Padesátá léta se v každém koutě světa odehrávala v jiném duchu. Zatím co Evropa se snažila vzpamatovat z ran způsobených válkou a pozdějším nástupem komunismu, obyvatelé spojených států se mohli těšit ze skvěle nastartovaného průmyslu, který jim přinášel blahobyt a vyhlídku na hvězdnou budoucnost - a to v každém ohledu.
A zatím co v Československu přetrvával strach z politických procesů a pachuť z měnové reformy, v zámoří se lidé nechávali unášet představami o zářné budoucnosti a cestách do vesmíru, což ostatně podtrhoval i značně futuristický design té doby.
Jednou z nejúchvatnějších představ vzdálené budoucnosti v automobilovém průmyslu, která měla nastat po roce 2000, se stal koncept Astra-Gnome, za jehož stvořením stála automobilka American Motors a její prominentní designér Richard Arbib, který předvedl skutečně velmi idealistickou vizi budoucnosti.
Základem konceptu Astra-Gnome se stal kompaktní roadster / kupé Nash Metropolitan z roku 1955, jehož karoserii přeměnil Arbib během pouhých 4 měsíců naprosto k nepoznání. Cílem jeho práce přitom bylo vytvořit automobil, který se bude moci pochlubit novými a zajímavými tvary, materiály i barvami a současně bude praktický.
Karoserie Metropolitanu se tak protáhla o 25 % a současně narostla do šířky na 1.83 centimetrů, což bylo na tu dobu poměrně dost. Díky využití lehkých materiálů se přitom podrželo udržet váhu celého automobilu na hranici 900 kilogramů. Za zajímavost však stojí, že jen hliníkové doplňky vážily zhruba 181 kg.
Jak je z fotografií patrné, celá karoserie je pojata značně futuristicky a celkový design nemůže zapírat svou inspiraci ve světě Sci-Fi. To ostatně nejvíce kola ukrytá za panely karoserie, díky kterým má vůz působit jako vesmírná loď nebo vznášedlo. Velice působivá je také průhledná kabina ve tvaru bubliny, která připomíná kokpit stíhačky.
Průhledný kryt kabiny vyrobený z plexiskla umožňoval skvělý výhled ve všech směrech a současně skvěle izoloval všechny rušivé zvuky zvenčí, díky čemuž měla jízda působit jako let ve stíhačce. A pokud by snad posádku cokoliv rušilo, snadno to mohla překrýt zvuky prémiové audio-soustavy s kazetovým přehrávačem. Drobnou nevýhodou byla nutnost při vystupování a nastupování kokpit odklopit stejně, jako to vídáme u stíhaček.
Někdo by také mohl namítnout, že v letních horkých dnech by v interiéru musel být vzduch jako ve skleníku, ovšem tuto maličkost vyřešil Arbib instalací klimatizace. Ta se ovládala prostřednictvím středového ovládacího panelu, na kterém byly všechny ovládací prvky a velké hodiny společnosti Hamilton, které měly sloužit jako jakási Astronavigace pro případ, že by chtěl s vozem někdo skutečně létat. Byla to zkrátka doba, kdy bylo všechno možné.
Za zmínku navíc stojí i praktičnost, které byla v tomto případě skutečně příkladná. Díky výše zmíněné šířce 1.83 metru nabízel koncepční vůz skutečně mnoho prostoru. Díky prodloužení karoserie se pak zvětšil i kufr, ve kterém bylo připravených šest speciální integrovaných zavazadel, která k vozu skvěle ladila.
Úchvatný koncept se nejprve objevil 3. října 1956 na obálce časopisu Newsweek a téhož roku se stal jednou z hlavních svět autosalonu v New Yorku. Návštěvníkům autosalonu bylo rozdáno okolo 1 000 dotazníků, přičemž až 80 % odpovědí prototyp chválilo a oceňovalo.
Krásné slečny, které automobil na autosalonu doprovázely, pak musely velice často novinářům i prostým návštěvníkům vysvětlovat, že se jedná pouze o koncepční vůz, který se nikdy vyrábět nebude.
Během své premiéry a krátce po ní si Astra-Gnome užívala velké popularity, ovšem poté se vůz absolutně ztratil ze světa a nikdo o něm nevěděl. To se změnilo až v roce 1980, kdy byl znovu objeven v New Yorku. Krátce poté byl vůz restaurován do původní podobny a nyní je vystaven v Kalifornském automobilovém muzeu.
Pro někoho může být tento koncept naprosto nesmyslným a bláhovým ideálem, který nikdy neměl šanci na úspěch. Nám se však z nevysvětlitelných důvodů neskutečně líbí, stejně jako desítky futuristických a Sci-Fi fotografií či ilustrací, na kterých je zachycen. Richard Arbib během jeho designování předvedl působivou práci a přenesl tak kus komiksového Sci-Fi světa do skutečného života.
V případě Arbiba se ale vlastně nejedná o žádnou výjimku. Tento průmyslový designér se totiž nikdy nebál divokých představ o vesmírné budoucnosti, čímž na přelomu století výrazně obohatil americký svět designu. Jeho specifický podpis bychom tak mohli najít pod produkty značek jako Argus (výrobce fotoaparátů), General Motors, Republic Aviation (výrobce stíhaček), Union Pacific (železniční dopravce), atd. Během života se také věnoval designu hodinek (Hamilton, Gucci), navrhoval lodě (Century Boat Company) a několikrát také vytvoři titulní stránku pro magazín Galaxy Science Fiction.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.