V poslední době máme pocit, že se s automobily bývalých členů slavné kapely Beatles doslova roztrhl pytel. Po nedávných oznámeních o aukcích slavného Penny Lane Morris Mini a jedinečného Mini, kterým jezdil Paul McCartney, se do aukce chysxtá i poslední automobil, kterým jezdil John Lennon před svou smrtí. A tím vozem byl téměř nesmrtelný Mercedes-Benz 300TD kombi z roku 1979.
Slavný britský hudebník vystřídal během své úspěšné kariéry vcelku pestrou paletu vozů, mezi nimiž nechybělo Mini nebo psychedelický Rolls-Royce, který měl místo zadních sedadel postel. V posledních letech svého života však spoléhal na krémový Mercedes-Benz 300TD kombi, se kterým objížděl hudební studia a převážel své hudební nástroje. Podle mnoha zpráv byl vůz zaparkován v garáži bytového domu na Manhattanu, kde Lennon tou dobou žil, i osudného 8. prosince 1980, kdy byl talentovaný umělec smrtelně postřelen.
Pod kapotou modelu 300TD se ukrýval 3.0 litrový řadový naftový pětiválec, který měl generovat okolo 77 koní.Pokud vám to přijde málo, je potřeba si uvědomit, že se jednalo o turbem přeplňovaný model. V nabídce však byly i naftové jednotky bez turba, které nabízely výkon výrazně nižší.
Motor byl spojen s čtyřstupňovou automatickou převodovkou a podvozek vozu se mohl pochlubit nezávislým zavěšením a kotoučovými brzdami na obou nápravách, což na rok 1979 rozhodně nebylo špatné. Automobily značky Mercedes měly navíc tou dobou statut tanků díky své robustnosti, spolehlivosti a bezpečnosti.
Dokumenty k tomuto vozu ze série W123 se podařilo dochovat až do dnešních dnů. Díky tomu víme, že vůz byl objednán na žádost Yoko Ono koncem roku 1978.Osobní asistent Johna Lennona, který měl objednávku vozu na starosti, pak ve své knize „The Last Days of John Lennon" uvádí, že až do konce života využíval Lennon svůj Mercedes ke každodenní přepravě. Jezdil s ním do studií, převážel v něm nástroje a také v něm vezl finální verzi svého poslední alba "Double Fantasy."
Po smrti Johna Lennona vůz vystřídal několik muzeí, díky čemuž se dochoval v téměř perfektním stavu. Nejprve byl vystavován v "Legends Museum" v Nashvillu, roku 1997 byl přestěhován do muze automobilů v Torontu a od roku 2005 je k vidění v "Sarasota Classic Car Musem" na Floridě. Nyní tak poprvé po několika desetiletích zamíří do soukromé sbírky.
Dražba Mercedesu Johna Lennona se uskuteční 1. září na akci Auburn Auction konané v "National Auto and Truck Museum" v Indianě. Web Worldwide Auctioneers, kde je vůz vystaven, však neuvedl odhadovanou cenu a vůz by měl být dražen bez jakékoliv minimální rezervace. Je tedy velkou otázkou, za kolik se vůz prodá. Nemáme však nejmenší pochybnosti o tom, že z výsledné částky nám nakonec bude padat brada.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?