveřovém kupé vycházejícím z Rapidu s motorem o objemu 1,6 L. Kvůli tlaku zahraničích dealerů vozů Škoda, kteří chtěli aby nový závodní vůz propagoval jimi prodávané vozy, padla volba na 4 dveřový sedan Škoda 130.

img-responsive

Škoda 130 LR | foto: Škoda Motorsport

Závodní Škoda 130 LR dostala upravený zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1295 ccm s kompresním poměrem 11,5:1. Motor dostal ostrou vačkovou hřídel, dva dvojité karburátory Weber 45 a mazání se sochou skříní. Výkon takto upraveného motoru dosahoval 95 kW (130 koní) při 8000 ot./min., některé prameny udávají výkon až 135 koní. Přes 5 stupňovou manuální převodovku doplněnou samosvorným diferenciálem byla poháněna kola zadní nápravy.

img-responsive

rally kopná | foto: Stromšíková Martina

Vůz prodělal odtučňování kúru, jejímž výsledkem byla skvělá váha 720 kg, což bylo dokonce o 90 kg méně, než předchozí závodní Škoda 130 RS. Díky malé váze dokázala Škoda 130 LR akcelerovat z 0 na 100 km/h v čase okolo 7s a maximální rychlost byla 220 km/h.

Největší závodní úspěch zaznamenala 130 LR v roce 1986 na Turecké Rally. Rakouská posádka Kalnay Gerhard/Tazreiter Günter zaznamenala senzační vítězství. Slabá zadokolka z "východu" porazila všechna ta přeplňovaná monstra s náhonem na všechna čtyři kola. Bohužel kvůli tragickým nehodám byla krátce po tomto triumfu soutěžní Skupina B zrušena a tím už Škoda 130 LR neměla šanci znovu zazářit.

Vytisknout

Diskuze: Škoda 130 LR: Mladoboleslavský speciál monstrózní Skupiny B

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

reklama

Doporučujeme

McLaren Speedtail

PEKELNĚ DRAHÝ, PEKELNĚ RYCHLÝ. McLaren už testuje nástupce legendárního F1

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud