Když se automobilka Ferrari rozhodla nahradit model 612 Scaglietti podstatně praktičtějším FF, řada milovníků exkluzivních italských automobilů jen těžko hledala slova. Model FF, který se později změnil v GTC4 Lusso, však nebyl zdaleka prvním vozem typu Shooting Brake této prémiové značky.
Vůbec první "praktické" Ferrari totiž vzniklo již před více než padesáti lety a poděkovat za něj můžeme významnému americkému dealerovi, kterým byl Luigi Chinetti. Právě on si totiž objednal vůz, který můžete vidět na těchto fotkách.
Základem se stalo Ferrari 330 GT, ovšem v roce 1967 se na jeho karoserii doslova vyřádil Aldredo Vignale, který sportovně tvarovanému vozu s jedním párem dveří přidal zadní část ve stylu vozidel typu kombi. Jak se později ukázalo, byl to vůbec poslední projekt slavného designéra, než prodal své designové studio muži jménem Alejandro De Tomaso a krátce nato zahynul během nehody v automobilu.
Chinetti měl v plánu založit si nový vedlejší obchod, ve kterém chtěl lidem objednávat a prodávat zakázkově upravené vozy Ferrari. Společníkem mu byl Hollywoodský designér plakátů Bob Peak, jejich vize však ztroskotali. Nakonec tak vznikl pouze jediný vůz, jehož historie je přesto velice zajímavá.
Jak uvádí web AutoClassics, tento kousek vystřídal za uplynulá desetiletí hned několik majitelů, než se na dlouhé roky ztratil z dohledu. V roce 1995 byl ale objeven v Nizozemsku a během následujících let podstoupil důkladnou renovaci, po které byl vystavován po motoristických akcích celého světa.
Vrcholu slávy dosáhl vůz v momentě, kdy si ho koupil frontman kapely Jamiroquai a známý milovník Ferrari Jay Kay, který s vozem pravidelně jezdil. Ani v jeho rukou však vůz nevydržel věčně. Nový majitel pak Ferrari dopřál nový lak v titanovém odstínu, kterým nahradil původní zlato-zelené lakování.
A proč o autě píšeme zrovna teď? Protože je opět na prodej. Jedinečný skvost bude dražit aukční společnost RM Sotheby's v Petersen Automotive Museum v Los Angeles během prosince. Odhadovaná cena zatím nebyla zveřejněna, vzhledem k unikátnosti však věříme, že rozhodně nebude nízko.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.