Když se řekne americký sporťák, řada z nás si vybaví éru "Muscle cars" jako byl Ford Mustang nebo Dodge Charger. Zkrátka sporťák ostře řezaných tvarů s výkonným motorem V8 pod kapotou, který umí jet pořádně rychle po přímce, ale v zatáčkách už mu to tolik nejde. Co ale bylo ještě před slavnou érou "Muscle cars"? Jedním z průkopníků amerických sportovních aut se stal mnohými opomíjený Glasspar G2.
Co si budeme nalhávat, ani my bychom na Glasspar G2 nepřišli, kdyby se neobjevil v aukci společnosti Hyman Limited Classic Cars v St. Louis a nezačala na něj upozorňovat zahraniční média, jako například The Drive. Po prohlédnutí pr snímků jsme však propadli okouzlení tímto vozem. A to jsme ještě nevěděli, čím vším je vlastně výjimečný.
První varianty modelu G2, která byla nazvána Brooks Boxer, vznikla v roce 1951 a jejím designérem byl kalifornský návrhář lodí Bill Tripp. Sám však tou dobou zřejmě ještě ani netušil, jak převratný model se mu pod rukama rodí a jaký vliv bude mít na další vývoj amerických sportovních vozů.
Jednalo se totiž o jeden z prvních sportovních automobilů na trhu, jehož karoserie byla vyrobena ze sklolaminátu. Předběhl tak dokonce i Chevrolet Corvette, který se k dealerům dostal až v roce 1953, nebo Kaiser Darinn, který byl představen v roce 1952 a do prodeje se dostal až rokem 1954.
Designér Bill Tripp se navíc díky modelu G2 stává jedním z průkopníků tvorby tzv. "Kitt Car", tedy vozidel na bázi stavebnice. Jeho model G2 byl totiž uzpůsoben k tomu, aby dokázal pojmout vcelku bohatou paletu amerických motorů V8.
Většina vozidel tak byla prodávána bez motoru a až zákazník se rozhodl, co chce pod kapotou mít. Váha vozu byla navíc pod hranicí jedné tuny a díky motoru umístěnému kousek za přední nápravou se podařilo dosáhnout i velice příjemného rozložení váhy. G2 tak podával jedny z nejlepších jízdních výkonů své doby.
Tato kombinace, tedy umístění velkého a výkonného motoru do relativně lehkého dvoudveřového kupé, se pak stala inspirací ještě jednomu velkému americkému návrháři aut. Jak už nejspíš mnohým došlo, na podobnou recepturu vsadil i Carol Shelby při konstrukci modelu Cobra.
Stavba modelu G2 navíc probíhala ručně a na jej kvalitu byly kladeny vysoké nároky. V podstatě se tak dá říci, že na světě nenajdete dva identické vozy. Navíc zhruba pouze 10 kusů bylo v továrně sesazeno kompletně, jak uvádí publikace Forgotten Fiberglass. Tento konkrétní pak má být tím posledním, tedy desátým.
Interiér prodávaného vozu v sobě kombinuje bílé čalouněn sedaček s černými linkami a černým kobercem. Palubní deska je navíc zhotovena z hliníkového plechu, který dodává vozu na sportovnosti. Pod kapotou se ukrývá 5.4 litrový motor Cadillac V8 spojený s třírychlostní manuální převodovkou, který generuje ca 200 koní.
Aukční portál Hyman, který prodej vozu zajišťuje, uvádí, že vůz v sobě kombinuje prvky hot-rodu s na tu dobu velice moderními technologiemi a konstrukcí. Navzdory své unikátnosti je však vůz až překvapivě levný.
Zatím co ceny Shelby Cobra, který toho má s modelem G2 mnoho společného, mohou vyšplhat až k hranici 14 milionů dolarů (300 mil. korun), vyvolávací cena tohoto unikátu činí "pouhých" cca 130 000 dolarů, tedy cca 2.85 mil. korun. My na něj tedy stále nemáme, pro některé sběratele by to však mohla být koupě roku.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?