Když se řekne Skupina B, většině lidí se hned vybaví mnohasetkoňová přeplňovaná monstra v čele s Lancii Deltou, Peugeotem 205 T16 a nebo Audi Sport Quattro. Málo se ví, že i tuzemská automobilka Škoda měla své želízko v ohni. A dokázala i vyhrát
Po konci závodní kariéry Škody 130 RS přemýšleli konstruktéři z národního podniku AZNP, čím tento úspěšný závodní vůz nahradí. Ve hře bylo hned několik variant. Uvažovalo se o dvoudveřovém kupé vycházejícím z Rapidu s motorem o objemu 1,6 L. Kvůli tlaku zahraničích dealerů vozů Škoda, kteří chtěli aby nový závodní vůz propagoval jimi prodávané vozy, padla volba na 4 dveřový sedan Škoda 130.
Závodní Škoda 130 LR dostala upravený zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1295 ccm s kompresním poměrem 11,5:1. Motor dostal ostrou vačkovou hřídel, dva dvojité karburátory Weber 45 a mazání se sochou skříní. Výkon takto upraveného motoru dosahoval 95 kW (130 koní) při 8000 ot./min., některé prameny udávají výkon až 135 koní. Přes 5 stupňovou manuální převodovku doplněnou samosvorným diferenciálem byla poháněna kola zadní nápravy.
Vůz prodělal odtučňování kúru, jejímž výsledkem byla skvělá váha 720 kg, což bylo dokonce o 90 kg méně, než předchozí závodní Škoda 130 RS. Díky malé váze dokázala Škoda 130 LR akcelerovat z 0 na 100 km/h v čase okolo 7s a maximální rychlost byla 220 km/h.
Největší závodní úspěch zaznamenala 130 LR v roce 1986 na Turecké Rally. Rakouská posádka Kalnay Gerhard/Tazreiter Günter zaznamenala senzační vítězství. Slabá zadokolka z "východu" porazila všechna ta přeplňovaná monstra s náhonem na všechna čtyři kola. Bohužel kvůli tragickým nehodám byla krátce po tomto triumfu soutěžní Skupina B zrušena a tím už Škoda 130 LR neměla šanci znovu zazářit.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?