Nacistickým tankem za svobodou? Zapomenutý stroj Wehrmachtu porazil komunisty roky po válce

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. května 2018, 12:30 Google+

Dnes si připomínáme významné výročí bezpodmínečné kapitulace nacistického Německa, která znamenala oficiální konec druhé světové války. Drobné boje sice stále pokračovaly, ovšem oficiálně byla válka u konce. Po Evropě se však povalovaly tisíce kusů válečné techniky, kterou armáda buď úmyslně opustila, nebo se na ni při horečných přesunech jednoduše zapomnělo. To byl osud i obrněného transportéru Sd. Kfz 254, který se však pod českými rukami proměnil v "Tank svobody".

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 08.05. 18:59) Napište svůj názor
"Tank svobody" vznikl z obrněného vozu Sd. Kfz 254, jež vycházel z německého transportéru RR-7

"Tank svobody" vznikl z obrněného vozu Sd. Kfz 254, jež vycházel z německého transportéru RR-7 | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

Žít v Československu po komunistickém převratu v roce 1948 nebyl žádný med, o čemž svědčí tisíce různých svědectví lidí, kteří tuto dobu stále pamatují. Nelze se proto divit, že začátkem padesátých let se snažil dostat za hranice každý, kdo mohl.

Pohraničí však bylo poměrně silně střeženo nejen vojáky se samopaly, ale několika řadami zátarasů a ostnatých drátů, které dokázaly zastavit i kdejaký stroj. S obrněným transportérem Sd. Kfz 254 si však poradit nedokázaly. To však předbíháme událostem.

Za celou myšlenkou úniku z Československa za pomoci "tanku" stál jistý Václav Uhlík z Líní u Plzně, kterému režim po převratu zabavil jeho autoservis a on se musel začít živit těžbou dřeva. Během jedné ze svých výprav do lesa však nalezl polorozpadlý transportér Sd. Kfz 254, který si pod záminkou práce v lese odtáhl k sobě domů a začal ho připravovat k velkému útěku.

Obrněný transportér Sd.Kfz. 254 bylo obrněné průzkumné kolopásové vozidlo německého Wehrmachtu, používané během II. světové války. Stroj vznikl z původního tahače RR-7, který si u společnosti Saurer objednala rakouská armáda ještě ještě před anšlusem. Po připojení Rakouska však vyrobené stroje připadly Německu, které si přiobjednalo další pancéřované kusy.

Tento stroj se vyznačoval svou specifickou konstrukcí, díky které byl vybaven jak pásovým, tak kolovým podvozkem. Pokud jel transportér po kolech, jeho rychlost mohla činit až 60 km/h a dojezd činil 400 km. Na pásech měl transportér skvělou prostupnost terénem, maximální rychlost však klesla na 30 km/h a dojezd byl omezen na 90 km.

Díky své bohaté praxi mechanika si Uhlík s opravou transportéru vcelku snadno poradil a dokonce byl schopen na něj postavit novou karoserii z plechových panelů, která měla pojmout celou skupinku lidí, kteří mu s útěkem pomáhali a chtěli se dostat za hranice stejně jako on.

O první útek ze země se pokusil Uhlík v říjnu 1952. Během nočního přesunu k hranicím však transportér začal zlobit a Uhlík z obav o spolehlivost stroje raději zamířil zpět domů, kde chtěl stroj opravit. Měl obrovské štěstí, že si ho tedy nikdo nevšiml.

Další pokus o útěk byl naplánován na 24. července 1953, do té doby však transportér prošel mnoha úpravami, včetně zesílení pancéřování a velké opravy motoru, díky čemuž měl být odolnější a spolehlivější.

Nad ránem se tedy skupina osmi uprchlíků opět vydala k hranicím, které na druhý pokus překonala. K hranicím se transportér dopravil po kolech, ovšem jakmile si ho všimla první hlídka, sjel Uhlík z cesty, spustil transportér na pásy a plnou rychlostí prorazil všechny tři drátěné zátarasy.

Nacistický transportér SdKfz 254 | zdroj: youtube.com

Pohraničníci byli z celé akce tak překvapeni, že ani nestihli vystřelit. Uhlík pokračoval ještě cca 30 km do německého vnitrozemí, než zastavil hlídce německých a amerických vojáků, kterou požádal o politický azyl a možnost odcestovat do USA. Uhlíkova cesta za svobodou v "tanku svobody" se okamžitě stala mediální senzací a Uhlík i "tank" byli přepraveni do USA.

Po příjezdu do USA Václav Uhlík věnoval svůj tank muzeu Henryho Forda, kde byl vystaven několik desítek let. Nyní se však nachází ve sbírce neznámého soukromého sběratele.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Nacistickým tankem za svobodou? Zapomenutý stroj Wehrmachtu porazil komunisty roky po válce

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 08.05.2018 18:59 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Renault Triber

Renault má nové sedmimístné SUV, do Evropy ale asi nedorazí

BMW 8 Gran Coupé

BMW 8 Gran Coupé (G16) konečně oficiálně! Nejkrásnější omsička podrobně, motor, rozměry...

Baojun RC-6

Číňané překvapují, levná značka Baojun boduje povedeným designem

Peugeot 2008

Nový Peugeot 2008: Nejprodávanější malé SUV v ČR se ukazuje v nové generaci

Volkswagen ID.3

BITVA automobilek odhaluje: Čí baterie vydrží nejdéle?

DS High Rider

LETNÍ DOVOLENÁ - Jak připravit interiér vozu?

Škoda 1000MB 1967 | Čtvrt milionu za princeznu ze sádry?

Škoda 1000MB 1967! Čtvrt milionu za princeznu ze sádry?

LEVC LCV

Londýnský minivan? LEVC ukázal hybridní dodávku na bázi černého taxíku

VinFast Fadil

První vietnamské auto jde na trh. VinFast Fadil je dobře známý i Evropanům

Hummer H1

Hummer se vrací? Návrat opulentní americké značky asi mnohé nepotěší

reklama

Doporučujeme

Láva z havajského vulkánu pomalu požírá odstavený Mustang

Neuvěřitelná síla přírody? Podívejte se, jak láva pomalu pozřela odstavený Ford…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. JEDNI RADOST NEMAJÍ. Trh nových a ojetých vozů po půl roce ukazuje, co Češi preferují

  2. UAZ chystá první nový model po více než 20 letech. Využije techniku Aurusu

  3. BMW 8 Gran Coupé (G16) konečně oficiálně! Nejkrásnější omsička podrobně, motor, rozměry...

  4. DYCKY MOST! Toyota přináší zajímavé tipy ze severních Čech

  5. Volkswagen ZPOMALIL v prodejích aut! Co se děje?

  6. Nová korejská značka se pokusí dobýt svět, tentokrát ale s elektromobily

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud