Pokud patříte k milovníkům klasických automobilů, pak jste někdy museli snít o životě v zámoří během padesátých let minulého století. V USA tou dobou totiž vznikaly naprosto fantastické vozy, kterým nechyběla opulence, elegantní tvary, kilogramy chromu ani velké a výkonné motory V8, se kterými byla radost cestovat po rozvíjející se dálniční sítí. Na jednu věc však američtí designéři prakticky vůbec nemysleli: bezpečnost.
Padesátá léta byla zkrátka radostná, veselá a bezstarostná - tedy alespoň pokud jste měli to štěstí, že jste nežili za uzavírající se železnou oponou Sovětského svazu. A jedním z těchto šťastlivců byl i americký technik a inženýr Walter C. Jerome, otec jednoho z nejrevolučnějších amerických automobilů. Tedy alespoň co se bezpečnosti posádky týče.
V padesátých letech totiž Američané stále více podléhali kouzlu osobních automobilů, jakožto způsobu efektivní, rychlé a hlavně pohodlné možnosti dopravit se kdykoliv a kamkoliv. Ceny benzínu navíc nebyly nijak vysoké a americký průmysl byl dobře nastartovaný. Jediné, s čím se lidé ale příliš netrápili, byla jejich bezpečnost. Auta sice byla bytelná a automobilky se předháněly s technickými novinkami, ani nejobyčejnější dvoubodové pásy však u mnoha aut nepatřily ke standardní výbavě.
A zatímco většina lidí zřejmě spoléhala na štěstí, konstruktér Walter C. Jerome se pustil do desetiletého vývoje stroje, který se měl stát doslova revolucí v oblasti osobních automobilů. Vůz se vznešeným cílem dostal i vznešený název Sir Vival, který byl odvozen od slova "Survival," tedy přežít. Do povědomí veřejnosti se však vůz zapsal zcela jinak.
Jerome se totiž zaměřil na maximální bezpečnost v případě nárazu, čemuž podřídil naprosto vše. Vůz se tak skládal ze dvou částí, přičemž v přední byl umístěn motor pohánějící přední kola a v zadní části řidič a trojice pasažérů. Obě části pak spojoval kloubový spoj.
Hlavní myšlenkou této konstrukce byl předpoklad, že v případě čelního nárazu dojde k odvedení energie mimo prostor posádky. Zda si Jerome výsledky svých hypotéz jakkoliv ověřoval bohužel nevíme, stejně jako nám není jasné, co by se s konstrukcí stalo v případě nárazu bočního či zadního.
Kromě oddělené kabiny a motoru však Jerome přišel s několika dalšími novinkami, které již sice nebyly tak nápadné, jejich vliv na budoucí vývoj bezpečnosti automobilů však byl podstatně zásadnější. Standardem výbavy totiž byly bezpečnostní pásy, bezpečnostní rám, boční poziční světla a gumové nárazníky plněné vzduchem, které měly opět pohltit část energie nárazu.
Vůz, jehož konstrukčním základem se stal Hudson z roku 1948, navíc nabízel i jedinečně řešenou a značně prostornou kabinu. Řidič seděl vpředu uprostřed na vyvýšeném místě a k výhledu mu sloužila speciální prosklená "bublina," díky které měl výhled téměř 360 ° okolo vozu. Díky tomuto řešení měl být řidič stranou posádky, které by ho jinak mohla rozptylovat. Pokud ale zastavil na semaforech, mohl se řidič jednoduše otočit dozadu a maximálně tříčlennou posádku bezpečně umravnit.
Z bezpečnostních prvků bychom ještě měli zmínit například boční dveře, které se po lehkém odklopení posouvaly dozadu, čímž mělo být zajištěno pohodlné nastupování i bezproblémové opuštění vozu po nehodě. Za pozornost ale stojí i světa - zatímco dvojice světlometů v masce vždy směřovala před kola, světlo nad řidičovou "bublinou" neustále mířilo dopředu.
Jakmile byl Sir Vival v roce 1958 hotový, rozhodl se Jerome investovalt velké množství peněz do jeho propagace. Ta probíhala především na několika velkých amerických výstavách a motoristických akcích, mezi nimiž nechyběl New York World's Fair, Springield Exposition nebo 1959 Foreign and Sports Car Show. Vůz se ale také objevil v magazínech Life, Mechanix Illustrated nebo Motor Trend, jak uvádí Jalopnik.
Dobrou zprávou bylo, že kdykoliv se vůz objevil, vyvolával nadšení. Horší stranou mince však byla skutečnost, že o vůz nikdo neprojevil zájem. Jerome měl v plánu výrobu cca 10 až 12 vozů ročně, nakonec však skončilo jen u jediného vyrobeného prototypu.
Pokud se ptáte na důvody, musíme zmínit hlavně dvojici cena a ovladatelnost. Jerome se totiž tak moc soustředil na pasivní bezpečnost, že na tu aktivní údajně téměř zapomněl, jak uváděly dobové magazíny. Jakkoliv měl tedy vůz nehodu ustát, vzhledem ke komplikovanosti jeho řízení se dalo předpokládat, že ji nejdřív sám způsobí.
Druhým problémem pak byla cena, která tehdy dosahovala až 10 000 dolarů. Pro srovnání, za polovinu této sumy bylo možné pořídit zcela nový Cadillac, který nadělal podstatně více parády.
Ačkoliv se tedy může zdát, že Sir Vival byl ohromným propadákem, není tomu tak. Vzhledem a cenou sice nezaujal, někteří lidé se však začali více zajímat o bezpečnost na silnicích a zjistili, že automobilový průmysl se pomalu mění v jatka. Do roku 1958 už totiž v zámoří za volantem zemřelo okolo milionu lidí a čísla prudce rostla.
Alespoň část veřejnosti si tak při koupi dalšího vozu žádala bezpečnostní pásy a podobné technické "zázraky," které je mohly uchránit před zápisem do tragických statistik nehodovosti. A jak dopadl Sir Vival? Nakonec skončil v muzeu vozidel Hudson, které nyní patří muži, od kterého před lety Jerome kupoval Hudson pro základ svého Sir Vival. Jeho stav sice není zrovna zachovalý, z nejdůležitějších komponent by však nic chybět nemělo a tak by decentní renovace neměla být příliš komplikovanou.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.