Svět motorismu bývá často označován za převážně mužskou záležitost, málokdo si však uvědomuje, že bez odvahy, vynalézavosti a vytrvalosti jedné ženy by dnes mohl vypadat zcela jinak. Tou ženou byla Bertha Benz, manželka konstruktéra prvního moderního automobilu, jejíž mnohdy opomíjený příběh bychom vám chtěli v den MDŽ připomenout.
Jméno Karl Benz zná snad každý, kdo se alespoň trochu zajímá o historii automobilového průmyslu. Konstruktér prvního moderního automobilu, Patent-Motorwagenu, si však nebyl zcela jist připraveností svého stroje a reakcemi okolí. Jak ovšem říká staré přísloví „za každým úspěšným mužem stojí žena", a jinak to nebylo ani v tomto případě.
Jeho manželka Bertha totiž o schopnostech svého muže a jeho automobilu nepochybovala, a aniž by mu to řekla, nebo měla svolení úřadů, vypůjčila si Patent-Motorwagen Model III a vydala se na cestu z Mannheimu do Pforzheimu za svými rodiči. A ačkoliv by se dal tento její 106 kilometrů dlouhý výlet považovat za ilegální, z historického hlediska je nesmírně významný. Bývá totiž označován za vůbec první cestu automobilem na delší vzdálenost.
Cesta Berthy však nebyla jen obyčejným výletem, jednalo se o důležitou misi. Chtěla totiž přesvědčit svého manžela i veřejnost, že automobil, do jehož vývoje oba vložili velké množství peněz, je skutečně významným vynálezem, který by mohl na trhu dosáhnout velkých úspěchů.
Po cestě měla Bertha několik technických potíží, díky své technické zdatnosti se ji však podařilo všechny odstranit a v jízdě pokračovat. Po cestě se ale musela zastavit ve městě Wiesloch, kde od místního drogisty koupila palivo. Jeho obchod se od té doby označuje za „první čerpací stanice světa."
Video, které automobilka zveřejnila, ukazuje i jedny z nejslavnějších momentů celé cesty. Během té musela Bertha použít svůj podvazek jako izolační materiál, nebo musela uvolnit zanesené palivové potrubí svou kloboukovou sponou. Problém také představovalo chlazení vozu, kvůli kterému musela Bertha během každé zastávky doplňovat vodu. S tím ji ale naštěstí pomohli její synové Richard a Eugen ve věku třináct a patnáct let. Ti se také pořádně zapotili v momentech, kdy museli vozu pomáhat do prudkých kopců - první automobil totiž výkonem zrovna neoplýval.
Když Bertha dorazila do cílové destinace, informovala o své úspěšné cestě manžela prostřednictvím telegramu. Zpátky domů se vypravila až po několika dnech odpočinku. A výsledek její cesty? Ten můžeme vidět s každým pohledem z okna na ulici. Právě díky její odvaze a odhodlání totiž učinil automobilový průmysl své první krůčky k velkolepému úspěchu.
Bertha Benz musela být nesmírně silnou ženou, které nechyběla důvěra v sebe samotnou, ani schopnosti jejího manžela. Je však smutné, že její cesta bývá veřejností často opomíjena. Jen těžko se dá totiž hádat, jak by dnešní svět vypadal bez její odvahy a rozhodnosti. A protože na 8. březen připadá Mezinárodní den žen, nezapomeňte dnes popřát ženám ve svém okolí, které toho pro nás mnohdy dělají více, než si uvědomujeme.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.