Wikov Kapka? Zapomenutý československý vůz přinesl převratnou revoluci

Wikov 35 Kapka
Wikov 35 Kapka, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 24. srpna 2018 10:50 24. srpna 2018 13:52
Sdílej:

Ačkoliv si většina lidí spojuje aerodynamickou karoserie se značkou Tatra, kopřivnickou automobilku ve výrobě aerodynamických vozů předběhl ještě jeden tuzemský výrobce. Tím úplně prvním automobilem s aerodynamickou karoserií na území Československa se totiž stal Wikov 35 Kapka.

Společnost Wikov vznikla roku 1918 spojením dvou prostějovských firem Wichterle a Kovařík. Během prvních let výroby se společnost věnovala výrobě zemědělských strojů, v roce 1924 začala experimentovat s výrobou automobilů a v roce 1929 začala s výrobou traktorů. Během druhé světové války však byla společnost donucena k výrobě pro německé válečné hospodářství a po roce 1948 byla znárodněna a přejmenována na Agrostroj Prostějov.

Samotná výroba automobilů probíhala ovšem jen mezi lety 1924 až 1940, přičemž vzniklo jen několik stovek automobilů. Podle nepotvrzených údajů cca 800 osobních a 100 nákladních. Mezi nejznámější modely se řadí například Wikov 7/28, Wikov 35, Wikov Kapka, Wikov 70 či Wikov 40.

Pro nás nejzajímavějším vozem je však Wikov Kapka, postavený na základech modelu 35. Jedná se totiž o první aerodynamické vozidlo vyrobené na území Československa a obecně o jeden z prvních aerodynamických vozů na světě.

Na podvozku Wikov 35 tak vznikl dvoudveřový čtyřmístný vůz s karoserií tudor a klasickou koncepcí motoru vpředu s pohonem zadních kol. Pod kapotou byl umístěn čtyřválcový motor o objemu 1743 cm3 s výkonem 26 kW (35 koní). Výkon na kola byl přenášen skrze třístupňovou manuální převodovku a brzdy na obou nápravách byly bubnové.

Ačkoliv měl vůz aerodynamickou karoserii, jeho maximální udávaná rychlost 105 km/h byla jen o 5 km/h vyšší, než v případě standardního Wikov 35. Největší podíl na tom měla váha vozu 1,200 kg, což bylo o 100 kg více, než v případě modelu 35. Za tento markantní nárůst váhy mohla právě aerodynamická karoserie.

Celá snaha postavit ryze aerodynamické auto navíc silně kolidovala se samotnou konstrukcí. Zatímco karoserie se snažila působit co nejaerodynamičtěji, podvozek převzatý z modelu 35 celou tuto snahu kazil. Kromě minimálního navýšení maximální rychlosti se tak nepovedlo ani nijak výrazně srazit spotřebu.

Vzhledem k poměrně vysoké prodejní ceně a nízkým přínosům ale o Kapku nebyl příliš velký zájem. Nakonec měly být údajně vyrobeny jen tři exempláře, ze kterých se do dnešní doby bohužel žádný nedochoval. V roce 2015 však proběhla stavba repliky, která byla postavena podle původních plánů, fotografií a z původně použitých materiálů. Tento vůz bývá k vidění i na různých veteránských akcích a výstavách.

Stalo se
Zajímavosti
Sekční měření rychlosti se ukazuje být mnohem efektivnější než rychlostní kamery.

V Polsku můžete pořádně doplatit na tuto novinku. Hrozí pokuty až 15 tisíc

Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?

Mezinárodní scéna
škoda motorsport uk

10 důvodů, proč sledovat motorsport

Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.

Trh s elektromobily
Nabíjecí stanice pro elektromobily

Ceny elektromobilů z Číny rapidně vzrostou. EU schválila enormní cla

Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.

Novinky
Letos končí platnost více statisíců řidičáků.

Statisícům lidí letos skončí řidičák, mnozí o tom ani neví

V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.