Když se řekne americký sporťák, řada z nás si vybaví éru "Muscle cars" jako byl Ford Mustang nebo Dodge Charger. Zkrátka sporťák ostře řezaných tvarů s výkonným motorem V8 pod kapotou, který umí jet pořádně rychle po přímce, ale v zatáčkách už mu to tolik nejde. Co ale bylo ještě před slavnou érou "Muscle cars"? Jedním z průkopníků amerických sportovních aut se stal mnohými opomíjený Glasspar G2.
Co si budeme nalhávat, ani my bychom na Glasspar G2 nepřišli, kdyby se neobjevil v aukci společnosti Hyman Limited Classic Cars v St. Louis a nezačala na něj upozorňovat zahraniční média, jako například The Drive. Po prohlédnutí pr snímků jsme však propadli okouzlení tímto vozem. A to jsme ještě nevěděli, čím vším je vlastně výjimečný.
První varianty modelu G2, která byla nazvána Brooks Boxer, vznikla v roce 1951 a jejím designérem byl kalifornský návrhář lodí Bill Tripp. Sám však tou dobou zřejmě ještě ani netušil, jak převratný model se mu pod rukama rodí a jaký vliv bude mít na další vývoj amerických sportovních vozů.
Jednalo se totiž o jeden z prvních sportovních automobilů na trhu, jehož karoserie byla vyrobena ze sklolaminátu. Předběhl tak dokonce i Chevrolet Corvette, který se k dealerům dostal až v roce 1953, nebo Kaiser Darinn, který byl představen v roce 1952 a do prodeje se dostal až rokem 1954.
Designér Bill Tripp se navíc díky modelu G2 stává jedním z průkopníků tvorby tzv. "Kitt Car", tedy vozidel na bázi stavebnice. Jeho model G2 byl totiž uzpůsoben k tomu, aby dokázal pojmout vcelku bohatou paletu amerických motorů V8.
Většina vozidel tak byla prodávána bez motoru a až zákazník se rozhodl, co chce pod kapotou mít. Váha vozu byla navíc pod hranicí jedné tuny a díky motoru umístěnému kousek za přední nápravou se podařilo dosáhnout i velice příjemného rozložení váhy. G2 tak podával jedny z nejlepších jízdních výkonů své doby.
Tato kombinace, tedy umístění velkého a výkonného motoru do relativně lehkého dvoudveřového kupé, se pak stala inspirací ještě jednomu velkému americkému návrháři aut. Jak už nejspíš mnohým došlo, na podobnou recepturu vsadil i Carol Shelby při konstrukci modelu Cobra.
Stavba modelu G2 navíc probíhala ručně a na jej kvalitu byly kladeny vysoké nároky. V podstatě se tak dá říci, že na světě nenajdete dva identické vozy. Navíc zhruba pouze 10 kusů bylo v továrně sesazeno kompletně, jak uvádí publikace Forgotten Fiberglass. Tento konkrétní pak má být tím posledním, tedy desátým.
Interiér prodávaného vozu v sobě kombinuje bílé čalouněn sedaček s černými linkami a černým kobercem. Palubní deska je navíc zhotovena z hliníkového plechu, který dodává vozu na sportovnosti. Pod kapotou se ukrývá 5.4 litrový motor Cadillac V8 spojený s třírychlostní manuální převodovkou, který generuje ca 200 koní.
Aukční portál Hyman, který prodej vozu zajišťuje, uvádí, že vůz v sobě kombinuje prvky hot-rodu s na tu dobu velice moderními technologiemi a konstrukcí. Navzdory své unikátnosti je však vůz až překvapivě levný.
Zatím co ceny Shelby Cobra, který toho má s modelem G2 mnoho společného, mohou vyšplhat až k hranici 14 milionů dolarů (300 mil. korun), vyvolávací cena tohoto unikátu činí "pouhých" cca 130 000 dolarů, tedy cca 2.85 mil. korun. My na něj tedy stále nemáme, pro některé sběratele by to však mohla být koupě roku.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?