Ford Mustang kombi? Automobilka chtěla z úspěchu vytěžit maximum, pak ale otočila

Designová studie Fordu Mustang Wagon (kombi) přímo od automobilky Ford
Designová studie Fordu Mustang Wagon (kombi) přímo od automobilky Ford, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 8. ledna 2019 14:48
Sdílej:

Ford Mustang, který se poprvé představil 17. dubna 1964, zaznamenal u zákazníků okamžitý úspěch. Již první den se prodalo několik desítek tisíc kusů a po 18 měsících už automobilka registrovala přes milion prodaných kusů. Mustang se tak stal pro Ford druhým modelem s nejúspěšnějším startem, hned za Modelem A. Nelze se tedy divit, že automobilka chtěla využít potenciál modelu naplno.

V roce 1965 bylo možné koupit Mustang ve třech karosářských provedeních. Základem byl tzv. Hardtop, tedy klasické dvoudveřové kupé, kromě toho však zákazníci mohli zvolit i Convertible s plátěnou skládací střechou, nebo Fastback s ikonickou splývavou zádí.

V automobilce se však zrodil nápad, že by Mustang mohl zacílit i na praktičtěji orientované zákazníky. Za tím účelem tak začaly vznikat dvě designové studie, které nesly karoserii Shooting Brake. Jednalo se tedy stále o dvoudveřový model, takže přední část zůstala nezměněna, vzadu však přibyla protáhlá rovná střecha, který prudce padala dolů před zadním nárazníkem.

Tento karosářský styl patřil vždy spíše k raritám, přesto se tehdy i dnes objevují stále nové s touto karoserií. Tehdy to byl například Chevrolet Nomad či Volvo P1800ES. Dnes můžeme vzpomenout například na Aston Martin Zagato Shooting Brake nebo nedávno upravený Chevrolet Corvette Shooting Brake.

Myšlenky na přestavbu navíc nebyly tak bláznivé, jak se mohlo zdát. Ostatně model Mustang byl postaven na základech menšího sedanu Ford Falcon. A ten se časem objevil i jako tradiční kombík, tedy Wagon. Ford však nakonec plány na stavbu Mustangu Shooting Brake opustil a obě designové studie měly být zničeny.

Myšlenka však žila dál a nakonec se jí chopil někdo zcela jiný - italská designová společnost Intermeccanica z Torina. Ta začala nápad rozvíjet a dokonce zašla tak daleko, že postavila funkční prototyp. O jeho cestě pak v říjnu 1966 psal dokonce i magazín Car and Driver.

Ústřední trojicí stojící za vznikem vozidla byl Barney Clark (vedoucí reklamní agentury pracující pro Ford), Bomb Cumberford (nezávislý designér, toho času pracující pro společnost Intermeccanica na modelu Griffith 600) a Jim Licata - automobilový nadšenec. Základem jejich prototypu se stal Mustang 1964 Coupe s 4.7 litrovým motorem V8 o výkonu cca 260 koní a s automatickou převodovkou. Prvním krokem po odeslání vozu do italské karosárny bylo odstranění sériové střechy a zadní části kapoty.

Následovala výroba nové střechy, zadních dveří, nové podlahy kufru a zadních sklopných sedadel. Víko kufru mělo panty dole, takže se vyklápělo směrem ven. Sklo pak bylo možné elektricky spustit a nechat ve víku zmizet. V plánu bylo také přemístit nádrž a rezervu, což by umožnilo snížit nákladovou hranu a zvětšit prostor pro náklad. Na to už však bohužel nezbyly peníze. Vůz však dostal lepší tlumiče Koni, exteriérové doplňky modelu GT a příplatková kola s pneumatikami Pirelli Cinturato, které zlepšovaly ovladatelnost i brzdné schopnosti.

Redaktoři Car and Driver se mohli s vozem projet a podle všeho v nich vyvolal velice příjemný dojem. Ovladatelnost vozu se dokonce zlepšila, ačkoliv akcelerace a pružnost motoru nebyla nijak oslnivá. Na tom se však jistě podepsala i volba automatické převodovky.

Ostatně jízdní vlastnosti byly podle citace designéra Cumberforda pro web Hagerty jedním z důvodů, proč z Mustangu udělat kombi. Šasi Fordu Falcon, na kterém Mustang vznikl, mělo vzadu listové pružiny a těžký předek. Přidat nějakou váhu dozadu tak mohlo zlepšit ovladatelnost, vzpomínal Cumberford. A zavazadlový prostor navíc byl příjemným bonusem.

Podle recenze Car and Drive, ale i podle vzpomínek designéra a jeho přátel a kolegů, vypadal přestavěný Mustang kombi jako sériové vozidlo z produkce Fordu. Automobilka o něj však ani po několika prezentacích neměla zájem. A zájem bohužel neměly ani jiné společnosti kterým Cumberford se svými společníky nabízel možnost výroby konverzních kitů zhotovených v Itálii. Stačilo jen najít investora. K tomu ale bohužel nedošlo. 

Unikátní vůz tak nakonec Cumberford prodal zubaři z Oregonu. Jeho pak synové s vozem údajně ještě dojížděli na studia, ovšem jak vůz skončil bohužel není jasné. Sen o Fordu Mustang kombi tak nakonec skončil neúspěchem, i když po sobě něco zanechal.

Fotografie prototypu se totiž dostaly do různých magazínů a pro mnoho mechaniků, kutilů a karosářů se staly inspirací. Čas od času se tak na amerických inzertních webech objevují Fordy Mustang kombi, které sice jsou dílem různých domácích kutilů, ale hlavní inspirací jim zřejmě byl Cumberfordův prototyp.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?