Ford Mustang, který se poprvé představil 17. dubna 1964, zaznamenal u zákazníků okamžitý úspěch. Již první den se prodalo několik desítek tisíc kusů a po 18 měsících už automobilka registrovala přes milion prodaných kusů. Mustang se tak stal pro Ford druhým modelem s nejúspěšnějším startem, hned za Modelem A. Nelze se tedy divit, že automobilka chtěla využít potenciál modelu naplno.
V roce 1965 bylo možné koupit Mustang ve třech karosářských provedeních. Základem byl tzv. Hardtop, tedy klasické dvoudveřové kupé, kromě toho však zákazníci mohli zvolit i Convertible s plátěnou skládací střechou, nebo Fastback s ikonickou splývavou zádí.
V automobilce se však zrodil nápad, že by Mustang mohl zacílit i na praktičtěji orientované zákazníky. Za tím účelem tak začaly vznikat dvě designové studie, které nesly karoserii Shooting Brake. Jednalo se tedy stále o dvoudveřový model, takže přední část zůstala nezměněna, vzadu však přibyla protáhlá rovná střecha, který prudce padala dolů před zadním nárazníkem.
Tento karosářský styl patřil vždy spíše k raritám, přesto se tehdy i dnes objevují stále nové s touto karoserií. Tehdy to byl například Chevrolet Nomad či Volvo P1800ES. Dnes můžeme vzpomenout například na Aston Martin Zagato Shooting Brake nebo nedávno upravený Chevrolet Corvette Shooting Brake.
Myšlenky na přestavbu navíc nebyly tak bláznivé, jak se mohlo zdát. Ostatně model Mustang byl postaven na základech menšího sedanu Ford Falcon. A ten se časem objevil i jako tradiční kombík, tedy Wagon. Ford však nakonec plány na stavbu Mustangu Shooting Brake opustil a obě designové studie měly být zničeny.
Myšlenka však žila dál a nakonec se jí chopil někdo zcela jiný - italská designová společnost Intermeccanica z Torina. Ta začala nápad rozvíjet a dokonce zašla tak daleko, že postavila funkční prototyp. O jeho cestě pak v říjnu 1966 psal dokonce i magazín Car and Driver.
Ústřední trojicí stojící za vznikem vozidla byl Barney Clark (vedoucí reklamní agentury pracující pro Ford), Bomb Cumberford (nezávislý designér, toho času pracující pro společnost Intermeccanica na modelu Griffith 600) a Jim Licata - automobilový nadšenec. Základem jejich prototypu se stal Mustang 1964 Coupe s 4.7 litrovým motorem V8 o výkonu cca 260 koní a s automatickou převodovkou. Prvním krokem po odeslání vozu do italské karosárny bylo odstranění sériové střechy a zadní části kapoty.
Následovala výroba nové střechy, zadních dveří, nové podlahy kufru a zadních sklopných sedadel. Víko kufru mělo panty dole, takže se vyklápělo směrem ven. Sklo pak bylo možné elektricky spustit a nechat ve víku zmizet. V plánu bylo také přemístit nádrž a rezervu, což by umožnilo snížit nákladovou hranu a zvětšit prostor pro náklad. Na to už však bohužel nezbyly peníze. Vůz však dostal lepší tlumiče Koni, exteriérové doplňky modelu GT a příplatková kola s pneumatikami Pirelli Cinturato, které zlepšovaly ovladatelnost i brzdné schopnosti.
Redaktoři Car and Driver se mohli s vozem projet a podle všeho v nich vyvolal velice příjemný dojem. Ovladatelnost vozu se dokonce zlepšila, ačkoliv akcelerace a pružnost motoru nebyla nijak oslnivá. Na tom se však jistě podepsala i volba automatické převodovky.
Ostatně jízdní vlastnosti byly podle citace designéra Cumberforda pro web Hagerty jedním z důvodů, proč z Mustangu udělat kombi. Šasi Fordu Falcon, na kterém Mustang vznikl, mělo vzadu listové pružiny a těžký předek. Přidat nějakou váhu dozadu tak mohlo zlepšit ovladatelnost, vzpomínal Cumberford. A zavazadlový prostor navíc byl příjemným bonusem.
Podle recenze Car and Drive, ale i podle vzpomínek designéra a jeho přátel a kolegů, vypadal přestavěný Mustang kombi jako sériové vozidlo z produkce Fordu. Automobilka o něj však ani po několika prezentacích neměla zájem. A zájem bohužel neměly ani jiné společnosti kterým Cumberford se svými společníky nabízel možnost výroby konverzních kitů zhotovených v Itálii. Stačilo jen najít investora. K tomu ale bohužel nedošlo.
Unikátní vůz tak nakonec Cumberford prodal zubaři z Oregonu. Jeho pak synové s vozem údajně ještě dojížděli na studia, ovšem jak vůz skončil bohužel není jasné. Sen o Fordu Mustang kombi tak nakonec skončil neúspěchem, i když po sobě něco zanechal.
Fotografie prototypu se totiž dostaly do různých magazínů a pro mnoho mechaniků, kutilů a karosářů se staly inspirací. Čas od času se tak na amerických inzertních webech objevují Fordy Mustang kombi, které sice jsou dílem různých domácích kutilů, ale hlavní inspirací jim zřejmě byl Cumberfordův prototyp.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?