Ačkoliv si většina lidí spojuje aerodynamickou karoserie se značkou Tatra, kopřivnickou automobilku ve výrobě aerodynamických vozů předběhl ještě jeden tuzemský výrobce. Tím úplně prvním automobilem s aerodynamickou karoserií na území Československa se totiž stal Wikov 35 Kapka.
Společnost Wikov vznikla roku 1918 spojením dvou prostějovských firem Wichterle a Kovařík. Během prvních let výroby se společnost věnovala výrobě zemědělských strojů, v roce 1924 začala experimentovat s výrobou automobilů a v roce 1929 začala s výrobou traktorů. Během druhé světové války však byla společnost donucena k výrobě pro německé válečné hospodářství a po roce 1948 byla znárodněna a přejmenována na Agrostroj Prostějov.
Samotná výroba automobilů probíhala ovšem jen mezi lety 1924 až 1940, přičemž vzniklo jen několik stovek automobilů. Podle nepotvrzených údajů cca 800 osobních a 100 nákladních. Mezi nejznámější modely se řadí například Wikov 7/28, Wikov 35, Wikov Kapka, Wikov 70 či Wikov 40.
Pro nás nejzajímavějším vozem je však Wikov Kapka, postavený na základech modelu 35. Jedná se totiž o první aerodynamické vozidlo vyrobené na území Československa a obecně o jeden z prvních aerodynamických vozů na světě.
Na podvozku Wikov 35 tak vznikl dvoudveřový čtyřmístný vůz s karoserií tudor a klasickou koncepcí motoru vpředu s pohonem zadních kol. Pod kapotou byl umístěn čtyřválcový motor o objemu 1743 cm3 s výkonem 26 kW (35 koní). Výkon na kola byl přenášen skrze třístupňovou manuální převodovku a brzdy na obou nápravách byly bubnové.
Ačkoliv měl vůz aerodynamickou karoserii, jeho maximální udávaná rychlost 105 km/h byla jen o 5 km/h vyšší, než v případě standardního Wikov 35. Největší podíl na tom měla váha vozu 1,200 kg, což bylo o 100 kg více, než v případě modelu 35. Za tento markantní nárůst váhy mohla právě aerodynamická karoserie.
Celá snaha postavit ryze aerodynamické auto navíc silně kolidovala se samotnou konstrukcí. Zatímco karoserie se snažila působit co nejaerodynamičtěji, podvozek převzatý z modelu 35 celou tuto snahu kazil. Kromě minimálního navýšení maximální rychlosti se tak nepovedlo ani nijak výrazně srazit spotřebu.
Vzhledem k poměrně vysoké prodejní ceně a nízkým přínosům ale o Kapku nebyl příliš velký zájem. Nakonec měly být údajně vyrobeny jen tři exempláře, ze kterých se do dnešní doby bohužel žádný nedochoval. V roce 2015 však proběhla stavba repliky, která byla postavena podle původních plánů, fotografií a z původně použitých materiálů. Tento vůz bývá k vidění i na různých veteránských akcích a výstavách.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?