Škoda 130 LR: Mladoboleslavský speciál monstrózní Skupiny B

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 2. ledna 2020, 16:00 Google+

Když se řekne Skupina B, většině lidí se hned vybaví mnohasetkoňová přeplňovaná monstra v čele s Lancii Deltou, Peugeotem 205 T16 a nebo Audi Sport Quattro. Málo se ví, že i tuzemská automobilka Škoda měla své želízko v ohni. A dokázala i vyhrát

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda 130 LR

Škoda 130 LR | foto: Škoda Motorsport

Sdílejte článek

Po konci závodní kariéry Škody 130 RS přemýšleli konstruktéři z národního podniku AZNP, čím tento úspěšný závodní vůz nahradí. Ve hře bylo hned několik variant. Uvažovalo se o dvoudveřovém kupé vycházejícím z Rapidu s motorem o objemu 1,6 L. Kvůli tlaku zahraničích dealerů vozů Škoda, kteří chtěli aby nový závodní vůz propagoval jimi prodávané vozy, padla volba na 4 dveřový sedan Škoda 130.

img-responsive

Škoda 130 LR | foto: Škoda Motorsport

Závodní Škoda 130 LR dostala upravený zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1295 ccm s kompresním poměrem 11,5:1. Motor dostal ostrou vačkovou hřídel, dva dvojité karburátory Weber 45 a mazání se sochou skříní. Výkon takto upraveného motoru dosahoval 95 kW (130 koní) při 8000 ot./min., některé prameny udávají výkon až 135 koní. Přes 5 stupňovou manuální převodovku doplněnou samosvorným diferenciálem byla poháněna kola zadní nápravy.

img-responsive

rally kopná | foto: Stromšíková Martina

Vůz prodělal odtučňování kúru, jejímž výsledkem byla skvělá váha 720 kg, což bylo dokonce o 90 kg méně, než předchozí závodní Škoda 130 RS. Díky malé váze dokázala Škoda 130 LR akcelerovat z 0 na 100 km/h v čase okolo 7s a maximální rychlost byla 220 km/h.

Největší závodní úspěch zaznamenala 130 LR v roce 1986 na Turecké Rally. Rakouská posádka Kalnay Gerhard/Tazreiter Günter zaznamenala senzační vítězství. Slabá zadokolka z "východu" porazila všechna ta přeplňovaná monstra s náhonem na všechna čtyři kola. Bohužel kvůli tragickým nehodám byla krátce po tomto triumfu soutěžní Skupina B zrušena a tím už Škoda 130 LR neměla šanci znovu zazářit.

Vytisknout

Diskuze: Škoda 130 LR: Mladoboleslavský speciál monstrózní Skupiny B

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Heku Car Camp

Znáte divnější "obytňák", než Heku Car Camp?

Elon Musk během rozhovoru pro Axios

Musk dal tweet o síti nabíječek Tesly. Ještě letos zásadní změna

Peugeot 308 SW

Peugeot elektrifikoval již 70 % modelů, v roce 2025 má být tento podíl 100%

Novomanželé David a jeho krásná Anička

Svatební etiketa aneb kdo s kým jede a jak je to s tím troubením?

Ilustrační foto

Babiš se vyjádřil k návrhu zákazu benzínových a naftových motorů

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Reuters: Česká vláda jedná o továrně na baterie. Jeden investor je tajný, druhým je VW

Škoda Enyaq iV 80

Do Rakouska s elektrickou Škodou Enyaq iV 80 – radost či starost?

Hyundai IONIQ 5

Česká premiéra Hyundai IONIQ 5, změní novinka pravidla hry?

Panel klimatizace, ilustrační foto

Auta, lidé, klimatizace, nejde jen o komfort, ale i o zdraví

Ilustrační foto

Jak postupovat při nehodě v zahraničí a zkušenost se švýcarským lumpem

Peugeot e-208 GT

Test Peugeot e-208, lvíček na baterky

Harley Davidson

Nová generace Harley-Davidson Sportster

Red Bull

VIDEO: Reklama na Česko a Slovensko v podání formule Red Bull aneb "From castle to castle"

Jeep Willys

US Army se s konstruktéry džípu nemazala. Pro jméno legendy jsou tři hypotézy

Tatra buggyra racing

Soutěž o jízdu v terénních speciálech Tatra

reklama

Doporučujeme

McLaren Speedtail

PEKELNĚ DRAHÝ, PEKELNĚ RYCHLÝ. McLaren už testuje nástupce legendárního F1

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Musk dal tweet o síti nabíječek Tesly. Ještě letos zásadní změna

  2. Peugeot elektrifikoval již 70 % modelů, v roce 2025 má být tento podíl 100%

  3. Svatební etiketa aneb kdo s kým jede a jak je to s tím troubením?

  4. Babiš se vyjádřil k návrhu zákazu benzínových a naftových motorů

  5. Reuters: Česká vláda jedná o továrně na baterie. Jeden investor je tajný, druhým je VW

  6. Do Rakouska s elektrickou Škodou Enyaq iV 80 – radost či starost?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud