Západoněmecký hybrid z 50. let? Schi-Stra-Bus byl speciální stroj s řadou vymožeností

mao / AutoRoad.cz, 11. února 2019, 14:30 Google+

Schi-Stra-Bus, nebo také celým jménem Schienen-Straßen-Omnibus, je označení pro speciální typ "kolejově-silničních" autobusů, které se začátkem druhé poloviny padesátých let pohybovaly jak po německých silnicích, tak i železnicích.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 12.02. 09:30) Napište svůj názor
Schi-Stra-Bus

Schi-Stra-Bus | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

V dnešní době označujeme slovem "hybrid" zejména automobily schopné jezdit jak za pomoci motoru spalovacího, tak s pomocí motoru elektrického. V dřívějších dobách se však po silnicích pohybovaly i hybridy, které dokázaly jezdit jak po železnici, tak po silnici. Takové vozy se samozřejmě objevují i dnes, ale většina jich slouží u technických či záchranných sborů. V dřívějších dobách ale takové stroje sloužily i k hromadné přepravě.

Příkladem budiž tento Schi-Stra-Bus, který dlouhá léta sloužil u německých drah.

Při konstrukci Schi-Stra-Busu byla využita inovativní samonosná karoserie, kterou vyvinul známý letecký konstruktér Heinrich Focke pro konstrukci letadel. Tato konstrukce se ukázala být velice přínosnou, neboť díky ní mohla být šířka karoserie upravena i pro použití na dráze - a to bez přidávání zbytečné váhy.

Karoserie vozidla byla svařována z ocelových a lehkých kovových profilů a na každé straně disponovala dvojicí dveří.  Každé dveře byly navíc doplněny o výklopný schůdek, který dokázal kompenzovat výškové rozdíly při použití stroje na silnici nebo na železnici. V případě cestování po silnici se navíc daly levé dveře zablokovat. Pod podlahou byly, podobně jako u dnešních autobusů, dva oddělené prostory na zavazadla cestujících.

Zásadním však byl pro tento stroj hlavně jeho podvozek. Ten byl totiž vybaven speciálními dosedacími plochami a spojovacími profily určenými k připojení vozíků s železničním podvozkem. Stroj byl navíc vybaven dvěma hydraulickými zvedáky, které dokázaly zvednout celou polovinu autobusu tak, aby se k němu dala plošina s podvozkem připojit.

Pokud se Schi-Stra-Bus pohyboval po kolejích, o pohon se starala zadní hnaná kola, jejichž náprava byla k tomuto účelu přizpůsobena. Pokud by navíc docházelo ke ztrátě trakce, byl autobus vybaven, podobně jako mnohé vlaky, vzduchem poháněným systémem, který vháněl písek mezi kola a koleje. Co se týče výkonu, byl Schi-Stra-Bus vybaven šestiválcovým dieselovým motorem Deutz o výkonu 88 kW (120 k), který byl tou dobou u autobusů hojně využívaným.

Schi-Stra-Bus tak dokázal na silnici uhánět rychlostí až 120 km/h, zatímco na kolejích zvládal maximálně osmdesát km/h. Jeho kombinovanou spotřebu na silnicích bohužel neznáme, ovšem na kolejích se měla pohybovat okolo 20 l /100 km. Při plném obsazení ale dokázal přepravit na 43 sedících pasažérů a zhruba dalších 24 jich mohlo v autobuse stát.

Převodovka byla navíc pro jízdu po kolejích vybavena i tzv. "rychlou" zpátečkou, díky které mohl autobus couvat rychlostí až 40 km/h. To však nebyla jediná úprava - k dispozici byl i systém pro přepínání brzd mezi silnicí a dráhou. V případě pohybu po dráze tak měl řidič k dispozici čtyři kanystry s 40 litry stlačeného vzduchu k ovládání brzd na vozících. Aby autobus odpovídal stejným bezpečnostním standardům jako vlak, byl navíc vybaven i nouzovou brzdou v kabině posádky.

Veřejnosti se první tři kusy tohoto neobvyklého autobusu představily na autosalonu ve Frankfurtu roku 1953 a dráhy krátce na to objednaly u společnosti Nordwestdeutscher Fahrzeugbau cca 50 dalších. Tyto speciální autobusy pak křižovaly Německo až do roku 1967, kdy 27. května opustil poslední z nich svou dráhu Koblenz - Betzdorf.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Západoněmecký hybrid z 50. let? Schi-Stra-Bus byl speciální stroj s řadou vymožeností

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 12.02.2019 09:30 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Čínská dálniční síť se podle Clarksona stává aspirantem na osmý div světa

Clarkson našel v Číně osmý div světa. Ten pohled vás také jistě dostane

První uniklé snímky nové generace Peugeotu 208

Peugeot neuhlídal fotky nové generace 208! Agresivnější prcek přináší velké změny

Toyota

Jak změnila Toyota motoristický svět? Podívejte se na 10 přelomových momentů z její historie

Světová premiéra digitalizovaného modelu Multivan 6.1

Volkswagen představuje Multivan 6.1: Elegantnější a s moderní technologickou výbavou

Organizace IIHS prověřila systémy automatického brzdění u 11 kompaktních SUV

Systém, který chrání chodce před sražením? V testu 11 SUV propadlo jen jedno

Vzpěrač dokázal nadzvednout nabouraný Jeep, aby pomohl uvězněnému člověku (YouTube/WXYZ-TV Detroit | Channel 7)

Extrémní vzpěrač dokázal nadzvednout převrácený Jeep, zřejmě tak zachránil lidský život

reklama
reklama

Doporučujeme

Speciální kolekce Destroy vs. Beauty: Mercedes-AMG

Taška za 17 000 Kč, kterou přejel nadupaný Mercedes? Podívejte se, jak vzniká…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čeští vojáci v Litvě zazářili, cestou ze cvičení neváhali pomoci zoufalému motoristovi

  2. Mercedes vypustil Unimog na obtížný terénní polygon, řidiče však nic nezastavilo

  3. Evropský pick-up Peugeotu se ukázal na fotkách, příslušnost ke značce nezapře

  4. Největší SUV světa? Monstrózní Dhabiyan 10x10 vznikl přestavbou amerického armádního tahače

  5. Jak využít staré baterie elektromobilů? Nissan přišel s dalším originálním nápadem

  6. TEST: Opel Insignia Country Tourer 4x4: Pohodlný, prostorný a neuvěřitelně zábavný na sněhu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud