Západoněmecký hybrid z 50. let? Schi-Stra-Bus byl speciální stroj s řadou vymožeností

Schi-Stra-Bus
Schi-Stra-Bus, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 11. února 2019 14:30
Sdílej:

Schi-Stra-Bus, nebo také celým jménem Schienen-Straßen-Omnibus, je označení pro speciální typ "kolejově-silničních" autobusů, které se začátkem druhé poloviny padesátých let pohybovaly jak po německých silnicích, tak i železnicích.

V dnešní době označujeme slovem "hybrid" zejména automobily schopné jezdit jak za pomoci motoru spalovacího, tak s pomocí motoru elektrického. V dřívějších dobách se však po silnicích pohybovaly i hybridy, které dokázaly jezdit jak po železnici, tak po silnici. Takové vozy se samozřejmě objevují i dnes, ale většina jich slouží u technických či záchranných sborů. V dřívějších dobách ale takové stroje sloužily i k hromadné přepravě.

Příkladem budiž tento Schi-Stra-Bus, který dlouhá léta sloužil u německých drah.

Při konstrukci Schi-Stra-Busu byla využita inovativní samonosná karoserie, kterou vyvinul známý letecký konstruktér Heinrich Focke pro konstrukci letadel. Tato konstrukce se ukázala být velice přínosnou, neboť díky ní mohla být šířka karoserie upravena i pro použití na dráze - a to bez přidávání zbytečné váhy.

Karoserie vozidla byla svařována z ocelových a lehkých kovových profilů a na každé straně disponovala dvojicí dveří.  Každé dveře byly navíc doplněny o výklopný schůdek, který dokázal kompenzovat výškové rozdíly při použití stroje na silnici nebo na železnici. V případě cestování po silnici se navíc daly levé dveře zablokovat. Pod podlahou byly, podobně jako u dnešních autobusů, dva oddělené prostory na zavazadla cestujících.

Zásadním však byl pro tento stroj hlavně jeho podvozek. Ten byl totiž vybaven speciálními dosedacími plochami a spojovacími profily určenými k připojení vozíků s železničním podvozkem. Stroj byl navíc vybaven dvěma hydraulickými zvedáky, které dokázaly zvednout celou polovinu autobusu tak, aby se k němu dala plošina s podvozkem připojit.

Pokud se Schi-Stra-Bus pohyboval po kolejích, o pohon se starala zadní hnaná kola, jejichž náprava byla k tomuto účelu přizpůsobena. Pokud by navíc docházelo ke ztrátě trakce, byl autobus vybaven, podobně jako mnohé vlaky, vzduchem poháněným systémem, který vháněl písek mezi kola a koleje. Co se týče výkonu, byl Schi-Stra-Bus vybaven šestiválcovým dieselovým motorem Deutz o výkonu 88 kW (120 k), který byl tou dobou u autobusů hojně využívaným.

Schi-Stra-Bus tak dokázal na silnici uhánět rychlostí až 120 km/h, zatímco na kolejích zvládal maximálně osmdesát km/h. Jeho kombinovanou spotřebu na silnicích bohužel neznáme, ovšem na kolejích se měla pohybovat okolo 20 l /100 km. Při plném obsazení ale dokázal přepravit na 43 sedících pasažérů a zhruba dalších 24 jich mohlo v autobuse stát.

Převodovka byla navíc pro jízdu po kolejích vybavena i tzv. "rychlou" zpátečkou, díky které mohl autobus couvat rychlostí až 40 km/h. To však nebyla jediná úprava - k dispozici byl i systém pro přepínání brzd mezi silnicí a dráhou. V případě pohybu po dráze tak měl řidič k dispozici čtyři kanystry s 40 litry stlačeného vzduchu k ovládání brzd na vozících. Aby autobus odpovídal stejným bezpečnostním standardům jako vlak, byl navíc vybaven i nouzovou brzdou v kabině posádky.

Veřejnosti se první tři kusy tohoto neobvyklého autobusu představily na autosalonu ve Frankfurtu roku 1953 a dráhy krátce na to objednaly u společnosti Nordwestdeutscher Fahrzeugbau cca 50 dalších. Tyto speciální autobusy pak křižovaly Německo až do roku 1967, kdy 27. května opustil poslední z nich svou dráhu Koblenz - Betzdorf.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.