Tajného sovětského obra 24x24 poháněla turbína a diesel. Schopnosti prokázal mimo armádu

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. října 2018, 11:10 Google+

Pokud bychom chtěli začít pátrat po nejabsurdnějších nákladních vozidlech světa, nenajdeme k tomu lepší místo, než bývalý Sovětský svaz. Kromě řady více či méně bizarních strojů určených do bažin a stepí nevlídné Sibiře tu však vznikaly i stroje, které by se mohly zapsat do Guinessovy knihy rekordů. Tedy pouze za předpokladu, že by nebyly stavěny v nejpřísnějším utajení s cílem nést ty nejděsivější zbraně světa.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 26.10. 04:09) Napište svůj názor
MAZ-7907

MAZ-7907 | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Přesně to je je případ náklaďáků, které zná svět pod označením MAZ-7906 a MAZ-7907. Oba stroje, vyvíjené v běloruském závodě MAZ (Minský automobilový závod), vznikaly v rámci přísně utajovaného armádního projektu s názvem "Celina 2". Ten měl za cíl dostat mezikontinentální balistické střely "RT-23 Moloděc" z pevných sil a kolejí na kolové podvozky, což by výrazně přispělo k jejich mobilitě a zkomplikovalo jejich zaměření, vyřazení či zničení. 

Problém byl však v tom, že třístupňová mezikontinentální střela s doletem 11 000 metrů byla odpalována z tubusu o celkové startovací hmotnosti 105 tun. K přepravě tak bylo potřeba vyvinout zcela nový stroj, který by si s touhle masou dokázal poradit.

img-responsive

MAZ-7906 | foto: wheelsage.org

Právě to vedlo k rozběhnutí projektu Celina 2, v jehož čele údajně stanul konstruktér Borys Šapošnikov. Prvním plodem jeho práce byl osmi-nápravový tahač MAZ-7606, který byl skutečně impozantním strojem. Tahač s celkovou nosností 220 tun měl hnaných všech 16 kol, což ale vyžadovalo pořádnou porci výkonu.

Místo klasického motoru však konstruktéři použili tankovou plynovou turbínu, která generovala výkon cca 1250 koní. Aby to však nebylo málo, přidali ještě jeden klasický dieselový motor, který generoval dalších 330 koní. Celkem 1580 koní pak putovalo na všechna kola prostřednictvím dvou hydromechanických převodovek.

Navzdory skutečně impozantním rozměrům i parametrům se však už tou dobou rýsoval druhý model. Ten byl prezentován v roce 1985 s označením MAZ-7907 a už tak dost šílené parametry prvního prototypu posunul na zcela novou úroveň.

Místo šestnácti kol dostal nový model rovnou 24 kol a opět byla všechna poháněná. Kvůli lepší manévrovatelnosti však byly první a poslední čtyři nápravy koncipované jako řiditelné a pro lepší přehled o dění kolem vozu byla v zadní části instalována kamera.

Ostatně není se čemu divit, vždyť tenhle drobek měřil na délku přes 28 metrů, široký byl 4.7 metru a na výšku měl bez nákladu 4.3 metru. O pohon se starala stále ta samá plynová turbína ve spolupráci s dieselem, nicméně o přenos síly na kola se tentokrát starala komplexní elektrická převodová soustava.

Jízda s tímhle monstrem rozhodně nebyla žádnou srandou, ačkoliv se maximální rychlost pohybovala pouze okolo 25 km/h. I tak ale mělo být během testovacích jízd do roku 1987 najeto okolo 2000 kilometrů. Všechny jízdy však byly pečlivě plánovány mezi přelety špionážních satelitů. Dlouhou dobu se tak stroje dařilo držet v tajnosti, o jejich existenci se svět začal dovídat až v momentě, kdy byly přepravovány z Minsku do Volgogradu právě na testovací jízdy.

