Když československá armáda v druhé polovině třicátých let budovala pohraniční opevnění, nutně potřebovala dopravní prostředek, který bude schopen přepravit mnohatunové železné kopule a střílny do nepřístupného horského terénu našeho pohraničí. A přesně v ten moment přišel ke slovu Daimler-Landwehr-Zug, v Československu označovaný jako B.E. Vlak.
Pokud si ještě vzpomenete na článek o australských "Road Trains", možná jste si v něm všimli i zmínky o působení silničních vlaků na území prvorepublikového Československa. A přesně k těmto silničním vlakům se nyní vracíme.
Historie silničních vlaků v Československu se váže ještě k Rakousko-Uhersku, jehož armáda vyšlapávala cestičku motorizované přepravě děl a kanónů. Při vývoji nových kanónů značky Škoda však vznikla potřeba i zajistit pro ně i vhodný dopravní "prostředek".
A vývojem takového stroje byl pověřen Liberecký rodák, otec VW Brouk i vozů Porsche, Ferdinand Porsche. Ten přišel s novátorským řešením silničních vlaků, v jejichž čele stál motorový vůz, který byl schopen táhnout až 10 vozů. Revoluční byl však v tom, že každý vůz byl vybaven vlastním elektromotorem, který byl k prvnímu vozu připojen kabelem a čerpal z něj energii.
Pod kapotou motorového/ generátorového vozu byl ukryt letecký šestiválcový motor o výkonu 160 koní, který poháněl dynamo o výkonu 90 kW. To pak prostřednictvím kabelu zásobovalo přírubový elektromotor v každé nápravě vlečného vozu. Vůz tedy soupravu netáhl, ale pouze ji dodával energii a řídil ji.
Celý kolos se navíc mohl pohybovat jak po silnici, tak s několika úpravami i po železnici. Houfnice ráže 38 mm, pro jejíž přepravu byl stroj primárně postaven, se převážela rozložená na 4 díly a právě díky revolučnímu řešení, se kterým Porsche přišel, byla rakouská armáda schopna dopravit své houfnice i do alpských výšin a ostřelovat nepřátelská vojska. Kromě toho však tyto silniční vlaky přepravovaly i houfnice ráže 42 cm a 24 cm.
První typ tohoto silničního vlaku nesl označení "Daimler-LANDWER-Zug", později však vznikaly upravované a modernizované verze s názvy B-Zug a C-Zug.
Po konci první světové války se část vlaků dostala do Československa. Když se poté československá armáda rozhodla pro zavedení 24 cm houfnic do výzbroje, bylo dodáno několik dalších B.E. vlaků, které vyrobila domácí Škodovka. Celkem měla armáda k dispozici cca 32 souprav.
Během služby v československé armádě prošly B.E. vlaky několika modernizacemi a armáda s nimi aktivně cvičila, postupně se však projevovala i jejich koncepční zastaralost. V roce 1936 se však B.E. Vlaky opět přihlásily o slovo, když Ředitelství Opevňovacích Prací shánělo vozidlo, které bude schopné přepravit do nepřístupného hornatého terénu střelecké kopule a zvony pro budované pohraniční opevnění.
B.E. Vlaky proto byly vybaveny upravenými ložišti a jeřáby a až do roku 1938 se aktivně podílely na stavbě opevnění, což bylo vrcholem jejich služby v naší armádě.
Pozornost si však B.E. Vlaky vysloužily ještě během okupace a druhé světové války, neboť byly po roce 39 zabaveny Německem, které je přidělilo k Wehrmachtu. B.E. Vlaky vybavené škodováckými houfnicemi se pak podílely na ostřelování britských lodí v kanálu La Manche nebo na obléhání Leningradu a Sevastopolu.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.