Když československá armáda v druhé polovině třicátých let budovala pohraniční opevnění, nutně potřebovala dopravní prostředek, který bude schopen přepravit mnohatunové železné kopule a střílny do nepřístupného horského terénu našeho pohraničí. A přesně v ten moment přišel ke slovu Daimler-Landwehr-Zug, v Československu označovaný jako B.E. Vlak.
Pokud si ještě vzpomenete na článek o australských "Road Trains", možná jste si v něm všimli i zmínky o působení silničních vlaků na území prvorepublikového Československa. A přesně k těmto silničním vlakům se nyní vracíme.
Historie silničních vlaků v Československu se váže ještě k Rakousko-Uhersku, jehož armáda vyšlapávala cestičku motorizované přepravě děl a kanónů. Při vývoji nových kanónů značky Škoda však vznikla potřeba i zajistit pro ně i vhodný dopravní "prostředek".
A vývojem takového stroje byl pověřen Liberecký rodák, otec VW Brouk i vozů Porsche, Ferdinand Porsche. Ten přišel s novátorským řešením silničních vlaků, v jejichž čele stál motorový vůz, který byl schopen táhnout až 10 vozů. Revoluční byl však v tom, že každý vůz byl vybaven vlastním elektromotorem, který byl k prvnímu vozu připojen kabelem a čerpal z něj energii.
Pod kapotou motorového/ generátorového vozu byl ukryt letecký šestiválcový motor o výkonu 160 koní, který poháněl dynamo o výkonu 90 kW. To pak prostřednictvím kabelu zásobovalo přírubový elektromotor v každé nápravě vlečného vozu. Vůz tedy soupravu netáhl, ale pouze ji dodával energii a řídil ji.
Celý kolos se navíc mohl pohybovat jak po silnici, tak s několika úpravami i po železnici. Houfnice ráže 38 mm, pro jejíž přepravu byl stroj primárně postaven, se převážela rozložená na 4 díly a právě díky revolučnímu řešení, se kterým Porsche přišel, byla rakouská armáda schopna dopravit své houfnice i do alpských výšin a ostřelovat nepřátelská vojska. Kromě toho však tyto silniční vlaky přepravovaly i houfnice ráže 42 cm a 24 cm.
První typ tohoto silničního vlaku nesl označení "Daimler-LANDWER-Zug", později však vznikaly upravované a modernizované verze s názvy B-Zug a C-Zug.
Po konci první světové války se část vlaků dostala do Československa. Když se poté československá armáda rozhodla pro zavedení 24 cm houfnic do výzbroje, bylo dodáno několik dalších B.E. vlaků, které vyrobila domácí Škodovka. Celkem měla armáda k dispozici cca 32 souprav.
Během služby v československé armádě prošly B.E. vlaky několika modernizacemi a armáda s nimi aktivně cvičila, postupně se však projevovala i jejich koncepční zastaralost. V roce 1936 se však B.E. Vlaky opět přihlásily o slovo, když Ředitelství Opevňovacích Prací shánělo vozidlo, které bude schopné přepravit do nepřístupného hornatého terénu střelecké kopule a zvony pro budované pohraniční opevnění.
B.E. Vlaky proto byly vybaveny upravenými ložišti a jeřáby a až do roku 1938 se aktivně podílely na stavbě opevnění, což bylo vrcholem jejich služby v naší armádě.
Pozornost si však B.E. Vlaky vysloužily ještě během okupace a druhé světové války, neboť byly po roce 39 zabaveny Německem, které je přidělilo k Wehrmachtu. B.E. Vlaky vybavené škodováckými houfnicemi se pak podílely na ostřelování britských lodí v kanálu La Manche nebo na obléhání Leningradu a Sevastopolu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.