Přeprava po silnici byla okamžitě vyloučená, stroje by zablokovaly dopravu, cesta by trvala týdny a navíc by se celý projekt okamžitě odkryl. Místo toho tak byly oba testovací exempláře modelu 7907 rozebrány, naloženy na vlak a složeny až na místě. Po rozpadu SSSR pak byly stejnou cestou přepraveny zpět do závodů MAZ, kde se po nich slehla zem.

První novodobé zmínky se objevují až v roce 1996, kdy dvojice podnikatelů potřebovala přepravit 88 tunovou říční loď. Přepravní společnost zvolila na cestu dlouhou 200 km původně jiný těžký náklaďák, MAZ-19221, za který zapřáhla vlek s dvanácti osami - právě MAZ 7907. Tahač se však během cesty rozbil a tak přepravní společnost využila samotný MAZ 7907, který trasu absolvoval za 4 dny. Cestu i spuštění lodi na vodu prý zvládl MAZ bez problému, nicméně na zpáteční cestě mělo dojít k selhání převodového ústrojí.

V současné době prý stojí oba stroje MAZ 7907 v hale výrobního závodu MAZ a zatímco jeden je udržován v perfektním stavu, ten druhý slouží jako zdroj náhradních dílů. Zda se ještě někdy tento impozantní a bezpochyby rekordní stroj ukáže na silnicích je velkou neznámou, stejně jako jeho přesné technické parametry. Prakticky všechny zdroje, ať už domácí nebo zahraniční, se totiž v mnoha detailech rozchází. Co jiného bychom ale mohli čekat od původně armádního projektu, který měl nosit střely s jadernými hlavicemi.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Tajného sovětského obra 24x24 poháněla turbína a diesel. Schopnosti prokázal mimo armádu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 26.10.2018 04:09 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Skutečně úplně poslední Volkswagen Beetle, který sjel z výrobní linky (10. 7. 2019).

ÚPLNĚ POSLEDNÍ Volkswagen Beetle byl vyroben! Česká inspirace v Německu zabodovala

Ilustrační foto

Můžete jet do zahraničí s vypůjčeným autem?

Volkswagen Passat

NOVÝ Volkswagen Passat facelift 2019: Cena, výbava, motory, fotky

Automatická myčka je malým technologickým zázrakem

Tajemství myčky aut: Nestačí do ní jen najet. Jak je používat efektivně?

Nový Volkswagen Touareg

Volkswagen vyvinul novou převodovku. Prozradil proč a které modely ji dostanou

Toyota 2000 GT a James Bond

James Bond a cosi BĚSNÍCÍHO a NADUPANÉHO! Neuvěřitelná Toyota 2000GT

Transformace výrobního závodu Cvikov na výrobu výhradně elektromobilů probíhá podle časového harmonogramu

Volkswagen požaduje vrátit PRÉMIE od zaměstnanců! Co se stalo?

Omlazený Volkswagen Passat

Turecká ŠKODA a český VW Passat? NOVÉ PLÁNY Volkswagenu!

BMW M135i xDrive

Konkurence pro A45 AMG z Mnichova nepřijde, 306 koní bude vrcholem

Ilustrační foto

Proletěli jste dírou v silnici? Tohle musíte okamžitě udělat

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Srážka se zvěří: Jak reagovat, koho kontaktovat a kdo zaplatí škody?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Máte špinavá sedadla? Budou jako nová, snadno a levně

  2. VIDEO: Čtyřletá dívka řídila osmnáctitunové Volvo FMX, jak to dopadlo?

  3. Turecká ŠKODA a český VW Passat? NOVÉ PLÁNY Volkswagenu!

  4. Dovolená: Kudy autem k Jaderskému moři? Chorvatsko, Slovinsko, Itálie. AKTUÁLNÍ DOPRAVNÍ INFORMACE!

  5. NOVÝ Volkswagen Passat facelift 2019: Cena, výbava, motory, fotky

  6. Jak převážet jízdní kola? Vyvarujte se těmto chybám

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud