Když se řekne Skupina B, většině lidí se hned vybaví mnohasetkoňová přeplňovaná monstra v čele s Lancii Deltou, Peugeotem 205 T16 a nebo Audi Sport Quattro. Málo se ví, že i tuzemská automobilka Škoda měla své želízko v ohni. A dokázala i vyhrát
Po konci závodní kariéry Škody 130 RS přemýšleli konstruktéři z národního podniku AZNP, čím tento úspěšný závodní vůz nahradí. Ve hře bylo hned několik variant. Uvažovalo se o dvoudveřovém kupé vycházejícím z Rapidu s motorem o objemu 1,6 L. Kvůli tlaku zahraničích dealerů vozů Škoda, kteří chtěli aby nový závodní vůz propagoval jimi prodávané vozy, padla volba na 4 dveřový sedan Škoda 130.
Závodní Škoda 130 LR dostala upravený zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1295 ccm s kompresním poměrem 11,5:1. Motor dostal ostrou vačkovou hřídel, dva dvojité karburátory Weber 45 a mazání se sochou skříní. Výkon takto upraveného motoru dosahoval 95 kW (130 koní) při 8000 ot./min., některé prameny udávají výkon až 135 koní. Přes 5 stupňovou manuální převodovku doplněnou samosvorným diferenciálem byla poháněna kola zadní nápravy.
Vůz prodělal odtučňování kúru, jejímž výsledkem byla skvělá váha 720 kg, což bylo dokonce o 90 kg méně, než předchozí závodní Škoda 130 RS. Díky malé váze dokázala Škoda 130 LR akcelerovat z 0 na 100 km/h v čase okolo 7s a maximální rychlost byla 220 km/h.
Největší závodní úspěch zaznamenala 130 LR v roce 1986 na Turecké Rally. Rakouská posádka Kalnay Gerhard/Tazreiter Günter zaznamenala senzační vítězství. Slabá zadokolka z "východu" porazila všechna ta přeplňovaná monstra s náhonem na všechna čtyři kola. Bohužel kvůli tragickým nehodám byla krátce po tomto triumfu soutěžní Skupina B zrušena a tím už Škoda 130 LR neměla šanci znovu zazářit.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.