Za slávou prvního automobilu stojí žena, jízda Berthy Benz byla historickým milníkem

První dálkovou jízdu s automobilem podnikla Bertha Benz, manželka Karla Benze
První dálkovou jízdu s automobilem podnikla Bertha Benz, manželka Karla Benze, foto: Mercedes-Benz
Antonín Marek , AutoRoad.cz 8. března 2019 11:12
Sdílej:

Svět motorismu bývá často označován za převážně mužskou záležitost, málokdo si však uvědomuje, že bez odvahy, vynalézavosti a vytrvalosti jedné ženy by dnes mohl vypadat zcela jinak. Tou ženou byla Bertha Benz, manželka konstruktéra prvního moderního automobilu, jejíž mnohdy opomíjený příběh bychom vám chtěli v den MDŽ připomenout.

Jméno Karl Benz zná snad každý, kdo se alespoň trochu zajímá o historii automobilového průmyslu. Konstruktér prvního moderního automobilu, Patent-Motorwagenu, si však nebyl zcela jist připraveností svého stroje a reakcemi okolí. Jak ovšem říká staré přísloví „za každým úspěšným mužem stojí žena", a jinak to nebylo ani v tomto případě.

Jeho manželka Bertha totiž o schopnostech svého muže a jeho automobilu nepochybovala, a aniž by mu to řekla, nebo měla svolení úřadů, vypůjčila si Patent-Motorwagen Model III a vydala se na cestu z Mannheimu do Pforzheimu za svými rodiči. A ačkoliv by se dal tento její 106 kilometrů dlouhý výlet považovat za ilegální, z historického hlediska je nesmírně významný. Bývá totiž označován za vůbec první cestu automobilem na delší vzdálenost.

Cesta Berthy však nebyla jen obyčejným výletem, jednalo se o důležitou misi. Chtěla totiž přesvědčit svého manžela i veřejnost, že automobil, do jehož vývoje oba vložili velké množství peněz, je skutečně významným vynálezem, který by mohl na trhu dosáhnout velkých úspěchů.

Po cestě měla Bertha několik technických potíží, díky své technické zdatnosti se ji však podařilo všechny odstranit a v jízdě pokračovat. Po cestě se ale musela zastavit ve městě Wiesloch, kde od místního drogisty koupila palivo. Jeho obchod se od té doby označuje za „první čerpací stanice světa."

Video, které automobilka zveřejnila, ukazuje i jedny z nejslavnějších momentů celé cesty. Během té musela Bertha použít svůj podvazek jako izolační materiál, nebo musela uvolnit zanesené palivové potrubí svou kloboukovou sponou. Problém také představovalo chlazení vozu, kvůli kterému musela Bertha během každé zastávky doplňovat vodu. S tím ji ale naštěstí pomohli její synové Richard a Eugen ve věku třináct a patnáct let. Ti se také pořádně zapotili v momentech, kdy museli vozu pomáhat do prudkých kopců - první automobil totiž výkonem zrovna neoplýval.

Když Bertha dorazila do cílové destinace, informovala o své úspěšné cestě manžela prostřednictvím telegramu. Zpátky domů se vypravila až po několika dnech odpočinku. A výsledek její cesty? Ten můžeme vidět s každým pohledem z okna na ulici. Právě díky její odvaze a odhodlání totiž učinil automobilový průmysl své první krůčky k velkolepému úspěchu.

Bertha Benz musela být nesmírně silnou ženou, které nechyběla důvěra v sebe samotnou, ani schopnosti jejího manžela. Je však smutné, že její cesta bývá veřejností často opomíjena. Jen těžko se dá totiž hádat, jak by dnešní svět vypadal bez její odvahy a rozhodnosti. A protože na 8. březen připadá Mezinárodní den žen, nezapomeňte dnes popřát ženám ve svém okolí, které toho pro nás mnohdy dělají více, než si uvědomujeme. 

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.