Padesátá léta se v každém koutě světa odehrávala v jiném duchu. Zatím co Evropa se snažila vzpamatovat z ran způsobených válkou a pozdějším nástupem komunismu, obyvatelé spojených států se mohli těšit ze skvěle nastartovaného průmyslu, který jim přinášel blahobyt a vyhlídku na hvězdnou budoucnost - a to v každém ohledu.
A zatím co v Československu přetrvával strach z politických procesů a pachuť z měnové reformy, v zámoří se lidé nechávali unášet představami o zářné budoucnosti a cestách do vesmíru, což ostatně podtrhoval i značně futuristický design té doby.
Jednou z nejúchvatnějších představ vzdálené budoucnosti v automobilovém průmyslu, která měla nastat po roce 2000, se stal koncept Astra-Gnome, za jehož stvořením stála automobilka American Motors a její prominentní designér Richard Arbib, který předvedl skutečně velmi idealistickou vizi budoucnosti.
Základem konceptu Astra-Gnome se stal kompaktní roadster / kupé Nash Metropolitan z roku 1955, jehož karoserii přeměnil Arbib během pouhých 4 měsíců naprosto k nepoznání. Cílem jeho práce přitom bylo vytvořit automobil, který se bude moci pochlubit novými a zajímavými tvary, materiály i barvami a současně bude praktický.
Karoserie Metropolitanu se tak protáhla o 25 % a současně narostla do šířky na 1.83 centimetrů, což bylo na tu dobu poměrně dost. Díky využití lehkých materiálů se přitom podrželo udržet váhu celého automobilu na hranici 900 kilogramů. Za zajímavost však stojí, že jen hliníkové doplňky vážily zhruba 181 kg.
Jak je z fotografií patrné, celá karoserie je pojata značně futuristicky a celkový design nemůže zapírat svou inspiraci ve světě Sci-Fi. To ostatně nejvíce kola ukrytá za panely karoserie, díky kterým má vůz působit jako vesmírná loď nebo vznášedlo. Velice působivá je také průhledná kabina ve tvaru bubliny, která připomíná kokpit stíhačky.
Průhledný kryt kabiny vyrobený z plexiskla umožňoval skvělý výhled ve všech směrech a současně skvěle izoloval všechny rušivé zvuky zvenčí, díky čemuž měla jízda působit jako let ve stíhačce. A pokud by snad posádku cokoliv rušilo, snadno to mohla překrýt zvuky prémiové audio-soustavy s kazetovým přehrávačem. Drobnou nevýhodou byla nutnost při vystupování a nastupování kokpit odklopit stejně, jako to vídáme u stíhaček.
Někdo by také mohl namítnout, že v letních horkých dnech by v interiéru musel být vzduch jako ve skleníku, ovšem tuto maličkost vyřešil Arbib instalací klimatizace. Ta se ovládala prostřednictvím středového ovládacího panelu, na kterém byly všechny ovládací prvky a velké hodiny společnosti Hamilton, které měly sloužit jako jakási Astronavigace pro případ, že by chtěl s vozem někdo skutečně létat. Byla to zkrátka doba, kdy bylo všechno možné.
Za zmínku navíc stojí i praktičnost, které byla v tomto případě skutečně příkladná. Díky výše zmíněné šířce 1.83 metru nabízel koncepční vůz skutečně mnoho prostoru. Díky prodloužení karoserie se pak zvětšil i kufr, ve kterém bylo připravených šest speciální integrovaných zavazadel, která k vozu skvěle ladila.
Úchvatný koncept se nejprve objevil 3. října 1956 na obálce časopisu Newsweek a téhož roku se stal jednou z hlavních svět autosalonu v New Yorku. Návštěvníkům autosalonu bylo rozdáno okolo 1 000 dotazníků, přičemž až 80 % odpovědí prototyp chválilo a oceňovalo.
Krásné slečny, které automobil na autosalonu doprovázely, pak musely velice často novinářům i prostým návštěvníkům vysvětlovat, že se jedná pouze o koncepční vůz, který se nikdy vyrábět nebude.
Během své premiéry a krátce po ní si Astra-Gnome užívala velké popularity, ovšem poté se vůz absolutně ztratil ze světa a nikdo o něm nevěděl. To se změnilo až v roce 1980, kdy byl znovu objeven v New Yorku. Krátce poté byl vůz restaurován do původní podobny a nyní je vystaven v Kalifornském automobilovém muzeu.
Pro někoho může být tento koncept naprosto nesmyslným a bláhovým ideálem, který nikdy neměl šanci na úspěch. Nám se však z nevysvětlitelných důvodů neskutečně líbí, stejně jako desítky futuristických a Sci-Fi fotografií či ilustrací, na kterých je zachycen. Richard Arbib během jeho designování předvedl působivou práci a přenesl tak kus komiksového Sci-Fi světa do skutečného života.
V případě Arbiba se ale vlastně nejedná o žádnou výjimku. Tento průmyslový designér se totiž nikdy nebál divokých představ o vesmírné budoucnosti, čímž na přelomu století výrazně obohatil americký svět designu. Jeho specifický podpis bychom tak mohli najít pod produkty značek jako Argus (výrobce fotoaparátů), General Motors, Republic Aviation (výrobce stíhaček), Union Pacific (železniční dopravce), atd. Během života se také věnoval designu hodinek (Hamilton, Gucci), navrhoval lodě (Century Boat Company) a několikrát také vytvoři titulní stránku pro magazín Galaxy Science Fiction.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.